Mekatronik Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/3430
Browse
Browsing Mekatronik Mühendisliği Bölümü Tezleri by Author "Ergezer, Halit"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Durum ve İstikamet Referans Sisteminin Tasarımı ve Test Edilmesi(2024) Altaş, İbrahim Ahmet; Ergezer, Halitİnsansız Hava Araçları (İHA), günlük yaşantımızda yaygın hale gelmiş ve sayısız uygulamada kullanılan temel araçlar haline gelmiştir. İHA'lar gözetim, haritalama, kargo taşıma, güvenlik, tarım ve birçok başka alanda kullanılmaktadır. Konum tahmini İHA 'ların sistem döngüsündeki kritik bir aşamadır ve aracın üç boyutlu uzaydaki oryantasyonunu belirleme yeteneği sağlar. İHA konum tahmininin, sensör doğasından kaynaklanan zorlukları, sensör kısıtlamaları, çevresel faktörler ve hesaplamalı sınırlamalar da dahil olmak üzere ele alınmaktadır. Bu çalışma, İHA 'lar üzerinde hassas konum tahmini için kullanılan çeşitli teknikleri ve yöntemleri sunmaktadır. Ayrıca, sensör füzyonunun prensiplerine odaklanmış ve ivmelerölçer, jiroskop ve manyetometre gibi çeşitli sensörlerden gelen verilerin entegrasyonunu ve elde edilen sonuçların doğrulanması üzerine çalışılmıştır. Bu çalışma aynı zamanda konum tahmininin doğruluğunu artırmada kalibrasyon prosedürlerinin rolünü ele alır. Bu çalışmada, bir döner kanat insansız hava aracı modeli üzerine eklenen sensör modelleri üzerinden elde edilen veriler kullanılarak durum tahmini için bir füzyon algoritması tasarlanmıştır. Simülasyon ortamında tasarlanan sistemi uygulamak için gerçek sensörlerin kullanıldığı bir baskı devre kartı tasarlanmıştır. Bu kartı test etmek için kullanılacak bir İHA tasarlanmıştır ve İHA üzerinde kontrollü test çalışmaları yapabilemek için üç eksenli doğrulama platformunun çalışmaları tamamlamıştır.Master Thesis Düşük Maliyetli Sensörler Kullanan Uyarlanabilir Tamamlayıcı Filtreye Dayalı Ahrs Tasarımı ve Uygulaması(2024) Büyükbezirci, Sena; Ergezer, HalitDurum ve İstikamet Referans Sistemleri (AHRS), havacılık sektöründe, insansız hava araçları ve robot uygulamalarında genellikle kullanılmaktadır. Bu tür bir ölçüm sisteminin temel ihtiyaçları hafif, kompakt, enerji açısından verimli ve kurulumunun kolay olmasıdır. Mikro-elektromekanik sistem (MEMS) teknolojisini kullanan uygun fiyatlı mikro atalet sensörlerinin artması nedeniyle, artık küçük ve ucuz tutum ölçüm sistemleri geliştirmek mümkün hale geldi. 'Tutum' terimi, bir aracın uzaydaki konumunu ifade eder. Durum ve İstikamet Referans Sistemleri (AHRS), bir aracın yönelimini belirlemek için kullanılan araçlardır. AHRS, jiroskop, ivmeölçer ve manyetometre gibi sıkça kullanılan sensörler kullanılarak oluşturulur. Bir AHRS genellikle üç eksende ivmeölçerler, jiroskoplar ve manyetometreler dahil olmak üzere yuvarlanma, eğim, sapma ve yönü ölçen sensörlerden oluşur. Allan Variance uygulamaları ve tamamlayıcı filtreleme gibi sensör birleştirme algoritmaları, tutum bilgilerini doğru bir şekilde tahmin etmek için AHRS'li sistemlerde kullanılabilir. Jiroskop, ivmeölçer ve manyetometre sensör verileri tamamlayıcı filtre ile birleştirildiğinde yuvarlanma, eğim, sapma ve yön bilgileri elde edilir. Sensör birleştirme algoritması, bir sensörün avantajını elde etmek ve diğer sensörün sınırlamalarını telafi etmek için her sensörün farklı güçlerinden yararlanacaktır.Tamamlayıcı filtrenin arkasındaki temel fikir, güvenilir sensöre daha fazla önem vererek önceliklendirmektir. Allan Varyansı, farklı stokastik süreçleri ve katsayılarını tanımlamak ve karakterize etmek için basit ve etkili bir yöntemdir. Allan sapmasının karakteristik eğrisi, sensör çıktısı üzerinde basit işlemlerle elde edilecek ve bu, verilerdeki hata türlerini ve büyüklüklerini belirlemek için kullanılacaktır. Allan varyansı, zaman alanındaki bir veri dizisini analiz etme yöntemidir ve ayrıca bir sistemdeki içsel gürültüyü ortalama zamanın bir fonksiyonu olarak belirlemek için de kullanılabilir. AHRS'nin birincil amacı, birden fazla sensörden gelen bilgileri entegre ederek ve işleyerek bir nesnenin yönelimi ve yönü hakkında doğru, gerçek zamanlı veriler sunmaktır. Bu yetenek, havacılık, denizcilik ve robotik gibi çeşitli alanlarda navigasyon, stabilizasyon ve kontrol için hayati öneme sahiptir.