Browsing by Author "Özmen, Ceren Katipoğlu"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Bruno Taut's Ütopia 'The City Crown' (die Stadtkrone) and Its Reflections in Ankara(2025) Ünsal, Zeynep; Özmen, Ceren Katipoğlu; 05.02. Mimarlık; 05. Mimarlık Fakültesi; 01. Çankaya ÜniversitesiÜtopya, Thomas More'un eserinde tanımlandığı haliyle hem 'hiçbir yer' hem de 'iyi bir yer' anlamına gelir; bir düş olan ütopya, aynı zamanda geleceğe dair bir umut ve sistematik bir akıl yürütmenin ürünüdür. Ütopyacı düşlerle ideal kent tasarımlarının kurgulandığı zeminde, mimarlık üretimi de salt bina inşa etmesinin ötesinde kuramsal ve kavramsal bir disipline dönüşür. Bugün Türkiye'de, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi'nin mimarı olarak bilinen Bruno Taut (1880-1938), 20. yüzyılın başındaki kırılmalarla biçimlenen modernleşme sürecinde mimarlığı fiziksel üretimin ötesinde, toplumu dönüştüren bir sanat olarak konumlandırmıştır. Bu bağlamda kristal bir mimarlığın kentleri taçlandırararak ideal kenti ve toplumu inşa ettiği 'Şehrin Tacı' ütopyasını kurgular. Almanya, Sovyetler Birliği, Japonya ve Türkiye ekseninde şekillenen yaşamı boyunca, literatürde 'ütopyacı' ve 'realist' dönemleriyle ele alınan Taut'un 'eylemleri ve söylemleri' ütopyacılığın kuramsal çerçevesinden değerlendirildiğinde, 'yıldızlı gök' ile 'ahlak yasası' arasında kurulan sürekliliği ve bu ikiliğin iç içe geçişini yansıtır. Bu nedenledir ki 1919'daki Şehrin Tacı ütopyasındaki arayışı 1938'deki Kamutay Projesi önerisinde Ankara için bir taç olarak tezahür eder.Master Thesis Examining the Spatial Development of Ankara's Cinnah Street in the Context of Civil Architectural History(2024) Küçük, Esra Nur Eda; Özmen, Ceren Katipoğlu; Özmen, Ayça; 05.02. Mimarlık; 05. Mimarlık Fakültesi; 01. Çankaya ÜniversitesiAnkara'nın başkent seçildikten sonra açmıştır Cumhuriyet'in ilke ve inkılaplarına göre şekillenen modern bir şehir olması amacıyla gerçekleşen imar hareketleri ve artan göç, şehirde büyük bir değişim ve dönüşüme yol açmıştır. Bu dönemde halkın her kesiminden Ankara'ya gelenler için en önemli sorunlardan biri konut eksikliği olmuştur. Modernizm akımının da ivmesi ile modern konut üretme denemelerinin arttığı, yeni konut ihtiyacının mimarlık ortamını dönüştürdüğü bu süreçte Ankara önemi bir sivil mimari dönüşüm yaşamıştır. Günümüzde anıtsal yapılar kadar değerli görülmeyen bu dönemin sivil mimarlık ürünleri, gelecek nesillere aktarılması gereken, toplumun değişimi hakkında önemli bilgiler veren eserler olma özelliğini taşımaktadır. Bu tez çalışmasında, Ankara'nın başkent oluşundan itibaren önemli bir yere sahip olan, bugünkü adı ile Cinnah Caddesi'nin mekânsal gelişimi kronolojik olarak incelenmiştir. Çalışmanın amacı, Cinnah Caddesi boyunca var olan sivil mimarlık eserlerini kent ve mimari gelişim açısından bağlamından koparmadan incelemektir. Cinnah Caddesi üzerinde bulunan sivil mimari eserlerin, mimarlarının ve yapım süreçlerinin incelenmesi ve belgelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada, Ankara'nın tarihsel gelişimi, konut üretiminin tarihi ve modern sivil mimarlık eserlerinin gelişimi literatürdeki kaynaklar ve harita analizleri ile desteklenerek ele alınacaktır. Anahtar Kelimeler: Ankara'da Sivil Mimari, Cinnah'ın Mekansal Gelişimi, Cinnah Caddesi Konutları.Article On Yedinci Yüzyıl Avrupa Seyahatnamelerinde İzmir: Oryantalizmden Önce Doğu'yu Anlatmak(2024) Yüksel, Çağla Caner; Özmen, Ceren Katipoğlu; 05.02. Mimarlık; 05. Mimarlık Fakültesi; 01. Çankaya ÜniversitesiOn yedinci yüzyıldan itibaren Avrupa'nın en yakınındaki “öteki” olan Osmanlı İmparatorluğu'na duyduğu merak ve bu ülkeyle gelişen ilişkileri, Avrupalı elçileri, temsilcileri, tüccarları ve gezginleri bu toprakları ziyaret etmeye teşvik etti. Doğu'ya yapılan yolculuklar ve bu yolculuklara dair anlatıların yayınlanması, Doğu'ya dair bir bilgi birikimi ve temsillerin temellerini attı. Akdeniz'de gelişen bir ticaret merkezi olarak İzmir, Avrupalı seyyahların Doğu'ya yaptıkları yolculuklarda güzergahlarına dahil ettikleri bir yer haline geldi. Seyahatnamelerde İzmir'in kentsel yaşamı, günlük rutini, demografisi ve sosyal yapısının yanı sıra fiziksel çevresi, coğrafi özellikleri ve mimari manzarası da betimlenmiştir. Bu çalışma, on yedinci yüzyıla ait bu anlatıları, özellikle de İngiliz ve Fransız seyyahların anlatılarını, ortak yönlerinin yanı sıra bireysel ve özgün bakış açıları açısından ortaya koymayı amaçlamaktadır. Buna ek olarak, çalışmada, on yedinci yüzyıldaki Doğu'ya bakışın - İzmir'in bu seyahatnamelerdeki metinsel ve görsel temsillerinin kanıtladığı üzere - on sekizinci ve on dokuzuncu yüzyıl Oryantalizminin bir başlangıcı olarak görülüp görülemeyeceği sorgulanmaktadır.
