Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/226
Browse
Browsing Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri by Author "Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Gerçek, Batuhan Berk (2021). A milk run distribution system design for hybrid usage of drones / İnsansız hava araçlarının melez kullanımı için bir sürekli sevkiyat dağıtım sistemi tasarımı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A milk run distribution system design for hybrid usage of drones(2021) Gerçek, Batuhan Berk; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiLojistik sektörünün dünyadaki önemi ve durdurulamaz gelişimi hızla artmaktadır. Teknolojinin ilerlemesi, yeni araçların, cihazların üretilmesi, yeni fikirlerin ortaya çıkması lojistik sektöründeki faaliyetleri büyük ölçüde etkilemektedir. İnsansız hava aracı (İHA) da bu araçlardan biri ve lojistik sektöründe çığır açan gelişmelerin baş aktörlerinden biri olacak gibi görünüyor. Sürekli sevkiyat, en önemli ve en iyi bilinen lojistik sistemlerden biridir. Literatürde sürekli sevkiyat sisteminde İHA ile teslimat modellerini içeren çalışmalar bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, önerilen melez sürekli sevkiyat modelinin klasik sürekli sevkiyat modeline karşı fayda analizini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma yapılırken, doğrusal olmayan bir karışık tamsayı matematiksel modeli geliştirilmiş ve doğrusal olmamanın getirdiği zorlukları azaltmak için model, ikinci dereceden bir modele dönüştürülmüştür. Probleme özel parametre değerlerinin bir kısmı Özbilge (2021)'den alınmıştır, ancak bazıları tarafımızdan tanımlanmıştır. Önerilen HMR modeli, iki kamyon işletim ve yakıt maliyeti, iki fırsat maliyeti ve iki İHA işletim ve pil kullanım maliyeti parametresinden ve her biri için 10 müşteri konumundan oluşan sayısal bir ayar üzerinde çalıştırılmıştır. Bu çalıştırmalar yapılırken çalışma kapsamında GAMS optimizasyon programı kullanılmıştır. Bu çalışmadaki ana bulgumuz, melez sürekli sevkiyat dağıtımında kamyonla beraber İHA kullanımının, tüm parametre ayarlarında klasik sürekli sevkiyat (CMR) dağıtımına göre maliyet bakımından ortalama 35.68% daha faydalı olmasıdır.Item Citation Count: Özbilge, Efe Bedirhan (2021). A milk-run distribution system design for integrating drones. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A milk-run distribution system design for integrating drones(2021) Özbilge, Efe Bedirhan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiLojistik faaliyetlerin kullanım sıklığı ve kapsamı tüm dünyada hızla artmaktadır. Teknolojideki sürekli gelişme neticesinde yeni taşıma araçları üretilmiş ve lojistik faaliyetlerde de kullanılmaya başlanmıştır. Bu araç türlerinden biri de insansız hava aracıdır (İHA). Sürekli sevkiyat, en temel lojistik dağıtım faaliyetlerinden birisidir. Literatürde sürekli sevkiyatta İHA'ların kamyonlarla birlikte kullanıldığı çalışmalar bulunmaktadır; ancak sürekli sevkiyat sırasında kamyonun sürekli hareket ettiği ve teslimatın sadece İHA ile yapıldığı bir durum henüz analiz edilmemiştir. Bu çalışmanın amacı, bu belirli durumun probleme özgü parametreler açısından faydalarını analiz etmek ve klasik sürekli sevkiyata üstün olduğu durumları ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada kullanılan yöntem, doğrusal olan ve doğrusal olmayan karma tamsayılı programlama modellerini içeren matematiksel modelleme yaklaşımıdır. Önerilen model orijinaldir, çünkü 'zaman' kesikli değil, sürekli olarak kabul edilir ve zaman, gerekli kısıtlamaların yaratılmasında karar değişkenlerinin ayrı bir indeks kümesi yerine karar değişkenleri tarafından doğrudan temsil edilmiştir. Doğrusal olmamanın getirdiği karmaşıklığı hafifletmek için, insansız hava araçlarının gerçek uçuş süreleri, gerçek değerlere oldukça yakın tahminler ürettiği gösterilen ikinci dereceden regresyon modelleriyle tahmin edilmiştir. Probleme özgü tüm parametreler, en son teknoloji ile üretilmiş gerçek hayat kaynaklarından bulunarak direkt olarak kullanılmış veya bunlara paralel olarak tasarlanmıştır. Önerilen model, iki İHA hızı, iki uçuş menzili ve sürekli sevkiyat başlamadan önce müşterilerde boş İHA'ların varlığı açısından iki durum içeren parametrelerden oluşan sayısal veri setleri kullanılarak çalıştırılmıştır. Bu çalışmanın ana bulgusu, İHA'ları bir sürekli sevkiyata entegre etmenin, problemin tüm parametre ayarlarında klasik sürekli sevkiyata kıyasla daha faydalı olduğudur. Ancak, mevcut maliyetler kapsamında önerildiği gibi, bu iki sürekli sevkiyat tipi arasındaki maliyet farkı, İHA'ları entegre etmek için bir yatırım yapmak için yeterli görünmemektedir. Bu sonuç aynı zamanda birkaç uygulayıcı tarafından da doğrulanmıştır.Item Citation Count: Güldemir, Dilek (2023). A project selection based approach for establishing a roadmap for digital transformation: Case of an electronics manufacturer. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A project selection based approach for establishing a roadmap for digital transformation: Case of an electronics manufacturer(2023) Güldemir, Dilek; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiFirmaların sektörde başarı ve rekabet üstünlüğünü sağlayabilmeleri için dijital dönüşüm kaçınılmaz bir duruma geldi. Fakat firmaların çoğu, dijital dönüşüm sürecinde istedikleri sonucu alamamış ve başarısız olmuşlardır. Firmalar her yönü ile sorunlarını çözümleyememiş ve müşteri talepleri karşılanamamıştır. Neden başarısız olduklarını daha iyi anlamak için dijital dönüşüm kavramını ve yöntemini kaynak taraması, eğitimler, röportajlar ve firma uygulamalarıyla analiz ettik. Uygulayıcılar, firmanın üst düzey çalışanlarına geleneksel method olan olgunluk seviyesi ölçümü uygulamaktadır. Bu çalışma, bir anket ve uygulayıcının sektördeki deneyimine bağlıdır ve sübjektiftir Ölçüm modellerini inceledik ve hepsinin birbirine çok benzer olduğunu belirledik. Geriye kalan süreçler, uygulayıcıların perspektifine bağlı olarak değişkenlik gösteren benzer yöntemlerdir. Uygulayıcılar, firmanın ihtiyaçlarını üst düzey çalışanlarla olgunluk seviyesi ölçümü sonucuna bağlı olarak görüşmekteler. Bu aşamada yöntem eksikliği üzerine çalışmalara devam ettik. Eksikliğin kısıtlı zaman ve çalışan görüşmelerinden kaynaklı olduğunu saptadık. Tüm çalışanların dâhil olduğu ve geniş zaman dilimi içerisinde bir çalışma gerekmektedir. Firma Düzenleyici Önleyici Faaliyetlerin (DÖF) bunu sağlayabileceğini saptadık. DÖF'leri geliştridiğimiz "PathWay Method"e girdi olarak ullanarak bir dijital dönüşüm yol haritası önerdik. Yöntemimizin uygulamasını bir elektronik üreticisinde yaptık ve başarılı sonuçlar aldık. Bu tezle hem uygulayıcılara daha verimli bir yöntem sunmakta hem de firmalara bir yol haritası rehberliği etmekteyiz.Item Citation Count: Örden, Zeynep (2023). Energy-efficient loading and scheduling of autoclaves in aerospace composite manufacturing. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Energy-efficient loading and scheduling of autoclaves in aerospace composite manufacturing(2023) Örden, Zeynep; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiEnerji, ülkelerin ekonomik kalkınması için kritik bir faktördür. Enerji ihtiyacını karşılayan kaynakların azalmasıyla birlikte enerji maliyetleri artmaya başlamıştır. Bu nedenle enerji tüketimini azaltmak ve enerjiyi verimli kullanmak hayati önem taşımaktadır. Havacılık ve uzay endüstrisinde kullanımı giderek artan kompozit malzemelerin kürlenme işlemleri, enerji tüketiminin yoğun olduğu otoklavlarda yapılmaktadır. Bu tezde, otoklavlarda enerji tasarruflu yükleme ve çizelgeleme ele alınmıştır. Artan enerji maliyetleri göz önünde bulundurularak yapılacak çalışmada maliyet tasarrufu sağlanması da amaçlanmaktadır. Çalışmada, otoklavların enerji tüketimlerinin belirlenmesi için Endüstri 4.0 uygulamaları da kullanılmıştır. Literatürde benzer çalışmalar olmasına rağmen enerji maliyetlerinin modele dahil edildiği bir çalışmaya rastlanmamıştır. Problemi çözmek için iki model önerilmiştir. Model 1, kürlenecek malzemelerin parça teslim tarihlerini ve malzeme tüketim tarihlerini dikkate alarak kürlenmeyi tamamlama süresini en aza indirir. Model 2 ise, ilk modelin çıktılarını girdi olarak kullanır ve otoklavlara atanan reçetelerde ve parçalarda değişiklik yapmadan enerji maliyetlerini en aza indirmek için işlerin kürlenme saatlerini yeniden planlar. Oluşturulan veri setleri ile yapılan deneylerde, önerilen modeller ile enerji maliyetlerinin ortalama %12,38 oranında azaltılabileceği tespit edilmiştir. Önerilen modellerle gerçek hayattaki örnek kürleme planlarının yeniden planlanması sonucunda maksimum %62 oranında enerji tasarrufu sağlanmıştır. Gün içerisinde enerji maliyetinde standart sapma arttığında, o gün için enerji maliyetinden elde edilen tasarruf da artmaktadır.Item Citation Count: Uyar, Ece (2023). Multi-echelon transportation location and routing problem for designing school lunch distribution network / Okul öğle yemeği dağıtım ağı tasarımı için çok aşamalı ulaştırma yer seçimi ve rotalama problemi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Multi-echelon transportation location and routing problem for designing school lunch distribution network(2023) Uyar, Ece; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiUlusal Okul Öğle Yemeği Programı (NSLP) aracılığıyla öğrencilere besleyici öğle yemekleri sağlanır. NSLP sağlık, obezite ve okula devam oranlarına fayda sağlar. Program için bir dağıtım ağı tasarlamak ve geliştirmek için çok kademeli ulaşım yeri ve rotalama problemi çözmeyi gerektirir. İlk iki kademe, tarımsal ürünlerin çiftçilerden dağıtım merkezleri (DC) aracılığıyla gıda işleme merkezlerine (FPC) dağıtımını içermektedir. Üçüncü aşama, çok depolu yer seçimi ve rotalama probleminin bir parçası olarak gıda işleme merkezlerinin konumlarının ve okullar arasındaki yolların belirlenmesini içerir. Bu problem NP Hard olduğundan bu problemi çözmek için iki aşamalı bir çözüm yaklaşımı öneriyoruz. Amacımız, tüm kademelerdeki toplam nakliye maliyeti ile dağıtım ve gıda işleme merkezlerinin sabit maliyetlerini en aza indirmektir. Üçüncü kademenin yönlendirme kararlarını işlemek için sürecin ilk aşamasında bir Tavlama Benzetimi (SA) Algoritması kullanılır. İkinci aşamada, dağıtım merkezlerinin yerlerini belirleyen ve birinci kademedeki ulaşım problemine çözüm sağlayan bir karma tamsayılı doğrusal matematiksel model sunulmuştur. Önerilen yöntemin performansını test etmek için çeşitli varsayımsal problemler kullanılmıştır. Hesaplama sonuçlarına göre SA, hesaplama maliyetini azaltan ve çözüm kalitesini artıran etkili ve verimli bir çözüm algoritması olarak kabul edilebilir.Item Citation Count: Horasanlı, Harun (2021). Public city bus fleet replacement and assignment decisions considering total costs of carbon emissions and bus fleet ownership / Şehiriçi otobüslerinin filo yenilenme ve atanma sürecinin karbon emisyon ve filo sahipliği masraflarının incelenerek saptanması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Public city bus fleet replacement and assignment decisions considering total costs of carbon emissions and bus fleet ownership(2021) Horasanlı, Harun; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiBu tezin amacı, yatırım, işletme ve bakım gibi geleneksel maliyetlere ek olarak otobüse sahiplik maliyeti ve karbon salınımının sosyal maliyetini göz önünde bulundurarak farklı belediye otobüs tiplerinin önceden belirlenmiş rotalara atanmalarına karar vermektir. Sayısal çalışma için İzmir'in belediye otobüs sistemini kullandık. Hatlara atanacak değişik tipteki otobüs sayılarını ve maliyetlerini belirlemek için kurduğumuz karışık tam sayılı programlara modeli, boyutunun büyüklüğü sebebiyle çözülemediğinden her hata bir otobüs tipi atanacak varsayımı kullanılarak basitleştirilmiş ve çözülmüştür. Bu modelin çıktıları, 12 yıllık değiştirme ve elde tutma kararlarını içeren bir plan oluşturmak için kurulan en kısa yol problemine girdi olarak kullanıldı. Sayısal sonuçlara göre, eğimi daha düz olan rotalara dizel, değişken ve çok eğimli rotalara ise elektrikli ve hibrit otobüsler atanmaktadır. Elektrikli ve hidrojen ile çalışan otobüslerin satınalma ve karbon salınımı maliyetlerindeki değişiklerin etkileri de incelenmiş ve analizler sonucunda, elektrikli otobüslerin satınalma maliyetlerindeki değişimlerin toplam ömür maliyetlerinde, atama, değiştirme ve elden çıkarma kararlarında en etkili parametre olduğu saptanmıştır.