Bilgi Teknolojisi Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/298
Browse
Browsing Bilgi Teknolojisi Bölümü Tezleri by Author "Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgi Teknolojileri Bölümü"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Noor Hameed Jalıl Jalıl (2018). Evaluation of the accessibility of websites of ministry of education of countries in the world / Dünyadaki ülkelerin eğitim bakanlığı websitelerinin erişilebilirliklerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Evaluation of the accessibility of websites of ministry of education of countries in the world(2018-09-17) Jalıl Jalıl, Noor Hameed; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgi Teknolojileri BölümüWebsitelerinin yaygınlaşmasında sonra şimdi dikkatler farklı engelleri olan bireylerin bu websitelerini nasıl kullanmalarında ve etkileşim içinde olmalarındadır. Bu çalışmanın temel amacı dünyadaki birçok ülkeye ait eğitim bakanlığı websitelerinin erişebilirliğini araştırmaktır. Ülkeler gelir seviyelerine göre dört seviye altında gruplandırılmıştır. Bunlar düşük gelir, alt-orta, üst-orta ve yüksek gelir grubu ülkelerdir. Web sitelerinin kullanılabilirliği Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 1.0 ve 2.0 ilkelerine göre analiz edilmiştir. Bu değerlendirmede EvalAccess 2 ve TAW araçları kullanılmıştır. Değerlendirme sonuçları WCAG ilkelerinin çiğnenerek websitelerinde birçok erişilebilirlik problemlerinin olduğunu açığa çıkarmıştır. Bu çalışma, websitesi geliştirilirken dikkate alınması gereken bazı prensipleri ortaya koymaktadır.Item Citation Count: Deena A. M. Mohammed (2018). Gamification in e-learning: The effect on student performance and perception at an Iraqi university / E-öğrenimde oyunlaştırma: Bir Irak üniversitesinde öğrenci performansı ve algısı üzerine bir çalışma. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Gamification in e-learning: The effect on student performance and perception at an Iraqi university(2018-05-07) Mohammed, Deena A. M.; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgi Teknolojileri BölümüÖğrenmede etkin bir ortam oluşturmak, eğitim ve pedagojik kurumların, eğitim sürecinde öğrencilerin katılımını ve motivasyonunu arttırmak için karşılaştıkları zorluklardan biridir. Bir e-öğrenme ortamını etkili ve çekici kılmak için oyun tasarım unsurlarıyla e-öğrenmeyi entegre ederek öğrencilerin katılımını artırmayı ve dolayısıyla perfomanslarını artırmayı amaçlayan oyunlaştırma konseptinin uygulanması araştırmaya değer bir yöntemdir. Bu çalışmanın temel amacı, Moodle öğrenme yönetim sistemindeki (puan, seviye, rozet ve puan listesi gibi) oyun elemanlarının öğrencilerin performans ve algıları üzerindeki etkilerini incelemektir. Kırk yedi Irak'lı Üniversite öğrencisi, çevrimiçi Tasarım dersinin iki farklı grubu olarak çalışmaya katılmıştır. Deney grubunda yer alan 30 öğrenci oyunlaştırma araçları (puan, seviye, rozet ve puan listesi) ile çalışmış ve kontrol grubunun on yedi öğrencisi ise aynı içerik ve etkinliklere erişmiş, ancak oyunlaştırma araçları kullanmamışlardır. Bu çalışamanın veri kaynakları, öğrencilerin Teknoloji Kabul Modeli'ne (TAM) göre kağıt üzerinde uygulanan ön ve son test notlarını ve deney grubu öğrencilerinin doldurduğu anket sonuçlarını içermektedir. Araştırmada, deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin çalışma öncesi uygulanan ön test sonuçları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmadığı, ancak çalışma sonrası uygulanan son test sonuçlarına göre deney grubu öğrencilerinin kontrol grubundaki öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı olarak daha yüksek not aldığı bulunmuştur. Ayrıca, deney grubundaki öğrencilerin neredeyse tamamı, Moodle sisteminde oyun araçlarını (puan, seviye, rozet ve puan listesi) kullanmanın eğitimde ilgi çekici ve faydalı olduğunu belirtmişlerdir.Item Citation Count: Yaman, Kemal (2022). Investigating the benefits of the SDN approach to it departments in comparison to the traditional approach / Geleneksel yaklaşımla karşılaştırıldığında, YTA yaklaşımının BT departmanlarına yararlarının araştırılması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Investigating the benefits of the SDN approach to it departments in comparison to the traditional approach(2022) Yaman, Kemal; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgi Teknolojileri BölümüBu tezin amacı donanım tanımlı geleneksel ağ yaklaşımı ile YTA (yazılım tanımlı ağ) yaklaşımının, şirketlerin BT departmanlarına etkileri açısından kıyaslanması ve YTA'nın faydalarının araştırılmasıdır. Sektörde YTA kullanımının yaygınlaşması ile beraber, YTA'nın faydaları ve neden olabileceği organizasyonel değişiklikler üzerinde çalışılmıştır. Artan veri kapasiteleri ve yüksek hacimli bağlantı yoğunluğu göz önünde bulundurulduğunda yeni bir ağ yaklaşımına ihtiyaç olduğu söylenebilir. Yeni ağ yaklaşımlarından biri olan YTA'nın, BT birimlerine getirdiği faydalar ve BT birimleri açısından etkilerinin neler olduğu araştırılması gereken bir problemdir. Bu çalışma ile BT birimleri için, organizasyonel değişiklikler; iş ve işlemlerin otomatikleştirilmesi, iş prosedürlerinin yenilenmesi ve rasyonelleştirilmesi, iş süreçlerinin yeniden tasarlanmas incelenmiştir. SDN yaklaşımının; inovasyon, tasarruf, ağ performansı, ağın izlenmes ve yönetimi, servislerin tanımlanması ve sunumu, ağların güvenliğinin sağlanmasındaki durumu, açık kaynak yazılım geliştirme açısından durumu ile mevcut oligapol üreticilere etkisi ile küçük üreticilere katkıları araştırılmıştır. Sektörde YTA yaklaşımının benimsenme hızının bir hayli yavaş olduğu söylenebilir. Bu yavaşlığın nedenleri arasında, YTA'nın neden olacağı organizasyonel vii değişikliğe direnç, ağ yönetiminde meydana gelebilecek belirsizlikler ve güvenlik endişeleri gösterilebilir. Bu tezde ile geleneksel yaklaşım ile YTA arasındaki karşılaştırmalar ve YTA'nın faydaları araştırılmış ve söz konusu endişelere cevaplar aranmıştır. Bu çalışma ile YTA'nın, inovasyonu hızlandırdığı, daha az maliyetli ağlar kurulmasını sağladığı, performansı artırıp kolay yönetilebilen, güvenli ağlar sunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yazılım kabiliyetlerinin gelişmesi ve standart ağ yönetim araçları ile beraber küçük ölçekli üreticilerin sunduğu çözümlerin de sektörün tanınan üreticilerinin çözümlerine alternatif olabileceği görülmüştür. Ulaşılan bu sonuçlara göre YTA yaklaşımının sektörde benimsenmesi hızlanabilir. Bu çalışma, kurumsal şirketler açısından incelenmiş olup İnternet servis sağlayıcısı ya da telekomünikasyon opratörleri açısından incelenmemiştir. Tüm bu açıklamaların sonucu olarak bu çalışmanın araştırma sorusu olan "Geleneksel yaklaşımla kıyaslandığında YTA yaklaşımının getireceği faydalar nelerdir?" şu şekilde cevaplanabilir: YTA yaklaşımı, geleneksel yaklaşıma kıyasla, mali tasarruf sağlayan, ilk kurulumu daha hızlı servisler sunan, daha güvenli, yazılım kabiliyetleri artırılmış ağlar kurabilmeyi mümkün kılar.Item Citation Count: Çiloğlu, Bahadır (2021). Proposed configuration management II based engineering change management framework in product lifecycle management (PLM) system / Ürün yaşam döngüsü yönetiminde konfigürasyon yönetimi II yaklaşımı ile mühendislik değişiklik yönetimi önerilmesi". Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Proposed configuration management II based engineering change management framework in product lifecycle management (PLM) system(2021) Çiloğlu, Bahadır; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgi Teknolojileri BölümüBugünlerde şirketlerin başarılı olmak istedikleri küresel piyasalar, baz yönlerinden dolayı öngörülmez hale gelmeye başlamıştır.Bu noktada ürün yaşam döngüsünün süresi eskisine göre azalmıştır ve tüketici ihtiyaçlarının farklılaşması sonucu piyasalarda ürünlerin çeşitliliği de artmıştır. Yapılan çalışmalarda Mühendislik Değişikliği Yönetimi (MDY) için modeller önerilmesine karşın, bunlar MDY için yeterli kriterlere odaklanmamıştır. Bu kriterleri karşılayan çalışmalarda da Konfigürasyon Yönetimi II (KY-II) teorisini kullanan ve Ürün Yaşam Döngüsü Yönetimi (ÜYDY) etki alanında MDY modellemesi yapan çalışma pek azdır. Bu çalışma ÜYDY için KY-II teorisini kullanan MDY çalışma çerçevesi sunmaktadır. Bu bağlamda ilgili kavramlar tanımlanmasından sonra MDY çalışma çerçevesi yazar tarafından önerilmiştir. Çalışmada ÜYDY ve Ürün Yaşam Döngüsü (ÜYD) boyunca değişikliğe sebep olabilecek etkiler, değişiklik yönetimi teorisi, MDY teorisi ve ÜYDY sistemi pratiği incelenmiştir. Çalışmanın sonunda önerilen MDY nde yer alan yeni prosesler ve prosesler arasındaki bağlantılar ÜYDY sistemine yeni çalışma alanları yaratmaktadır ve ÜYD'nin Kurumsal Kaynak Planlamasında (KKP) çalışma alanını genişletmektedir. MDY, KY-II teorisi yardımıyla tasarım bazlı olmaktan çıkıp üretim ve tedarik süreçlerininde katıldığı bir süreç halini almıştır.Sunulan gelişmiş MDY mimarisi, tasarım bazlı yönetim yaklaşımına sahip KY değil de, kurumsal bakış açısı olan KY-II prensiblerini kullanmıştırItem Citation Count: Zülfikar, Başak (2016). Quality effects of test maturity model on software companies / Test olgunluk modelinin yazılım firmaları üzerindeki kalite etkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Quality effects of test maturity model on software companies(2016) Zülfikar, Başak; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgi Teknolojileri BölümüBu tez kapsamında test olgunluk modeli incelenmiştir. Literatürde TMMi olarak ifade edilen bu modelin hangi kurallara sahip olduğu ve bu kuralların hangi kısıtlar doğrultusunda üretildiği açıklanmıştır. Bunun ötesinde, yayınlanmış bu modelin yazılım firmaları üzerinde uygulanabilir hale gelmesi için değerlendirme kriterleri oluşturulmuştur. Bu kriterler, test olgunluk modelinin test süreci için tanımladığı çalışma süreç alanlarından analiz edilerek çıkarılmıştır. Yazılım sektöründe aktif olarak bilinen firmalardan bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Tez bünyesinde oluşturulan değerlendirme kriterleri bu firmalara uygulanmış ve firmaların test olgunluk seviyelerinin neler olduğu belirlenmiştir. Bir üst TMMi seviyesine sahip olabilmeleri için tamamlanması gereken kriterler açıklanmıştır. Ayrıca, firmalardan yazılım projelerinden elde ettikleri çıktılar alınmıştır. Bu çıktılardan ürün kalitesini incelemek için çeşitli denklemler kalite metriği olarak yaratılmıştır. Her firmanın kalite metrikleri analiz edilmiştir. Analiz edilen bu kalite metrikleriyle, test olgunluk modeli ve ürün kalitesi arasındaki ilişki incelenmiştir.Item Citation Count: Mustafa Muslih Shwaysh (2018). Security and performance comparison of NoSQL database systems / NoSQL veri tabanı sistemlerinin güvenlik ve performans karşılaştırması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Security and performance comparison of NoSQL database systems(2018-07-19) Shwaysh, Mustafa Muslih; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgi Teknolojileri BölümüGünümüzde giderek büyüyen verilerin ortaya çıkardığı ihtiyaçlara cevap vermek için çeşitli temel teknolojiler ve platformlar geliştirilmektedir. NoSQL bu teknolojilerden birisidir. NoSQL veri tabanları büyük verilerin ortaya çıkmasından önce gelişmeye başlamış olsa da büyük verilerin saklanmasına ve işlenmesine ihtiyaç duyulana kadar NoSQL veri tabanlarının benimsenmesi gerçekleşmemiştir. Bununla birlikte, NoSQL veri tabanlarının her biri farklı mimari tasarıma, sorgulama diline ve ölçeklenebilirlik, sıkıştırma, güvenlik, kümelenme için kendi çözümlerine sahiptir ve bu da hangi NoSQL veri tabanının mevcut ihtiyaca bir çözüm sunacağına karar vermeyi zorlaştırmaktadır. Bu nedenle, NoSQL veri tabanlarını sorgulama hızı, veri güvenliği ve ölçeklenebilir ortamlarda kullanılmaya hazır olma gibi çeşitli faktörlerle test etmeye yönelik çalışmalar yapılmalıdır. Bu çalışmada iki aşamalı bir araştırma yapılmıştır: Birinci aşamada, iki farklı NoSQL veri tabanının, MongoDB (3.6.3) ve Cassandra'nın (3.11.1), Yahoo Cloud Hizmet Ölçümü (YCSB-0.12.0 sürümü) kullanarak performansını tek bir düğümde ve çok düğümlü (küme) konfigürasyonlarda inceleyerek karşılaştırılmıştır. Bu aşamada, farklı iş yükleri için bir test ortamı kurulmuş ve çalışmada kullanılan her bir veri tabanı yönetim sisteminin yanıtları her iş yükü için incelenmiştir. Bu çalışma, özellikle karar vericilerin, hangi veri tabanının gereksinimlerine göre daha iyi olduğunu belirlemesine yardımcı olacaktır. Bu çalışmanın ikinci katmanı, her iki veri tabanının güvenliğini araştırmaktır. İlk adım, her iki veri tabanının literatürdeki on seçilmiş özelliğe göre güvenlik özelliklerinin karşılaştırmalı bir çalışmasıdır. Güvenlik incelememizin ikinci adımı, veri şifreleme yükünün karşılaştırılmasıdır. Veri şifreleme yükü, veri tabanı motorunun tüm gelen veri akışlarını şifrelemek için harcadığı süreyi ve sorguları yanıtlamak için verilerin şifresini çözmek için harcanan toplam süredir. Bu çalışmanın sonuçları, her bir sistemin performansının, veri saklama mekanizmalarındaki farklılıklar nedeniyle farklı olduğunu göstermiştir. Sonuçlar, MongoDB'nin performansının tek düğümlü bir testte Cassandra'dan daha iyi olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte, çok düğümlü testte Cassandra'nın özellikle büyük kayıtlarda daha iyi performans gösterdiği ortaya çıkmıştır. Güvenlik karşılaştırması araştırması, her iki veri tabanının da önceki çalışmalarda ortaya çıkan sonuçlara göre önemli ölçüde iyileştiğini göstermiştir. Ancak Cassandra, daha iyi güvenlik özelliklerine sahip olarak öne çıkmaktadır. Son olarak, MongoDB şifreleme performansı Cassandra'dan yaklaşık 2x ve 2,5 kat daha hızlı olduğu ortaya çıkmıştır, bu da şifrelemenin bir gereklilik olduğu ortamlarda MongoDB'nin kullanılmasının daha uygun olduğunu göstermektedir.Item Citation Count: Ali, Suha Aziz (2012). The benefits and potential implementation problems of GIS in the water distribution services of municipalities case study: The Kirkuk Water Directorate / CBS?nin belediyelerin su dağıtım hizmetlerinde yararları ve hayata geçirilmelerinde karşılasılması olası sorunlar örnek konu: Kerkük Su Müdüriyesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.The benefits and potential implementation problems of GIS in the water distribution services of municipalities case study: The Kirkuk Water Directorate(2012) Ali, Suha Aziz; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgi Teknolojileri BölümüKerkük Su Müdüriyesi'nde muhtemel bir coğrafi bilgi sistemlerinin (CBS) kurulması, giriş seviyesinde incelendi. Literatürdeki seçme kaynaklar incelendi ve Kerkük'ten daha küçük, daha büyük ve Kerkük'le aynı büyüklükte belediyelerin, su dağıtım bölümlerinde başarılı CBS kurulumları öğrenildi. Bu sistemler, su şebekelerinin varlıklarının yönetiminde, ağı gerçek zamanlı izlemede ve hidrolik modellemelerde kullanılmaktadır. İşlenen çalışmalar, su dağıtım ağının yönetimi dışında, sızdırma, patlama ve bozuk pompa gibi sıkıntılardan kaynaklanan sorunlu parçaların tesbiti hakkında başarı raporları vermiştir. Bu araştırma, Kerkük Su Müdüriyesi'nin, CBS için, kağıt tabanlı kayıtların sayısal ortama aktarılmasındaki olası sorunları ortaya çıkartmayı hedeflemiştir. Literatür taraması başarılı uygulamaları raporlasa da bunlardan Kerkük Su Müdüriyesi'nin olası sorunları ancak dolaylı yoldan ortaya çıkartılmıştır. Araştırmacı, CBS yazılımı ve veri hazırlanması deneyimi için bir CBS kursuna katılmıştır. Aynı zamanda, Ankara'nın su dağıtım bölümünde, CBS iyileştirilmesinde etkin görev almış deneyimli personelden bilgi alınmıştır. Bu sayede, olası sorunlar belirlenmiştir. Kerkük Su Müdüriyesi tarafından paylaşılan paftalar üzerinde yapılan incelemeler göstermiştir ki temel bir CBS kursu alan bir veri çalışanı, olası sorunları çözebilir. Literatür ve incelemelerin sonuçları gösteriyor ki şebeke varlıklarının mekansal ve mekansal olmayan özniteliklerinin veritabanlarının olusturulması, üretken bir CBS için olması gereken bir başlangıçtır. Veri kalitesini yükseltmeden, bir hidrolik model yapılması neredeyse olanaksız, aynı şekilde, gerçek zamanlı izleme sistemlerini kurmak da oldukça zordur. Bir başka bulgu da belirtmiştir ki kurumsal, örneğin iş kurallarında gibi, değişikliklerin yer alması olasıdır çünkü, CBS çalışanlarının yerinde gözlem için sık sık arazi çalışması gerekecektir. Bu çalışmanın, Kerkük Belediyesi'ne, CBS kurulması için kaynak yönetiminde faydalı olması umulmaktadır çünkü bu konu altında mali fizibilite çalışmaları başlatılması beklenmektedir.Item Citation Count: Ahmed Abdülkareem (2018). The design, development and evaluation of a smart attendance tracking system using bluetooth low energy beacons / Bluetooth düşük enerji beaconlarını kullanarak akıllı bir yoklama takip sisteminin tasarımı, geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.The design, development and evaluation of a smart attendance tracking system using bluetooth low energy beacons(2018-08-16) Abdulkareem, Ahmed; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgi Teknolojileri BölümüBluetooth Düşük Enerji (Bluetooth Low Energy -BLE) işareti, bir BLE reklamının sinyallerini düzenli olarak yayınlayan kablosuz bir kişisel alan ağı cihazıdır. Akıllı telefon cihazları bu sinyalleri alır ve kullanıcıların yerini tespit etmek için kullanılır. Bu süreç, kullanıcıların mobil cihazlarına bağlamdan haberdar bilginin sağlanmasına izin verecek ve çevrimiçi sanal dünyayı çevrimiçi fiziksel dünyaya bağlayabilecektir. Bu çalışmanın temel amacı, BLE cihazlarını kullanarak öğrencilerin derslere katılımını kaydedebilecek bir sistem geliştirmek ve bu sistemi bir üniversite kampüsünde uygulamaktır. Bu araştırmada, (1) İç mekan konumlandırma sistemi olarak BLE işaretlerini kullanarak öğrencilerin yoklamasını yapabilen bir sistemin geliştirilmesi; (2) Yoklama süresinin kısaltılması; (3) Öğrencilerin yoklamasını yapmak için birden fazla BLE cihazını paralel olarak kullanmak hedeflenmiştir. Bu çalışma aynı zamanda, eğitim kurumlarında BLE işaretlerinin kullanımının potansiyelini ve BLE işaretlerini kullanmada karşılaşılan zorlukları anlama girişimidir. Bu çalışmada iBeacon cihazlarından ölçülen güçlerin doğruluğunu değerlendirmek için farklı topolojiler tasarlanarak farklı sayıda iBeacon cihazı kullanılmıştır. Her topolojide karar ağacı ve rasgele orman sınıflandırıcıları kullanılarak sınıfta yer alan iBeacon cihazları için ölçülen güç seviyelerine dayanarak, öğrencinin pozisyonunu tahmin etmenin doğruluğu değerlendirilmiştir. Güç seviyeleri, Apple iPhone cihazları için özel olarak geliştirilmiş yazılımlar kullanılarak elde edilmiştir; burada hatayı en aza indirmek amacıyla sınıftaki her konum için üç ölçüm kaydedilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları sınıf içi duvarlarına yakın konumlandırılmış öğrencilerin katılım kayıtlarının başarısız olma olasılığının en yüksek olduğunu göstermektedir. Dahası, sınıf dışındaki öğrenciler, sınıfın içinde olmaksızın yoklamaya katılım gösterebilmektedirler. Bu nedenle, bu bölgeler kritik bölgeler olarak kabul edilir ve bu bölgelerdeki toplanan ölçümlerin yoğunluğunu arttırmak için güçler yarım metre çözünürlükle toplanır. Kullanılabilir ve etkili bir yöntem sağlamak için, sınıf içinde fiziksel olarak yer alan öğrencileri, olmayan öğrencilerden ayırmak önemlidir; böylece, öğrenci aslında sınıfta olmadıkça, katılım için kayıt olmak mümkün olmamalıdır. Bu amaçla, bu çalışmada Bluetooth Low Energy (BLE) cihazlarına dayanan kapalı alan konumlandırma tekniği kullanılmaktadır. Sınıf dışından öğrencilerin yoklamalara katılmalarına hiçbir zaman izin verilmeyen bir topoloji önerebilmek için BLE cihazlarının farklı dağılımları bu çalışmada değerlendirilmiştir. Bu çalışmada sınıfın içindeki ve dışındaki öğrencileri sınıflandırmak için rasgele orman sınıflandırıcı kullanılarak %100 doğruluk elde edebilmek için her bir sınıf için en az dört BLE cihazının gerekli olduğu ortaya çıkmıştır.