Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/226
Browse
Recent Submissions
Item Citation Count: Güldemir, Dilek (2023). A project selection based approach for establishing a roadmap for digital transformation: Case of an electronics manufacturer. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A project selection based approach for establishing a roadmap for digital transformation: Case of an electronics manufacturer(2023) Güldemir, Dilek; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiFirmaların sektörde başarı ve rekabet üstünlüğünü sağlayabilmeleri için dijital dönüşüm kaçınılmaz bir duruma geldi. Fakat firmaların çoğu, dijital dönüşüm sürecinde istedikleri sonucu alamamış ve başarısız olmuşlardır. Firmalar her yönü ile sorunlarını çözümleyememiş ve müşteri talepleri karşılanamamıştır. Neden başarısız olduklarını daha iyi anlamak için dijital dönüşüm kavramını ve yöntemini kaynak taraması, eğitimler, röportajlar ve firma uygulamalarıyla analiz ettik. Uygulayıcılar, firmanın üst düzey çalışanlarına geleneksel method olan olgunluk seviyesi ölçümü uygulamaktadır. Bu çalışma, bir anket ve uygulayıcının sektördeki deneyimine bağlıdır ve sübjektiftir Ölçüm modellerini inceledik ve hepsinin birbirine çok benzer olduğunu belirledik. Geriye kalan süreçler, uygulayıcıların perspektifine bağlı olarak değişkenlik gösteren benzer yöntemlerdir. Uygulayıcılar, firmanın ihtiyaçlarını üst düzey çalışanlarla olgunluk seviyesi ölçümü sonucuna bağlı olarak görüşmekteler. Bu aşamada yöntem eksikliği üzerine çalışmalara devam ettik. Eksikliğin kısıtlı zaman ve çalışan görüşmelerinden kaynaklı olduğunu saptadık. Tüm çalışanların dâhil olduğu ve geniş zaman dilimi içerisinde bir çalışma gerekmektedir. Firma Düzenleyici Önleyici Faaliyetlerin (DÖF) bunu sağlayabileceğini saptadık. DÖF'leri geliştridiğimiz "PathWay Method"e girdi olarak ullanarak bir dijital dönüşüm yol haritası önerdik. Yöntemimizin uygulamasını bir elektronik üreticisinde yaptık ve başarılı sonuçlar aldık. Bu tezle hem uygulayıcılara daha verimli bir yöntem sunmakta hem de firmalara bir yol haritası rehberliği etmekteyiz.Item Citation Count: Uyar, Ece (2023). Multi-echelon transportation location and routing problem for designing school lunch distribution network / Okul öğle yemeği dağıtım ağı tasarımı için çok aşamalı ulaştırma yer seçimi ve rotalama problemi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Multi-echelon transportation location and routing problem for designing school lunch distribution network(2023) Uyar, Ece; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiUlusal Okul Öğle Yemeği Programı (NSLP) aracılığıyla öğrencilere besleyici öğle yemekleri sağlanır. NSLP sağlık, obezite ve okula devam oranlarına fayda sağlar. Program için bir dağıtım ağı tasarlamak ve geliştirmek için çok kademeli ulaşım yeri ve rotalama problemi çözmeyi gerektirir. İlk iki kademe, tarımsal ürünlerin çiftçilerden dağıtım merkezleri (DC) aracılığıyla gıda işleme merkezlerine (FPC) dağıtımını içermektedir. Üçüncü aşama, çok depolu yer seçimi ve rotalama probleminin bir parçası olarak gıda işleme merkezlerinin konumlarının ve okullar arasındaki yolların belirlenmesini içerir. Bu problem NP Hard olduğundan bu problemi çözmek için iki aşamalı bir çözüm yaklaşımı öneriyoruz. Amacımız, tüm kademelerdeki toplam nakliye maliyeti ile dağıtım ve gıda işleme merkezlerinin sabit maliyetlerini en aza indirmektir. Üçüncü kademenin yönlendirme kararlarını işlemek için sürecin ilk aşamasında bir Tavlama Benzetimi (SA) Algoritması kullanılır. İkinci aşamada, dağıtım merkezlerinin yerlerini belirleyen ve birinci kademedeki ulaşım problemine çözüm sağlayan bir karma tamsayılı doğrusal matematiksel model sunulmuştur. Önerilen yöntemin performansını test etmek için çeşitli varsayımsal problemler kullanılmıştır. Hesaplama sonuçlarına göre SA, hesaplama maliyetini azaltan ve çözüm kalitesini artıran etkili ve verimli bir çözüm algoritması olarak kabul edilebilir.Item Citation Count: Örden, Zeynep (2023). Energy-efficient loading and scheduling of autoclaves in aerospace composite manufacturing. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Energy-efficient loading and scheduling of autoclaves in aerospace composite manufacturing(2023) Örden, Zeynep; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiEnerji, ülkelerin ekonomik kalkınması için kritik bir faktördür. Enerji ihtiyacını karşılayan kaynakların azalmasıyla birlikte enerji maliyetleri artmaya başlamıştır. Bu nedenle enerji tüketimini azaltmak ve enerjiyi verimli kullanmak hayati önem taşımaktadır. Havacılık ve uzay endüstrisinde kullanımı giderek artan kompozit malzemelerin kürlenme işlemleri, enerji tüketiminin yoğun olduğu otoklavlarda yapılmaktadır. Bu tezde, otoklavlarda enerji tasarruflu yükleme ve çizelgeleme ele alınmıştır. Artan enerji maliyetleri göz önünde bulundurularak yapılacak çalışmada maliyet tasarrufu sağlanması da amaçlanmaktadır. Çalışmada, otoklavların enerji tüketimlerinin belirlenmesi için Endüstri 4.0 uygulamaları da kullanılmıştır. Literatürde benzer çalışmalar olmasına rağmen enerji maliyetlerinin modele dahil edildiği bir çalışmaya rastlanmamıştır. Problemi çözmek için iki model önerilmiştir. Model 1, kürlenecek malzemelerin parça teslim tarihlerini ve malzeme tüketim tarihlerini dikkate alarak kürlenmeyi tamamlama süresini en aza indirir. Model 2 ise, ilk modelin çıktılarını girdi olarak kullanır ve otoklavlara atanan reçetelerde ve parçalarda değişiklik yapmadan enerji maliyetlerini en aza indirmek için işlerin kürlenme saatlerini yeniden planlar. Oluşturulan veri setleri ile yapılan deneylerde, önerilen modeller ile enerji maliyetlerinin ortalama %12,38 oranında azaltılabileceği tespit edilmiştir. Önerilen modellerle gerçek hayattaki örnek kürleme planlarının yeniden planlanması sonucunda maksimum %62 oranında enerji tasarrufu sağlanmıştır. Gün içerisinde enerji maliyetinde standart sapma arttığında, o gün için enerji maliyetinden elde edilen tasarruf da artmaktadır.Item Citation Count: Gerçek, Batuhan Berk (2021). A milk run distribution system design for hybrid usage of drones / İnsansız hava araçlarının melez kullanımı için bir sürekli sevkiyat dağıtım sistemi tasarımı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A milk run distribution system design for hybrid usage of drones(2021) Gerçek, Batuhan Berk; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiLojistik sektörünün dünyadaki önemi ve durdurulamaz gelişimi hızla artmaktadır. Teknolojinin ilerlemesi, yeni araçların, cihazların üretilmesi, yeni fikirlerin ortaya çıkması lojistik sektöründeki faaliyetleri büyük ölçüde etkilemektedir. İnsansız hava aracı (İHA) da bu araçlardan biri ve lojistik sektöründe çığır açan gelişmelerin baş aktörlerinden biri olacak gibi görünüyor. Sürekli sevkiyat, en önemli ve en iyi bilinen lojistik sistemlerden biridir. Literatürde sürekli sevkiyat sisteminde İHA ile teslimat modellerini içeren çalışmalar bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, önerilen melez sürekli sevkiyat modelinin klasik sürekli sevkiyat modeline karşı fayda analizini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma yapılırken, doğrusal olmayan bir karışık tamsayı matematiksel modeli geliştirilmiş ve doğrusal olmamanın getirdiği zorlukları azaltmak için model, ikinci dereceden bir modele dönüştürülmüştür. Probleme özel parametre değerlerinin bir kısmı Özbilge (2021)'den alınmıştır, ancak bazıları tarafımızdan tanımlanmıştır. Önerilen HMR modeli, iki kamyon işletim ve yakıt maliyeti, iki fırsat maliyeti ve iki İHA işletim ve pil kullanım maliyeti parametresinden ve her biri için 10 müşteri konumundan oluşan sayısal bir ayar üzerinde çalıştırılmıştır. Bu çalıştırmalar yapılırken çalışma kapsamında GAMS optimizasyon programı kullanılmıştır. Bu çalışmadaki ana bulgumuz, melez sürekli sevkiyat dağıtımında kamyonla beraber İHA kullanımının, tüm parametre ayarlarında klasik sürekli sevkiyat (CMR) dağıtımına göre maliyet bakımından ortalama 35.68% daha faydalı olmasıdır.Item Citation Count: Horasanlı, Harun (2021). Public city bus fleet replacement and assignment decisions considering total costs of carbon emissions and bus fleet ownership / Şehiriçi otobüslerinin filo yenilenme ve atanma sürecinin karbon emisyon ve filo sahipliği masraflarının incelenerek saptanması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Public city bus fleet replacement and assignment decisions considering total costs of carbon emissions and bus fleet ownership(2021) Horasanlı, Harun; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiBu tezin amacı, yatırım, işletme ve bakım gibi geleneksel maliyetlere ek olarak otobüse sahiplik maliyeti ve karbon salınımının sosyal maliyetini göz önünde bulundurarak farklı belediye otobüs tiplerinin önceden belirlenmiş rotalara atanmalarına karar vermektir. Sayısal çalışma için İzmir'in belediye otobüs sistemini kullandık. Hatlara atanacak değişik tipteki otobüs sayılarını ve maliyetlerini belirlemek için kurduğumuz karışık tam sayılı programlara modeli, boyutunun büyüklüğü sebebiyle çözülemediğinden her hata bir otobüs tipi atanacak varsayımı kullanılarak basitleştirilmiş ve çözülmüştür. Bu modelin çıktıları, 12 yıllık değiştirme ve elde tutma kararlarını içeren bir plan oluşturmak için kurulan en kısa yol problemine girdi olarak kullanıldı. Sayısal sonuçlara göre, eğimi daha düz olan rotalara dizel, değişken ve çok eğimli rotalara ise elektrikli ve hibrit otobüsler atanmaktadır. Elektrikli ve hidrojen ile çalışan otobüslerin satınalma ve karbon salınımı maliyetlerindeki değişiklerin etkileri de incelenmiş ve analizler sonucunda, elektrikli otobüslerin satınalma maliyetlerindeki değişimlerin toplam ömür maliyetlerinde, atama, değiştirme ve elden çıkarma kararlarında en etkili parametre olduğu saptanmıştır.Item Citation Count: Özbilge, Efe Bedirhan (2021). A milk-run distribution system design for integrating drones. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A milk-run distribution system design for integrating drones(2021) Özbilge, Efe Bedirhan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiLojistik faaliyetlerin kullanım sıklığı ve kapsamı tüm dünyada hızla artmaktadır. Teknolojideki sürekli gelişme neticesinde yeni taşıma araçları üretilmiş ve lojistik faaliyetlerde de kullanılmaya başlanmıştır. Bu araç türlerinden biri de insansız hava aracıdır (İHA). Sürekli sevkiyat, en temel lojistik dağıtım faaliyetlerinden birisidir. Literatürde sürekli sevkiyatta İHA'ların kamyonlarla birlikte kullanıldığı çalışmalar bulunmaktadır; ancak sürekli sevkiyat sırasında kamyonun sürekli hareket ettiği ve teslimatın sadece İHA ile yapıldığı bir durum henüz analiz edilmemiştir. Bu çalışmanın amacı, bu belirli durumun probleme özgü parametreler açısından faydalarını analiz etmek ve klasik sürekli sevkiyata üstün olduğu durumları ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada kullanılan yöntem, doğrusal olan ve doğrusal olmayan karma tamsayılı programlama modellerini içeren matematiksel modelleme yaklaşımıdır. Önerilen model orijinaldir, çünkü 'zaman' kesikli değil, sürekli olarak kabul edilir ve zaman, gerekli kısıtlamaların yaratılmasında karar değişkenlerinin ayrı bir indeks kümesi yerine karar değişkenleri tarafından doğrudan temsil edilmiştir. Doğrusal olmamanın getirdiği karmaşıklığı hafifletmek için, insansız hava araçlarının gerçek uçuş süreleri, gerçek değerlere oldukça yakın tahminler ürettiği gösterilen ikinci dereceden regresyon modelleriyle tahmin edilmiştir. Probleme özgü tüm parametreler, en son teknoloji ile üretilmiş gerçek hayat kaynaklarından bulunarak direkt olarak kullanılmış veya bunlara paralel olarak tasarlanmıştır. Önerilen model, iki İHA hızı, iki uçuş menzili ve sürekli sevkiyat başlamadan önce müşterilerde boş İHA'ların varlığı açısından iki durum içeren parametrelerden oluşan sayısal veri setleri kullanılarak çalıştırılmıştır. Bu çalışmanın ana bulgusu, İHA'ları bir sürekli sevkiyata entegre etmenin, problemin tüm parametre ayarlarında klasik sürekli sevkiyata kıyasla daha faydalı olduğudur. Ancak, mevcut maliyetler kapsamında önerildiği gibi, bu iki sürekli sevkiyat tipi arasındaki maliyet farkı, İHA'ları entegre etmek için bir yatırım yapmak için yeterli görünmemektedir. Bu sonuç aynı zamanda birkaç uygulayıcı tarafından da doğrulanmıştır.Item Citation Count: Kavlak, Hasan (2016). Intermodal freight transportation in humanitarian logistics / İnsani yardım lojistiğinde intermodal yük taşımacılığı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Intermodal freight transportation in humanitarian logistics(2016) Kavlak, Hasan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüIntermodal freight transportation is used heavily in commercial logistics around the world. On the other hand, in humanitarian logistics, it is not considered as the primary solution. Transportation resilience during response phase is an important performance criterion for humanitarian logistics and it mostly depends on the availability of the modes used for transporting relief items. Previous studies brought multi-modal or multi-vehicle transportation to forefront. Intermodal freight transportation is not focused from a perspective of resilience in humanitarian logistics. This study aims to highlight the differences between intermodal transportation and multi-modal transportation and to present a resilient transportation system without handling of relief items. Two integer programming models are developed based on a time-space network by considering route and vehicle availabilities changing dynamically over a specified time horizon. In these models, different types of vehicles and different capacities of unit loading device and intermodal transportation unit are considered, namely, truck (highway), freight train (railway), vessel (seaway), plane (airway) and helicopter (airway). This study proposes a unit loading device for humanitarian logistics that is compatible with different transportation modes. The first model includes an integer variable representation for vehicle fleets of different transportation modes. It can be concluded that the second model includes an index representation of individual vehicles for different transportation modes. The first mathematical model with integer variable representation of vehicle fleets is more effective than the second one. Five real life scenarios are fed into these mathematical models and the results are compared. The results of the experimental study show that intermodal transportation provides better humanitarian response in terms of resilience.Item Citation Count: Akdere, Erol (2020). A two-echelon capacitated facility location model for school lunch program / Okul öğle yemeği programı için iki kademeli kapasiteli tesis yerleştirme modeli. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A two-echelon capacitated facility location model for school lunch program(2020) Akdere, Erol; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüUlusal okul öğle yemeği programı (NSLP) çocuklara sağlıklı, ucuz veya ücretsiz öğle yemeği sağlamak için çok önemlidir ve yıllardır birçok ülkede uygulanmaktadır. Bu tezde, devlet ilkokulları için ulusal okul öğle yemeği programının (NSLP) dağıtım ağı tasarlanmıştır. Önerilen iki kademeli ağ yapısı yerel çiftçileri, dağıtım merkezlerini ve okulların toplam talebinin toplandığı gıda işleme merkezlerini içerir. Dağıtım merkezlerinin konumlarını ve merkezler arasında gönderilen heterojen araçların sayısını belirlemek için çok amaçlı karma tamsayılı doğrusal matematiksel bir model önerilmiştir. Üç amaç dikkate alınmaktadır: toplam nakliye ve işletme maliyetlerinin en aza indirilmesi, toplam teslimat süresinin en aza indirilmesi ve karbondioksit emisyon maliyetinin en aza indirilmesi. Gıda işleme merkezlerinin yerlerini belirlemek için K-Ortalamalar Kümesi yöntemi kullanılmaktadır. Model, Türkiye'nin İç Anadolu bölgesinde uygulanmaktadır. İlk olarak, model her bir amaç çin çözülmüş ve daha sonra amaçların farklı ağırlıkları için bir hedef programlama modeli sunulmuştur. Vaka çalışmasının sonuçları, devlet ilköğretim okullarının toplam talebini karşılamak için incelenen bölgede altı dağıtım merkezinin ve otuz bir gıda işleme merkezinin kurulması gerektiğini göstermiştir.Item Citation Count: Yeloğlu, Pınar (2020). Comparison of two processing approaches for solving a customer order scheduling problem / Müşteri siparişlerini çizelgeleme problemi için iki işleme yaklaşımının karşılaştırılması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Comparison of two processing approaches for solving a customer order scheduling problem(2020) Yeloğlu, Pınar; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüBu çalışma, her bir müşterinin tek bir makinede işlenen çeşitli ürünleri (işleri) talep ettiği siparişlerin çizelgelenmesi problemini ele almaktadır. Her bir ürünü işlemeden önce makine için sıra-bağımsız bir hazırlık (kurulum) gereklidir. Bir müşterinin siparişindeki tüm ürünler, bu ürünlerin işlenmesi tamamlandığında müşteriye teslim edilir. Bir müşteri siparişinde son ürün olarak işlenmiş ürünün tamamlanma süresi müşteri siparişinin tamamlanma süresini belirler. Amacımız, müşteri siparişlerinin toplam tamamlanma süresini en aza indirmek için müşteri siparişleri ve ürünlerinin en iyi çizelgelemesini belirlemektir. Bu müşteri siparişlerini çizelgeleme problemini sipariş bazlı ve ürün bazlı işleme yaklaşımları ile çalıştık. Literatürde çalışılmamış olan ürün bazlı işlem yaklaşımı için küçük ve orta ölçekli problemleri en iyi şekilde çözebilen iki tane karışık tamsayılı doğrusal programlama modeli ile büyük ölçekli problemler için bir tabu arama esaslı sezgisel bir algoritma geliştirdik. Ayrıca, hazırlık sürelerinin olduğu ve olmadığı durumlar için sipariş ve iş bazlı işleme yaklaşımlarını karşılaştırdık.Item Citation Count: Burak Alper (2019). Lean six-sigma methodology and an application in a defense industry company / Yalın altı sigma metodolojisi ve bir savunma sanayi firmasında uygulaması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Lean six-sigma methodology and an application in a defense industry company(2019) Alper, Burak; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüThis study aims to give a clear understanding of lean six-sigma approach and show that it is possible to make significant improvements by making little differences in production processes. In the first chapter of the study; lean manufacturing is explained in depth. Starting from the history, four subsections explain the prospects of lean manufacturing. The principles and tools used in lean manufacturing are given in detail. In the second chapter; the detailed information about six-sigma methodology is given. Starting from the history, major perspectives, success criteria, the DMAIC approach, operational benefits, advantages & disadvantages and the organizational structure of six-sigma are explained. The combination of lean and six-sigma, the lean six-sigma approach is defined, and the essentials of it are given to better understand why this balanced approach is better. Finally, an application that has been brought to life in a press brake workstation, and obtained results are explained.Item Citation Count: Vahdi Yolcu (2019). Logistics management for blood collection and blood products distribution in Turkish Red Crescent / Türk Kızılayında kan toplama ve kan ürünleri dağıtımı için lojistik yönetimi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Logistics management for blood collection and blood products distribution in Turkish Red Crescent(2019) Yolcu, Vahdi; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüTurkish Red Crescent has opened blood centers for the regionalization of blood management system for blood collection and distribution of blood products. The aim of our study is to minimize the time and cost problems in the transportation of blood and blood products between the centers determined in the current system. For this purpose, models, in which the assignment criteria and logistics decisions are released in the logistics network between the centers, decisions can be made for assignments between units and transportation routes, and that take into account bag type, as a distinctive characteristic, and the diversity of products – especially, such as thrombocyte suspension - were developed. In this process, the total cost and total transport times were minimized, and the model was solved by using real data separately and together with multi-objective optimization methods. Key Words: Multi-Objective Optimization, Logistics, Blood Bag Type, Blood ProductsItem Citation Count: Duygu Küçükyelkenci Alper (2019). An analytic hierarchy process based mathematical programming model for university timetabling problem / Üniversite ders programı problemı için analitik hiyerarşi yöntemi tabanlı bir matematiksel model. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.An analytic hierarchy process based mathematical programming model for university timetabling problem(2019) Küçükyelkenci Alper, Duygu; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüToday, timetabling becomes a widespread problem in all educational institutions. In existing systems once course selection is made, options are reviewed and changed according to the request of instructors. Instructors timetables are scheduled without prioritizing the views and priorities of the instructors. In this study, a Mathematical Programming Model (MPM) has been developed for solving a case of timetabling problem at Çankaya University. The weight of preferences, i.e. the objective function coefficients of the MPM Model will be based on AHP. The model proposed in this study has two main categories of objectives: instructor preferences and student preferences. The data used to calculate weights of preferences were collected via instructors' and students' questionnaires. The results obtained from the weighting approach used for the two main objectives were used in the mathematical model and timetables have been generated.Item Citation Count: Ayşe Nilay Alpay (2019). A congestion pricing approach to reduce traffic jams in urban arterial networks / Şehir içi ana arter ağlarında trafik tıkanıklığını gidermek için sıkışıklık fiyatlandırma yaklaşımı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A congestion pricing approach to reduce traffic jams in urban arterial networks(2019) Alpay, Ayşe Nilay; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüA novel approach is introduced to aid congestion toll management for a simple city network. Vickrey's single bottleneck model is effective for a single commuter's route; however even in simple road networks congestion in a certain zone will affect the flow values in the rest of the network. Using a step by step methodology to determine equilibrium flow values, it is possible to use the single bottleneck approach separately for all bottleneck queue formations with some simplifying assumptions. Average waiting time is used to evaluate the severity of a queue and is computed with simulation runs. An analytical derivation for the waiting time is also made and a paradoxical result is also highlighted. Keywords: Traffic jams, congestion pricing, discrete event simulationItem Citation Count: Onur Yılmaz (2018). Mathematical models for locating sales offices in Turkey for an apparel textile and fashion industry / Türkiye konfeksiyon ve moda endüstrisinde satış ofislerinin lokasyonu için matematiksel modeller. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Mathematical models for locating sales offices in Turkey for an apparel textile and fashion industry(2018-06-05) Yılmaz, Onur; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüDünyada ve Türkiye'de ticaret hacminin büyümesi, sektöre sürekli yeni aktörlerin katılımı ve zorlu rekabet koşulları perakende sektörünün hızla gelişmesine sebep olmuştur. Şirketler, rekabet güçlerini artırmak, daha fazla satış ve daha yüksek ciro oranları elde etmek için süreçlerinde daha sıkı politikalar ve stratejiler geliştirmektedir. Bu nedenle, şirketler bilimsel yöntemlere dayanan gerçekçi kararlar almak zorundalar. Perakendecilik, tedarik, stok yönetimi, perakende zinciri yönetimi, satış ve satış sonrası hizmetler olarak beş ana süreçten oluşmaktadır. Hali hazırda literatürde süreçleri kendi içinde optimize eden modeller bulunmakla birlikte süreçlerde alınan kararlar diğer süreçlerin karar mekanizmasını etkilediğinden, toplam faydayı maksimize etmek için süreçler bir bütün olarak ele alınmalıdır. Bu bağlamda, bu tezin amacı perakende süreçlerinde firma karını maksimize eden Lineer Matematiksel Programlama Modeli kurularak süreçleri bütünleşik şekilde ele alan karar destek sistemi geliştirmektir. Bu sayede, yeni mağaza açılması ve/veya var olan mağazaların kapatılması ve/veya yenilenmesi de dâhil olmak üzere kritik kararların tüm sistem göz önünde bulundurularak alınması hedeflenmiştir. Bu bağlamda modelin en önemli girdilerinden birisi satış tahminidir. Bu ise geçmiş verisi bulunmayan yeni açılacak mağaza lokasyonları için problem teşkil etmekte ve literatürde bu konuda pek fazla çalışmaya rastlanmamaktadır. Bu amaçla literatürde potansiyel müşteri tahmini için kullanılan Huff Ağırlık Metodu uyarlanarak potansiyel satış miktarları Regresyon modeli ile tahmin edilmiştir. Bu da kendi başına literatüre bir katkı sağlamaktadır. Kurulan model örnek firma verileri ile sınanarak uygun olduğu görülmüştür.Item Citation Count: Gözde Yıldız (2018). Implementation of deterministic inventory models with backorders and lost sales in a retail company / Perakende satış yapan bir firmada sonradan karşılama ve satış kayıpları ile deterministik envanter modelleri üzerine bir uygulama. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Implementation of deterministic inventory models with backorders and lost sales in a retail company(2018-03-19) Aygüneş, Haluk; Yıldız, gözde; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüBu tez kapsamında, elektronik ve bilgisayar malzemelerin perakende satışını yapan bir firmanın envanter yönetimi üzerine bir çalışma yapılmıştır. Sonradan karşılama ve satış kayıplarını içeren deterministtik envanter modelleri kullanılmıştır. Stoksuz kalma durumunda, bazı satışlar tamamen sonradan karşılanmakta, bazıları tamamen kayıp olmakta ve bazıları ise kısmen sonradan karşılanmakta ve kısmen kayıp olmaktadır. Bu durumların her biri en düşük maliyetli sipariş miktarlarını belirlemek amacıyla ayrı ayrı ele alınmıştır. Ayrıca, tedarikçilerin bazı ürünler için sunduğu miktar indirimleri de incelenmiştir.Item Citation Count: Suoad Y. Ali El Magssabi (2018). Modelling and analysis of multi-row layout problem / Çok hollü yerleşim düzenleme probleminin modellenmesi ve analizi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Modelling and analysis of multi-row layout problem(2018-03-13) El Magssabi, Suoad Y. Ali; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüBu çalışmada, maliyet-mesafe tabanlı hedef fonksiyonlu, dikdörtgen şeklinde eşit olmayan alan gereksinimlerini birden çok hole yerleştirecek bir tesis yerleşim problemini formüle etmeyi göz önüne aldık. Fabrikaların yapısal özelliklerine göre iki tür yerleşim düzenlemesi problemi vardır; bunlardan biri tek diğeri çok hollü yerleşim düzenlemesi problemidir. Toplam yerleşim alanı gereksinimi büyükse, bu tip problemleri çok hollü olarak formüle etmek gerekir. Bu tezde, çeşitli yerleşim problemleri üzerinde tasarlanan deneyler ile alternatif çözüm tekniklerinin analizini yapmak ve karşılaştırmak için çok hollü bir yerleşim problemi modelledik. Bu çalışma, ürün veya işlem tipi yerleşim düzeninin bulunduğu fabrikalardaki problemler için uygulanır. Bu formülasyonda, yerleşim alanında holler, ve her hol içerisinde de konumlar bulunmaktadır, böylece matematiksel model bölümleri bu konumlardan birine atayacaktır. Bu nedenle, konumlara atama süreci hem ayrık ve hem de sürekli özellikler göstermekte olduğundan melez bir yapıdadır. Optimal çözüm arayış tekniği (GAMS yazılımı) kullanılarak elde edilen çözümlerle, permutasyon tabanlı sıralama ve rasgele oluşturulan permutasyonlardan örnekleme yapan tekniklerin çözümleri karşılaştırılacaktır. En iyi çözümlerin, zamanı sınırlı GAMS yazılımı kullanılarak elde edilmiş olmasına rağmen, permutasyon tabanlı ve rasgele örnekleme yapan yaklaşık çözüm teknikleri de istatistiksel açıdan kötü sonuçlar vermemiştir. Çünkü, hedef fonksiyonu en iyi çözümün etrafında o kadar düzdür ki, sağlam (robust) olduğu sonucuna varırız.Item Citation Count: Şefika Demirbaş (2018). Determination of identical afad warehouses for faster response in disaster relief / Afetlere daha hızlı müdahale için özdeş afad depolarının kullanımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Determination of identical afad warehouses for faster response in disaster relief(2018-03-08) Demirbaş, Şefika; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüAfetzedelere afet sonrasında yardım malzemelerinin önceden konumlandırılmış envanterden sevki sağlanır, bu nedenle depo konumları ve malzemelerin afet öncesi sevke hazır olması afet sonrası müdahalede büyük önem arz eder. Türkiye'nin iklimi, tektonik, sismik ve topoğrafik yapısı nedeni ile sık sık doğal afetler meydana gelmekte ve can kaybı, maddi ve manevi zararlarla sonuçlanmaktadır. Sel, çığ, heyelan ve yangınlar bu doğal afetlere örnek verilebilir, ancak en önemlileri depremdir. Türkiye en aktif sismik bölgelerden biri olan Kuzey Anadolu Fay (KAF) hattı üzerinde yer almaktadır. Depremler, sayılarına ve neden oldukları hasara bağlı olarak Türkiye'de meydana gelen en yıkıcı doğal afetlerdir. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD), Türkiye'deki hazırlık seviyesini artırmak,afetlere etkili bir şekilde cevap vermek ve afetzedelere hızlı bir şekilde yardım malzemesi gönderebilmek için 25 farklı ilde konteynır depoları kurmuştur. Depolarda, yatak, çadır, battaniye, kılıf ve mutfak kitleri bulunmaktadır. Mevcut durumda depolar özdeş olarak işletilmemekte ve kapasiteleri verimli olarak kullanılamamaktadır. Depolarda yardım malzemeleri farklı adetlerde stoklanmakta ve bazı depolarda tüm çeşitlerde yardım malzemeleri stoklanmamaktadır. Bu nedenle afet sırasında gereğinden fazla depo kullanımı gerekmekte, müdahale zamanı artmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki afete müdahale operasyonlarında özdeş AFAD depolarının(diğer bir deyişle, her envanter kaleminden yeterli stok seviyesine sahip) kullanımının olası yararlarını araştırmaktır. Geliştirilen konumlandırma ve tekrar atama tipi matematiksel modelle mevcut depo kapasitelerinin etkin ve verimli bir şekilde kullanımı hedeflenmiştir. Kurulan model 3500 farklı senaryo ile 175 adet gerçek geçmiş deprem verisi ile test edilmiş ve sonuçlar üç farklı performans kriteri ile değerlendirilmiştir: (1) talep ağırlıklı toplam mesafe, (2) depo kullanım sıklığı, (3) depoların özdeşe çevrim sıklığı. Bu tez özdeşe çevrilmesi için AFAD depolarının sayısını ve yerlerini önermektedir. Sonuçlar önerilen özdeş depo modelinin önemli kazanımlar sağladığını göstermektedir.Item Citation Count: Günce Boran (2018). Customer order scheduling with lot streaming to minimize the total order completion time in a two-machine flow shop / İki makinalı akış tipi üretim hattında müşteri siparişlerinin tamamlanma zamanları toplamının enküçüklenerek kafile kaydırmalı olarak çizelgelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Customer order scheduling with lot streaming to minimize the total order completion time in a two-machine flow shop(2018-03-05) Boran, Günce; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüBu çalışmada, çeşitli ürünleri (işleri) içerebilen müşteri siparişlerini çizelgeleme problemi ele alınacaktır. Bir ürün işlenirken, o ürüne ait her müşteri siparişi alt kafileleri (bir ürünün özdeş grupları) olarak işlenir ve aynı ürünün tüm alt kafileleri aynı makinada aralıksız olarak işlenir ve aynı ürünün diğer alt kafileleri makine 1' de işlenirken, işlenen alt kafileler makine 1'den makine 2'ye aktarılır. Bu durum, aynı ürünün alt kafilelerinin birbirine karışmasına izin vermeksizin iki operasyonun örtüşmesi anlamına gelir (yani bir ürünün ilk alt kafilesi bir makinaya ulaştığında, o ürüne ait tüm alt kafileler tamamlanana kadar başka ürünlerin alt kafileleri bu makinaya atanamaz). Müşteri siparişinde yer alan tüm ürünlerin üretimi tamamlandıktan sonra müşterinin siparişi teslim edilir. Bir müşteri siparişinde son ürün olarak işlem gören son alt kafilenin tamamlanma zamanı, müşteri siparişinin tamamlanma zamanıdır. Amacımız, müşteri siparişlerinin tamamlanma zamanlarının toplamını en küçükleyen iş kafilelerinin sırasını ve her iş kafilesindeki alt kafilelerin sırasını bulmaktır. Küçük ölçekli problemleri optimal olarak çözebilen bir karışık tam sayılı doğrusal programlama modeli ile büyük ve orta ölçekli problemler için optimal veya optimale yakın sonuçlar verebilen tabu arama esaslı sezgisel bir algoritma geliştirdik. Çözüm yöntemlerinin süre ve kalite açısından değerlendirilmesi için yapılan deneylerin sonuçları, önerilen sezgisel algoritmanın çok kısa sürede optimal ya da optimale yakın sonuçlar bulduğunu göstermektedir.Item Citation Count: Müge Gümrah Çoruh (2018). A performance management framework for business analysis / İş analizi için bir performans yönetim çerçevesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.A performance management framework for business analysis(2018-03-05) Gümrah Çoruh, Müge; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüA performance management framework for business analysis (BA) is a road map for project managers and business analysts to evaluate their processes while delivering high quality products and services. Performance measurement according to key performance indicators (KPIs) provides insights into how BA process is managed. BA process is one of the supportive processes for project management (PM) and is critical for an information systems (IS) project's overall success. Bottleneck points are highlighted via proper KPIs determined for performance management. The objectives of this thesis are (1) to investigate meaningful KPIs measuring the performance of BA process for IS projects, (2) to provide a four-layer (BA Knowledge Area (KA), Project Management (PM) KA, KPIs, and PM Process Groups) performance management framework, and (3) to investigate requirements engineering elicitation process and create process flow diagrams. Proposed performance management framework is validated by Delphi method and illustrated via a real-life software project. Additionally, insights into business practice are provided for the proposed framework.Item Citation Count: Kılınç, Mehmet Can (2017). Assignment of afad warehouses to container ports in Turkey / Afad depolarının türkiye'deki konteyner limanlarına atanması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Assignment of afad warehouses to container ports in Turkey(Çankaya Üniversitesi, 2017) Kılınç, Mehmet Can; Çankaya Üniveristesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Anabilim DalıThe assignment of AFAD warehouses to container ports is a vital topic, but it has not been studied thoroughly in the literature. Turkey is a special case for using maritime transportation in humanitarian logistics, because of the geopolitical location and vulnerability of our country. The main objective of this thesis is to investigate the use of maritime transportation in humanitarian logistics to respond natural disasters effectively for Turkey via the assignment of AFAD warehouses to container ports. In this thesis, a mathematical model for assigning 25 Prime Ministry Disaster and Emergency Management Authority (AFAD in Turkish) logistics warehouses to suitable ports in Turkey is developed. The capabilities of ports to handle humanitarian logistics activities, ports' closeness to AFAD logistics warehouses, suitability of access using different transportation modes and capacities of AFAD logistics warehouses are some of the criteria that is considered in this model. Assignments are also analyzed by taking into consideration of container ports' railway connections availability. The developed approach provides an alternative solution to humanitarian operations in Turkey.