Psikoloji Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/416
Browse
Browsing Psikoloji Bölümü by Journal "Addicta: The Turkish Journal on Addictions"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Article İnternette Oyun Oynama Bozukluğu ve Tedavi Yaklaşımları: Sistematik Bir Gözden Geçirme(2018) Denizci Nazlıgül, Merve; Baş, Samet; Akyüz, Zeynep; Yorulmaz, OrçunBu derlemenin amacı bir tanı kategorisi olarak önerilen ve ciddi bir potansiyel taşıyan İnternette OyunOynama Bozukluğunun (İOOB) olgusal özelliklerini, fiziksel ve psikososyal etkilerini, özellikle bu konudakigüncel tedavi çalışmalarını sistematik olarak gözden geçirerek incelemektir. Bu çalışmada PsychINFO,ScienceDirect, Wiley Online Library, Web of Science ve PubMed veri tabanları belirlenen anahtar kelimelerile taranmıştır. Tarama işlemi, konunun güncel olması ve internet bağımlılığı teriminin yeni kabul görmesidolayısıyla 2000’den 2017'ye kadar olan sürede hazırlanan tam metin çalışmalar ile sınırlı tutulmuştur. Butarama sonucunda, sistematik derlemelere özgü ve uluslararası geçerliğe sahip PRISMA karar kriterlerinikarşılayan 6 araştırma çalışmaya dâhil edilmiştir. Araştırmalarda, İOOB değerlendirme kriterlerininfarklılaştığı ve örneklemin ağırlıklı olarak ergenlik veya genç yetişkinlik dönemindeki erkek katılımcılardanmeydana geldiği gözlenmiştir. Bulgular, uygulanan farklı tedavi yaklaşımlarının İOOB semptomlarınınve oyun oynama sürelerinin azaltılmasında ve ayrıca bağımlı bireylerin dili etkin kullanma becerilerininilerlemesinde başarılı sonuçlar ortaya koyduğuna işaret etmektedir. Bu sistematik derleme sonucunda,internet kullanımının diğer teknolojik gelişmelerle birlikte hayatımızı kolaylaştırdığına kuşku yoksa da,problemli internet kullanımı ve oyun oynama alışkanlığının psikiyatrik bir soruna dönüşebileceği; öteyandan, bu rahatsızlığın tanımlanması, değerlendirilmesi ve tedavisinde hâlâ önemli sınırlılıklar olduğu veçok az şey bilindiği; ülkemizde ve dünyada bu sorunun farklı boyutlarını ve kapsamını dikkate alan dahaçok araştırmaya ihtiyaç duyulduğu kanısına varılmıştır.Article Psychometric Validation of the Turkish Motives for Online Gaming Questionnaire (MOGQ) Across University Students and Video Game Players(2020) Evren, Cüneyt; Evren, Bilge; Dalbudak, Ercan; Topçu, Merve; Kutlu, Nilay; 256656The main aim of the current study was to test the factor structure, reliability, and validity of the 27-Item Motives for Online Gaming Questionnaire (MOGQ), a standardized measure to assess seven types of motivation for online gaming. In the present study, participants were assessed with the MOGQ, the nine-item Internet Gaming Disorder Scale-Short Form (IGDS9-SF), and the Electronic Gaming Motives Questionnaire (EGMQ). The mean age and age at first gaming were lower and the socio-demographic factors such as male gender, living alone, having a game console, gaming more than usual in weekends, time spent on the gaming, having problems related with gaming, severity of IGD symptoms, and severity of online gaming motives were higher among the group of gamers than those in the group of students. Confirmatory factor analyses demonstrated that the six-factor structure (i.e., the dimensional structure) of the MOGQ was satisfactory for the Turkish version. The scale was also reliable (i.e., internally consistent with a Cronbach's alpha of 0.91 for coping/escape, 0.92 for recreation, 0.88 for fantasy, 0.91 for skill development, 0.87 for social, and 0.89 for competition) and showed adequate convergent and criterion-related validity, as indicated by statistically significant positive correlations with average time daily spent playing games during last year, IGDS9-SF, and EGMQ scores. These findings support the Turkish version of the MOGQ as a valid and reliable tool for determining the motives for online gaming among young adults.Article Relationship between Internet Gaming Disorder Symptoms with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Alexithymia Symptoms among University Students(2020) Evren, Cüneyt; Evren, Bilge; Dalbudak, Ercan; Topçu, Merve; Kutlu, Nilay; Elhai, Jon D.; 256656The aim of the present study was to evaluate the relationship between Internet gaming disorder (IGD) symptom severity with probable attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and alexithymia symptoms, while controlling anxiety and depression symptoms. The cross-sectional online study was conducted with 987 volunteer university students in Ankara, Turkey. Age was lower and first. Internet use was earlier among the group with probable ADHD (n=166, 16.8%) than that without (n=821, 83.2%). There were no significant differences in gender or romantic relationship status between these groups, whereas the scale scores, duration of daily Internet gaming, and problems related to Internet gaming were higher in the probable ADHD group. Probable AMID, continuous scores on alexithymia (particularly "difficulty identifying feelings" [DIF] and "externally oriented thinking" [EOT] dimensions), depression, and anxiety symptoms were associated with higher severity of IGD symptoms. ADHD, alexithymia (as a binary variable), depression, and anxiety predicted the severity of IGD symptoms, although these effects involving probable ADHD and alexithymia did not interact. These findings suggest that probable AMID and both the severity of alexithymia (particularly DIF and EOT dimensions) and presence of probable alexithymia are related with the severity of IGD symptoms, even when controlling the effects of depression and anxiety, among university students.