Psikoloji Bölümü Yayın Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/417
Browse
Browsing Psikoloji Bölümü Yayın Koleksiyonu by Author "173556"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Dönmez, Ali, "Askeri akademi savaş beden eğitimi programının teknolojik imkan ve kaabiliyetler açısından analizi", Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Vol. 8, No. 4, pp. 163-167, (2010).Askeri akademi savaş beden eğitimi programının teknolojik imkan ve kaabiliyetler açısından analizi(2010) Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüGelişen ve değişen teknolojiler her alanda olduğu gibi Beden Eğitimi ve Spor alanında da etkisini göstermektedir. Günümüzde atletik performansı artırmak için kullanılan malzemeden, tesise kadar her alanda yenilikleri takip etmek bir ihtiyaç olmuştur. Bu çalışmanın amacı Askeri Akademi Savaş Beden Eğitimi programının teknolojik imkân ve kabiliyetler açısından etkinliğinin analizi yapmak ve mevcut programı iyileştirmeye yönelik önerileri ortaya çıkarmaktır. Öncelikle mevcut uygulanmakta olan programla ve kullanılan tesislerle ilgili araştırma yapılarak bilgi toplanmıştır. Mevcut durum ortaya konulduktan sonra BES Grup Başkanlığı'nda görevli personel ile yapılan anket ve görüşmelerle, onların programın etkinliği ve tesislerin yeterliliği ile ilgili düşünceleri saptanmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda mevcut programın BES hedeflerine ulaşmada yeterli olduğu ortaya çıkmıştır. Başarı yüzdesinin % 96,5'e ulaşması da bunu göstermektedir. Yapılan görüşmelerde öğretim görevlilerinin % 22.7'si programın yetersiz olduğunu belirtmiş ve bunun da sebebi ders saatlerinin az ve öğrencilerin motivasyonunun düşük olmasına bağlanmıştır. Ayrıca yapılan görüşme ve incelemeler sonucunda Askeri Akademi spor tesislerinin spor branşları çeşitliliği yönünden yeterli olduğu, ancak kullanım kapasitesi ve teknolojik yönden yetersiz olduğu ortaya çıkmıştır.Item Citation Count: Çoklar, I.; Dönmez, A. (2015). "Bağışlama İstekliliği Ölçeği'nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması", Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol.6, No.2, pp.60-73.Bağışlama İstekliliği Ölçeği'nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması(2015-07-02) Çoklar, Işıl; Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüTanımı konusunda bir görüş birliği bulunmamakla birlikte, genel olarak değerlendirildiğinde, bağışlama kişilerarası zarar/kötülük karşısında, öfke duymaktan ve intikam almaktan vazgeçme kararını içeren olumlu ve sağlıklı bir tepkidir. Görgül çalışmalar bağışlamanın durumsal etkenlerden, kişilik özelliklerinden ve zarar veren kişiyle ilişki düzeyinden etkilendiğini ortaya koymaktadır. Bu nedenle, bağışlayıcılığı bir tür kişilik özelliği olarak ele alan ölçeklerin yanı sıra farklı durumlarda bağışlama eğiliminin ne düzeyde ortaya çıkacağını değerlendiren öyküsel ölçme araçları da geliştirilmiştir. Amaç: Bu çalışmanın amacı, oniki öyküden oluşan Bağışlama İstekliliği Ölçeği’nin (BİÖ) Türkçe’ye uyarlanıp, psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Yöntem: Araştırmanın örneklemini, Ege Üniversitesi’nde farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan 18-26 yaş arasındaki 151 üniversite öğrencisi (81 kadın, 70 erkek) oluşturmaktadır. Ölçeğin psikometrik özellikleri iç tutarlık katsayısının ve yarı test güvenirlik katsayısının hesaplanması, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ve dış kriter (benzer ölçekler) geçerliği yöntemleriyle incelenmiştir. Sonuçlar: Açımlayıcı faktör analizi sonuçları, BİÖ’nin özgün formunda olduğu gibi tek faktörlü bir yapı olduğunu ortaya koymuş, doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarının model-veri uyum değerlerinin de iyi olduğu görülmüştür. BİÖ için Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .83 olarak bulunmuştur. Dış kriter geçerliği sınandığında, BİÖ ile BKÖ arasında .21 düzeyinde anlamlı (p<.01) ancak düşük düzeyde bir korelasyon olduğu saptanmıştır. Tartışma: Bulgular BİÖ’nin Türkiye’de bağışlama istekliliği düzeyini değerlendirmek için yeterli düzeyde geçerlik ve güvenirliğe sahip olduğunu göstermiştirItem Citation Count: Topçu, Aysun Ergül; Dönmez, Ali (2015). "Bullying as a Group Process: Investigation of Participant Roles in Terms of Social Status and Gender", Türk Psikoloji Dergisi, Vol. 30, No. 75, pp. 1-17.Bullying as a Group Process: Investigation of Participant Roles in Terms of Social Status and Gender(2015-06) Topçu, Aysun Ergül; Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüThis study mainly aims to test the participant roles approach on Turkish sample suggesting that bullying is a group process. In this regard, students' ways of involving in bullying and the extent to which children are aware of their participant roles and whether these participant roles differentiate in terms of gender and social status was investigated. A total of 774 students (384 females and 390 males), from 6(th), 7(th) and 8(th) grades of 11 different primary schools in Ankara participated in the study. The results showed that 74% of all children involved in one of the participant roles as bully (11.5%), assistant-reinforcer (10.9%), defender (21.1%), outsider (20.9%) and victim (9.7%). The examinations of the relations between self-reported and peer-reported scores of participant roles revealed that children were aware of their roles in the bullying situations, however, they significantly underestimated their roles in bully and assistant-reinforcer scales while overestimated their roles in the defender and outsider scales. Boys are more actively involved in bullying process than girls; boys participated most frequently in the roles of bully, assistant-reinforcer and victim while girls participated most frequently in the defender and outsider roles. In terms of the findings related to social status, victims were the least accepted and most rejected group among their peers although they did not differentiate from bullies and assistant-reinforcer in this sense. Besides, the victims wereItem Citation Count: Ergül Topçu, Aysun; Dönmez, Ali, "Bir Grup Süreci Olarak Akran Zorbalığı: Katılımcı Rollerinin Cinsiyet ve Sosyal Statü Açısından İncelenmesi", Türk Psikoloji Dergisi, Vol. 30, No. 75, pp. 1-17, (2015).Bir Grup Süreci Olarak Akran Zorbalığı: Katılımcı Rollerinin Cinsiyet ve Sosyal Statü Açısından İncelenmesi(2015) Ergül Topçu, Aysun; Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüAraştırmanın temel amacı akran zorbalığının bir grup süreci olduğu görüşünden hareketle geliştirilen katılımcı rolü yaklaşımının Türkiye örneklemi üzerinde sınanmasıdır. Bu bağlamda ergenlerin zorbalık sürecine katılma biçimleri ve bu süreçte kendi rollerinin ne ölçüde farkında oldukları incelenmiş ve ayrıca bu rollerin cinsiyet ve sosyal statü açısından farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmıştır. Araştırmaya, Ankara’da 11 farklı ilköğretim okulunda 6, 7 ve 8. sınıflarda okuyan 384’ü kız ve 390’ı erkek toplam 774 öğrenci katılmıştır. Sonuçlar, ergenlerin %11.5’i zorba, %10.9’u yardımcı-destekleyici, %21.1’i savunucu, %20.9’u izleyici ve %9.7’si kurban olmak üzere toplam % 74’ünün katılımcı rollerinden birine girdiğini göstermiştir. Kendi bildirimleri ve akranlarının bildirimleri arasındaki ilişkiler incelendiğinde, ergenlerin, zorbalık durumunda kendi rollerinin farkında oldukları, ancak zorba ve yardımcı-destekleyici olarak davranma eğilimlerini gerçekte olduğundan daha düşük, savunucu ve izleyici olarak davranma eğilimlerini ise daha yüksek değerlendirdikleri görülmüştür. Bunun yanı sıra, erkeklerin zorbalık sürecine kızlardan daha etkin katıldığı; erkeklerin daha fazla zorba, yardımcı-destekleyici ve kurban, kızların ise savunucu ve izleyici rollerinden birine girdiği görülmüştür. Sosyal statü açısından bulgular, kurban grubundaki ergenlerin akranları arasında en az kabul edilen ve en fazla reddedilen (zorba ve yardımcı-destekleyicilerden farklılaşmamakla birlikte) grubu oluşturduğunu ortaya koymuştur. Ek olarak kurbanlar, sosyal statü grupları içerisinde (popüler, reddedilmiş, ihmal edilmiş, tartışmalı ve ortalama) en fazla reddedilmiş statüde yer almışlardır.Item Citation Count: Kıylıoğlu, Levent; Dönmez, Ali, "HIV/AIDS Riskini Artıran Cinsel Davranışlar", Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry , Vol.9, No.2, pp.147-162, (2017).HIV/AIDS Riskini Artıran Cinsel Davranışlar(2017) Kıylıoğlu, Levent; Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüCinsel ilişkiler bireyin yaşamında ve gelişiminde önemli bir yer tutmaktadır. Ancak güvenli olmayan yollardan girilen cinsel ilişkiler HIV gibi enfeksiyonlara yol açabilmektedir. Bu çalışmanın amacı HIV/AIDS riskini artıran cinsel davranışların gözden geçirilmesidir. HIV enfeksiyonu ve AIDS hastalık riskini artıran bu cinsel davranışlar: anal ilişki, tek gecelik cinsel ilişki, kondom kullanılmadan girilen cinsel ilişki, kendinden yaşça büyük birisiyle cinsel ilişkiye girme, aynı dönemde birden fazla kişiyle cinsel ilişkiye girme, ilişki öncesi ya da sırasında alkol ve diğer uyuşturucu maddeleri kullanma, küçük yaşta cinsel ilişkiye başlamaolarak belirtilmiştir. İlişkiye girilen kişi sayısının artması, özellikle de aynı dönemde birden fazla kişi ile cinsel ilişkiye girme ve tek gecelik ilişkiler HIV enfeksiyonunun bulaşma olasılığını artırdığından, HIV/AIDS riskinden uzak kalmanın en etkiliyöntemi cinsel geçmiş-leri bilinen partnerlerin yalnızca birbirleriyle ilişkiye girmeleri ve düzenli kondom kullanmalarıdırItem Citation Count: Kıylıoğlu, Levent; Dönmez, Ali, "HIV/AIDS'e Yol Açan Riskli Cinsel Davranışla İlişkili Psikososyal ve Kültürel Etmenler", Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, Vol. 8, No. 4, pp. 367-379, (2016).HIV/AIDS'e Yol Açan Riskli Cinsel Davranışla İlişkili Psikososyal ve Kültürel Etmenler(2016) Kıylıoğlu, Levent; Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüErgenlikten başlayarak gencin yaşamında önemi gittikçe artan cinsellik, gerekli koruma önlemleri alınmadan yapıldığında sağlık açısından öldürücü enfeksiyonlara yol açabilmektedir. Bunlardan belki de en önemlisi HIV/AIDS'tir. Cinsel davranış sonucu HIV bulaşma olasılığı düşük olmasına karşın, olası sonuçları itibariyle AIDS ölümcül olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı HIV/AIDS'e yol açabilecek riskli cinsel davranışla ilişkisi olduğu, riskli cinsel davranışı açıkladığı iddia edilen psikososyal ve kültürel etmenlerden toplumsal cinsiyet rolleri, dindarlık, cinsel heyecan arama, AIDS'ten korunmada öz-yeterlik ve HIV/AIDS bilgisi konularını gözden geçirmektirItem Citation Count: Çoklar, I.; Dönmez, A. (2014). "Kişiler Arası İlişkilerde Bağışlama Üzerine Bir Gözden Geçirme". Nesne, Vol. 2, No. 4, pp. 33-54.Kişilerarası ilişkilerde bağışlama üzerine bir gözden geçirme(2014) Çoklar, Işıl; Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüBağışlama çoğu insanın hakkında birtakım güçlü örtük görüşlere sahip olduğu bir konu olsa da, akademik bir konu olarak çekiciliği uzun yıllar teoloji ve felsefe alanıyla sınırlı kalmıştır. Ancak gerek kendini bağışlama gerekse diğerini bağışlama konusu son yıllarda sosyal psikologlar ve klinik psikologlar tarafından ilgi görmeye başlamıştır. Alan yazında tanımına ilişkin bir görüş birliği oluşmamış olsa da, araştırmacılar bağışlamanın, kişilerin başkalarından kaynaklanan bir zarar deneyimledikten sonra öfke ve öç alma tepkilerinden vazgeçmelerini içeren bir süreç olduğu konusunda uzlaşmaktadırlar. Bu yazının amacı kişiler arası ilişkiler açısından bağışlamanın farklı tanımları, bağışlamaya ilişkin geliştirilmiş modeller, bağışlamanın nedenleri ve ülkemizde gerçekleştirilmiş olan görgül çalışmalar hakkında bilgi vermektir.Item Citation Count: Kıylıoğlu, Levent; Sönmez, Ali. (2021). "Risky Sexual Behavior Among Heterosexual Male Turkish University Students", Abant Sosyal Bilimler Dergisi, Vol.21, No.2, pp.405-426.Risky Sexual Behavior Among Heterosexual Male Turkish University Students(2021) Kıylıoğlu, Levent; Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüThe aim of this study was to investigate the variables influencing risky sexual behaviors of heterosexual male Turkish university students. The sample of the study consisted of 382 university students studying at Ankara University and METU. As measurement instruments demographic questionnaire, sexual sensation seeking scale, sexual risk-taking scale, religious attitude scale, HIV knowledge scale, self-efficacy scale for AIDS prevention and Bem sex-role inventory were used. In addition to descriptive analysis, correlation and regression analyses were used. Findings showed that participants’ age, having sexually transmitted infection other than HIV, getting HIV test, sexual sensation seeking level and masculinity positively predicted sexual risk taking behavior. Using condom in first intercourse, condom use self-efficacy, and the femininity negatively predicted sexual risk-taking behavior. Findings once more proved protective effect of lifelong condom useItem Citation Count: Yalçın, Ö; Dönmez, A., "Sosyal psikolojik açıdan yabancılaşma: Dean’in Yabancılaşma Ölçegi’nin Türkçeye uyarlanması", Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol.8, No.2, pp.150-175, (2017).Sosyal psikolojik açıdan yabancılaşma: Dean’in Yabancılaşma Ölçegi’nin Türkçeye uyarlanması(Ankara Üniversitesi, 2017) Yalçın, Özgen; Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüBu çalışmada öncelikle sosyal psikolojik bir çerçeveden yabancılaşma kavramının ve yabancılaşma hakkında yapılan çalışmaların tarihsel gelişimi izlenmeye çalışılmıştır. İkinci olarak, sonraki çalışmalarda geçerli ve güvenilir bir araç olarak kullanılması amacıyla Dean’in YabancılaşmaÖlçeğiTürkçeyeuyarlanmıştır. Bu amaçla 180’i kadın (%59.6), 122’si erkek (%40.4) olmak üzere toplam 302 üniversite öğrencisine ulaşılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda güçsüzlük, kuralsızlık ve toplumsal yalıtılmışlık olmak üzere üç faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .79, test tekrar test güvenirlik katsayısı ise .74 olarak belirlenmiştir. Bulgular ilgili yazın çerçevesinde tartışılmıştır