Eğitim Teknolojileri Bilim Dalı
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/2251
Browse
Browsing Eğitim Teknolojileri Bilim Dalı by Department "Çankaya Üniversitesi, Ortak Dersler Bölümü, Eğitim Teknolojileri Bilim Dalı"
Now showing 1 - 20 of 23
- Results Per Page
- Sort Options
Book Part 21. yy becerilerinin kazandırılmasında yaratıcı yazmanın önemi.(Pegem Akademi, 2018) Akkoyunlu, Buket; 8539Article Adaptation of the Student Expectations of Online Learning Survey Revised (SEOLS-R) into Turkish(2020) Akkoyunlu, Buket; Dağhan, Gökhan; Akkoyunlu, Buket; 8539The aim of this study is to adapt the Student Expectations of Online Learning Survey Revised [SEOLS-R] developed by Harris, Larrier and Castano-Bishop (2011) into Turkish. For this purpose, the adaptation process of the scale, which consists of 7 factors and 43 items in the 5-point Likert structure, started first with the necessary permissions, and then a translation and cultural adaptation process was carried out. After the cultural adaptation process, the construct validity of the scale was tested with 411 students who study in distance education programs of Amasya University. After the construct validity findings, the reliability values of the scale were examined. In line with the findings, it was concluded that the Turkish version of the SEOLS-R scale is a valid and reliable measurement tool suitable for Turkish culture.Article Bibliyografik Künye Karekodu Oluşturma Etkinliğine Yönelik Öğrenci, Öğretmen ve Okul Kütüphanecisi Görüşleri(2019) Akkoyunlu, Buket; Akkoyunlu, Buket; 8539Bilgi ve iletişim teknolojileri bilgiye erişme, bilgiyi paylaşma, iletme, bilgi ile iletişim kurma, yazma ve sunum yapma gibi işlemleri yerine getiren çeşitli araçlar sunmaktadır. Karekodlar mobil araçlarda kullanılan ve bilgiye erişimi hızlandıran araçlardan biridir. İlgi çekici ve kullanımı kolay bir araç olarak karekodlardan eğitim ortamında faydalanılmakta ve olumlu sonuçlar elde edilmektedir. Çeşitli araçları kullanarak bilgi becerilerini kazandırmayı amaçlayan ‘bilimsel iletişim öğretim programı’ ortaokul altıncı sınıf öğrencilerine yönelik geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Bu çalışmada bilimsel iletişim öğretim programında yer alan etkinliklerden biri olan bibliyografik künye karekodu oluşturma etkinliğine katılan öğrencilerin, öğretmenlerin ve okul kütüphanecisinin etkinliğe yönelik görüşleri incelenmiştir. Çalışma sonucunda söz konusu etkinliğin öğrencilerin bilgi kaynaklarına ve kütüphaneye yönelik bakış açılarını olumlu etkilediği ve öğrencilerin kütüphane ortamında karekodlardan yararlanabilecekleri faydalı bir etkinlik olduğu ifade edilmiştir.Book Part Bilim Haritalama Yöntemi ve Eğitim Teknolojisi Alanında Yürütülen Eğilim Araştırmalarına Katkıları(Pegem, 2019) Akkoyunlu, Buket; Yılmaz Soylu, Meryem; Deryakulu, Deniz; Akkoyunlu, Buket; 8539Book Part Bilimsel iletişim becerilerini değerlendirmeye yönelik bir rubrik geliştirme çalışması(2018) Akkoyunlu, Buket; Akkoyunlu, Buket; 8539Book Part Bilişötesi Düşünme(2020) Akkoyunlu, Buket; Akkoyunlu, Buket; 8539İnsanların günlük yaşamlarında bellek kullanımı, bilimsel düşünme, sosyal etkileşim gibi süreçlerin temelinde bireyin kendi ve diğerlerinin düşüncelerinin farkında olmayı gerektiren bilişötesi süreçler yer almaktadır. Bu bölüm; bilişötesi düşünme süreçlerinin gelişimi, farklı yaklaşımlar ve kuramlar açısından bilişötesinin tanımları ve boyutlarının açıklanması ile başlamaktadır. Alanyazında yapılan birçok araştırma bilişötesi bilgi ile bilişötesi becerinin harmanlanarak kullanıldığı ortamların başarılı öğrenme çıktılarını öngördüğünü göstermektedir. Bu doğrultuda bu bölümün ilerleyen kısımlarında bilişötesinin öğrenme süreçleri ile ilişkisi ele alınmaktadır. Bilişötesinin öğrenenlere kazandırılmasına rehberlik eden ilkeler ve bu ilkeler ile bilişötesinin doğası çerçevesinde teknolojinin bilişötesi öğretiminde oynayacağı rol de bu bölüm çerçevesinde tartışılmaktadır.Article Çankaya Üniversitesi, Ortak Dersler Bölümü, Eğitim Teknolojileri Bilim Dalı(2011) Akkoyunlu, Buket; Yılmaz Soylu, Meryem; 8539Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin, sosyal iletişim ağlarında (Facebook, Youtube, Myspace, Twitter, Blogs) Türkçenin yanlış kullanımını belirlemeye yönelik yaptıkları projeleri inceleyerek öğrencilerin Türkçenin korunmasına dönük çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır). Çalışmada 7. ve 8. sınıf öğrencileri sosyal iletişim ağlarındaki (Facebook, Youtube, Myspace, Twitter, Blogs) yazışmalarda Türkçenin (dilin) nasıl kullanıldığı incelenmiş, yanlışları tespit etmiş ve dilin doğru kullanılmasına dönük çözüm önerileri sunmuşlardır. Öğrenciler, sosyal iletişim ağlarında Türkçe kullanım yanlışlarını ses özelikleri ile ilgili yanlış kullanımlar, sözcüklerle ilgili yanlış kullanımlar, cümleler ile ilgili yanlış kullanımlar, yazım özellikleriyle ilgili yanlış kullanımlar boyutlarında değerlendirmişlerdir. Öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtları ve sürece dönük yansımalarını incelemek amacıyla da içerik analizi yapılmış ve temalar altında gruplanmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin sürece ilişkin yansımaları, araştırmacıları 3 ana temaya ulaştırmıştır. Bunlar; bireysel adımlar, toplumsal adımlar ve kurumsal adımlar olarak sınıflandırılmış, öğrencilerin sürece ilişkin yansımaları bu üç başlık altında incelenmiştir. Raporlar incelendiğinde, öğrencilerin öğrenciler dili korumak için kendilerinin yapabileceklerinden, toplumsal olarak yapılabileceklerden ve resmi ve özel kurumların Türkçeyi korumak için yapabileceklerinden söz ettikleri görülmektedir.Article Collaborations, concepts, and citations in educational technology: A trend study via bibliographic mapping(2021) Akkoyunlu, Buket; Soylu, Meryem Yılmaz; Akkoyunlu, Buket; Deryakulu, Deniz; 8539Research trends studies have emerged in education technologies (ET) to determine research manner and changes. Although the precedent examples dated back to the 1950s, trend studies within ET have gradually been increasing since the 1970s. This study aimed to examine the ET publications and research trends in a 5-year time period from 2014 to 2018. With a bibliographic mapping tool, namely VOSviewer, three research questions were addressed relating to collaborations, concepts, and citations in educational technology studies. The data set was extracted from ISI Web of Science databases and included 1690 articles published in six educational technology journals between 2014 and 2018. We used co-authorship analysis to determine the collaborating researchers' institutions and their geographical locations (countries) when they published the articles. A co-occurrence analysis was used to investigate concepts. Finally, a co-citation analysis was employed to determine the most cited papers and journals. Co-authorship analyses revealed that the number of articles published by researchers affiliated with institutions in the USA was the highest in the data set. According to co-occurrence analysis, online learning, especially in open learning environments, was the most studied concept. Moreover, co-citation analysis showed that the most frequently cited articles were published in Computers & Education. Additional findings, discussion, and limitations of the study were explained in the full text.Article Determining Reflectivity Levels of Prospective Teachers Through Blogs(2019) Akkoyunlu, Buket; Telli, Esra; Dağhan, Gökhan; Akkoyunlu, Buket; 8539In this study, it was aimed to determine the reflective thinking levels of prospective teachers and the change of their reflectivity levels within the teaching practicum process. For this purpose, the blog postings, which written by the prospective teachers at different themes, were analyzed. Within the scope of the study, reflective thinking levels were discussed based on the six different criteria with the following titles: Attending to feeling, sharing personal experience, analysis and meaning-making, depth of reflection, language use and writing quality, use of textual evidence and historical context, and transfer of knowledge. In this study, the document analysis method was used as a data collection technique. The study was carried out with 37 prospective teachers, attending Teaching Practicum in the Department of Computer Education and Instructional Technology (CEIT) of a state university in Ankara, Turkey. Prospective teachers wrote about their teaching experiences throughout teaching practicum on their blogs. Blogs were evaluated with the help of the reflection level rubric, which prepared by the researchers. It was concluded that the lowest reflection level emerged with regard to the use of textual evidence and historical context criteria and that less reflective blogs were, in almost all criteria, with respect to the overall evaluation of the course (Theme-5). In the last section, further results and related recommendations are mentioned.Book Part Dijital Yazma Ortamları ve Yazmaya İlişkin İnançlar(Pegem, 2019) Akkoyunlu, Buket; Akkoyunlu, Buket; 8539Book Part Dönüştürülmüş Öğrenmede (Flipped Learning) Oyunlaştırmanın Akademik Ertelemeye Etkisi(Pegem, 2019) Akkoyunlu, Buket; Dağhan, Gökhan; Akkoyunlu, Buket; 8539Book Part Dönüştürülmüş öğrenmenin (Flipped Learning) çevrimiçi boyutunun kullanım sürekliliği(2018) Akkoyunlu, Buket; Gündüz, A. Y.; Akkoyunlu, Buket; 8539Article Effectiveness of Gamification in Flipped Learning(2020) Akkoyunlu, Buket; Akkoyunlu, Buket; 8539The success of the flipped learning approach is directly related to the preparation process through the online learning environment. It is clear that the desired level of academic achievement cannot be reached if the students come to class without completing their assignments. In this study, we investigated the effect of the use of gamification in the online environment of flipped learning to determine whether it will increase interaction data, participation, and achievement. We used a mixed-methods sequential explanatory design, which implies collecting and analyzing quantitative and then qualitative data. In the online learning environment of the experimental group, we used the gamification. However, participants in the control group could not access the game components. According to the findings, the experimental group had higher scores in terms of interaction data, participation, and achievement compared with the control group. Students with low participation can be encouraged to do online activities with gamification techniques.Article Fostering and assessing infographic design for learning: the development of infographic design criteria(2017) Akkoyunlu, Buket; Akkoyunlu, Buket; 8539In this ever more digital and visual world, it has become more vital that students are encouraged to create content during the learning process through effective visualization of their knowledge. Infographics are an effective method for such visualization. The current study therefore proposes an infographic design rubric (IDR) as a criteria-based framework to be used in the learning process for the creation and evaluation of infographics. The IDR was developed based on the infographic design model (IDM), a process of how to design infographics for teachers and learners using the three main components of content generation, visual design generation and digital design. The development process was conducted in the five design cycles of criteria determination, validity and reliability studies involving colleagues, university students, pre-service teachers and teachers. IDR criteria were generated based on content generation and visual design generation dimensions of IDM. The content generation dimension focuses on the quality and organization of the information presented, while the visual design generation dimension investigates the visual features of the infographic. Results of the inter-rater reliability analysis represent significant intraclass correlations. The proposed IDR is considered to be an important step for visualization in the learning process. © 2017, © 2017 International Visual Literacy Association.Article Integrating scientific communication into middle school lessons: A curriculum design research(2020) Akkoyunlu, Buket; Akkoyunlu, Buket; 8539In this study, a Scientific Communication Curriculum (SCC) was designed for middle school students and teachers to equip them with scientific communication (SC) skills, and the skills included in the SCC were integrated into the middle school lessons. Within the framework of the Curriculum Design Research (CDR), designing the Scientific Communication Curriculum (SCC) and integrating into the lessons were conducted by two cycles and each cycle consisted of four stages; analysis, design, implementation, and evaluation. In the first cycle, SCC was developed and implemented for the evaluating the effectiveness of the SCC in terms of teaching scientific communication skills to the students with the help of Information Technology (IT) course teacher. In the second cycle, the scientific communication skills were integrated into the lessons in collaboration with the teachers and the School Librarian (SL). As a part of the design process, the Teacher Training Program (TTP) was organized to equip all middle school teachers with scientific communication skills and to help them how to teach and how to integrate the SC skills. Furthermore the TTP served as a professional development component of the CDR framework. Based on the quasi-experimental study results and also opinions of the students and the IT teacher towards the first implementation stage, it was concluded that the SCC was effective in equipping students with scientific communication skills. Regarding the findings from the second cycle, the integration process was satisfying for the teachers and the SL. Teachers found the TTP helpful for their professional development. According to views of the teachers and the SL on the integration process was a positive and useful step for them. The results of this study were addressed and discussed under the headings of design principles, curriculum components, and professional development that are components of the CDR model.Conference Object Kimyasal bağlar konusunda tasarlanan türetimci çoklu ortamın kalıcılık ve tutuma etkisi ile öğretmen adaylarının ortama ilişkin görüşleri(2012) Akkoyunlu, Buket; Yılmaz, Ayhan; Akkoyunlu, Buket; 8539Conference Object Kolaylık ve Kolaylaştırıcılık Açısından İnfografik Tasarım Süreci Adımları(2019) Akkoyunlu, Buket; Akkoyunlu, Buket; 8539Karmaşık bilgiyi etkili bir biçimde görselleştirme yollarından biri olan infografiklerin tasarım süreci öğrenenlerin içeriği derinlemesine incelemesini, anlamlandırmasını, sözcük ve görüntüleri bir araya getirerek görsel yoğun bir biçimde, büyük resimde bilgilerini paylaşabilmelerini sağlamaktadır. Öğrenenlerin karmaşık bilgiyi görselleştirebilmeleri için öncelikle içeriği çözümlemeleri, çözümledikleri içeriği görsel açıdan inceleyerek görsel tasarım çözümlemesini yaparak infografiğin taslağını oluşturmaları ve ardından dijital ortamda geliştirerek tasarım sürecini tamamlamaları gerekmektedir. Öğrencilerin geçirmesi gereken bu yoğun süreç alt aşamalardan oluşmaktadır. Bu aşamaların öğrenciler tarafından ne düzeyde kolay ya da kolaylaştırıcı olarak nitelendirildiği sürecin alt adımlarının etkililiği ilişkili olup öğrencilerin infografik tasarım süreci çıktılarını etkilemektedir. Bu araştırmanın amacı infografik tasarım süreci adımlarının kolaylık ve kolaylaştırıcılık açısından incelenmesi olup, bu amaçla bir infografik tasarım uygulaması gerçekleştirilmiş ve süreç sonunda katılımcılara araştırmacılar tarafından geliştirilmiş infografik tasarım süreci adımlarını temel alan anket yöneltilmiştir. İnfografik tasarım uygulaması bilişim teknolojileri öğretmen adayları olan 21 üniversite öğrencisinin gönüllü olarak katıldıkları bir atölye çalışmasında gerçekleştirilmiştir. Anket, 5 dereceli ordinal ölçek düzeyinde olup “İnfografik tasarlama sürecinde kolaylıkla yapabildim” (13 madde) ve “infografik tasarım sürecimi kolaylaştırdı” (8 madde) başlıklı iki ayrı bölümden oluşmaktadır. Anketin ilk bölümünde öğrencilerin infografik tasarım sürecinde infografik tasarım süreci adımlarının kolaylığına ilişkin algılarının belirlenmesine yönelik “rubrikle örnek infografik incelemek”, “veriyi analiz etmek”, “görselleştirme biçimlerine karar vermek”, “ikonları belirlemek”; ikinci bölümünde ise infografik tasarım sürecini desteklemesi amacıyla süreçte yer alan “etkili infografik özellikleri sunusu”, “çevrimiçi hazır araç kullanmak”, “taslak oluşturmak” gibi adımlara yer verilmiştir. Ankete verilen cevaplar, ordinal ölçek düzeyinde olduğu için yüzde, frekans ve medyan değerleri üzerinden analiz edilmiştir. Anketin ilk bölümünde ulaşılan medyan değerlerine göre orta değerin 4 derecesinde, ikinci boyutta ise 4 ve 5 derecelerinde yığılma olduğu belirlenmiştir. İlk boyuta ilişkin anket verileri derece bazında incelendiğinde 2. derecede yığılmanın en fazla %14,3 olduğu, başka bir deyişle öğrencilerin %14,3’ünün bazı adımları diğerlerine gore zor yapabildiklerini belirttikleri görülmektedir. Öğrencilerin %14,3’ü alt açıklamaları oluşturma ve ikonları belirleme, %9,5’i renk paletini oluşturma ve sayfa düzenine karar verme adımlarını diğer adımlara göre daha zor gerçekleştirebildiklerini belirtmişlerdir. İkinci boyuta ilişkin medyan değerleri incelendiğinde orta değerin 5 olduğu rubrikle örnek inceleme, veri üzerinde beyin fırtınası yapma, çevrimiçi hazır araç kullanma, çevrimiçi hazır araçta bulunan şablonlar ve çevrimiçi hazır araçta bulunan ikonlar maddelerinin infografik tasarım sürecini diğer maddelere gore daha çok kolaylık sağladığı; orta değerin 4 olduğu etkili infografik özellikleri sunusu, taslak oluşturma, çevrimiçi hazır araçla ilgili videoları izleme adımlarının diğerlerine gore nispeten kolaylaştırıcılığının düşük olduğu görülmektedir. Öğrencilerin %52,4’ü rubrikle örnek incelemenin, %57,1’I veri üzerinde beyin fırtınası yapmanın, %57,1’I çevrimiçi hazır araç kullanmanın, %61,9’u çevrimiçi hazır aracın içinde şablonların ve ikonların yer alıyor olmasının tasarım sürecini kolaylaştırdığını belirtmişlerdir. Öğrencilerin nispeten zor ya da daha az kolaylaştırdığını belirttiği bu aşamalara ilişkin alınabilecek önlemler ileriye dönük infografik tasarım sürecinin niteliğinin arttırılmasını sağlayabilir. Bu bağlamda öğrencilerin nispeten zor olarak nitelendirdikleri alt açıklama oluşturma, ikon belirleme, renk paleti oluşturma adımlarının alt aşamalara bölünmesi ya da aşamalara renk paleti oluşturma, ikon setlerini tanıma ya da etkili kısa açıklamalar oluşturma gibi ön çalışmalar eklenmesi öğrencilerin bu aşamaları daha kolay yapmalarını sağlayabilir. Etkili infografik özellikleri sunusunun süreci daha çok kolaylaştırabilmesi için tasarım ilkelerinin yer aldığı bu sununun boyut boyut her bir öğrencinin etkin yorum getirip uygulama yapabileceği bir biçimde tasarlanabilir. Taslak oluşturma aşaması dijital tasarım aşamasından ayrı bir aşama olduğu algısını ortadan kaldıracak nitelikte direk çevrimiçi ortamdaki tasarım düzleminde gerçekleştirilecek şekilde aşamalandırılıp planlanabilir. Çevrimiçi aracın kullanımına ilişkin projeksiyonla izlenen videoların, etkileşimli versiyonlarının geliştirilerek öğrencilere ön uygulama olarak sunulması da tasarım sürecini kolaylaştırabilirConference Object Mediating Effects of Writing Achievement Goals on Self-Efficacy and Affect in Secondary School(2019) Akkoyunlu, Buket; Soylu Yılmaz, Meryem; 8539Achievement goal theory describes human as being goal directed. Research has generally shown that achievement goals predict students’ motivation, and selfbeliefs. The aim of this study is to explore relationships among writing achievement goals, self-efficacy and affect. Three hundred thirteen 7th and 8th grade students from a private school in Ankara, Turkey participated the study. The majority of participants were 7th graders (n = 177). Of those reporting gender (n = 313), 161 were boys and 152 were girls. Mean reported age was 12.68. Data were collected with several scales including the Writing Achievement Goals Scale, Self-Efficacy for Writing Scale, and Liking Writing Scale. The theoretical model represents relationships among writing achievement goals, writing self-efficacy and affect using structural equation modeling including students’ responses to the study scales. Results from the analysis revealed that there is a good fit between a model depicting hypothesized relations among the constructs and the data. Overall, all of the achievement goals showed a direct relationship with writing self-efficacy. However, the strength and direction of this relationship differed in components of both achievement goals and self-efficacy. Contrary to performance approach goals, mastery goals and performance avoidance goals had a direct relationship to liking writing. Moreover, liking writing almost equally and positively impacted all components of self-efficacy for writingArticle SAYISAL YETKiNLiK(2013) Akkoyunlu, Buket; 8539Say1sal teknolojiler hlZia geliJmektedir. Bilgi patlamas1 karJlsmda bireylerlkurumlar say1sal yetkinlige sahip olmabd1r. Say1sal olarak yetkin ve uyumlu hale gelmek, say1sal teknoloji/erin potansiyel/erinden en iyi Jekilde faydalanmak anlamma gelmektedir. Bu railJmada, yetkinlik si!zciigii, bireylerin kendileri i9in i!nem/i alan §eylerin farlanda olma ve i!nemli alan iJ[eri yapma; bireylerin kendi yaJamlan ve revreleri iizerinde kontrol sahibi alma yetisi anlammda kul/amlmaktadlY. Say1sal teknolojiler, bireylerin bilgi toplumunda katlilmcl rol oynamalanm ve kendilerini ifade etmek irin yeni beceriler edinmelerini zorunlu lalmlJ ve hatta onlara reJitli olanaklar saglamlJtlY. BUJka bir deyiJle, say1sal teknoloji/ere sahip alma ve kullanabi/menin i!tesinde say1sal yetkinlik Onem kazanmz§tzr. Ancak, sayzsal teknolojilerin kullammz sadece eri§im ve kullamm boyutuyla ele almmamabd r. Say1sal yetkinlik, say1sal teknolojileri biiyiik miktarlarda iiretilmekte alan bilginin irinden ihtiyar duyulan bilgiye eriJme arac1 olarak kullamp, ulaJlian bilgiyi anlama, degerlendirme ve bilgi iiretme becerilerini de irermektedir. Bireylere say1sal yetkinlik kazandmlabilmek i9in gereken dart bileJen farlandabk, motivasyon, teknik eri#m ve yetkinlikdir.Article The Gamification Tool for the Classroom Response Systems: Kahoot!(2020) Akkoyunlu, Buket; Akkoyunlu, Buket; 8539Classroom response systems (CRS), which are used to gather immediate feedback from students throughout the teaching process, have been called by different names in the past and present. Examples of CRS implementations include question-answer systems, student response systems, electronic response systems, or cloud-based classroom response systems. The objective of this study is to inform educators who embrace flipped learning about students' perceptions of the use of Kahoot. This study employed a mixed-method research approach with 53 sophomore students. Both quantitative and qualitative data about Kahoot activity were gathered at the end of a 9-week flipped learning implementation process. At the end of the study, the students stated that a CRS may be used within the scope of any lesson. Students also underlined that the use of CRS in learning environments could be an efficient way to increase motivation for the lesson and create an enjoyable learning environment. Therefore, teachers may be advised to use CRS when deciding on classroom activities in flipped learning.