Uluslararası Ticaret Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/1870
Browse
Browsing Uluslararası Ticaret Bölümü Tezleri by Department "Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası Ticaret Bölümü"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Ankara ilinde çalışan eczacıların ilaç temininde yaşanan sorunlar konusunda görüşleri: Anket çalışması(2019) Taşar, Semra İlayYirmi milyar Türk Lirasından fazla yıllık satış hacmi ile dünyadaki 16. büyük ilaç pazarı olan Türkiye'de, ilaç sektörü hızla büyümektedir. Ülkemiz açısından büyük bir pazara sahip olan ilaç sektörünün her yönü ile iyi yönetilmesi gerekir. Bu anket çalışmasında, Ankara genelinde eczanelerde serbest çalışan toplam 73 eczacının ve farklı ecza depolarında çalışan toplam 5 eczacının ilaç teminde yaşanan problemler ile ilgili görüşlerinin tespit edilmesi amaçlandı. Hem serbest hem de ecza deposunda çalışan eczacılar yurt dışından temin edilen ilaçlar ile ilgili problemler yaşanabildiği konusunda hem fikir olmasına rağmen, reçeteli ilaç temini konusundaki tespitleri farklılık gösterdi. Eczanede çalışan serbest eczacıların % 67.1'i reçeteli ilaç, %30.1'i yurt dışından getirilen ilaç temininde; ecza deposunda çalışan eczacıların ise %100'ü sadece yurt dışından getirilen ilaçların temininde sorunlar yaşandığını bildirdi. Eczanede çalışan eczacıların büyük çoğunluğu (%80) reçeteli ilaç temininde sorun yaşama sıklığını 'bazen' şeklinde tanımladı ve %76.7 oranında ilacın depoda bulunmaması, %23.3 oranında firma tarafından piyasadan kaldırılması, ilaç temin edilememe nedeni olarak belirtildi. Ecza deposunda çalışan eczacılar ise, firma ile ecza deposunun anlaşmasının bitmesini %40 oranında, muadil ilacın bulunmamasını ise %60 oranında ilaç temin edilememe nedeni olarak görmekteydi. İlaçların takip edilmesi ve bilgi verilmesi ile ilgili hasta talebinin çok olduğunu belirten eczacıların oranı %37, az olduğunu belirten eczacıların oranı %37, hiç olmadığını belirten eczacıların oranı ise %26 idi. Ancak uzun süredir, zor temin edilen ilaçları özel olarak izleyen ve bu konuda hastalarını bilgilendiren eczacıların oranı %31.5, bu izlemi yapmaya yeni başlayanların oranı ise %5.5 olarak saptandı. Bu çalışmada ilacın hastaya ulaşımı ile ilgili temel problemin, yurt dışından temin edilen ve nadir hastalıkların tedavisinde kullanılan yetim ilaçlar ile ilgili olduğu görüldü. Ülkemizde 5-6 milyon kişide nadir bir hastalığın görüldüğü göz önüne alındığında, yetim ilaç temininin ülkemiz açısından önemli bir sağlık sorunu olduğu söylenebilir. Türkiye ilaç endüstrisi neredeyse bütün ilaçları üretebilecek teknolojiye sahiptir. Bununla birlikte, ilaç konusunda ithalatçı durumda olup, ihtiyacın sadece %43'ü yerli üretim ile karşılanmaktadır. İlaç üretiminde kullanılan hammaddelerin de yaklaşık % 80'i ithal edilmektedir. Ülkemizdeki ilaç sanayinin geliştirilmesi ve desteklenmesi ile ilgili eylemler, orta ve uzun vadede problemin çözülmesinde veya azaltılmasında etkili olacaktır. Ayrıca yerli ilaç üretiminin artması, döviz kurundaki dalgalanmaların etkisini azaltarak, reçeteli ilaç teminini de kolaylaştıracaktır. Eczacıların özel bir takip sistemi ile hastaların ilaçlarını ve stok durumlarını takip etmeleri ve hastaları bilgilendirmeleri ise, kısa vadede etkili olabilecek bir çözüm gibi görünmektedir. Anahtar Kelimeler: İlaç lojistiği, eczacı, ecza deposu, yetim ilaçMaster Thesis E-ticaretin ve dolaylı ihracatın Türkiye mermer sektörü ihracat stratejilerine etkisi: Afyonkarahisar ili örneği(2019) Bağırıcı, Ömer BuğraBu çalışmanın amacı ihracat yöntemlerinden e-ticaretin ve dolaylı ihracatın ülkemiz mermer ihracatına etkisinin araştırılmasıdır. Bu amaçla anket hazırlanmış ve Afyonkarahisar ili içerisinde bulunan 40 firma ile görüşmeler yapılmıştır. Yapılan analizler neticesinde e-ticaretin ve aracılar ile ihracat yapmanın firmalar üzerine büyük kazançlar sağladığı tespit edilmiştir. Aynı zamanda firmaların demografik özellikleri ile e-ticaret ve aracılarla çalışma konuları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. İhracat yöntemlerinden diğer faktörlerde herhangi bir anlamlı sonuç çıkmamıştır.Master Thesis Finansal tabana yayılmayı kolaylaştırıcı mobil para: Ankara ilinde bir uygulama(2020) Yıldırım, MertÜlkelerin ekonomik seviyeleriyle bağlantılı olarak, her toplumda birtakım kesimler ne yazık ki en temel düzeydeki finansal ürün ve hizmetlere dahi erişim sağlayamamaktadır. Dünya genelinde yaklaşık olarak 2 milyara yakın kişinin herhangi bir banka hesabı bulunmaması aslında finansal tabana yayılmanın küresel bir problem olduğunu gözler önüne sermektedir. Finansal sistem oyuncularından olan bankaların ve finansal teknoloji kuruluşlarının yegâne amacı gelişen teknolojinin yarattığı avantajları toplumun her kesimiyle buluşturabilmektir. Nitekim yaşadığımız yüzyıl içerisinde, gelişen teknolojik imkânlarla birlikte, akıllı cihaz ve internet kullanımının çok yüksek seviyelere çıkması, mobil cihazlar üzerinden finansal ürün ve hizmetlere ulaşım kabiliyeti veren mobil para teknolojisini hayatımızın bir parçası haline getirmeye başlamıştır. Finansal tabana yayılma ile ülkelerin ekonomik kalkınmalarının desteklenmesi, gerek sosyal gerek ekonomik yönden bireyler arasındaki ayrımın azaltılması ve kişilerin finansal konularda başkalarına olan bağımlılıklarının azaltılması beklendiğinden ülkeler, her bir vatandaşına ayrı ayrı önem vermekte ve toplumun her kesiminin yer alabileceği bir finansal sistem oluşturmaya çaba göstermektedir. Finansal tabana yayılmayı kolaylaştırması beklenen mobil paranın değerlendirildiği bu çalışmada, mobil para kullanan ve kullanmayan bireylerin demografik özelliklerinin tespit edilmesi ve bu demografik özellikler itibariyle kişiler arasında anlamlı bir farklılığın mevcudiyetinin belirlenmesi temel amaç olarak görülmüş ve bu doğrultuda Ankara ilinde anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Oluşturulan anket çalışmasında, 256 katılımcının görüşleri SPSS programıyla değerlendirilmiş, nihayetinde iki grubun da demografik özellikleri belirlenmiş ve hem mobil para kullanan hem de kullanmayan bireyler arasında demografik özellikleri itibariyle bazı faktörlerde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.Master Thesis Impulse buying behavior: Packaging effects of snack foods(2019) Bülbül, GözdeBu çalışmanın amacı, atıştırmalık gıdaların ambalajlama etkilerinin tüketicileri anlık satın alma davranışına yönlendirip yönlendirmediğini araştırmaktır. Sürekli değişen ve gelişen ürün kategorilerinde tüketicilerin dikkatini çekmek günümüz dünyasında giderek zorlaşıyor. Bu nedenle, ürünleri piyasada tutmak ve satın alma miktarlarını artırmak için tüketicilerin dikkatini çekmek gerekli hale gelmektedir. Her gün gözlerimizle veya ellerimizle raflarda temas ettiğimiz ürünler bizi nasıl etkiliyor? Buna en bariz cevap ambalajdaki farktır. Sessiz satıcı olarak kabul edilen ambalaj, görselleriyle dikkat ekmekte ve tüketicinin hafızasında yer almaktadır. Bir sonraki satın alımda tüketici, ürüne karşı tanıdık bir tutum sergiler. Farkındalık duygusu, tüketicinin ürünü satın almasına neden olabilir. Buna ek olarak, ürünlerin ambalajı tüketiciyi dürtüsel satın alma davranışlarına yönlendirebilir. Ambalajın birçok farklı özelliği, farklı tüketici gruplarına veya farklı tüketicilerin istek ve gereksinimlerine hitap edebilir ve bu da kendini dürtüsel satın alma davranışında gösterir. Araştırmada, dürtüsel satın alma davranışındaki paketleme etkilerini araştırmak için 174 katılımcı ile anket yöntemi kullandı.İstatistiksel analiz sonuçlarına göre, "atıştırmalık gıdaların ambalajlama etkisi, tüketicinin ruh hali ve atıştırmalık gıdaların ambalajlama işlevleri" olan faktörler tüketicilerin anlık satın alma davranışını etkilemektedir. AnahtarKelimeler:dürtüselalımdavranışı,paketler,ambalajlama etkileri, atıştırmalık ürünler.Master Thesis The impact of technology on economic growth in Turkey(2021) Ercan, MerveBu tezin amacı, 1980-2019 yılları arasında teknolojinin Türkiye'deki ekonomik büyüme üzerindeki etkisini incelemektir. Bu fonemenon bir süredir ekonomi literatüründe geniş çapta incelenmiştir. Teknoloji ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkiyi göstermek için Johansen Juselius (JJ) Eşbütünleşme Testi, Vektör Hata Düzeltme Modeli (VECM), VECM-Wald Testi, Etki-Yanıt ve Varyans Ayrıştırma analizleri kullanılmıştır. Özellikle uzun vadede bu iki değişken arasında pozitif bir ilişki olduğunu gösterirler. Öte yandan, teknolojiden ekonomik büyümeye tek yönlü bir nedensellik etkisi vardır. Ayrıca artan araştırma ve geliştirme (Ar-Ge) harcamaları teknolojiye ve dolayısıyla ekonomik büyümeye olumlu katkı sağlıyor. Türk ekonomisi, uluslararası ticaret gelirlerini artıracak teknolojik olarak gelişmiş ürünlerin imalatından elbette faydalanabilir. Türkiye ekonomisi uzun süredir ticaret dengesizliği yaşıyor. Katma değeri yüksek ürünlerin ihraç edilmesi, Türkiye'nin sermaye ve ithal ürünler için dışa bağımlılığını azaltacaktır. Aynı zamanda, Gayri Safi Yurtiçi Hasıla'dan (GSYİH) Ar-Ge fonlarına daha fazla kaynak aktarılması mümkün olabilir. Teknolojinin uygun ve verimli kullanımı, şirketlerin yenilik yapmasına ve yeni istihdam alanları bulmasına yardımcı olacaktır. Sonuç olarak, Türkiye ekonomisinin uzun vadede sürdürülebilir bir ekonomik büyüme elde etme şansı daha yüksek olabilir. Bu çalışma, artan Ar-Ge harcamalarının teknolojiyi artırdığı ve bu artan teknolojinin ekonomik büyümeye olumlu katkı sağladığı sonucuna varmaktadır. Anahtar Kelimeler: Teknoloji, Toplam Ar-Ge Harcamaları, Ekonomik Büyüme, İçsel Büyüme Modelleri, Türkiye.