Browsing by Author "Soysal, Mehmet"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation - WoS: 0Citation - Scopus: 0Dynamic Open Time-Dependent Traveling Salesman Problem With Speed Optimization(Wiley, 2024) Cimen, Mustafa; Soysal, Mehmet; Belbag, Sedat; Kazanc, Hande CansinIncreased awareness of people of the problems caused by CO2 emissions brings companies to consider environmental issues in their distribution systems. The rapid advance in technology allows logistics companies to tackle with dynamic nature of distribution networks (e.g., a change in the vehicle speed due to unexpected events). The planned routes at the beginning of the time horizon could be subject to modification at any point in time to account for the recent traffic information. This study addresses a dynamic open time-dependent traveling salesman problem. The problem also involves speed optimization that aims to find optimal vehicle speed in a dynamic setting by respecting real-time traffic conditions. We develop a mixed integer linear programming (MILP) formulation for the addressed problem to determine routing and vehicle speed decisions. Furthermore, a MILP-based myopic-clustering decomposition heuristic algorithm has been introduced to solve large-sized instances within reasonable solution times. The use of the heuristic algorithm provides decision-makers with a responsiveness capacity by enabling fast incorporation of dynamically observed data during operations. The numerical analyses demonstrate the potential benefits of employing the proposed tools.Article Heterojen Müşteri Segmentleri ve Talep Belirsizliği Varsayımlarıyla Ağ Tasarımı Problemi İçin Bir Model Önerisi(2023) Kazanç, Hande Cansın; Yavrucu, Erencan; Soysal, Mehmet; İşletmeBu çalışmada, talep belirsizliği varsayımı altında aralarında yatay iş birliği bulunan üst düzey müşteriler, orta düzey müşteriler ve temel düzey müşteriler şeklinde heterojen müşteri segmentlerine sahip, dağıtım kanalı seçimi, dağıtım planlaması, envanter, aktarma ve atama kararlarını içeren ağ tasarımı problemine yönelik bir doğrusal tam sayılı programlama modeli geliştirilmiştir. Geliştirilen matematiksel modelin sunulmasının ardından, ele alınan ağ tasarımı problemi genel amaçlı bir çözücü kullanılarak bir örnek olay ve bu örnek olaydan türetilen farklı senaryolar için çözülmüştür. Ardından, örnek olay çözümü ve senaryo çözümlerine yönelik nümerik analizler yapılmış, modelin işlevselliği gösterilmiş ve belirlenen temel performans kriterleri üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır. Nümerik analizler sonucunda, benzer karar süreçlerini içeren durumlarla karşılaşan karar vericiler için müşteri segmentasyonu ve yatay iş birliğinin önemi ortaya koyulmuştur. Üst düzey müşteriler arasında ve üst düzey müşterilerden orta düzey müşterilere ürün aktarımı seçeneğinin bulunmamasının toplam maliyeti yükselttiği görülmüştür. Bu sebeple, tedarik zinciri elemanları arasında kurulan yatay iş birliklerinin toplam ağ maliyetinde iyileşme sağladığı söylenebilmektedir.Article Citation - WoS: 5Citation - Scopus: 5A Probabilistic Bi-Objective Model for a Humanitarian Location-Routing Problem Under Uncertain Demand and Road Closure(Wiley, 2025) Temiz, Sedanur; Kazanc, Hande Cansin; Soysal, Mehmet; Cimen, MustafaEffective planning and execution of humanitarian aid logistics activities ensure that disaster-related losses are minimized. This study addresses a tactical-level pre-disaster humanitarian logistics problem where a decision-maker decides on cross-dock locations by taking potential vehicle routes into account. A decision support model is proposed for the location selection and distribution operations in humanitarian logistics with explicit fuel consumption estimation. In the addressed problem, the demand amount of each node depends on probabilistic disaster scenarios. Probabilities of whether each arc/road is open or closed and heterogeneous vehicle fleet in terms of vehicle sizes are also respected. The model is formulated as probabilistic bi-objective mixed integer linear programming, whose objectives are minimization of the total cost (i.e., fuel cost, vehicle fixed cost, and fixed opening cost) and total travel time. To the best of our knowledge, the proposed decision support model is unique in terms of the features considered simultaneously. The applicability of the model is demonstrated by the case study and subsequent numerical analyses of a possible earthquake in the Kartal district of Istanbul. The proposed model is shown to have the potential to support decision-makers in preparation for a disaster. A solution approach based on a clustering algorithm has been also proposed to solve larger instances of the problem. The effectiveness of this heuristic has been demonstrated through its application to larger-scale problems.Article Son Kilometre Koli Teslimatı Literatür Taraması: Yükselen Eğilim ve İlgili Teknolojilere Bir Bakış(2023) Kanık, Zehra Burçin; Ömürgönülşen, Mine; Soysal, Mehmet; 218941Amaç: Bu çalışmanın amacı, son kilometre koli teslimatı alanıyla ilgili sistematik bir literatür taraması gerçekleştirmek ve literatürde yer alan yükselen eğilim ve teknolojilere bir bakış açısı sunmaktır. Yöntem: Çalışma kapsamında sistematik bir literatür taraması gerçekleştirilerek tanımlayıcı analizler gerçekleştirilmiş ve son kilometre koli teslimatı yazını kapsamında literatürde yer verilen yeni iş modelleri, yükselen eğilim ve teknolojiler belirlenerek gruplanmış; detaylı bir şekilde açıklanarak tanıtılmış ve her birinin sağladığı potansiyel faydalar ifade edilmiştir. Bulgular: İlgili literatür taramasının analizlerinde son kilometre koli teslimatı kavramıyla ilgili yayın sayısında önemli bir artış görülmektedir. Çalışmaların büyük çoğunluğu, nicel teknikleri uygulamaktadır. Literatür taraması neticesinde, en çok yayın yapılan dergiler ve dergilerin etki faktörlerine de yer verilmiştir. Üç gruba ayrılan ve alt başlıklarıyla detaylandırılan eğilim ve teknolojiler ise teknoloji odaklı teslimat seçenekleri, çevre dostu teslimat uygulamaları ve yeni iş modelleridir. Özgünlük: Bilinebildiği kadarıyla bu çalışma, son kilometre koli teslimatı alanında bu kadar detaylı incelenen ilk Türkçe literatür taramasıdır.