Fen - Edebiyat Fakültesi
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/1
Browse
Browsing Fen - Edebiyat Fakültesi by Language "tur"
Now showing 1 - 20 of 77
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Güven, Ayşenur...at all (2021). "A Critical Review of the Joker Movie in the Context of Mahler's Separation-İndividuatin theory and PTSD", ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol. 13, pp. 122-148.A Critical Review of the Joker Movie in the Context of Mahler's Separation-İndividuatin theory and PTSD(2021) Güven, Ayşenur; Işık, Selin; Oya, Sera; Yaşar, Nuray; Topcu Bulut, Merve; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüBu çalışmada Mahler’in ayrılma-bireyleşme kuramı çerçevesinde Joker filmindeki Arthur Fleck karakterinin gelişim evreleri hakkında çıkarımlar yapılması, ilk 36 aylık deneyimlerinin Arthur’un duygu, düşünce ve kişilik gelişimindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Mahler’in kuramına göre bireyin ilk altı ayı normal otistik ve normal ortakyaşamsal olmak üzere, birbirinin devamı ve tamamlayıcısı niteliğindeki iki kritik evreden oluşmaktadır. Devamında ise farklılaşma, alıştırma, yeniden yakınlaşma ve bireyliğin pekişmesi ve coşkusal nesne sürekliliğinin başlangıcı olmak üzere dört farklı altevreden oluşan ayrılma-bireyleşme süreci gelmektedir. Kişilik oluşumu sürecinde bu altevreler büyük önem taşımaktadır. Arthur’un narsistik ve madde kötüye kullanım tanısı almış olan annesi ile ilişkisi, baba kavramının eksikliği, çevresiyle olan etkileşimi ve toplum içinde görünür olma arzusu üzerinde durulmuştur. Çocukluk çağında istismar ve ihmale uğrayan, yetişkinlik çağında ise sistematik olarak psikolojik şiddete maruz kalmaya devam eden Arthur'un örseleyici yaşam öyküsü kimlik oluşumunu, sosyal uyumunu, kişilik gelişimini olumsuz etkilemiş ve örselenme sonrası gerginlik bozukluğu (ÖSGB) belirtilerinin oluşmasına yol açmıştır. Bahsedilen bilgiler ışığında Arthur Fleck karakteri, DSM-5 örselenme sonrası gerginlik bozukluğu tanı kriterlerinden faydalanılarak Mahler’in ayrılma-bireyleşme kuramı çerçevesinde incelenmiştir.Item Citation Count: Taştan, Nuray; Öner, Uğur (2008). "Akran Arabuluculuğu Eğitimi Programının İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Akran Arabuluculuğu Becerilerine Etkisi", Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol. 23.Akran Arabuluculuğu Eğitimi Programının İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Akran Arabuluculuğu Becerilerine Etkisi(2008) Taştan, Nuray; Öner, Uğur; 113200; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve EdebiyatıBu araştırmada, ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerine uygulanan akran arabuluculuğu eğitimi programının akran çatışmalarını çözmeye etkisi incelenmiştir. Araştırmada akran arabuluculuğu eğitimi programının akran arabuluculuğu sürecini doğru biçimde uygulama ve akran çatışmalarını çözmedeki etkililiği test edilmiştir. Bu amaçla on tane altıncı sınıf öğrencisine (5 erkek, 5 kız) her biri 80 dakika süren beş oturumluk akran arabuluculuğu eğitimi programı uygulanmıştır. Akran arabulucusu olarak yetiştirilen öğrenciler, akranlarının yaşadıkları gerçek çatışmaları arabuluculuk süreci aşamalarını kullanarak çözmeye çalışmışlardır. Bu uygulama sürecinde arabulucu öğrencilerin çatışma çözme süreçleri (çatışma yaşayan taraflardan ve arabulucu öğrencilerden izin alınarak) video kamera ile kaydedilmiştir. Daha sonra kayıtlar araştırmacı tarafından izlenerek Arabuluculuk Süreci Değerlendirme Gözlem Formu (ASDGF) üzerinde; arabulucuların arabuluculuk süreci aşamalarını doğru biçimde uygulama ve akran çatışmalarını çözebilmede yeterli olmaları açısından, değerlendirilmiştir. Ayrıca arabuluculara Arabuluculuk Süreci Değerlendirme Arabulucu Formu (ASDAF), taraflara Arabuluculuk Süreci Değerlendirme Taraf Formu (ASDTF) uygulanmıştır. Akran arabuluculuğu eğitimi programının etkililiği, ASDGF, ASDAF, ASDTF sonuçları ile arabulucu ve taraflarla yapılan görüşmelerin sonuçları temel alınarak, test edilmiştir. Araştırmanın bulguları, akran arabuluculuğu eğitimi alan arabulucuların arabuluculuk süreci basamaklarını doğru biçimde uygulayabildiklerini ve akran çatışmalarını çözebildiklerini göstermektedir. Elde edilen bu sonuçlar, akran arabuluculuğu eğitimi programının kullanışlığına ve etkililiğine ilişkin yeterli kanıtlar olarak ele alınmış ve tartışılmıştır.Item Citation Count: Özgürdal, Bige Hazal; Doğan, Büşra Cansu; Arıcan, Özge; Taşın, Ezgi Nur; Kızılkaya, Beyza; Topçu, Merve, "Alice karakterinin yaşantılarının Mahler’in kuramına göre ben gelişimindeki rolü", AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, Vol.5, No.1, pp.50-65, (2018).Alice karakterinin yaşantılarının Mahler’in kuramına göre ben gelişimindeki rolü(2018) Özgürdal, Bige Hazal; Doğan, Büşra Cansu; Arıcan, Özge; Taşın, Ezgi Nur; Kızılkaya, Beyza; Topcu, Merve; 256656; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüBu çalışmada Alice Harikalar Ülkesinde ve Aynanın İçinden (devam romanı) romanlarındaki Alice karakterininMahler’in ayrışma- bireyleşme kuramı ışığında duygu, düşünce ve davranışlarının ben gelişimindeki rolününincelenmesi amaçlanmıştır. Mahler’e göre yaşamın ilk altı ayı normal otistik evre Ve normal ortakyaşamsal evre olmak üzere iki evreden oluşur. Altıncı aydan sonraki evre ayrışma- bireyleşme evresi olarak değerlendirilmiştir.Ayrışma- bireyleşme evresi; farklılaşma, alıştırma, yeniden yakınlaşma ve bireyliğin pekişmesi ve coşkusal nesne sürekliliğinin başlangıcı olarak dört alt evreden oluşmaktadır. Her iki roman da Alice karakterinin rüyaları üzerinekurulmuştur. Bu sebeple, romanlardaki imgeler üzerinden yorumlama yapılmıştır. Bu çalışmada Mahler’in kuramının yanında birçok literatür bulgusundan destek alınarak, özellikle Alice karakterinin bireyleşmesi ve bengelişimine odaklanılmıştır. Alice karakterinin maceralar boyunca yaşadıkları doğrultusunda bireyleşmesinintamamlandığı düşünülmüştür.Item Citation Count: Ekiz, T. (2007). "Alımlama Estetiği mi Metinlerarasılık mı?", Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Vol.47, No.2, pp.119-127.Alımlama Estetiği mi Metinlerarasılık mı?(2007) Ekiz, Tevfik; 6769; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Mütercim Tercumanlık (İngilizce) BölümüEdebî metinlerin yorumlanma ve çözümlenmesinde yazar ya da metin merkezli çözümleme çalışmalarına karşı olarak, alımlama estetiği kuramı “okur”u alımlayıcıyı birincil konumda tutmaktadır. Metinlerin, öncel metinlerle Prätext bağıntı içerisinde olduğu anlayışından hareket eden ve bu bağıntıyı inceleyen metinlerarasılık kuramı da aynı şekilde “okur” merkezlidir. Okur, metin içerisinde çok çeşitli türlerde karşımıza çıkan ilişkileri, bağıntıları açığa çıkarmak durumundadır. Alımlama estetiği kuramcılarına göre; pasif alımlayıcı konumundan aktif, anlam üreten alımlayıcı konumuna geçiş, metinlerdeki boşlukların doldurulmasıyla, somutlanmasıyla mümkündür. Tüm metinlerin birbirleriyle örüntü içerisinde olduğu temel görüşünden hareket eden metinlerarasılık kuramına göre de, bu örüntüyü açığa çıkarmaya çalışmak, metinlerin anlamlandırılma ve yorumlanmasının temelini oluşturmaktadır.Item Citation Count: Kaynak, Hande; Denizci Nazlıgül, Merve, "Alzheimer Hastalığına Bilişsel Süreçler ve Klinik Çerçeveden Bakış: Şahsiyet Dizisinin Kritik İncelemesi", AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, Vol. 6, No. 2, pp. 204-222, (2019).Alzheimer Hastalığına Bilişsel Süreçler ve Klinik Çerçeveden Bakış: Şahsiyet Dizisinin Kritik İncelemesi(2019) Kaynak, Hande; Denizci Nazlıgül, Merve; 10109; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüŞahsiyet (Saylak, 2018), İstanbul Beyoğlu’nda yaşayan Agâh Beyoğlu’nun değişen yaşamını anlatan 12 bölümlük bir kısa dizidir. Alzheimer hastalığı tanısı aldıktan sonra Agâh Beyoğlu seri cinayetler işlemeye başlar. Bu makalenin ilk bölümünde, dizinin ana karakterleri ve hikâye örüntüsü genel hatlarıyla özetlenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise dizinin ana karakteri ekseninde Alzheimer hastalığında gözlemlenen bilişsel süreçlerdeki bozulmalar aktarılmaktadır. Bu kapsamda bellek süreçleri ve kişilikte ortaya çıkan değişimler, bilişsel psikoloji ve nöroloji disiplinlerinin bulguları ışığında tartışılmaktadır. Makalenin üçüncü bölümünde, ana karakterin yaşamı ve hastalığıyla olan ilişkisi klinik çerçeveden ele alınmıştır. Bu bağlamda, Agâh Bey’in kişilerarası ilişkileri varoluşçu psikoloji çerçevesinden incelenmiştir. Ayrıca, Agâh Bey’in Alzheimer hastalığı tanısını aldıktan sonra geliştirebileceği düşünülen savunma mekanizmaları ele alınmıştır. Özetle, bu çalışmada kişinin Alzheimer hastalığı tanısı almasıyla bilişsel süreçlerindeki bozulmaları nasıl deneyimleyebileceği sunulmuştur. Ayrıca, Alzheimer hastalığı tanısı aldıktan sonra, Agâh Bey’in yaşayabileceği olası varoluşsal kaygılar ve kişilerarası çatışmalar tartışılmıştır.Item Citation Count: Alizadeh, S.; Baleanu, D.; Rezapour, S.,"Analyzing Transient Response of the Parallel Rcl Circuit By Using the Caputo–Fabrizio Fractional Derivative",Advances in Difference Equations, Vol. 2020, No. 1, (2020).Analyzing Transient Response of the Parallel Rcl Circuit By Using the Caputo–Fabrizio Fractional Derivative(Springer, 2020-12-01) Alizadeh, Shahram; Baleanu, Dumitru; Rezapour, Shahram; 56389; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Matematik BölümüIn this paper, the transient response of the parallel RCL circuit with Caputo–Fabrizio derivative is solved by Laplace transforms. Also, the graphs of the obtained solutions for the different orders of the fractional derivatives are compared with each other and with the usual solutions. Finally, they are compared with practical and laboratory results.Item Citation Count: Dönmez, Ali, "Askeri akademi savaş beden eğitimi programının teknolojik imkan ve kaabiliyetler açısından analizi", Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Vol. 8, No. 4, pp. 163-167, (2010).Askeri akademi savaş beden eğitimi programının teknolojik imkan ve kaabiliyetler açısından analizi(2010) Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüGelişen ve değişen teknolojiler her alanda olduğu gibi Beden Eğitimi ve Spor alanında da etkisini göstermektedir. Günümüzde atletik performansı artırmak için kullanılan malzemeden, tesise kadar her alanda yenilikleri takip etmek bir ihtiyaç olmuştur. Bu çalışmanın amacı Askeri Akademi Savaş Beden Eğitimi programının teknolojik imkân ve kabiliyetler açısından etkinliğinin analizi yapmak ve mevcut programı iyileştirmeye yönelik önerileri ortaya çıkarmaktır. Öncelikle mevcut uygulanmakta olan programla ve kullanılan tesislerle ilgili araştırma yapılarak bilgi toplanmıştır. Mevcut durum ortaya konulduktan sonra BES Grup Başkanlığı'nda görevli personel ile yapılan anket ve görüşmelerle, onların programın etkinliği ve tesislerin yeterliliği ile ilgili düşünceleri saptanmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda mevcut programın BES hedeflerine ulaşmada yeterli olduğu ortaya çıkmıştır. Başarı yüzdesinin % 96,5'e ulaşması da bunu göstermektedir. Yapılan görüşmelerde öğretim görevlilerinin % 22.7'si programın yetersiz olduğunu belirtmiş ve bunun da sebebi ders saatlerinin az ve öğrencilerin motivasyonunun düşük olmasına bağlanmıştır. Ayrıca yapılan görüşme ve incelemeler sonucunda Askeri Akademi spor tesislerinin spor branşları çeşitliliği yönünden yeterli olduğu, ancak kullanım kapasitesi ve teknolojik yönden yetersiz olduğu ortaya çıkmıştır.Item Citation Count: Ekiz, T. (2007). "Avrupa Türk Edebiyat› ve bir temsilcisi: Emine Sevgi Özdamar", Cankaya University Journal of Arts and Sciences, Vol.1, No.7, pp.33-47.Avrupa Türk Edebiyat› ve bir temsilcisi: Emine Sevgi Özdamar(2007-08-01) Ekiz, Tevfik; 6769; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Mütercim Tercümanlık BölümüAlmanya’da yaşayan ve Almanca yazan Türk kökenli yazarlarımızın edebi ürünlerinin nasıl sınıflandırılacakları ve hangi edebiyata dahil edilecekleri konusu Türk ve Alman edebiyatbilimcilerini meşgul etmiştir. Bugüne kadar genellikle “göçmen edebiyatı” kullanılmasına karşın, herkesin üzerinde uzlaştığı bir tanımlama hâlâ yapılamamıştır. Söz konusu edebiyatın bu çalışmada “Avrupa Türk Edebiyatı” olarak tanımlanmasının doğru olacağı görüşü, bu edebiyatın temsilcilerinden Emine Sevgi Özdamar’ın eserlerinden hareketle önerilmektedir; çünkü, onun tüm eserlerinde belirleyici öge Türk Kültürü’ dürItem Citation Count: EKİZ, T., (2007). Avrupa Türk Edebiyatı ve bir temsilcisi: Emine Sevgi Özdamar. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences Sayı: 7, pp.33-47Avrupa Türk Edebiyatı ve bir temsilcisi: Emine Sevgi Özdamar(Çankaya Üniversitesi, 2007-05) Ekiz, Tevfik; 6769; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Mütercim Tercümanlık BölümüAlmanya’da yaşayan ve Almanca yazan Türk kökenli yazarlarımızın edebi ürünlerinin nasıl sınıflandırılacakları ve hangi edebiyata dahil edilecekleri konusu Türk ve Alman edebiyat bilimcilerini meşgul etmiştir. Bugüne kadar genellikle “göçmen edebiyatı” kullanılmasına karşın, herkesin üzerinde uzlaştığı bir tanımlama hala yapılamamıştır. Söz konusu edebiyatın bu çalışmada “Avrupa Türk Edebiyatı” olarak tanımlanmasının doğru olacağı görüşü, bu edebiyatın temsilcilerinden Emine Sevgi Özdamar’ın eserlerinden hareketle önerilmektedir; çünkü, onun tüm eserlerinde belirleyici öge Türk Kültürü’dür.Item Citation Count: Çoklar, I.; Dönmez, A. (2015). "Bağışlama İstekliliği Ölçeği'nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması", Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol.6, No.2, pp.60-73.Bağışlama İstekliliği Ölçeği'nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması(2015-07-02) Çoklar, Işıl; Dönmez, Ali; 173556; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüTanımı konusunda bir görüş birliği bulunmamakla birlikte, genel olarak değerlendirildiğinde, bağışlama kişilerarası zarar/kötülük karşısında, öfke duymaktan ve intikam almaktan vazgeçme kararını içeren olumlu ve sağlıklı bir tepkidir. Görgül çalışmalar bağışlamanın durumsal etkenlerden, kişilik özelliklerinden ve zarar veren kişiyle ilişki düzeyinden etkilendiğini ortaya koymaktadır. Bu nedenle, bağışlayıcılığı bir tür kişilik özelliği olarak ele alan ölçeklerin yanı sıra farklı durumlarda bağışlama eğiliminin ne düzeyde ortaya çıkacağını değerlendiren öyküsel ölçme araçları da geliştirilmiştir. Amaç: Bu çalışmanın amacı, oniki öyküden oluşan Bağışlama İstekliliği Ölçeği’nin (BİÖ) Türkçe’ye uyarlanıp, psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Yöntem: Araştırmanın örneklemini, Ege Üniversitesi’nde farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan 18-26 yaş arasındaki 151 üniversite öğrencisi (81 kadın, 70 erkek) oluşturmaktadır. Ölçeğin psikometrik özellikleri iç tutarlık katsayısının ve yarı test güvenirlik katsayısının hesaplanması, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ve dış kriter (benzer ölçekler) geçerliği yöntemleriyle incelenmiştir. Sonuçlar: Açımlayıcı faktör analizi sonuçları, BİÖ’nin özgün formunda olduğu gibi tek faktörlü bir yapı olduğunu ortaya koymuş, doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarının model-veri uyum değerlerinin de iyi olduğu görülmüştür. BİÖ için Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .83 olarak bulunmuştur. Dış kriter geçerliği sınandığında, BİÖ ile BKÖ arasında .21 düzeyinde anlamlı (p<.01) ancak düşük düzeyde bir korelasyon olduğu saptanmıştır. Tartışma: Bulgular BİÖ’nin Türkiye’de bağışlama istekliliği düzeyini değerlendirmek için yeterli düzeyde geçerlik ve güvenirliğe sahip olduğunu göstermiştirItem Citation Count: ÖNER, U., (2007). Bibliyoterapi. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, Sayı: 7, pp.133-150Bibliyoterapi(Çankaya Üniversitesi, 2007-05) Öner, Uğur; 113200; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüBibliotherapy as a counceling technique is, in short, a way of bringing together the right person with the right book at the right time. Using books in psyhological counceling has a long history. Bibliotherapy starts when the reader catches the dynamic relationship between the story and his/her personality, and progresses on the following three stages which are defined as (1) identification and reflection (2) catharsis and (3) gaining insight and integration. Bibliotherapy begins with the preparation stage during which the councelor must choose the right books. Eventhough it sounds to be an easy technique of counceling, it is important for psychological councelors and educators to be efficient in implementing bibliotherapy. They must clarify their aims and they must also be aware of the limitations of this technique. In this article, the importance of stories in human life and its usage as a a means of counceling through bibliotherapy are definedItem Citation Count: Uğur, Öner; Yeşilyaprak, Binnur. "Bibliyoterapi: Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programlarında Çocuk Edebiyatından Yararlanma", II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara Üniversitesi, Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, pp.559-565, 2007.Bibliyoterapi: Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programlarında Çocuk Edebiyatından Yararlanma(Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2007) Uğur, Öner; Yeşilyaprak, Binnur; 113200; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve EdebiyatıBibliyoterapi, doğru zamanda, doğru bireyle, doğru kitab› buluşturmak olarak tan›mlanabilir. Kitaplar›n psikolojik dan›şma sürecinde kullan›lmas› oldukça eski bir geçmişe dayan›r. Öyküyle okuyucunun kişiliği aras›nda dinamik bir ilişki kurulmas› ile başlayan bu süreç 3 evrede gerçekleşir. (1) Özdeşim ve yans›tma, (2) Ar›nma( katarsis), (3) içgörü ve bütünleşme. Bu evreler öncesinde uygulay›c›- lar için haz›rl›k ve kitap seçimi aşamalar› yer al›r. Kolay bir yöntem gibi alg›lanmas›na karş›n, bu yöntemi uygulayacak psikolojik dan›şman ve öğretmenlerin baz› yeterliklere sahip olmas›, hangi amaçlarla nas›l uygulanacağ›n› iyi bilmesi , s›n›rl›l›klar› dikkate almas› gereklidir. Bu makalede, bibliyoterapi yönteminin kullan›m› ile öykülerin insan yaşam›ndaki yeri ve önemi sunulmuştur.Item Citation Count: Koç, Ertuğrul. Birth of the English novel, Ankara: Çankaya University Publications, 2005.Birth of the English novel(Çankaya University Publications, 2005) Koç, Ertuğrul; 6497; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Mütercim Tercümanlık BölümüItem Citation Count: Denizci Nazlıgül, Merve; Bozo, Özlem. (2017). "Biyopsikososyal Model Çerçevesinde Fibromiyalji ve Depresyon", Türk Psikoloji Yazıları, Vol.20, No.58, pp.58-72.Biyopsikososyal Model Çerçevesinde Fibromiyalji ve Depresyon(2017-12) Denizci Nazlıgül, Merve; Bozo, Özlem; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüFibromiyalji sendromu yaygın kas iskelet ağrısı, yaygın anatomik bölge hassasiyeti ve yorgunluk gibi bir dizi semptomla karakterize olan psikosomatik bir hastalık olarak kabul edilmektedir. Günümüzde sağlık alanına hâkim olan biyopsikososyal yaklaşım biyolojik, psikolojik ve sosyal etmenleri bir arada değerlendirerek FMS’ye bütüncül bir bakış açısı sağlamaktadır. Depresyon, FMS hastalarının aldığı eş tanılar arasında en yaygın olanıdır. Araştırmalar FMS ile depresyonun bir arada görülmesini ortak patofizyolojik etmenler ve tetikleyici etmenler ile açıklamaktadır. Yapılan çalışmalar, bilişsel davranışçı terapiler ve edimsel davranışçı tedavilerin bu hastaların ağrıyı algılamalarında ve ağrıyı yönetmelerinde etkili olduğunu göstermektedir.Item Citation Count: Erden, Aysu. Çağdaş Türk Öykü ve Romanında Yaratıcılık, İstanbul: Hayal Yayıncılık, 2009.Çağdaş Türk Öykü ve Romanında Yaratıcılık(Hayal Yayınları, 2009) Erden, Aysu; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve EdebiyatıItem Citation Count: Jakobson, Roman (2021). "Çevirinin dilbilimsel yönleri üzerine", çeviren: Bal, Evren; Kırca, Mustafa, WLS, Vol. 1, No. 1, pp. 64-72.Çevirinin dilbilimsel yönleri üzerine(2021-06) Jakobson, Roman; Bal, Evren; Kırca, Mustafa; 33693; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Mütercim Tercümanlık BölümüItem Citation Count: Altıntaş, T.T.; Yıldız Bıçakçı, M. (2018). "Çocukların Problem Çözme Becerilerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi", The Journal of Academic Social Science Studies.Çocukların Problem Çözme Becerilerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi(2018) Altıntaş, Taygur Tansen; Yıldız Bıçakçı, Müdriye; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji BölümüBu araştırmada, alt ve üst sosyo-ekonomik düzeye sahip çocukların problem çözme becerilerinin incelenmesi amaçlanmış, alt ve üst sosyo ekonomik düzeyde (SED) bulunan çocukların cinsiyetinin, kardeş sayısının, anne baba öğrenim düzeyinin ve anne baba yaşının problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Ankara ili Çankaya ve Mamak ilçelerinde bulunan, beşinci sınıfa devam eden ve çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 285 çocuk oluşturmuştur. Bu araştırmanın amacına uygun veriler elde edilebilmesi için nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen “Genel Bilgi Formu”, çocukların problem çözme becerilerini ölçmek için Heppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen ve Kardaş, Anagün ve Yalçınoğlu (2014) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan “Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel değerlendirmesinde, alt ve üst sosyoekonomik düzeydeki çocukların problem çözme becerilerine bazı değişkenlerin etkisini belirlemek için Çift Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda, sosyo ekonomik düzeyin çocukların problem çözme becerilerine yönelik puanları üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Buna göre alt sosyoekonomik düzeye sahip çocukların üst sosyoekonomik düzeye sahip çocuklardan daha yüksek problem çözme becerilerine sahip olduğunu ortaya çıkmıştır. Okuduğu okulun, cinsiyetin, kardeş sayısının, anne öğrenim düzeyi, baba öğrenim düzeyi ve anne yaş değişkenlerinin farklılık yaratmadığı belirlenmiştir.Item Citation Count: Çilingir, Figen. (2014). "Dağılım fonksiyonlarının yinelenmis fonksiyon sistemleri ile tahmini", İstatistikçiler Dergisi:İstatistik ve Aktüerya, Vol.7, No.1, pp.14-19.Dağılım fonksiyonlarının yinelenmis fonksiyon sistemleri ile tahmini(2014) Çilingir, Figen; 18416; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Matematik BölümüBir dağılım fonksiyonunun parametrik olmayan tahmin edicisi yinelenmis fonksiyon sistemleri kullanılarak elde edilebilmektedir. Bu yönteme göre, bir dağılım fonksiyonunun tahmin edicisi, (X1, X2,…,Xn) örneklemine bağlı olan bir p parametre vektörü ve w afin dönüsümleri ailesine göre tanımlanan T daralma operatörünün bir sabit noktası olarak düsünülmektedir. Döviz kuru verisi üzerinde yapılan uygulamadan elde edilen sonuçlar bir örnek olarak gösterilmistir.Item Citation Count: EKİZ, T., (2013). Dehen Altıner’in Sevgili Üniversite romanında kurmaca gerçeklik üzerine. Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences, 10/2 (Kasım 2013), ss.153–162Dehen Altıner’in Sevgili Üniversite romanında kurmaca gerçeklik üzerine(Çankaya University, 2015-12-01) Ekiz, Tevfik; 6769; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Mütercim Tercümanlık BölümüKurmaca ve Gerçeklik kavramları Dehen Altıner’in Sevgili Üniversite romanından hareketle irdelenmiştir. Roman, 1933 yılı Nazi iktidarı sonrası Almanya’dan ve Almanca konuşulan ülkelerden Türkiye’ye gelen ve Türk üniversitelerinin gelişimine katkı sağlayan çoğu Yahudi asıllı göçmen üniversite hocalarının Türk üniversitelerindeki yaşantılarını ve o dönemi konu edinmektedir. Çalışma, romanın kurmaca gerçeklik kavramı temelinde ele alınması gerektiğini amaçlamaktadır. Bir başka deyişle, Yahudi bilim insanlarının ülkemizde yaşadıkları gerçekliklerle, romandaki gerçeklikler arasında koşutluklar kurmaya çalışmanın kurmaca bir uğraş olduğu gösterilmeye çalışılmıştır.Item Citation Count: Altunöz, Umut;...et.al. (2015). "Demans Hastalarında Cohen-Mansfield Ajitasyon Envanteri ile Değerlendirilen Ajitasyon Boyutlarının Araştırılması", Türk Psikiyatri Dergisi, Vol.26, No.2, pp.116-122.Demans Hastalarında Cohen-Mansfield Ajitasyon Envanteri ile Değerlendirilen Ajitasyon Boyutlarının Araştırılması(2015) Altunöz, Umut; Özel Kızıl, Erguvan Tuğba; Kırıcı, Sevinç; Baştuğ, Gülbahar; Biçer Kanat, Bilgen; Sakarya, Ayşegül; 48292; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü