Psikoloji Bölümü Yayın Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/417
Browse
Browsing Psikoloji Bölümü Yayın Koleksiyonu by Access Right "info:eu-repo/semantics/openAccess"
Now showing 1 - 20 of 81
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Güven, Ayşenur...at all (2021). "A Critical Review of the Joker Movie in the Context of Mahler's Separation-İndividuatin theory and PTSD", ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol. 13, pp. 122-148.A Critical Review of the Joker Movie in the Context of Mahler's Separation-İndividuatin theory and PTSD(2021) Güven, Ayşenur; Işık, Selin; Oya, Sera; Yaşar, Nuray; Topcu Bulut, Merve; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüBu çalışmada Mahler’in ayrılma-bireyleşme kuramı çerçevesinde Joker filmindeki Arthur Fleck karakterinin gelişim evreleri hakkında çıkarımlar yapılması, ilk 36 aylık deneyimlerinin Arthur’un duygu, düşünce ve kişilik gelişimindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Mahler’in kuramına göre bireyin ilk altı ayı normal otistik ve normal ortakyaşamsal olmak üzere, birbirinin devamı ve tamamlayıcısı niteliğindeki iki kritik evreden oluşmaktadır. Devamında ise farklılaşma, alıştırma, yeniden yakınlaşma ve bireyliğin pekişmesi ve coşkusal nesne sürekliliğinin başlangıcı olmak üzere dört farklı altevreden oluşan ayrılma-bireyleşme süreci gelmektedir. Kişilik oluşumu sürecinde bu altevreler büyük önem taşımaktadır. Arthur’un narsistik ve madde kötüye kullanım tanısı almış olan annesi ile ilişkisi, baba kavramının eksikliği, çevresiyle olan etkileşimi ve toplum içinde görünür olma arzusu üzerinde durulmuştur. Çocukluk çağında istismar ve ihmale uğrayan, yetişkinlik çağında ise sistematik olarak psikolojik şiddete maruz kalmaya devam eden Arthur'un örseleyici yaşam öyküsü kimlik oluşumunu, sosyal uyumunu, kişilik gelişimini olumsuz etkilemiş ve örselenme sonrası gerginlik bozukluğu (ÖSGB) belirtilerinin oluşmasına yol açmıştır. Bahsedilen bilgiler ışığında Arthur Fleck karakteri, DSM-5 örselenme sonrası gerginlik bozukluğu tanı kriterlerinden faydalanılarak Mahler’in ayrılma-bireyleşme kuramı çerçevesinde incelenmiştir.Item Citation Count: Scharbert, Julian; ...et al. (2023). "A global experience-sampling method study of well-being during times of crisis: The CoCo project", Social And Personality Psychology Compass, Vol.17, No. 10A global experience-sampling method study of well-being during times of crisis: The CoCo project(2023-10) Yalçın, Aslı; 107460; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüWe present a global experience-sampling method (ESM) study aimed at describing, predicting, and understanding individual differences in well-being during times of crisis such as the COVID-19 pandemic. This international ESM study is a collaborative effort of over 60 interdisciplinary researchers from around the world in the "Coping with Corona" (CoCo) project. The study comprises trait-, state-, and daily-level data of 7490 participants from over 20 countries (total ESM measurements = 207,263; total daily measurements = 73,295) collected between October 2021 and August 2022. We provide a brief overview of the theoretical background and aims of the study, present the applied methods (including a description of the study design, data collection procedures, data cleaning, and final sample), and discuss exemplary research questions to which these data can be applied. We end by inviting collaborations on the CoCo dataset.Item Citation Count: Çobanoğlu, F.Ö.; Kaynak, H. (2020). "Beslenme ve Yeme Bozuklukları ile İlişkili Yürütücü İşlevler ve Bellek Süreçleri Üzerine Bir Gözden Geçirme Çalışması", Yeni Symposium Psikiyatri, Nöroloji ve Davranış Bilimleri Dergisi, Vol.58, No.1, pp.26-33.A Review on Executive Functions and Memory Processes Associated with Feeding and Eating Disorder(2020-03) Çobanoğlu, Fatma Öykü; Kaynak, Hande; 101097; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüFrom the beginning of humankind, feeding has become one of the most important requirements of so-cial adaptation and survival. Since the 20th century, research on feeding and eating disorders has tried to give some explanations of various eating behaviors, such as starving because of thoughts about be-ing overweight or non-stop binge eating by the individual, relational, or social factors. However, they are inadequate to fully explain the psychopathological and cognitive factors underlying feeding and eating disorders. The complex behavioral pattern behind eating disorders can lead to impairments in people’s attention, memory, and metacognitive processes. Certain higher-order cognitive mechanisms such as problem solving, reasoning, and decision making are impaired in individuals suffering from eating disorders, especially anorexia nervosa, bulimia nervosa, and binge eating disorder, compared to healthy individuals. Several researches aimed to find out evidence that may recover these impairments or that may lead to preventive measures for the risk of developing eating disorders. The aim of the current study is to examine the researches on the effects of eating disorders on individuals’ executive functions and memory processes and to explore the links between eating disorders, executive func-tions, and memory.Item Citation Count: Kaynak, Hande; Denizci Nazlıgül, Merve, "Alzheimer Hastalığına Bilişsel Süreçler ve Klinik Çerçeveden Bakış: Şahsiyet Dizisinin Kritik İncelemesi", AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, Vol. 6, No. 2, pp. 204-222, (2019).Alzheimer Hastalığına Bilişsel Süreçler ve Klinik Çerçeveden Bakış: Şahsiyet Dizisinin Kritik İncelemesi(2019) Kaynak, Hande; Denizci Nazlıgül, Merve; 10109; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüŞahsiyet (Saylak, 2018), İstanbul Beyoğlu’nda yaşayan Agâh Beyoğlu’nun değişen yaşamını anlatan 12 bölümlük bir kısa dizidir. Alzheimer hastalığı tanısı aldıktan sonra Agâh Beyoğlu seri cinayetler işlemeye başlar. Bu makalenin ilk bölümünde, dizinin ana karakterleri ve hikâye örüntüsü genel hatlarıyla özetlenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise dizinin ana karakteri ekseninde Alzheimer hastalığında gözlemlenen bilişsel süreçlerdeki bozulmalar aktarılmaktadır. Bu kapsamda bellek süreçleri ve kişilikte ortaya çıkan değişimler, bilişsel psikoloji ve nöroloji disiplinlerinin bulguları ışığında tartışılmaktadır. Makalenin üçüncü bölümünde, ana karakterin yaşamı ve hastalığıyla olan ilişkisi klinik çerçeveden ele alınmıştır. Bu bağlamda, Agâh Bey’in kişilerarası ilişkileri varoluşçu psikoloji çerçevesinden incelenmiştir. Ayrıca, Agâh Bey’in Alzheimer hastalığı tanısını aldıktan sonra geliştirebileceği düşünülen savunma mekanizmaları ele alınmıştır. Özetle, bu çalışmada kişinin Alzheimer hastalığı tanısı almasıyla bilişsel süreçlerindeki bozulmaları nasıl deneyimleyebileceği sunulmuştur. Ayrıca, Alzheimer hastalığı tanısı aldıktan sonra, Agâh Bey’in yaşayabileceği olası varoluşsal kaygılar ve kişilerarası çatışmalar tartışılmıştır.Item Citation Count: Göncü Köse, Aslı; Ekren, Buse (2019). "An Investigation of the Differences in the Dark Triad and the Big Five Personality Traits Across Majors",Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, Vol. 10, No. 2, pp. 465-484.An Investigation of the Differences in the Dark Triad and the Big Five Personality Traits Across Majors(2019) Göncü Köse, Aslı; Ekren, Buse; 166202; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüThe Dark Triad (DT) personality traits include interrelated personality constructs which are Machiavellianism, narcissism, and psychopathy, and research has shown that individuals who are high on the DT personality traits tend to choose occupations that provide outcomes compatible with these traits. Supporting this reasoning, the DT is suggested to have impacts on major choices of university students. Previous research has also shown that the Big Five (BF) personality traits influenced educational choices. The main aim of the current study was to examine whether or not self-selection based on these personality characteristics predicted career choices. Data was collected from 659 (359 female) newly enrolled students in seven academic majors (i.e., psychology, law, economics/business, engineering, political science, medicine, and education) in Turkey. Mean scores of the groups were compared using two (gender) by seven (major) analysis of variance with the DT and BF personality traits as the dependent variables. The results revealed that Machiavellianism scores of economics/business and engineering students were significantly higher than those of psychology students. In addition, psychopathy scores of engineering, economics/business, and political science students were higher than those of psychology students. Neuroticism scores of students from psychology departments were higher than those of engineering, economics/business, and political science students. Law and education students’ neuroticism scores were also higher than those of students from engineering and economics/business departments. Finally, interaction effects of major and gender were significant for openness to experience and conscientiousness. The findings are discussed regarding theoretical and practical implications along with suggestions for future research.Item Citation Count: Göncü Köse, Aslı; Ekren, Buse (2019). "An Investigation of the Differences in the Dark Triad and the Big Five Personality Traits Across Majors", Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, Vol. 10, No. 2, pp. 465-484.An Investigation of the Differences in the Dark Triad and the Big Five Personality Traits Across Majors(2019-09-30) Göncü Köse, Aslı; Ekren, Buse; 166202; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüThe Dark Triad (DT) personality traits include interrelated personality constructs which are Machiavellianism, narcissism, and psychopathy, and research has shown that individuals who are high on the DT personality traits tend to choose occupations that provide outcomes compatible with these traits. Supporting this reasoning, the DT is suggested to have impacts on major choices of university students. Previous research has also shown that the Big Five (BF) personality traits influenced educational choices. The main aim of the current study was to examine whether or not self-selection based on these personality characteristics predicted career choices. Data was collected from 659 (359 female) newly enrolled students in seven academic majors (i.e., psychology, law, economics/business, engineering, political science, medicine, and education) in Turkey. Mean scores of the groups were compared using two (gender) by seven (major) analysis of variance with the DT and BF personality traits as the dependent variables. The results revealed that Machiavellianism scores of economics/business and engineering students were significantly higher than those of psychology students. In addition, psychopathy scores of engineering, economics/business, and political science students were higher than those of psychology students. Neuroticism scores of students from psychology departments were higher than those of engineering, economics/business, and political science students. Law and education students’ neuroticism scores were also higher than those of students from engineering and economics/business departments. Finally, interaction effects of major and gender were significant for openness to experience and conscientiousness. The findings are discussed regarding theoretical and practical implications along with suggestions for future research.Item Citation Count: Demircioğlu, Zeynep Işıl; Göncü Köse, Aslı (2023). "Antecedents of problematic social media use and cyberbullying among adolescents: attachment, the dark triad and rejection sensitivity",Current Psychology, Vol. 42, No. 35, pp. 31091-31109.Antecedents of problematic social media use and cyberbullying among adolescents: attachment, the dark triad and rejection sensitivity(2023-12) Demircioğlu, Zeynep Işıl; Göncü Köse, Aslı; 166202; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüWith the acceleration of internet use, problematic social media use (PSMU) is included in our lives. When looking at the antecedents of PSMU, being young has been found to be a risk factor for PSMU. In addition to the benefits of technological advances in education and training, rapid technological developments may also result in problematic behaviors, especially among children and young. Recently, possibilities brought by technology and more widespread use of technology by young people have created a new concept, namely, cyberbullying. The present study aims to examine the effects of attachment anxiety and avoidance on PSMU and cyberbullying as with the partial mediating effects of the Dark Triad personality traits, angry rejection sensitivity, and anxious rejection sensitivity among adolescents. In general, the findings supported the proposed theoretical model. The results are discussed in terms of theoretical and practical implications along with suggestions for future research.Item Citation Count: Kaynak, Hande, "Are General Intelligence and Implicit Memory Related?: The Effect of Age ", Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Vol. 36, No. 2, pp. 198-208, (2019).Are General Intelligence and Implicit Memory Related?: The Effect of Age(2019) Kaynak, Hande; 101097; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüThis study investigated the relationship between general intelligence and implicit memory performance in conjunction with aging. Data have been collected from 95 volunteers (49 young-46 older adults). General intelligence was measured by the Raven Standard Progressive Matrices (RSPM) test. Participants’ implicit memory performance was measured by the Word Stem Completion (WSC) task, in which the participants were presented with first three letters of a word and asked to complete this stem with the first word that comes to their mind. Explicit memory performance was also measured to be able to make a comparison with implicit memory performance and to document the differentiation between implicit and explicit memory. Although the same WSC task was used to measure implicit and explicit memory performance separately, the different instructions were used to deduce the different memory types. According to the results of factorial ANOVA, the main effect of age on general intelligence score was found to be statistically significant. After running further analyses by Pearson product-moment correlation coefficients, results indicated that RSPM test total correct score had a tendency to decrease with increasing age and RSPM test completion time had a tendency to increase with aging. Results also showed that implicit WSC task score and RSPM test total correct score were positively correlated. Similarly, explicit WSC task score and RSPM test total correct score were positively correlated, too. However, RSPM test completion time did not differ depending on implicit and explicit memory performances which were measured by WSC task. The present study indicated the relation between implicit WSC task and general intelligence. Within this context, this study is important to draw attention to the contribution of implicit memory measurement which is in the shadow of traditional explicit memory measurements to general intelligence, especially in older population.Item Citation Count: Kaynak, Hande (2019). "Are General Intelligence and Implicit Memory Related?: The Effect of Age", Hacettepe University Journal of Faculty of Letters, Vol. 36, No. 2, pp. 198-208.Are General Intelligence and Implicit Memory Related?: The Effect of Age(2019-12) Kaynak, Hande; 101097; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüThis study investigated the relationship between general intelligence and implicit memory performance in conjunction with aging. Data have been collected from 95 volunteers (49 young-46 older adults). General intelligence was measured by the Raven Standard Progressive Matrices (RSPM) test. Participants’ implicit memory performance was measured by the Word Stem Completion (WSC) task, in which the participants were presented with first three letters of a word and asked to complete this stem with the first word that comes to their mind. Explicit memory performance was also measured to be able to make a comparison with implicit memory performance and to document the differentiation between implicit and explicit memory. Although the same WSC task was used to measure implicit and explicit memory performance separately, the different instructions were used to deduce the different memory types. According to the results of factorial ANOVA, the main effect of age on general intelligence score was found to be statistically significant. After running further analyses by Pearson product-moment correlation coefficients, results indicated that RSPM test total correct score had a tendency to decrease with increasing age and RSPM test completion time had a tendency to increase with aging. Results also showed that implicit WSC task score and RSPM test total correct score were positively correlated. Similarly, explicit WSC task score and RSPM test total correct score were positively correlated, too. However, RSPM test completion time did not differ depending on implicit and explicit memory performances which were measured by WSC task. The present study indicated the relation between implicit WSC task and general intelligence. Within this context, this study is important to draw attention to the contribution of implicit memory measurement which is in the shadow of traditional explicit memory measurements to general intelligence, especially in older population.Item Citation Count: Dönmez, Ali, "Askeri akademi savaş beden eğitimi programının teknolojik imkan ve kaabiliyetler açısından analizi", Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Vol. 8, No. 4, pp. 163-167, (2010).Askeri akademi savaş beden eğitimi programının teknolojik imkan ve kaabiliyetler açısından analizi(2010) Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüGelişen ve değişen teknolojiler her alanda olduğu gibi Beden Eğitimi ve Spor alanında da etkisini göstermektedir. Günümüzde atletik performansı artırmak için kullanılan malzemeden, tesise kadar her alanda yenilikleri takip etmek bir ihtiyaç olmuştur. Bu çalışmanın amacı Askeri Akademi Savaş Beden Eğitimi programının teknolojik imkân ve kabiliyetler açısından etkinliğinin analizi yapmak ve mevcut programı iyileştirmeye yönelik önerileri ortaya çıkarmaktır. Öncelikle mevcut uygulanmakta olan programla ve kullanılan tesislerle ilgili araştırma yapılarak bilgi toplanmıştır. Mevcut durum ortaya konulduktan sonra BES Grup Başkanlığı'nda görevli personel ile yapılan anket ve görüşmelerle, onların programın etkinliği ve tesislerin yeterliliği ile ilgili düşünceleri saptanmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda mevcut programın BES hedeflerine ulaşmada yeterli olduğu ortaya çıkmıştır. Başarı yüzdesinin % 96,5'e ulaşması da bunu göstermektedir. Yapılan görüşmelerde öğretim görevlilerinin % 22.7'si programın yetersiz olduğunu belirtmiş ve bunun da sebebi ders saatlerinin az ve öğrencilerin motivasyonunun düşük olmasına bağlanmıştır. Ayrıca yapılan görüşme ve incelemeler sonucunda Askeri Akademi spor tesislerinin spor branşları çeşitliliği yönünden yeterli olduğu, ancak kullanım kapasitesi ve teknolojik yönden yetersiz olduğu ortaya çıkmıştır.Item Citation Count: Tulek, B.; Atalay, N.B.; Kanat, F.; Suerdem, M.,"Attentional Control is Partially Impaired in Obstructive Sleep Apnea Syndrome",Journal of Sleep Research, (2013).Attentional Control is Partially Impaired in Obstructive Sleep Apnea Syndrome(2013-08) Baykal, Tülek; Atalay, Nart Bedin; Kanat, Fikret; Suerdem, Mecit; 102366; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüObstructive sleep apnea syndrome is associated with executive cognitive impairment. An important question is whether impairment in executive functioning in obstructive sleep apnea syndrome is independent of dysfunction in attention. Attentional control is a subcomponent of executive functioning that is mediated by frontal lobe processing. In the current study, we investigated whether attentional control is deficient in obstructive sleep apnea syndrome. Attentional control processes were investigated through conflict adaptation and conflict frequency paradigms. These neuropsychological paradigms were assessed by using the Simon, Flanker and Stroop tasks. We additionally analysed post-error slowing data within these tasks. Error processing is another index of cognitive control that is mediated by frontal lobe functioning. Our sample consisted of 14 healthy adults and 24 patients with untreated moderate-severe obstructive sleep apnea syndrome. Results indicated that attentional control is partially dysfunctional among patients with obstructive sleep apnea syndrome. Attentional control processes were deficient when focal attention (Flanker task) processes were involved, but were intact when observed using the Simon and Stroop tasks. A non-significant trend in post-error slowing data suggested that error processing, assessed with the Flanker task, was diminished among patients with obstructive sleep apnea syndrome. These results support the view that obstructive sleep apnea syndrome leads to some amount of frontal lobe dysfunction, and that attentional control and error processing might be particularly affected by obstructive sleep apnea syndrome.Item Citation Count: Çoklar, I.; Dönmez, A. (2015). "Bağışlama İstekliliği Ölçeği'nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması", Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol.6, No.2, pp.60-73.Bağışlama İstekliliği Ölçeği'nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması(2015-07-02) Çoklar, Işıl; Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüTanımı konusunda bir görüş birliği bulunmamakla birlikte, genel olarak değerlendirildiğinde, bağışlama kişilerarası zarar/kötülük karşısında, öfke duymaktan ve intikam almaktan vazgeçme kararını içeren olumlu ve sağlıklı bir tepkidir. Görgül çalışmalar bağışlamanın durumsal etkenlerden, kişilik özelliklerinden ve zarar veren kişiyle ilişki düzeyinden etkilendiğini ortaya koymaktadır. Bu nedenle, bağışlayıcılığı bir tür kişilik özelliği olarak ele alan ölçeklerin yanı sıra farklı durumlarda bağışlama eğiliminin ne düzeyde ortaya çıkacağını değerlendiren öyküsel ölçme araçları da geliştirilmiştir. Amaç: Bu çalışmanın amacı, oniki öyküden oluşan Bağışlama İstekliliği Ölçeği’nin (BİÖ) Türkçe’ye uyarlanıp, psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Yöntem: Araştırmanın örneklemini, Ege Üniversitesi’nde farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan 18-26 yaş arasındaki 151 üniversite öğrencisi (81 kadın, 70 erkek) oluşturmaktadır. Ölçeğin psikometrik özellikleri iç tutarlık katsayısının ve yarı test güvenirlik katsayısının hesaplanması, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ve dış kriter (benzer ölçekler) geçerliği yöntemleriyle incelenmiştir. Sonuçlar: Açımlayıcı faktör analizi sonuçları, BİÖ’nin özgün formunda olduğu gibi tek faktörlü bir yapı olduğunu ortaya koymuş, doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarının model-veri uyum değerlerinin de iyi olduğu görülmüştür. BİÖ için Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .83 olarak bulunmuştur. Dış kriter geçerliği sınandığında, BİÖ ile BKÖ arasında .21 düzeyinde anlamlı (p<.01) ancak düşük düzeyde bir korelasyon olduğu saptanmıştır. Tartışma: Bulgular BİÖ’nin Türkiye’de bağışlama istekliliği düzeyini değerlendirmek için yeterli düzeyde geçerlik ve güvenirliğe sahip olduğunu göstermiştirItem Citation Count: Denizci Nazlıgül, Merve; Bozo, Özlem. (2017). "Biyopsikososyal Model Çerçevesinde Fibromiyalji ve Depresyon", Türk Psikoloji Yazıları, Vol.20, No.58, pp.58-72.Biyopsikososyal Model Çerçevesinde Fibromiyalji ve Depresyon(2017-12) Denizci Nazlıgül, Merve; Bozo, Özlem; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüFibromiyalji sendromu yaygın kas iskelet ağrısı, yaygın anatomik bölge hassasiyeti ve yorgunluk gibi bir dizi semptomla karakterize olan psikosomatik bir hastalık olarak kabul edilmektedir. Günümüzde sağlık alanına hâkim olan biyopsikososyal yaklaşım biyolojik, psikolojik ve sosyal etmenleri bir arada değerlendirerek FMS’ye bütüncül bir bakış açısı sağlamaktadır. Depresyon, FMS hastalarının aldığı eş tanılar arasında en yaygın olanıdır. Araştırmalar FMS ile depresyonun bir arada görülmesini ortak patofizyolojik etmenler ve tetikleyici etmenler ile açıklamaktadır. Yapılan çalışmalar, bilişsel davranışçı terapiler ve edimsel davranışçı tedavilerin bu hastaların ağrıyı algılamalarında ve ağrıyı yönetmelerinde etkili olduğunu göstermektedir.Item Citation Count: Altunöz, Umut;...et.al. (2015). "Demans Hastalarında Cohen-Mansfield Ajitasyon Envanteri ile Değerlendirilen Ajitasyon Boyutlarının Araştırılması", Türk Psikiyatri Dergisi, Vol.26, No.2, pp.116-122.Demans Hastalarında Cohen-Mansfield Ajitasyon Envanteri ile Değerlendirilen Ajitasyon Boyutlarının Araştırılması(2015) Altunöz, Umut; Özel Kızıl, Erguvan Tuğba; Kırıcı, Sevinç; Baştuğ, Gülbahar; Biçer Kanat, Bilgen; Sakarya, Ayşegül; 48292; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüItem Citation Count: Kızıl Özel, E. Tuğba;...et.al. (2012). "Demans hastalarında Cohen-Mansfield Ajitasyon Envanteri’nin Türkçe uyarlamasının psikometrik özellikleri", Türk Geriatri Dergisi, Vol.15, No.1, pp.24-29.Demans hastalarında Cohen-Mansfield Ajitasyon Envanteri’nin Türkçe uyarlamasının psikometrik özellikleri(2012) Kızıl Özel, E. Tuğba; Baştuğ, Gülbahar; Erdoğan, Şeyda; Sakarya, Direnç; Durmaz, Nazlı; 48292; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüCohen-Mansfield Ajitasyon Envanteri (CMAE) demans hastalarında ajitasyon şiddetinin değerlendirilmesinde yaygın olarak kullanılan bir araçtır. Demansa eşlik eden davranışsal belirtilerin şiddetinin ve tedaviye yanıtın araştırıldığı çalışmalarda kullanılmaktadır. Bu çalışmada, demans hastalarında (n=52) CMAE’nin Türkçe uyarlamasının psikometrik özelliklerinin araştırılması amaçlanmı ştır. Gereç ve Yöntem: CMAE Geriatrik Psikiyatri polikliniğine yakını ile beraber başvuran demans hastalarının bakım veren yakınlarına yüz yüze görüşme ile uygulanmıştır. Ölçeğin geçerliği için CMAE toplam puanı ile Nöropsikiyatri Envanteri (NPE) toplam puanı ve alt ölçek puanları arasındaki korelasyon değerlendirilmiştir. Ölçeğin iç tutarlılığı için Cronbach alfa değeri hesaplanmıştır. Bulgular: CMAE puanının NPE puanı ile anlamlı düzeyde pozitif korelasyon gösterdiği ve ölçeğ in iç tutarlılığının yüksek (0.89) olduğu saptanmıştır. Sonuç: CMAE’nin Türkçe uyarlaması demans hastalarında ajitasyon davranışlarının sıklığını ve şiddetini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araçtır. İleride yapılacak çalışmalarda yatan demans hastalarında ölçeğin değerlendiriciler-arası güvenirliğinin değerlendirilmesi önerilmektedir.Item Citation Count: Sayınta, Senanur; Koçak, Hatice Nur; Kaynak, Hande. (2022). "Direct and indirect relationships between cognitive flexibility and COVID-19 related psychological distress: The mediating role of maladaptive cognitive emotion regulation strategies", Klinik Psikiyatrı Dergisi, Vol.25, No.3, pp.260-269.Direct and indirect relationships between cognitive flexibility and COVID-19 related psychological distress: The mediating role of maladaptive cognitive emotion regulation strategies(2022) Sayınta, Senanur; Koçak, Hatice Nur; Kaynak, Hande; 101097; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüObjective: The effects of the COVID-19 pandemic are remarkable on individuals' mental health. During the COVID-19 pandemic, there is an increase in mental health problems and psychological distress in uninfected healthy people. The present study aimed to examine the mediator role of maladaptive cognitive emotion regula-tion strategies in the relationship between cognitive fle-xibility and COVID-19 related psychological distress experienced during the current pandemic. Method: The sample consisted of 351 young adults (86% female and 14% male) who were not infected with COVID-19 aged between 18 to 25 years old. Participants completed the self-report questionnaires, including the Cognitive Flexibility Inventory, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, and COVID-19 Related Psychological Distress Scale. Mediation analysis estimated total, indi-rect, and direct effects between cognitive flexibility and COVID-19 related psychological distress. Results: The correlation analyses showed that cognitive flexibility -control dimension was negatively associated with both COVID-19 related psychological distress and maladaptive cognitive emotion regulation strategies. Also, maladap-tive cognitive emotion regulation strategies and COVID-19 related psychological distress was found to be posi-tively correlated. In the study sample, the results of the bootstrap mediation indicated that maladaptive cogni-tive emotion regulation strategies, including self-blame, acceptance, rumination, catastrophizing, and blaming others, fully mediated the relationship between cogni-tive flexibility -control and COVID-19 related psycholog-ical distress. Discussion: Our findings would help psy-chological interventions designed for COVID-19 unin-fected healthy people who have lower-level cognitive flexibility -control dimension by highlighting the promi-nence that the fewer people use maladaptive cognitive emotion regulation strategies, the less they feel COVID-19 related psychological distress.Item Citation Count: Torun Yazıhan, Nakşidil (2020). "Does a correlation exist between fluid intelligence and creativity?", Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology, Vol. 2, No. 1, pp. 28-34.Does a correlation exist between fluid intelligence and creativity?(2020) Torun Yazıhan, Nakşidil; 276238; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüThe aim of the study was to investigate the associations between fluid intelligence and creativity among young adults. The sample consisted of 26 university students who were recruited through convenience sampling method. The Raven Standard Progressive Matrices (RSPM) 9 item-form and a divergent thinking test were used to measure fluent intelligence and creativity, respectively. In order to examine the associations between creativity and fluent intelligence correlational analysis was applied. The Pearson’s correlation coefficient revealed that there was no significant relationship between the tests of divergent thinking and RSPM total score. On the other hand, the results showed a significant positive correlation between the RSPM visuospatial factor and both fluency (r=.47, p<.01) and flexibility (r=.41, p<.01) dimensions of the divergent thinking test. As a result, we suggest that certain basic processes regarding fluid intelligence (e.g. visual spatial reasoning) and creativity operate through common and similar mechanisms. Future studies could investigate the association between these constructs by using neuro-imagining method and focus on how these skills can be integrated into real life situations.Item Citation Count: Torun Yazıhan, N. (2019). "Does A Correlation Exist Between Fluid Intelligence And Creativity?", Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology, Vol.2, No.1, pp.28-34.Does A Correlation Exist Between Fluid Intelligence And Creativity?(2019) Torun Yazıhan, Nakşidil; 276238; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Matematik BölümüThe aim of the study was to investigate the associations between fluid intelligence and creativity among young adults. The sample consisted of 26 university students who were recruited through convenience sampling method. The Raven Standard Progressive Matrices (RSPM) 9 item-form and a divergent thinking test were used to measure fluent intelligence and creativity, respectively. In order to examine the associations between creativity and fluent intelligence correlational analysis was applied. The Pearson’s correlation coefficient revealed that there was no significant relationship between the tests of divergent thinking and RSPM total score. On the other hand, the results showed a significant positive correlation between the RSPM visuospatial factor and both fluency (r=.47, p<.01) and flexibility (r=.41, p<.01) dimensions of the divergent thinking test. As a result, we suggest that certain basic processes regarding fluid intelligence (e.g. visual spatial reasoning) and creativity operate through common and similar mechanisms. Future studies could investigate the association between these constructs by using neuro-imagining method and focus on how these skills can be integrated into real life situations.Item Citation Count: Kaynak, Hande; Aydın, Ö. (2021). "Duygunun Tanıma Belleğini Artırımı Üzerine Bir Derleme: Duygusal Uyaranların Neden Olduğu Tepki Yanlılığı ve Bağlam", Nesne Dergisi, Vol.9, No.22, pp.925-937.Duygunun Tanıma Belleğini Artırımı Üzerine Bir Derleme: Duygusal Uyaranların Neden Olduğu Tepki Yanlılığı ve Bağlam(2021) Kaynak, Hande; Aydın, Öykü; 101097; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüMevcut çalışmanın amacı, duygunun tanıma belleği üzerindeki etkisine yönelik yapılmış alanyazındaki araştırmaların derlenmesiyle konunun ana hatlarının sunulması ve duygu-bellek etkileşimi konusuyla ilişkili dikkat çeken noktaları öne çıkararak, araştırma alanıyla ilgili gelecekteki çalışmalar için bazı hususları ele almaktır. Alanyazındaki çok sayıda çalışma, duygu içerikli uyaranların nötr eşdeğerlerine göre daha iyi hatırlandığını ortaya koymaktadır. Bu yaygın bulgudan yola çıkarak, mevcut çalışmada, konuyla ilgili alanyazındaki çalışmalar, duyguyu tanımlayan ve açıklamaya çalışan çeşitli yaklaşımlar, duygunun farklı yaklaşımlar çerçevesinde tanımlanan boyutlarının tanıma belleği üzerindeki etkisine yönelik sonuçlar, duygunun bellek performansında neden olabileceği tepki yanlılıklarına dair bulgular da dâhil edilerek derlenmiştir. Diğer yandan, bellek performansını etkileyen faktörün yalnızca duygu içerikli uyaranların boyutlarından kaynaklı olmadığını, duygusal uyaranların oluşturduğu bağlam içerisinde bellek performansının olumlu yönde etkilendiğini kanıtlayan ampirik araştırmalar aktarılmıştır. Ek olarak, duygusal belleğin laboratuvar ortamında nasıl çalışıldığı ele alınmıştır. Bu kapsamda duygu-bellek etkileşimini kontrollü laboratuvar ortamında çalışmak amacıyla geliştirilen veri tabanlarından ve özellikle Türkiye’de yürütülecek araştırmalar için geliştirilen ve kullanıma açılan veri tabanı norm çalışmalarından bahsedilmiştir. Özetlemek gerekirse, mevcut derleme kapsamında geçmiş çalışmalar incelendiğinde, duygu ve tanıma belleği etkileşimini araştırırken daha tutarlı sonuçlar elde edebilmek için, duygunun neden olduğu tepki yanlılığı, duygusal bağlam ve duygusal uyaran türü gibi faktörlerin gelecek çalışmalarda dikkate alınması gerektiği sonucuna varılmıştır.Item Citation Count: Yamani, Yusuke; Bicaksiz, Pinar; Palmer, Dakota B.; et al. (2018). Evaluation of the Effectiveness of a Gaze-Based Training Intervention on Latent Hazard Anticipation Skills for Young Drivers: A Driving Simulator Study, Safety, 4(2).Evaluation of the Effectiveness of a Gaze-Based Training Intervention on Latent Hazard Anticipation Skills for Young Drivers: A Driving Simulator Study(MDPI, 2018-06) Yamani, Yusuke; Bıçaksız, Pınar; Palmer, Dakota B.; Hatfield, Nathan; Samuel, Siby; 163626; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüA PC-based training program (Road Awareness and Perception Training or RAPT; Pradhan et al., 2009), proven effective for improving young novice drivers' hazard anticipation skills, did not fully maximize the hazard anticipation performance of young drivers despite the use of similar anticipation scenarios in both, the training and the evaluation drives. The current driving simulator experiment examined the additive effects of expert eye movement videos following RAPT training on young drivers' hazard anticipation performance compared to video-only and RAPT-only conditions. The study employed a between-subject design in which 36 young participants (aged 18-21) were equally and randomly assigned to one of three experimental conditions, were outfitted with an eye tracker and drove four unique scenarios on a driving simulator to evaluate the effect of treatment on their anticipation skills. The results indicate that the young participants that viewed the videos of expert eye movements following the completion of RAPT showed significant improvements in their hazard anticipation ability (85%) on the subsequent experimental evaluation drives compared to those young drivers who were only exposed to either the RAPT training (61%) or the Video (43%). The results further imply that videos of expert eye movements shown immediately after RAPT training may improve the drivers' anticipation skills by helping them map and integrate the spatial and tactical knowledge gained in a training program within dynamic driving environments involving latent hazards.