Sosyal Bilimler Enstitüsü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/31
Browse
Browsing Sosyal Bilimler Enstitüsü by Department "Çankaya Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Anabilim Dalı"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis A decision support system for crew planning(Çankaya Üniversitesi, 2018) Türkseven, Mehmet TankutIn this research, I aim to address rostering planning problem of an air taxi company. In order to streamline the operations and reduce personnel costs involved, efficient planning has to be carried out. Planning of crew is a highly complex decision problem involving many factors such as crew specialization, industry regulations, demand and available means of the company. The aim of the thesis may be to summarize the effective use of Flight Personnel with minimizing fatigue and fulfilling the task at the highest efficiency level. To serve this purpose; an operational research approach will be taken to address the problem and a mathematical programming model will be developed to generate the optimal crew rosters.Master Thesis Algılanan dönüşümcü liderlik ile insan kaynakları yönetimi etkililiği algısı ilişkisi: bilgi ve iletişim teknolojileri çalışanları üzerinde bir araştırma(Çankaya Üniversitesi, 2018) Köker, Fatma ZehraBu çalışmanın amacı algılanan dönüşümcü liderlik ile insan kaynakları yönetimi (İKY) etkililiği algısı ilişkisini incelemektir. Çalışmada algılanan dönüşümcü liderlik ile İKY etkililiği algısı alt boyutları arasındaki ilişkiler yapısal eşitlik modeli (YEM) ile analiz edilmiştir. Araştırmanın örneklemini, bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) sektöründe faaliyet gösteren; 3 büyük ve 10 orta-ölçekli işletmenin çalışanları oluşturmaktadır. Tüm işletmelerin İK birimleri vardır ve sektörün önde gelen temsilcilerindendir. Yöneticileriyle beraber 407 çalışandan elde edilen verilerle görgül analiz yapılmıştır. Analizlerler sonucunda, algılanan dönüşümcü liderlik ile İKY etkililiği algısının birbiriyle pozitif ilişkili olduğu ve bu ilişkilerin tüm alt boyutlarda görüldüğü anlaşılmıştır. Oluşturulan model yardımıyla bulgulardan biri algılanan bireysel ilgi ve destek İKY etkililiği algısını daha fazla etkilemektedir. Diğeri eğitim ve geliştirme uygulamalarının etkililiği algılanan dönüşümcü liderlikten daha fazla etkilenmektedir.Doctoral Thesis Dönüşümcü liderlik ile iş tatmini arasındaki ilişkinin incelenmesi: Kuşaklar arası farklılık(Çankaya Üniversitesi, 2017) Ergün Doğanbaş, Zeynep21. yüzyılda küreselleşmenin etkisiyle birlikte işletme yapılarından, liderlik anlayışına, teknolojik gelişmelerden, ekonominin büyümesine kadar her alanda hızlı ve köklü değişmeler yaşandığı görülmektedir. Bu değişime sürekli ayak uydurması ve kendini yenilemesi gereken alanlardan birisi de işletmelerdir. Yönetici veya liderin seçtiği davranış tarzı; örgütün başarılı olmasında, örgütün amaçlarına ulaşması yönünde ve işgörenin çalışma yaşamından tatmin olmasının temel belirleyicisidir. Bu çalışma kapsamında dönüşümcü liderliğin iş tatminine etkisi incelenerek çalışanların mensup oldukları kuşaklar (Baby Boomers, X, Y) bakımından bu ilişkilerde anlamlı farklılıklar bulunup bulunmadığı araştırılmıştır. Araştırmada niceliksel veri yöntemlerinden anket uygulamasına başvurulmuştur. Örneklem grubu Ankara ili sınırlarında çeşitli pozisyon ve kurumlarda çalışmakta olan 257 kişiden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda dönüşümcü liderliğin tüm boyutlarının iş tatmini ile karşılıklı ilişki içerisinde oldukları belirlenmiştir. İş tatminine etki eden tek dönüşümcü liderlik boyutu zihinsel teşvik çıkmıştır. Çalışanların dönüşümcü liderlik ile ilgili algılarının iş tatmini düzeylerine etkisi, mensup oldukları kuşak grubu bakımından incelendiğinde ise şu bulgular elde edilmiştir. Dönüşümcü liderlik ile ilgili algılar Y kuşağına mensup çalışanlarda iş tatmini düzeylerini etkilememektedir. X ve Baby Boomers kuşağına mensup çalışanların zihinsel teşvik ile ilgili algıları iş tatmini düzeylerini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Dönüşümcü Liderlik, İş Tatmini, Kuşak, Baby Boomers, X ve Y KuşağıMaster Thesis Örgütsel iletişim ve örgütsel bağlılığın örgütsel sessizliğe etkisi: Ankara'da faaliyet gösteren havacılık bakım merkezlerinde bir araştırma(Çankaya Üniversitesi, 2018) Saygılı, İhsanBu çalışma; örgütsel iletişim ve örgütsel bağlılığın örgütsel sessizliğe etkisini araştırmak, bu kapsamda örgütsel iletişim, örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılık kavramları arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma modelinde örgütsel iletişim (dikey iletişim, bilgi paylaşımı ve yönetici davranışları alt boyutlarıyla birlikte) bağımsız değişken, örgütsel sessizlik (kabullenilmiş sessizlik, savunma amaçlı sessizlik örgüt yararına sessizlik alt boyutlarıyla birlikte) ve örgütsel bağlılık (duygusal bağlılık alt boyutuyla) ise bağımlı değişkenler olarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında, Ankara'da faaliyet gösteren havacılık bakım merkezlerinde görev yapan 324 çalışana anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; örgütsel iletişim ile örgütsel sessizlik arasında, ayrıca duygusal bağlılık ile örgütsel sessizlik arasında ters yönlü ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan örgütsel iletişimin çalışanların duygusal bağlılığını olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca örgütsel iletişim ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişkide örgütsel bağlılığın (duygusal bağlılığın) aracı değişken olarak olumsuz etkisinin olduğu görülmüştür.Doctoral Thesis Pazar odaklılığın firma performansına etkisinde cezbedici pazarlamanın moderatör rolü: Ankara'da faaliyet gösteren startuplar üzerine bir uygulama(Çankaya Üniversitesi, 2018) Şahin, BegümStartupların başarısızlık nedenleri sıralamasında ürün-pazar uyumunun gerçekleşmemesi başta gelmektedir. Pazar bilgisine sahip olmayan veya edindiği pazar bilgisini irdelemeyen startupların yaşamı kısa zamanda son bulmaktadır. Pazar odaklı yaklaşım göstererek firma performansını yükselten startuplar ise büyüme sürecine geçmektedir. Öte yandan dijital pazarlamanın gelmiş olduğu son nokta cezbedici pazarlama yaklaşımı olup, cezbedici pazarlama teknikleri kuruluş aşamasında kısıtlı bütçeye sahip startuplar için bir fırsattır. Startupların teknolojiyle uyumlu yapıları cezbedici pazarlama taktiklerini yoğun bir şekilde kullanarak doğru pazarlama stratejisi yakalama ihtimalini yükseltmektedir. Çalışmada Ankara'da faaliyet gösteren 141 startupın pazar odaklılık yaklaşımının firma performansına etkisi incelenmiş, bu ilişkiye cezbedici pazarlamanın katkısı sorgulanmıştır. Pazar odaklılık yaklaşımı duyarlı pazar odaklılık ve proaktif pazar odaklılık boyutları üzerinden, firma performansı ise finansal performans, pazar performansı ve yenilik performansı boyutları üzerinden incelenmiştir. Araştırma sonucunda pazar odaklılığın firma performansı üzerinde pozitif yönlü etkisi gözlemlenmiş olup, pazar odaklılık alt boyutlarından duyarlı pazar odaklılığın firma performansının tüm alt boyutları üzerinde pozitif yönlü etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Proaktif pazar odaklılığın sadece yenilik performansı üzerinde pozitif yönlü etkisi söz konusudur. Cezbedici pazarlamanın ise pazar odaklılık ve firma performansı ilişkisinde moderatör rolü gözlemlenmemiştir. Günümüzde startuplar ile ilgili akademik çalışmaların çoğunluğu Amerika Birleşik Devletleri ve diğer gelişmiş ülkelerde gerçekleşmektedir. Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde araştırma sayısı oldukça azdır. Çalışmanın Türk startuplarının bir kesitini yansıtan ilk araştırma olması hedeflenmiştir. Aynı zamanda literatüre katkı sağlayarak gelecek çalışmalar için öncülük etmesi ve ekosistem içerisinde yer alan tüm paydaşlara fayda sağlaması amaçlanmıştır.Master Thesis Proaktif kişiliğin ve kültürel değerlerin girişimciliğe etkisi: Türkiye'deki teknoparklarda faaliyet gösteren girişimciler üzerinde bir uygulama(Çankaya Üniversitesi, 2018) Nakip, Ali MuratGeçmişten günümüze önemi katlanarak artmaya devam eden girişimcilik kavramı artık devletlerin ekonomik ve sosyo-kültürel politikalarının temellerini oluşturur hale gelmiştir. Bu nedenle, ülkemizde son yıllarda teknoparkların sayısında ve bu teknoparklarda faaliyet gösteren girişimci sayılarında artış olmuştur. Bu çalışmada, teknoparklarda faaliyet gösteren girişimciler özelinde, girişimcilik faaliyetleri için önemli bireysel özellikler arasında yer alan proaktif kişilik özellikleri ile girişimcilerin kültürel değerlerinin girişimcilik özellikleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini oluşturan 191 girişimci ile yürütülen anket uygulaması sonucunda elde edilen bulgulara göre proaktif kişiliğin ve proaktif kişiliğin alt boyutları olan pazar ve ürün odaklılık, çalışanlar ile ilişkiler ile vizyonerlik ve belirsizliğin araştırma katılımcılarının girişimcilik özelliklerini pozitif yönde orta düzeyde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca, kültürel değerler arasından sadece erillik boyutunun katılımcıların girişimcilik özelliklerini pozitif yönde düşük düzeyde etkilediği ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra, örneklem kapsamındaki girişimcilerin güç mesafesi, bireycilik ve uzun zaman oryantasyonlu olma değerlerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği, bu değerlerin erkekler için kadınlara göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Ruhsal zeka ile karar verme stilleri ilişkisi: Yöneticiler üzerinde bir uygulama(Çankaya Üniversitesi, 2018) Yurttaş, EsraTarihte ve günümüzde zekayı etkili kullanma ile ilgili, insanların değişik stratejiler denediği yapılan bir çok araştırma ile ortaya konmuştur. 2000'li yılların başından itibaren zeka ile ilgili hız kazanan araştırmaların bir çoğunda ise yöneticilerin, karar verme sürecinde çok farklı yöntemler kullandığı ve bu süreçte farklı zeka türlerinin etkili olduğu görülmektedir. Genel hayat sürecinin içerisinde insanların çoğu, zekalarının tüm boyutlarını değil sadece bilişsel veya duygusal zekalarını kullanmaya alışkındırlar. Bir çok çalışmada ise ancak üç zekanın Duygusal Zeka (EQ), Bilişsel Zeka (IQ) ve Ruhsal Zeka (SQ) bir arada kullanıldığında, olumlu verilere ve sonuçlara ulaşıldığı tespit edilmiştir. Bu çalışmada, ruhsal zekanın daha fazla anlaşılması için, yöneticilerin Ruhsal Zekanın seviyelerinin Karar Verme Stilleri ile ilişki incelenmektir. Araştırmanın evreni, Ankara, Ostim Organize Sanayi bölgesinde bulunan Savunma, Havacılık, Metal ve Medikal sektörlerinde faaliyet gösteren 452 işletmenin kurucu üst düzey yöneticisi olarak belirlenmiş, araştırmanın örneklemini, 232 üst düzey yönetici oluturmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre yöneticilerin ruhsal zeka seviyeleri arasında cinsiyete ve eğitim seviyesine göre anlamlı bir farklılık bulunmadığı, ancak yöneticilerin ruhsal zeka seviyeleri arasında, yaşa ve çalışma sürelerine göre anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Ruhsal zeka ile karar verme stilleri arasındaki ilişki araştırıldığında; kaçınmacı karar verme stili hariç; rasyonel, sezgisel, bağımlı ve ani karar verme stilleri ile ruhsal zeka arasında olumlu ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ruhsal zekanın alt boyutlarının karar verme stilleri üzerindeki etkisi değerlendirildiğinde, ruhsal zekanın öz-benlik ile amaç ve değerler boyutlarının rasyonel karar verme stilini olumlu yönde etkilediği ve ruhsal zekanın kabullenme boyutunun rasyonel karar verme stili hariç, diğer tüm karar verme stilleri üzerinde olumlu etkisinin olduğu ortaya çıkmıştırMaster Thesis Some observations regarding financial reporting, financial performance and portfolio optimization of major upstream IFRS petroleum companies(Çankaya Üniversitesi, 2018) Al-Dulamy, Zaidon Adel AboodBu tez, petrol üretim şirketlerinde finansal raporlamaya, finansal performansa ve portföy optimizasyonuna ilişkin bazı gözlemlere odaklanmıştır. Araştırmanın örneklemi, satış hasılatı kısıtı çerçevesinde raporlamasını Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına (UFRS) göre yapan büyük boy petrol üretim şirketlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın bulguları, frekans dağılımları yöntemi, finansal oranlar ve uygun tablolama fonksiyonları kullanılarak elde edilmiştir. Finansal raporlama açısından, bulgular (1) büyük boy petrol üretim şirketlerinin büyük bölümünün finansal tablolarını UFRS uyarınca hazırladığını, (2) UMS 1, UMS 2, UMS 7, UMS 16, UMS 38, UMS 40 standartları açısından şirketler tarafından benimsenen seçimlik muhasebe politikalarında genel olarak bir çeşitlilik olduğunu ve (3) UFRS'ye göre raporlama yapan büyük boy petrol üretim şirketlerinin petrol araştırma ve değerlendirme harcamalarını Başarılı Sonuç yöntemine göre raporlamaya eğilimli olduğunu göstermektedir. Finansal performans analizi açısından, bulgular borsaya kote olup UFRS'ye göre raporlama yapan petrol şirketlerinin karlı olduğunu ve 2014 yılından 2015'e likiditelerinin genel olarak arttığını ancak likidite üzerinde baskı yaratabilecek kısa vadeli borçların yönetilmesinde ihtiyatlı olmaları gerektiğini göstermektedir. Portföy optimizasyonu açısından, bu araştırma büyük boy borsaya kote ve UFRS'ye göre raporlama yapan petrol şirketlerinin hisselerinin beklenen getirileri ve risklerini asgari risk ve azami getiri amacıyla farklı portföy senaryoları vii oluşturarak gözlemlemiştir. Yatırımcının tercihi ve risk toleransı amacıyla finansal oranları ve özellikle karlılık oranlarını kullanan Jurkowski & Daly (2015)'e ait önceki çalışma ile karşılaştırıldığında, bu araştırma petrol şirketlerinin hisselerine yapılacak yatırım açısından yatırımcının tercihi ve risk toleransı için gerekli makul bilginin finansal oranların farklı portföy senaryoları ile desteklenmesi ile sağlanabileceğini önermektedir.