Browsing by Author "Ergin, Elif Akagün"
Now showing 1 - 11 of 11
- Results Per Page
- Sort Options
Article An Empirical Investigatıon Of Turkish Consumers' Online Shopping Patterns(2008) Ergin, Elif Akagün; Akbay, Handan Özdemir; 120408With the rapid rise of Internet, the number of consumers shopping online for consumer goods and services has grown dramatically. This growth in Internet shopping in many different cultures around the world has attracted the attention of researchers interested in what leads individuals to adopt this mode of shopping. Similar to the global trend, Turkish consumers are increasingly opting to use the Internet for their shopping purposes as well. With a population over 70 million people, Turkish market’s potential for online commerce is quite significant. The aim of this study is to examine male and female consumers’ online shopping behavior, usage patterns and the key elements that encourage online shopping.Article Do Young Consumers Abandon Ship after a Celebrity Endorsement Scandal? Evidence from an Emerging Market(2019) Özdemir, Handan; Özdemir, B.handan; Ergin, Elif Akagün; 120408; 116684; Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkReklamlarda “ünlü kullanımı, şöhretli kişilerin toplumun bireyleri üzerindeki büyük nüfuzundan dolayı etkili bir yöntemdir. Bir markanın başarısı, bir ünlünün başarısı ile tamamen içiçe geçmiş olabilir. Bu araştırma, bir tutundurma yöntemi olarak ünlü kullanımının tüketicilerin zihinlerindekietkinliğini ölçmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın diğer temel hedefi ise, Türk tüketicilerin ünlü kişilerin karıştığı skandallardan etkilenme durumlarını ortaya koymak ve bu skandalların ardından tüketici satın alma davranışlarının aynı kalıp kalmadığını keşfetmektir. 390 tüketici ile tanımsal araştırma yürütülmüş olup, Türk tüketicilerin genel tutumları ve satın alma davranışları saptanmıştır. Yüzyüze yapılan anketlerin sonucunda, tüketicilerin büyük çoğunluğunun ünlü kişilerin özel hayatları hakkında eleştirel oldukları ve ünlü kişi bir skandala karıştığında desteklediği ürün veya hizmeti satın alma kararları üzerinde olumsuz etkisi olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçları, Türk pazarında markaların ünlü kullanımının, tüketicilerin ünlü kişinin markası zedelendiğinde verdikleri tepki göze alınarak, son derece riskli lduğunu doğrulamıştır. İşletmeler, ortaya çıkan bir skandalın ardından markalarının batmasını önlemek için, ünlü kişiden kendilerini uzaklaştırmayı ve zararlarını kontrol altına almayı öğrenmekzorundadırlar.Article Milli ve Kültürel Değerlerin Marka Tercihine Etkisi: Televizyon Reklamları Üzerine Bir Araştırma(2021) Özdemir, Handan; Avcı, Mustafa Serhat; Ergin, Elif Akagün; Özdemir, Handan; 116684; 120408; Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkBu araştırma, Türkiye’de yayınlanan televizyon reklamlarındaki mesajlarda milli ve kültürel değerlerinkullanımına karşı genel tüketici tutumunu ve tüketicilerin bu reklamlardaki mesajlara karşı olası tepkileriniortaya koymaktadır. Televizyon reklamlarında milli ve kültürel değerlerin kullanımı, farklı çalışmalardafarklı boyutlar açısından ele alınmaktadır. Araştırmacıların genellikle içerik analizi yöntemini tercihettikleri bu alanda yazarlar, fenomenolojik desen ve derinlemesine mülakat tekniğini kullanmış, 13 sorudanoluşan bir soru formu ile, 11 katılımcı ile mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, tüketicilerinreklamlarda kültürel ve milli değerleri kullanan markalara karşı kendilerini daha yakın hissettiklerinigöstermiş ve buna ek olarak, tüketicilerin bu değerleri kullanmanın markaların kültürel ve milli değerleresaygı gösterdiği düşüncesi üzerinde birleştikleri görülmüştür. Bu duygu ve düşünceler, markalar içintüketici ile iletişimi çok daha kolay hale getirmekte ve markalar ile tüketiciler arasında pozitif bir bağoluşturmaktadır. Tüketicilerin kendi milli ve kültürel değerlerine saygı gösteren, bu değerleri yaşatmakiçin onlara destek olan markalara yakınlık duydukları, bu markaları savundukları ve ihtiyaçlarınıkarşılamak için bu markaları tercih ettikleri görülmektedir.Article Satın alma eğilim ve davranışlarında rol modellerin etkisi(2012) Özsaçmacı, Bülent; Özdemir, Handan Akbay; Ergin, Elif Akagün; Özsaçmacı, Bülent; 120408; 116684; 19729; Uluslararası Ticaret ve FinansmanBu çalışmanın amacı, atanmış veya seçilmiş rol modellerinin üniversite öğrencilerinin satın alma eğilimleri ve satın alma davranışları üzerindeki etkisini incelemektir. Veriler, Ankara’da iki ayrı üniversitede okuyan ve yaşları 18- 23 arasında değişen toplam 173 öğrenciden oluşan bir anket örnekleminden elde edilmiştir. Atanmış (assigned) rol modellerinin (aileler) genç tüketicilerin satın alma eğilimlerinde ve davranışlarında etkili olduğu belirlenirken, sporcuların ve ünlülerin sadece satın alma davranışı üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Türk kültürü kolektivist bir kültür olduğundan, kişisel veya ünlülere odaklı sosyal ilişkilerin genç tüketicilerin satın alma eğilim ve davranışlarında önemli bir rol oynaması beklenmektedir.Doctoral Thesis The Effects of Omnichannel Servis Convenience on Customer Satisfaction in Supermarket Chain Retailing(2024) Gökoğlu, Saadet; Ergin, Elif AkagünPerakendeciler yüksek rekabet ortamında varlıklarını sürdürebilmek için değişen ve farklılaşan tüketici ihtiyaçlarına ayak uydurmak amacıyla bütünleşik kanal stratejisini uygulamaktadır. Hem akademisyenler hem de uygulayıcılar için güncel ve önemli bir konu haline gelen bu kanal yönetimi uygulaması, teknolojik gelişmelerle birlikte her adımında yeniliklere açık bir mecra olmaya devam etmektedir. Bu çalışmanın amacı, zincir market perakendeciliğinde bütünleşik kanal hizmet kolaylığının müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada karma model uygulanmıştır. Çalışmanın nitel analiz bölümünde sektör profesyonellerinin uzman görüşleri ve deneyimleri araştırılmış, MAXQDA 2018 kullanılarak elde edilen veriler analiz edilmiştir. Sonuçlarda bütünleşik kanal stratejilerinde başlıca unsurların müşteri memnuniyeti, hizmet kalitesi, stok yönetimi, kalifiye iş gücü, teknolojik yatırımlar ve yenilik olduğu görülmüştür. Nicel bölümde ise yargısal örneklem ile seçilmiş toplamda 771 tüketiciye anket uygulanmıştır. Anketler Seiders vd. (2007), Hussain ve Ali (2015) in çalışmalarından alınan ölçekler ile oluşturulmuştur. Bulgular SPSS 25.0 ve LISREL 8.7 programları ile analiz ediliştir. Analizlerin sonucunda hem mağaza içi hem de online alıverişte hizmet kolaylığının müşteri memnuniyeti ve satın alma niyetini pozitif etkilediği ortaya çıkmıştır.Article The Family Purchasing Decision: A Field Study On Monthly Grocery Expenses Of Turkish Families In Ankara, Turkey(2005) Özsaçmacı, Bülent; Özdemir, Handan; Özdemir, Handan; 120408; 19729; Uluslararası Ticaret ve Finansman; Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkIt is crucial for companies to find out relevant information about the purchasing agents within families since they play a great role in the shaping of marketing, sales and promotion strategies of a company. This article consists of two parts. In the theoretical part, information about consumer buying behavior and purchasing decisions of families, turkish in particular, is presented. In the applications part of the study, surveys are conducted to married couples living in 10 different districts in Ankara, Turkey to determine the purchasing agents for the monthly grocery expenses of these families. This article will provide turkish and foreign companies the opportunity to understand their target markets better and carry out specific market research and promotional activities aimed at them. In addition, these companies will be in a better position to predict how their consumers will respond to marketing strategies.Article Türk Gıda Sektöründe Marka Mirası Kavramı: İşletmeler Açısından Önemi(2021) Özer, Hilal Doğruöz; Ergin, Elif AkagünAmaç – Marka mirası, marka araştırmalarında gelecekteki önceliklerden biri olarak kabuledilmektedir. Mirası olan markalar, ürünlerinin temel değerlerinin ve performansının güvenilirolduğunun kanıtı olarak, uzun ömürlülük ve sürdürülebilirlik sahibidir. Gıda sektörüne odaklananbu makalede, marka mirasının oluşturulması ve sürekliliğinin sağlanması konusunda işletmelerinönem verdikleri faktörlerin ve izledikleri yöntemlerin araştırılması amaçlanmıştır.Yöntem – Çalışma, nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması (örnek olay) ile yürütülmüştür. Gıda sektöründe marka mirasına sahip işletmelerin temsilcileri ile derinlemesinegörüşmeler yapılarak marka mirasını oluşturma ve sürdürülebilirliğini sağlama stratejilerikonusunda sorular sorulmuştur. Toplam 12 firmanın temsilcisi ile görüşme gerçekleştirilmiş vegörüşme soruları, literatürde Mats Urde’nin marka mirası konusunda ortaya koyduğu beş temelbileşenden yararlanarak hazırlanmıştır. Verilen yanıtlar nitel veri analizi yöntemi olan içerik analiziile MAXQDA 2018 programı kullanarak çözümlenmiştir.Bulgular – Marka mirasına sahip firma temsilcilerinin, markalarını bir yaşam biçimi haline getirdiğive marka mirası kavramını Urde’nin belirttiği beş temel bileşen ile oluşturdukları ortaya çıkan temelbulgular arasındadır.Tartışma – Marka mirası kavramı özellikle ülkemizde literatürde yeni yer bulmaya başlamış birkavramdır. Yapılan çalışmalar incelendiğinde marka mirası alanında, tüketici değil de, yönetimbakış açısı ile hazırlanmış çok az sayıda araştırmanın var olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle,gerçekleştirdiğimiz çalışmanın ülkemizde stratejik marka yönetimi alanındaki literatüre önemli birkatkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.Article Türk Gıda Sektöründe Tüketicilerin Marka Mirası Algısı(2022) Özer, Hilal Doğruöz; Ergin, Elif AkagünÇalışmanın amacı marka mirasının; marka farkındalığı, marka tutumu, marka güveni ve satın alma niyeti üzerindeki etkilerini; marka mirası tutumunun cinsiyete, yaş gruplarına ve eğitim durumuna göre farklılık gösterip göstermediğinin tespit edilmesidir. Araştırma hedefleri kapsamında kavramsal bir model geliştirilmiştir. Bu çalışma, marka mirasının marka farkındalığı ve marka tutumu üzerindeki etkisini araştırmayı amaçladığından, literatürdeki benzer makalelerden ayrılmaktadır. Önceki çalışmaların çoğu, marka mirasının tüketicilerin satın alma niyetleri ve marka güveni üzerindeki etkisini doğrudan veya dolaylı olarak belirlemeye çalışmıştır. Buna ek olarak, sınırlı sayıda çalışma, marka mirası tutumunun tüketicinin yaşı, cinsiyeti ve eğitim düzeyi gibi belirli demografik faktörlere göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmıştır. Benzer şekilde gıda sektörünün çeşitli alanlarını kapsayan markalarla yapılan ilk çalışma olduğu söylenebilir. Araştırmanın örneklemini belirlemek amacıyla, ihtimalsiz örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılır (kolayda) örnekleme yöntemi seçilmiş ve 720 kişinin dahil olduğu çevrimiçi anket uygulaması sonucunda veriler elde edilmiştir. Toplanan veriler SPSS 25.0 istatistik programı kullanılarak analiz edilmiş, hipotezler ise regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda marka mirasının, marka farkındalığı, marka tutumu, marka güveni ve satın alma niyeti üzerinde olumlu etkisi olduğu; marka mirası tutumunun yaşa göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.Article Why Does Nostalgia Marketing Resonate so Much with Today’s Consumers: An Applied Study in Ankara(2019) Sahin, Nilay; Ergin, Elif Akagün; 120408Nostalji pazarlaması kavramı, pazarlama uygulamaları arasında yaygın bir şekilde kullanılmakta ve pazarlama ile tüketici araştırmalarına da sık sık konu olmaktadır. Bu çalışma, Türk tüketicilerin nostalji pazarlaması uygulamalarına verdikleri tepkileri faktör analizi tekniğini kullanarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Anketler, Ankara'da 145 katılımcı ile yapılmış ve katılımcıların nostalji pazarlamasına yönelik tepkileri “Nostaljik Hizmet Tercih Faktörü”, “Nostaljik Marka ve Satın Alma Tercih Faktörü” ve “Nostaljik Tercih Süresi Faktörü” ile ölçülmüştür. Sonuçlar, katılımcıların nostaljik hizmetler ve nostaljik markalar için olumlu tercihleri ve bunları satın alma konusunda olumlu tutumları olduğunu ortaya koymaktadır. Bu pozitif ilişki, nostaljik hizmet tercihi için yas ve cinsiyet değişkenlerinden bağımsız olarak gözlenmiştir. Çalışmanın öne çıkan bulgularından biri, nostalji pazarlama uygulamalarının yalnızca yılın özel günlerinde veya dönemlerinde değil, tüm yıl boyunca etkili bir araç olarak kullanılabileceği yönündedir.Article Yıldız Gücü (Star Power): Yıldız Sporcular Y KuşağıTüketicilerinin Tüketim Kararlarını Etkiler Mi?(2021) Özdemir, Handan; Avcı, Mustafa Serhat; Ergin, Elif Akagün; Özdemir, Handan; 116684; 120408; Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkAmaç – Bu araştırmanın amacı, “yıldız gücü faktörleri” olarak bilinen; profesyonel güvenilirlik,sempatik kişilik, atletik uzmanlık, sosyal çekicilik ve karakteristik tarz faktörlerinin Y kuşağıtüketicilerin genel ve spesifik tüketimleri üzerindeki etkilerini ortaya koymak ve yıldız gücü etkisinincinsiyet ve yaş demografik değişkenleri ile ilişkilerini incelemektir. Yöntem – Nicel araştırma yönteminin tercih edildiği bu araştırmada, Braunstein ve Zhang’ın (2005)atletik yıldız gücü üzerine yaptıkları çalışmada geliştirdikleri Athletic Star Power (SASP) ölçeği veritoplama aracı olarak kullanılmıştır. Y kuşağı 450 katılımcıdan anket yöntemi ile toplanan veriler SPSS25.0 paket programı kullanılarak tasnif edilmiş, araştırmanın hipotezleri, çoklu doğrusal regresyonanalizi, bağımsız örneklemler için T- testi ve ANOVA analizi yöntemleri ile test edilmiştir. Bulgular – Araştırma sonucunda, Y kuşağı tüketicilerin tüketim kararlarında yıldız gücüfaktörlerinden etkilendikleri belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, yıldız gücü etkisinin kadın veerkek bireyler üzerinde anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüş ve erkek tüketicilerin kadıntüketicilere göre atletik yıldız gücünden daha fazla etkilendikleri belirlenmiştir. Buna ek olarak,atletik yıldız gücü etkisinin katılımcıların yaşlarına göre farklılaşmadığı sonucuna da varılmıştır.Tartışma – Ünlü sporcuların reklamlarda kullanılması üzerine yapılan çalışmalar, ağırlıklı olarakreklam yöneticilerinin görüşlerine odaklanmış, tüketicilerin bakış açılarının önemini göz ardı etmiştir.Buna ek olarak, çeşitli çalışmalarda ise, ünlü sporcuların tüketiciler üzerindeki etkilerine dairbileşenlerin birbirlerinden bağımsız olarak değerlendirildiği görülmektedir. Bu noktadan hareketlebu araştırmada, yıldız gücü etkisinin tüketici açısından ele alınması hedeflenmiş ve yıldız gücüfaktörleri olarak kabul edilen tüm faktörlerin, dünyanın en büyük ikinci tüketici topluluğu olarakkabul edilen Y kuşağı tüketicilerin tüketim kararları üzerindeki olası etkileri ortaya konmayaçalışılmıştır. Bu bağlamda, markaların ve firmaların dünya nüfusunun yaklaşık %27’sini oluşturan veTürkiye’de ise halen 18 milyonun üzerinde tüketiciyi kapsayan Y kuşağının, yıldız sporculardan nederece etkilendiklerini görmeleri ve “yıldız gücü” etkisinden faydalanabilmeleri oldukça önemlidir.Article Zincir Süpermarket Perakendeciliğinde Omnichannel Yönetiminde Uzmanlaşmak: Zorluklar, Fırsatlar ve Stratejiler(2024) Gökoğlu, Saadet; Ergin, Elif AkagünBütünleşik kanal hizmeti, zincir market perakendeciliğindeki müşteri deneyimini tamamen başka bir boyuta taşımaktadır. Birçok sektörde kalıcı etkilere sebep olan küresel pandemi süreci, zincir marketlerde kanal yönetimleri üzerinde de derin etkiler bırakmıştır. Çalışmanın amacı, zincir süpermarket perakendeciliğinde omnichannel yönetiminin zorluklarını, fırsatlarını ve stratejilerini incelemektir. Bu amaca uygun olarak, nitel araştırma yöntemi tercih edilmiş, zincir market perakendeciliğinde görev yapan üç firmadan dört üst ve orta düzey yönetici olmak üzere toplamda on iki katılımcıya on iki yapılandırılmış açık uçlu soru sorularak derinlemesine mülakatlar uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analiz kullanılmıştır. Temalar ilgili literatüre dayalı olarak belirlenmiştir ve kodlar çıkartılmıştır. Sonrasında nitel araştırmaya uygun bir içerik çözümlemesi ile bulgular sunulmuştur. Pazar büyümesi, yeni tüketici davranışları, dijitalleşme, online ve offline kanalların entegrasyonu ise fırsat alanları olarak belirlenmiştir. Ayrıca küresel Covid19 pandemisinin de bütünleşik kanal stratejilerinin yönetimi, çeşitli zorluklar ve başarılar ile karakterize edilmiştir. Stok yönetimi ve envanter doğruluğu, iş gücü eksikliği, teslimat zamanlaması ve kalitesi gibi faktörler, operasyonel verimlilik ile müşteri memnuniyetini olumsuz etkileyen başlıca zorluklar olarak karşımıza çıkmaktadır. Lojistik süreçlerini iyileştirme, kalifiye iş gücünü kazanma ve müşteri memnuniyeti hedeflerine ulaşmak ise zincir süpermaket perakendeciliği pazarında sürdürülebilir başarı için gerekli kilit faktörlerdir.