Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/226
Browse
Browsing Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri by Access Right "info:eu-repo/semantics/embargoedAccess"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: AKKOCAOĞLU, H. (2014). A new customer order scheduling problem on a single-machine with job setup times. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.A new customer order scheduling problem on a single-machine with job setup times(2014) Akkocaoğlu Çatmakaş, Hale; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüIn this study, we consider a relatively new class of the customer order scheduling (COS) problem where each order consists of one or more individual jobs. All jobs in the same customer order are processed successively and delivered at the same time to the customer. Thus, the completion time of the last job processed in each customer order defines the completion time of the order. A sequence independent setup is required before the processing of each job in a customer order. However, no setup is necessary before the processing of the first job of a customer order if this first job is the same as the last job of the immediately preceding customer order. We investigate the single-machine problem for two cases in which the makespan, which is the time to complete all customer orders, is minimized in the first case while the total completion time, which is the sum of the completion time of the orders, is minimized in the second case. For some special cases of both problems, we derive the properties of the optimal solution, which can be obtained by priority rules. We show that the makespan problem is polynomially solvable. For the total completion time problem, we develop a mixed integer programming model capable of solving small-sized problem instances optimally and propose a constructive heuristic algorithm that obtains optimal and near-optimal solutions for medium and large sized problem instances. Computational experiments are done to evaluate the performance of our solution approaches in terms of both quality and time. The results show that the mixed integer linear programming model does not seem to be a useful alternative, especially for large-sized problem instances. However, the proposed heuristic algorithms find near-optimal solutions in very short timeItem Citation Count: Müge Gümrah Çoruh (2018). A performance management framework for business analysis / İş analizi için bir performans yönetim çerçevesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.A performance management framework for business analysis(2018-03-05) Gümrah Çoruh, Müge; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüA performance management framework for business analysis (BA) is a road map for project managers and business analysts to evaluate their processes while delivering high quality products and services. Performance measurement according to key performance indicators (KPIs) provides insights into how BA process is managed. BA process is one of the supportive processes for project management (PM) and is critical for an information systems (IS) project's overall success. Bottleneck points are highlighted via proper KPIs determined for performance management. The objectives of this thesis are (1) to investigate meaningful KPIs measuring the performance of BA process for IS projects, (2) to provide a four-layer (BA Knowledge Area (KA), Project Management (PM) KA, KPIs, and PM Process Groups) performance management framework, and (3) to investigate requirements engineering elicitation process and create process flow diagrams. Proposed performance management framework is validated by Delphi method and illustrated via a real-life software project. Additionally, insights into business practice are provided for the proposed framework.Item Citation Count: ÖZKAPICI, D.B. (2015). An intermodal humanitarian logistics model based on maritime transportation for relief item distribution in Istanbul. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.An intermodal humanitarian logistics model based on maritime transportation for relief item distribution in Istanbul(2015) Özkapıcı, Dilsu Binnaz; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Bölümüİstanbul Türkiye'nin ekonomi başkenti ve en kalabalık şehri olup, deprem riski yüksektir. Bir deprem durumunda uluslararası ve ulusal kaynaklardan yardım malzemeleri tedarik edilecektir. Daha önceki çalışmalar, yardım malzemelerinin dağıtımı için, şehri ikiye bölen Boğaz'ı ve İstanbul'da deniz yolu ulaşımının avantajlarını göz önüne almamıştır. Bu çalışmada, İstanbul için, bir deprem durumunda insanların zararlarını azaltmak amacıyla deniz ve karayolu ulaşımını içeren ve bu yolların hasar görebilirlik olasılıklarını da göz önünde bulunduran intermodal bir yardım malzemesi dağıtım modeli geliştirilmiştir. Önerilen matematiksel model denizyolu ulaşımından ve İstanbul'un limanlarından etkin bir biçimde yararlanmakta ve Avrupa ve Anadolu yakaları arasında yardım malzemesi ulaşımına izin vermektedir. Talep noktalarına yardım malzemesi sağlamak için denizde-üs kavramı da kullanılmaktadır. Yerel ve uluslararası kaynaklardan tedarik edilen yardım malzemeleri, ana tedarik noktalarından (Haydarpaşa Limanı, Ambarlı Limanı ve Marmara Denizi'ne yerleştirilmiş bir konteyner gemisinden) doğrudan karayoluyla talep noktalarına (İstanbul'un ilçelerine) taşınmaktadır. Alternatif olarak, yardım malzemeleri denizyoluyla İstanbul'un limanlarına ve daha sonrasında karayoluyla limanlardan ilçelere taşınmaktadır. Tedarik noktalarında mevcut yardım malzemesi miktarına göre değişen çeşitli senaryolar çalıştırılmıştır ve sonuçlar üç performans ölçümü açısından incelenmiştir: (1) bir adet yardım malzemesini taşımak için gerekli ortalama süre, (2) intermodal taşıma yüzdesi ve (3) kullanılan gemi sayısı. Ayrıca, Avrupa ve Anadolu yakaları için tedarik dağılımı oranları üzerine bir analiz ve yalnızca karayolu ulaşımından yararlanan alternatif bir yardım malzemesi dağıtım modeliyle karşılaştırma yapılmıştır. Denizyolu ulaşımı ve denizde-üs kavramlarından yararlanılmasının insani yardım faaliyetlerinde esneklik sağladığı ve önerilen modelin İstanbul için etkili ve güvenilir bir afet yardımı sistemi oluşturduğu görülmüştürItem Citation Count: GÜNER, N.D. (2013). Balancing and sequencing multi-zone mix model assembly lines. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüBalancing and sequencing multi-zone mix model assembly lines(2013) Güner, Nizamettin Doğan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüAssembly based production has importance for large scale industries of developing countries. Satisfying demand and meeting production due dates of those kind of products are the prime targets of companies. One of the largest bus production facilities of Turkey, MAN Türkiye A.Ş., aims to minimize delivery costs and to meet daily production amounts by preventing delays in assembly operations. In this study, an assembly line design is suggested in order to achieve the company goals by studying single model line balancing and mixed model sequencing problems. Based on the characteristics of real life problem, three mathematical models for line balancing and sequencing are constructed. Furthermore, a heuristic algorithm is proposed for single model line balancing problem. This study is a part of a project that is partially supported by SANTEZ Program of Ministry of Science, Industry and Technology of Republic of TurkeyItem Citation Count: Günce Boran (2018). Customer order scheduling with lot streaming to minimize the total order completion time in a two-machine flow shop / İki makinalı akış tipi üretim hattında müşteri siparişlerinin tamamlanma zamanları toplamının enküçüklenerek kafile kaydırmalı olarak çizelgelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Customer order scheduling with lot streaming to minimize the total order completion time in a two-machine flow shop(2018-03-05) Boran, Günce; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüBu çalışmada, çeşitli ürünleri (işleri) içerebilen müşteri siparişlerini çizelgeleme problemi ele alınacaktır. Bir ürün işlenirken, o ürüne ait her müşteri siparişi alt kafileleri (bir ürünün özdeş grupları) olarak işlenir ve aynı ürünün tüm alt kafileleri aynı makinada aralıksız olarak işlenir ve aynı ürünün diğer alt kafileleri makine 1' de işlenirken, işlenen alt kafileler makine 1'den makine 2'ye aktarılır. Bu durum, aynı ürünün alt kafilelerinin birbirine karışmasına izin vermeksizin iki operasyonun örtüşmesi anlamına gelir (yani bir ürünün ilk alt kafilesi bir makinaya ulaştığında, o ürüne ait tüm alt kafileler tamamlanana kadar başka ürünlerin alt kafileleri bu makinaya atanamaz). Müşteri siparişinde yer alan tüm ürünlerin üretimi tamamlandıktan sonra müşterinin siparişi teslim edilir. Bir müşteri siparişinde son ürün olarak işlem gören son alt kafilenin tamamlanma zamanı, müşteri siparişinin tamamlanma zamanıdır. Amacımız, müşteri siparişlerinin tamamlanma zamanlarının toplamını en küçükleyen iş kafilelerinin sırasını ve her iş kafilesindeki alt kafilelerin sırasını bulmaktır. Küçük ölçekli problemleri optimal olarak çözebilen bir karışık tam sayılı doğrusal programlama modeli ile büyük ve orta ölçekli problemler için optimal veya optimale yakın sonuçlar verebilen tabu arama esaslı sezgisel bir algoritma geliştirdik. Çözüm yöntemlerinin süre ve kalite açısından değerlendirilmesi için yapılan deneylerin sonuçları, önerilen sezgisel algoritmanın çok kısa sürede optimal ya da optimale yakın sonuçlar bulduğunu göstermektedir.Item Citation Count: Şefika Demirbaş (2018). Determination of identical afad warehouses for faster response in disaster relief / Afetlere daha hızlı müdahale için özdeş afad depolarının kullanımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Determination of identical afad warehouses for faster response in disaster relief(2018-03-08) Demirbaş, Şefika; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüAfetzedelere afet sonrasında yardım malzemelerinin önceden konumlandırılmış envanterden sevki sağlanır, bu nedenle depo konumları ve malzemelerin afet öncesi sevke hazır olması afet sonrası müdahalede büyük önem arz eder. Türkiye'nin iklimi, tektonik, sismik ve topoğrafik yapısı nedeni ile sık sık doğal afetler meydana gelmekte ve can kaybı, maddi ve manevi zararlarla sonuçlanmaktadır. Sel, çığ, heyelan ve yangınlar bu doğal afetlere örnek verilebilir, ancak en önemlileri depremdir. Türkiye en aktif sismik bölgelerden biri olan Kuzey Anadolu Fay (KAF) hattı üzerinde yer almaktadır. Depremler, sayılarına ve neden oldukları hasara bağlı olarak Türkiye'de meydana gelen en yıkıcı doğal afetlerdir. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD), Türkiye'deki hazırlık seviyesini artırmak,afetlere etkili bir şekilde cevap vermek ve afetzedelere hızlı bir şekilde yardım malzemesi gönderebilmek için 25 farklı ilde konteynır depoları kurmuştur. Depolarda, yatak, çadır, battaniye, kılıf ve mutfak kitleri bulunmaktadır. Mevcut durumda depolar özdeş olarak işletilmemekte ve kapasiteleri verimli olarak kullanılamamaktadır. Depolarda yardım malzemeleri farklı adetlerde stoklanmakta ve bazı depolarda tüm çeşitlerde yardım malzemeleri stoklanmamaktadır. Bu nedenle afet sırasında gereğinden fazla depo kullanımı gerekmekte, müdahale zamanı artmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki afete müdahale operasyonlarında özdeş AFAD depolarının(diğer bir deyişle, her envanter kaleminden yeterli stok seviyesine sahip) kullanımının olası yararlarını araştırmaktır. Geliştirilen konumlandırma ve tekrar atama tipi matematiksel modelle mevcut depo kapasitelerinin etkin ve verimli bir şekilde kullanımı hedeflenmiştir. Kurulan model 3500 farklı senaryo ile 175 adet gerçek geçmiş deprem verisi ile test edilmiş ve sonuçlar üç farklı performans kriteri ile değerlendirilmiştir: (1) talep ağırlıklı toplam mesafe, (2) depo kullanım sıklığı, (3) depoların özdeşe çevrim sıklığı. Bu tez özdeşe çevrilmesi için AFAD depolarının sayısını ve yerlerini önermektedir. Sonuçlar önerilen özdeş depo modelinin önemli kazanımlar sağladığını göstermektedir.Item Citation Count: Yozgat, Simge (2017).Pricing and remanufacturing decisions with speculators and strategic consumers / Spekülatörler ve stratejik müşteriler ile fiyatlandırma ve yeniden imalat kararları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Pricing and remanufacturing decisions with speculators and strategic consumers(Çankaya Üniversitesi, 2017) Yozgat, Simge; Çankaya Üniveristesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Anabilim DalıWe investigate pricing and remanufacturing decisions with speculators and strategic consumers for a single type of a product over a two-period sales horizon. A monopolist manufacturer produces a fixed quantity in the first period. Some of the sold products are returned at the end of the first period, which are collected by the manufacturer and/or speculators. Returned products are remanufactured, and then sold in the second period, along with any new products remaining from the first period. Mathematical models take into account the behavioral patterns of different types of customers to maximize the manufacturer's expected total profit. Solution to the mathematical models show that one particular customer behavior is optimal. Specifically, the manufacturer should use a fixed-pricing policy for all products –new and remanufactured alike– and set the price at the maximum level that strategic customers are willing to buy. This will force customers to wait for the second period to buy any products, and hence, will yield the maximum profit for the manufacturer. Additionally, the manufacturer is better off remanufacturing. The sensitivity analysis has shown that the profit is most sensitive to the number of strategic customers.Item Citation Count: Türüdü, Özgün (2017). Regional coverage of science centers in Turkey / Türkiye'de bilim merkezlerinin bölgesel kapsaması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Regional coverage of science centers in Turkey(Çankaya Üniversitesi, 2017) Türüdü, Özgün; Çankaya Üniveristesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Anabilim DalıIn 2011, Turkish Supreme Council for Science and Technology decided to establish Science Centers with TÜBİTAK's support in all the metropolitan municipalities by 2016 and in all provinces of Turkey by 2023. Since the budgets of Science Centers are high and they are attracting visitors from other provinces, an additional decision was taken in 2016 to establish Science Centers in prioritized regional centers. The objective of this thesis is to determine the locations of Science Centers in Turkey considering the new criteria defined in the additional decision using integer and mixed integer programming models such as p-median, p-dispersion, and a multicriteria model. A hybrid model was proposed to utilize p-median and multicriteria model together. P-median model and hybrid model take into consideration population density of provinces' and distance criteria. P-dispersion model, and the multicriteria approach take into consideration only the distance criterion. Location of existing five science centers are included in all models. Models are solved for varying p (e.g. number of science centers) values of 5, 10, 13, 15, 20, 25 and 30. Four performance criteria were determined and solutions of the models are compared to each other. Cities selected using different models are compared. To the best of our knowledge, this thesis is the first study about science center location problem in the literature.Item Citation Count: ŞAHİN ARSLAN, A. (2014). Using containers as astorage facilities in humanitarian logistics. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüUsing containers as astorage facilities in humanitarian logistics(2014) Şahin Arslan, Ayşenur; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüIn humanitarian logistics, relief supplies are pre-positioned in strategic locations near disaster-prone areas. The beneficiaries are supplied from pre-positioned inventory during the initial days after the disaster; therefore, having those supplies ready to dispatch is of critical importance in disaster response. Previous studies focused on operating a permanent warehouse building for storage of relief supplies. The main objective of this thesis is to investigate how containers (e.g., 20 or 40 feet freight containers) could be used as storage facilities. Using containers as storage facilities is an appealing idea because of the ad-hoc nature of the disaster relief network. They can be shipped from unaffected locations to the disaster locations after the disaster strike. Containers can be stacked on top of each other occupying less land than warehouse buildings. Moreover, the containers that are used to store relief supplies can be used as accommodation places in the immediate aftermath of a disaster strike. In order to investigate the practicality of this idea in Turkey, a mathematical model is developed to determine the location and quantity of containers as well as the type and amount of relief supplies to store. The model is tested using earthquake risk data, estimates of population under risk, and distances between cities. To investigate how and at what cost freight containers could be used as an inventory holding mechanism instead of a transportation unit, the layout and cost comparison of two alternatives; (1) stocking in a warehouse or (2) storage in containers, are performed. Leasing and purchasing option costs of these alternatives are compared using present worth (PW) analysis. The results reveal that leasing option is not cost advantageous in the long run for both warehouse storage and container stockpiling area. Warehouse construction results with the least cost but it requires more area than a container stockpiling area and incurs more operating costs including lighting, ventilation, and maintenance as well as handling of the pallets. On the basis of the results of this research, it can be concluded that using containers for storage is cheaper than operating a warehouse building. The results of our thesis illustrate how to best use containers as storage facilities to achieve the most possible response-time benefit and also support the implementation of an ad-hoc pre-positioning strategy. The thesis is carried in conjunction with Turkish Prime Ministry Disaster and Emergency Management Presidency (AFAD) and the results of this thesis will help AFAD reach beneficiaries of a disaster in shorter time, with fewer disruptions, and in an efficient way