Browsing by Author "Bostan, Esra"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation - WoS: 1Citation - Scopus: 1The Effect of Integrative Prequestions on Learning From Text: an Eye-Tracking Study(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2024) Bostan, Esra; Ozcelik, ErolAsking questions before studying (i.e., prequestions) is an effective strategy for learning, but there is not enough evidence demonstrating how integrative prequestions lead to a general benefit of learning. Considering this need, this study aimed to reveal the underlying cognitive processes contributing to this learning benefit using eye movement measurements. This study included 24 adults aged 18-35. Half of the participants were randomly selected to answer integrative questions before reading the passage (Prequestion Group). The other half did not receive prequestions before reading (Control Group). The results show that answering integrative questions before reading enhances the learning of both prequestioned and non-prequestioned sentences. Eye movement data demonstrates that the Prequestion Group exhibited increased attention, with a greater fixation number and longer complete fixation time on prequestioned sentences than the Control Group, and they also displayed more gaze transitions between these sentences during reading due to combining information related to prequestions. Interestingly, the Prequestion Group achieved higher post-test scores on non-prequestioned sentences, even though they paid less attention to these items than the Control Group. These findings suggest that integrative prequestioning can be used as an active learning strategy for students to foster deeper cognitive processes through the integration of information.Master Thesis Is the effect of prequestions on learning from reading passages due to attention? An eye-tracking study(2022) Bostan, EsraÖnceki çalışmalar, ön soru sormanın öğrenme için etkili bir strateji olduğunu göstermiştir, ancak ön soruların neden öğrenme üzerinde genel bir faydaya yol açtığını gösteren yeterli kanıt yoktur. Bu ihtiyaçtan hareketle bu çalışmanın amacı, göz hareketi ölçümlerini kullanarak ön soruların öğrenme çıktılarına etkisini araştırmak ve bu yararın altında yatan nedenleri ortaya çıkarmaktır. Ön soruların etkilerini incelemek için rastgele seçilen katılımcıların yarısı metni okumadan önce soruları yanıtlamış (Ön soru Grubu, n = 12) ve geri kalanına ise herhangi bir ön soru verilmemiştir (Kontrol Grubu, n = 12). Bu çalışma, ön soruların hem önceden sorulan hem de sorulmayan maddelerin öğrenilmesine fayda sağladığını göstermiştir. Ön soru Grubundaki katılımcıların, yukarıdan-aşağıya dikkat süreçleri nedeniyle Kontrol Grubuna kıyasla, önceden sorulan maddelerde daha yüksek son test puanına, tam sabitlenme süresine ve sabitlenme sayısına sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca, Ön soru Grubu, entegrasyon süreçleri nedeniyle, önceden sorulan maddeler arasında Kontrol grubuna göre daha yüksek bakış geçişlerine sahiptirler. Bununla birlikte, Ön soru Grubu, önceden sorulmayan maddelerde Kontrol Grubundan daha düşük tam sabitleme süresi ve sabitleme sayıları gösterse de bu maddelerde daha iyi son test puanlarına sahip olduğu bulunmuştur. Bu nedenle dikkat, önceden sorulan maddelerde ön soruların etkisini açıklayabilirken, önceden sorulmayan maddelerde ön soruların etkisini açıklamak için dikkat yeterli değildir. Anahtar Sözcükler: Ön Soru Etkisi, Göz İzleme, Yukarıdan Aşağıya Dikkat, Entegrasyon Süreçleri, Öğrenme