Browsing by Author "Aygüneş, Haluk"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation - WoS: 16Citation - Scopus: 24A decision support system for locating weapon and radar positions in stationary point air defence(Springer, 2012) Tanerguclu, Turker; Aygüneş, Haluk; Maras, Hakan; Gencer, Cevriye; Aygunes, Haluk; 7671; 57149; Endüstri MühendisliğiIn this study, a decision support system (DSS) based on the interactive use of location models and geographical information systems (GIS) was developed to determine the optimal positions for air defence weapons and radars. In the location model, the fire units are considered as the facilities to be located and the possible approach routes of air vehicles are treated as demand points. Considering the probability that fire by the units will miss the targets, the objective of the problem is to determine the positions that provide coverage of the approach routes of the maximum number of weapons while considering the military principles regarding the tactical use and deployment of units. In comparison with the conventional method, the proposed methodology presents a more reliable, faster, and more efficient solution. On the other hand, owing to the DSS, a battery commander who is responsible for air defence becomes capable of determining the optimal weapon and radar positions, among the alternative ones he has identified, that cover the possible approach routes maximally. Additionally, he attains the capability of making such decisions in a very short time without going to the field over which he will perform the defence and hence without being subject to enemy threats. In the decision support system, the digital elevation model is analysed using Map Objects 2.0, the mathematical model is solved using LINGO 4.0 optimization software, and the user interface and data transfer are supported by Visual Basic 6.0.Article Ağların hareketli yol-kesici tarafından en kısa güzergâh kullanılarak kesilmesi(2012) Kabarcık, Ahmet; Kabarcık, Ahmet; Kandiller, Levent; Kandiller, Levent; Aygüneş, Haluk; Aygüneş, Haluk; 17500; 5706; 57149; Endüstri MühendisliğiBu makalede yolların hareketli yol-kesici tarafından devre dışı bırakıldığı bir ağ kesme problemi ele alınmıştır. İçiçe geçmiş iki ağdan biri ağ-kullanıcı tarafından, diğeri ise yol-kesici tarafından kullanılmaktadır. Yol-kesici ağı üzerindeki düğümler ağ-kullanıcı ağındaki yolların ya da düğümlerin üzerinde konuşlanmıştır. Yol-kesici ağı üzerindeki düğümler imha edilmeye aday noktalardır. Bu çalışmada ağ-kullanıcının başlangıç ve hedef düğümleri arasındaki tüm güzergâhlarını imha etmek için yol-kesicinin kullanacağı en kısa güzergâh bulunmaya çalışılmaktadır. Problemin çözümü için dal-sınır yöntemi kullanılarak bir algoritma geliştirilmiştir.Master Thesis Implementation of deterministic inventory models with backorders and lost sales in a retail company(2018) Aygüneş, Haluk; Yıldız, gözde; Endüstri MühendisliğiBu tez kapsamında, elektronik ve bilgisayar malzemelerin perakende satışını yapan bir firmanın envanter yönetimi üzerine bir çalışma yapılmıştır. Sonradan karşılama ve satış kayıplarını içeren deterministtik envanter modelleri kullanılmıştır. Stoksuz kalma durumunda, bazı satışlar tamamen sonradan karşılanmakta, bazıları tamamen kayıp olmakta ve bazıları ise kısmen sonradan karşılanmakta ve kısmen kayıp olmaktadır. Bu durumların her biri en düşük maliyetli sipariş miktarlarını belirlemek amacıyla ayrı ayrı ele alınmıştır. Ayrıca, tedarikçilerin bazı ürünler için sunduğu miktar indirimleri de incelenmiştir.Article Citation - WoS: 30Citation - Scopus: 38Intermodal humanitarian logistics model based on maritime transportation in Istanbul(Springer, 2016) Ertem, Mustafa Alp; Ozkapici, Dilsu Binnaz; Ertem, Mustafa Alp; Aygüneş, Haluk; Aygunes, Haluk; 52460; 57149; Endüstri MühendisliğiIstanbul, the economic capital and most populated city of Turkey, is highly prone to earthquakes. When an earthquake occurs, required relief items are expected to be supplied from national and international sources. To alleviate human suffering following an earthquake, in this paper, we propose an intermodal relief item distribution model for Istanbul involving sea and land transportation with identified road vulnerabilities. The proposed mathematical model utilizes the seaports of Istanbul for maritime transportation and allows for the transportation of relief item between Istanbul's European and Anatolian sides. We also use the seabasing concept for providing supplies to demand areas. The use of maritime transportation and seabasing provides flexibility for humanitarian logistical activities and the proposed model provides an effective and reliable disaster relief system for Istanbul as well as other disaster-prone cities with significant maritime transportation components.Article Jandarma Karakollarının Yer Seçiminin Enbüyük Kapsama Metodu İle Belirlenmesi(2020) Aygüneş, Haluk; Sarıkaya, Huseyın Alı; Kilic, Ali; Aygüneş, Haluk; Endüstri MühendisliğiBu çalışmada, bir ilçe sınırları içerisinde yetenek ve kapasitelerine göre üç farklısınıf karakolu dikkate alınarak jandarma karakolları için enbüyük (kısmi)kapsamayöntemi ile yer seçimi problemi incelenmiştir. Örnek olarak seçilen bölgede ilk önceher jandarma karakolunun meydana gelen olaylara müdahale kriterine görekapsama mesafeleri, daha sonra bölgede potansiyel karakol yerlerini gösteren adaynoktaları ve karakolların müdahale etmesi gereken olayları gösteren talepnoktaları belirlenmiştir. Aday noktalarının seçimindeki belirsizliği en aza indirmekiçin modele, bölgesel özellikleri temsil eden kısıtlar eklenmiştir. Ayrıca, olayyoğunlukları göz önünde bulundurularak talep noktalarına öncelikler (ağırlık)verilmiştir. İncelenen problem için kullanılabilir karakol sınıf sayısına göre farklısenaryolar oluşturulmuş ve her senaryo için LINGO yazılımı kullanılarak optimalçözümler elde edilmiştir. Daha sonra, problem parametreleri değiştirilmek suretiyleoptimal çözümlerin değişimi incelenmiştir.