Browsing by Author "Uyar, Hatice"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Tarihi Eğitim Yapılarında Gün Işığı Performansının Değerlendirilmesi: Mimar Kemal Ortaokulu(2024) Uyar, Hatice; Urak, Zehra Gediz; Yazıcıoğlu, Gör. Nazife Mine ÇelebiEğitim binaları, çocukların ve gençlerin zamanının önemli bir kısmını geçirdiği mekânlar olması nedeniyle, görsel konfor ve sağlıklı bir ortamın oluşturulmasında gün ışığının etkili kullanımı büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma, Ankara'daki Birinci Ulusal Mimarlık Dönemi yapılarından olan ve korunan, Mimar Kemal Ortaokulu'nun gün ışığı aydınlatma koşullarını incelemeyi ve tarihi yapının güncel ihtiyaçlara uygun şekilde aydınlatma performansını iyileştirmeye yönelik öneriler geliştirmeyi amaçlamaktadır. Tarihi statüde olan bu yapıda, fiziksel müdahalelerin sınırlı olmasından dolayı, gün ışığının iç mekânda daha etkin kullanılabilmesi için ışık raflarının uygulanabilirliği üzerine odaklanılmıştır. Araştırmada, alan çalışması ile okulun mevcut doğal aydınlatma koşulları değerlendirilmiş, simülasyonlar ile ışık raflarının iç mekânda yaratacağı aydınlatma etkisi analiz edilmiştir. Alan çalışması kapsamında, farklı zaman dilimlerinde iç mekânda yapılan aydınlatma ölçümleri, okulun mevcut gün ışığı performansının ulusal ve uluslararası standartlarla karşılaştırılmasına olanak sağlamıştır. Simülasyon analizleri ise ışık raflarının farklı açılar ve derinliklerde uygulanmasının iç mekân aydınlatmasına etkisini incelemiştir. Çalışma sonuçları, okulun mevcut gün ışığı aydınlatmasının bazı mekânlarda standart değerlerin altında olduğunu, ancak uygun açı ve derinlikteki ışık rafı uygulamasının aydınlatma koşullarını iyileştirebileceğini göstermiştir. Bu bulgular, tarihi eğitim yapılarının güncel gereksinimlere uygun bir şekilde gün ışığı aydınlatmasının optimize edilmesi için öneriler sunmaktadır.