Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Bir Film (Nacer Khemir - Güvercinin Kaybolan Gerdanlığı), Bir Piyes (Abdülhak Hâmid - Târık): Endülüs İmgesinin Yansıtılmasında Aşkın İşlevselliği

dc.contributor.authorAtabağsoy, Naim
dc.contributor.authorID47393tr_TR
dc.date.accessioned2024-02-14T07:51:19Z
dc.date.available2024-02-14T07:51:19Z
dc.date.issued2020
dc.departmentÇankaya Üniversitesi, Ortak Dersler Bölümü, Türk Dili Anabilim Dalıen_US
dc.description.abstractEndülüs, İslam medeniyetinin ulaştığı bir zirve olarak görülmesi dolayısıyla hem edebiyatın hem de sinemanın ilgi alanına girmiştir. Belirtilen bu özelliğiyle Endülüs, bir mekân olarak değerlendirilmenin ötesinde bir ideal olarak kurgulanır. Türk edebiyatında ise Endülüs’e yönelik ilgi 19. yüzyılın ikinci yarısında kendini gösterir. Bu dönem, Osmanlı İmparatorluğu’nun güç kaybetmeye devam ettiği ve İmparatorluğun ayakta tutulması için çareler üretilmeye çalışılan bir dönemdir. Abdülhak Hâmid’in 1879 tarihli Târık yahut Endülüs’ün Fethi adlı piyesi, tam da hilafet gibi önemli bir unvanı elinde bulunduran Osmanlı İmparatorluğu’nun gücünü yeniden bulmaya çalışma sürecinde, Endülüs imgesi üzerinden fetih ve kahramanlık gibi kavramları öne çıkarması dolayısıyla tarihî bir anlatı olarak anlam kazanır. Ancak Hâmid bu eserde, idealize edilen Endülüs imgesi ile fetih ve kahramanlık temalarını beşerî bir aşk temasıyla birlikte harmanlamıştır. Böylelikle aşk kavramı, Endülüs’ün idealize edilmesinde yardımcı bir motif olmuştur. Tunuslu yönetmen Nacer Khemir’in 1991 tarihli sinema filmi Güvercinin Kaybolan Gerdanlığı, Arap dünyasından bir bakışla Endülüs imgesinin benzer şekildeki bir idealizasyonunu önümüze koyar. Üstelik Hâmid’in eserine benzer şekilde bu ideal-Endülüs kurgusunda aşk yine yardımcı bir motif olarak işlevsellik kazanır. Bu çalışma, Tanzimat yazarı ve Osmanlı aydını Abdülhak Hâmid’in ve Tunuslu yönetmen Nacer Khemir’in İslam medeniyetinden birer bakışla Endülüs kavramını nasıl idealize ettiklerini ve kendi çağları içinde nasıl konumlandırdıklarını ele almaktadır. Yardımcı motif olarak kullanılan aşk bağlamında kadının bu eserlerde konumlanışı da makalenin eğildiği ikincil bir konu olarak yerini alır.en_US
dc.identifier.citationAtabağsoy, Naim. (2020). "Bir Film (Nacer Khemir - Güvercinin Kaybolan Gerdanlığı), Bir Piyes (Abdülhak Hâmid - Târık): Endülüs İmgesinin Yansıtılmasında Aşkın İşlevselliği", Nüsha, Vol.20, No.51, pp.15-30.en_US
dc.identifier.doi10.32330/nusha.773184
dc.identifier.endpage30en_US
dc.identifier.issn1303-0752
dc.identifier.issue51en_US
dc.identifier.startpage15en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12416/7214
dc.identifier.volume20en_US
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofNüshaen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTanzimat Edebiyatıen_US
dc.subjectEndülüsen_US
dc.subjectTarihî Anlatıen_US
dc.subjectAbdülhak Hâmiden_US
dc.subjectNacer Khemiren_US
dc.titleBir Film (Nacer Khemir - Güvercinin Kaybolan Gerdanlığı), Bir Piyes (Abdülhak Hâmid - Târık): Endülüs İmgesinin Yansıtılmasında Aşkın İşlevselliğitr_TR
dc.titleBir Film (Nacer Khemir - Güvercinin Kaybolan Gerdanlığı), Bir Piyes (Abdülhak Hâmid - Târık): Endülüs İmgesinin Yansıtılmasında Aşkın İşlevselliğien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication1fb90708-aa72-4be0-9659-af80fc2af111
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery1fb90708-aa72-4be0-9659-af80fc2af111

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Article.pdf
Size:
348.94 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Yayıncı Sürümü

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: