Psikoloji Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/416
Browse
Browsing Psikoloji Bölümü by Author "101713"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: İnan, A.B. "Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu: Ruh Sağlığı Çalışanları, Alan Uzmanları, Öğrenciler ve Aileler İçin Kuramdan Uygulama /Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda Örtük Bellek", Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, pp. 75-84, (2019).Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda Örtük Bellek(Nobel Akademik Yayıncılık, 2019) İnan, Aslı Bahar; 101713; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüItem Citation Count: İnan, A.B.; Tekman, H. (2022). "Influences of Fluency and Familiarity Misattribution on Autobiographical Memory Judgments", Gümüşhane University Journal of Social Sciences Institute, Vol.13, No.1, pp.18-29.Influences of Fluency and Familiarity Misattribution on Autobiographical Memory Judgments(2022-02-10) İnan, Aslı Bahar; Tekman, Hasan; 101713; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüFamiliarity caused by fluent processing may be misattributed to past experiences if the source of fluency cannot be determined. This explanation has been presented as the misattribution hypothesis of familiarity to explain the effects of fluency and familiarity in studies using recognition tests on episodic memory. In this study repetition priming was used for autobiographical memory to test the familiarity misattribution hypothesis, which states that familiarity caused by fluent processing can be misattributed to past experience if the source of fluency cannot be identified. The participants’ awareness of the source of fluency was manipulated by presenting either a subliminal or a supraliminal prime before they responded to a Life Event Inventory (LEI) item. The prime was either the same as the verb of the LEI sentence, or a different verb. Participants gave higher confidence ratings if subliminal primes were identical to, rather than different from, the verb of the sentence. Consistent with the hypothesis, if the participants were aware of seeing the primes, this difference disappeared. The results of the experiment showed that manipulating fluency, that is, the ease of processing, could affect confidence ratings about whether an event occurred in the respondents’ past.Item Citation Count: Kılıç, Aslı; İnan, Aslı Bahar (2022). "Response bias in numerosity perception at early judgments and systematic underestimation", Attention, Perception, and Psychophysics, Vol. 84, No. 1, pp. 188-204.Response bias in numerosity perception at early judgments and systematic underestimation(2022-01) Kılıç, Aslı; İnan, Aslı Bahar; 101713; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüMental number representation relies on mapping numerosity based on nonsymbolic stimuli to symbolic magnitudes. It is known that mental number representation builds on a logarithmic scale, and thus numerosity decisions result in underestimation. In the current study, we investigated the temporal dynamics of numerosity perception in four experiments by employing the response-deadline SAT procedure. We presented random number of dots and required participants to make a numerosity judgment by comparing the perceived number of dots to 50. Using temporal dynamics in numerosity perception allowed us to observe a response bias at early decisions and a systematic underestimation at late decisions. In all three experiments, providing feedback diminished the magnitude of underestimation, whereas in Experiment 3 the absence of feedback resulted in greater underestimation errors. These results were in accordance with the findings that suggested feedback is necessary for the calibration of the mental number representation.Item Citation Count: İnan, Aslı Bahar; Atalay, Nart Bedin; Mısırlısoy, Mine, "Uyarıcı-Tepki İzlerliği Bulunduğunda Bağlam Tekrarı Sıralı Uyumluluk Etkisini Değiştirmez", Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Vol. 58, No. 1, pp. 955-972, (2018).Uyarıcı-Tepki İzlerliği Bulunduğunda Bağlam Tekrarı Sıralı Uyumluluk Etkisini Değiştirmez(2018) İnan, Aslı Bahar; Atlay, Nart Bedin; Mısırlısoy, Mine; 101713; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüSıralı Uyumluluk Etkisi (SUE) uyumlu denemelere kıyasla, uyumsuz denemeleri izleyen uyumluluk etkisinin daha düşük olması olarak tanımlanır. Bağlam tekrarının SUE üzerindeki etkisi iki deneyde incelenmiştir. İki deneyde de dört renkli Stroop görevi kullanılmıştır. Uyarıcılar iki kümeye ayrılmıştır. Birinci kümedeki uyarıcılar için uyarıcı ve bağlam arasında bir izlerlik yoktur. İkinci kümedeki uyarıcılar için ise bu türden bir izlerlik vardır. Bağlamsal özellik olarak, birinci deneyde büyük ve küçük harf, ikinci deneyde ise düz ve italik yazıtipi kullanılmıştır. Deney 1'de izlerliğin olmadığı kümedeki uyarıcılar için SUE gözlemlenmiş fakat bağlam değişiminin SUE üzerinde etkisi gözlemlenmemiştir. Kısaca, SUE hem bağlam tekrarı hem de bağlam değişimi koşullarında gözlemlenmiştir. Diğer bir deyişle, izlerlik farklı bir kümede (ikinci kümede) de olsa deney içinde izlerliğin bulunması bağlam değişiminin SUE üzerindeki etkisini kaldırmıştır. Deney 2'de ise izlerliğin bulunduğu küme için izlerlik daha güçlü hale getirilmiş ve birinci kümedeki uyarıcılar için sonuçlar tekrarlanmıştır. Bulgular, izlerlik bilgisi başka bir kümede dahi olsa, bağlam tekrarının SUE üzerindeki etkisinin ortadan kalktığını göstermektedir. Bu sonuçlar, uyarıcı, tepki ve bağlam bilgisini ve büyük olasılıkla kontrol parametrelerini de birleştiren olay temsillerinin, dinamik olarak kullanıldığını desteklemektedir.