Ortak Dersler Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/1817
Browse
Browsing Ortak Dersler Bölümü by Language "tr"
Now showing 1 - 20 of 34
- Results Per Page
- Sort Options
Book Part 21. yy becerilerinin kazandırılmasında yaratıcı yazmanın önemi.(Pegem Akademi, 2018) Akkoyunlu, Buket; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiArticle Citation - WoS: 2Academic Mobbing in Turkey and Suggestions for Solutions: Content Analysis of Graduate Theses(Tuba-turkish Acad Sciences, 2019) Erdemir, Burcu; 192351; 01. Çankaya ÜniversitesiThe effects of globalization on various sectors around the world are reflected in academia through competition, diminishing job security and faculty collegiality, and changing managerial understanding which causes academics to feel pressured to maintain the balance between teaching and research. This transformation inevitably has made the concepts explained by Foucault as "the power exerciser" and "the subject of power" more apparent, as demonstrated by conflicts and mobbing cases. The aim of this study is to review all the master's theses and doctoral dissertations written in Turkey to pin down what has been done until now on mobbing and to form a reference point. Upon searching for certain key words on the website of Council of Higher Education Thesis Center in June 2017, 655 theses on mobbing in various sectors with diverse participant groups were detected. After examining these theses in terms of their participants, it was found out that 29 of them, written between 2005 and 2017, addressed the issue of mobbing among academics. Of these, 26 theses, written between 2006 and 2016, were included in the study. The findings of these theses indicate that while there is 4-100% mobbing in the state and the foundation universities, younger people, singles, and women are more vulnerable to mobbing regarding self-expression, social relations, and communication, and they prefer to remain silent in the face of this issue. Besides, there is a negative relationship between mobbing and seniority, title, organisational justice, trust, commitment, and job-satisfaction. The primary causes of mobbing in academia are nepotism, poor leadership, unhealthy organisational culture, solidarity, andlack of communication. This study is expected to contribute to the formation of a conceptual framework about academic mobbing for the future studies and to expediting the process of taking measures for the eradication of the problem.Article Bibliyografik Künye Karekodu Oluşturma Etkinliğine Yönelik Öğrenci, Öğretmen ve Okul Kütüphanecisi Görüşleri(2019) Çetin, Nihal Menzi; Akkoyunlu, Buket; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiBilgi ve iletişim teknolojileri bilgiye erişme, bilgiyi paylaşma, iletme, bilgi ile iletişim kurma,yazma ve sunum yapma gibi işlemleri yerine getiren çeşitli araçlar sunmaktadır. Karekodlarmobil araçlarda kullanılan ve bilgiye erişimi hızlandıran araçlardan biridir. İlgi çekici vekullanımı kolay bir araç olarak karekodlardan eğitim ortamında faydalanılmakta ve olumlusonuçlar elde edilmektedir. Çeşitli araçları kullanarak bilgi becerilerini kazandırmayıamaçlayan ‘bilimsel iletişim öğretim programı’ ortaokul altıncı sınıf öğrencilerine yönelikgeliştirilmiş ve uygulanmıştır. Bu çalışmada bilimsel iletişim öğretim programında yer alanetkinliklerden biri olan bibliyografik künye karekodu oluşturma etkinliğine katılanöğrencilerin, öğretmenlerin ve okul kütüphanecisinin etkinliğe yönelik görüşleriincelenmiştir. Çalışma sonucunda söz konusu etkinliğin öğrencilerin bilgi kaynaklarına vekütüphaneye yönelik bakış açılarını olumlu etkilediği ve öğrencilerin kütüphane ortamındakarekodlardan yararlanabilecekleri faydalı bir etkinlik olduğu ifade edilmiştir.Book Part Bilim Haritalama Yöntemi ve Eğitim Teknolojisi Alanında Yürütülen Eğilim Araştırmalarına Katkıları(Pegem, 2019) Bardakçı, Salih; Yılmaz Soylu, Meryem; Deryakulu, Deniz; Akkoyunlu, Buket; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiBook Part Bilimsel iletişim becerilerini değerlendirmeye yönelik bir rubrik geliştirme çalışması(2018) Menzi Çetin, Nihal; Akkoyunlu, Buket; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiBook Part Bilişötesi Düşünme(2020) Yılmaz Soylu, Meryem; Akkoyunlu, Buket; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya Üniversitesiİnsanların günlük yaşamlarında bellek kullanımı, bilimsel düşünme, sosyal etkileşim gibi süreçlerin temelinde bireyin kendi ve diğerlerinin düşüncelerinin farkında olmayı gerektiren bilişötesi süreçler yer almaktadır. Bu bölüm; bilişötesi düşünme süreçlerinin gelişimi, farklı yaklaşımlar ve kuramlar açısından bilişötesinin tanımları ve boyutlarının açıklanması ile başlamaktadır. Alanyazında yapılan birçok araştırma bilişötesi bilgi ile bilişötesi becerinin harmanlanarak kullanıldığı ortamların başarılı öğrenme çıktılarını öngördüğünü göstermektedir. Bu doğrultuda bu bölümün ilerleyen kısımlarında bilişötesinin öğrenme süreçleri ile ilişkisi ele alınmaktadır. Bilişötesinin öğrenenlere kazandırılmasına rehberlik eden ilkeler ve bu ilkeler ile bilişötesinin doğası çerçevesinde teknolojinin bilişötesi öğretiminde oynayacağı rol de bu bölüm çerçevesinde tartışılmaktadır.Article Çankaya Üniversitesi, Ortak Dersler Bölümü, Eğitim Teknolojileri Bilim Dalı(2011) Akkoyunlu, Buket; Yılmaz Soylu, Meryem; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiBu çalışmanın amacı, ilköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin, sosyal iletişim ağlarında (Facebook, Youtube, Myspace, Twitter, Blogs) Türkçenin yanlış kullanımını belirlemeye yönelik yaptıkları projeleri inceleyerek öğrencilerin Türkçenin korunmasına dönük çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır). Çalışmada 7. ve 8. sınıf öğrencileri sosyal iletişim ağlarındaki (Facebook, Youtube, Myspace, Twitter, Blogs) yazışmalarda Türkçenin (dilin) nasıl kullanıldığı incelenmiş, yanlışları tespit etmiş ve dilin doğru kullanılmasına dönük çözüm önerileri sunmuşlardır. Öğrenciler, sosyal iletişim ağlarında Türkçe kullanım yanlışlarını ses özelikleri ile ilgili yanlış kullanımlar, sözcüklerle ilgili yanlış kullanımlar, cümleler ile ilgili yanlış kullanımlar, yazım özellikleriyle ilgili yanlış kullanımlar boyutlarında değerlendirmişlerdir. Öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtları ve sürece dönük yansımalarını incelemek amacıyla da içerik analizi yapılmış ve temalar altında gruplanmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin sürece ilişkin yansımaları, araştırmacıları 3 ana temaya ulaştırmıştır. Bunlar; bireysel adımlar, toplumsal adımlar ve kurumsal adımlar olarak sınıflandırılmış, öğrencilerin sürece ilişkin yansımaları bu üç başlık altında incelenmiştir. Raporlar incelendiğinde, öğrencilerin öğrenciler dili korumak için kendilerinin yapabileceklerinden, toplumsal olarak yapılabileceklerden ve resmi ve özel kurumların Türkçeyi korumak için yapabileceklerinden söz ettikleri görülmektedir.Book Part Dijital Yazma Ortamları ve Yazmaya İlişkin İnançlar(Pegem, 2019) Yılmaz Soylu, Meryem; Akkoyunlu, Buket; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiConference Object Dil ve İktidar ̇ İlişkisine Sanatsal Bir Bakış(2021) Tolun, Elif Fatma; İçemer, Pınar Saadet; 21168; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiBook Part Dönüştürülmüş Öğrenmede (Flipped Learning) Oyunlaştırmanın Akademik Ertelemeye Etkisi(Pegem, 2019) Gündüz, Abdullah Yasin; Dağhan, Gökhan; Akkoyunlu, Buket; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiBook Part Dönüştürülmüş öğrenmenin (Flipped Learning) çevrimiçi boyutunun kullanım sürekliliği(2018) Dağhan, G.; Gündüz, A. Y.; Akkoyunlu, Buket; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiBook Part Eğitim Örgütlerinde Mobbingin Önlenmesi-Hukuki Dayanaklar ve Dava Örnekleri(2018) Erdemir, Burcu; 192351; 01. Çankaya ÜniversitesiConference Object Global Krizler için Doğrusal Profillere Dayalı Kontrol Şemaları ile Oluşturulan Erken Uyarı Sistemi(2015) Türker Bayrak, Özlem; Aytaçoğlu, Burcu; Yüksel Haliloğlu, Ebru; 56416; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiArticle GÜNCEL SANAT İMGESİ OLARAK AĞACIN ANLAMLANDIRILMASI(2021) Tolun, Elif Fatma; 21168; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiGeçmişten günümüze uzanan zaman dilimindeTürk kültüründe ve farklı kültürlerdeağaç gerek nesne, gerekse imgeolarak karşımıza çıkar. Ağaç insan yaşantısının içinde önemli bir varlık olaraksanatın ve sanat tarihinin de içinde yerinialmıştır.Sıradan bir nesne gibi gözüken ancak diğer taraftan sanat alanında imgesel olarak var olan ağacatarih içinde derin anlamlar yüklenmiştir.Ağaç kimizaman bir nesneye, formaya daefsaneyebürünen bir varlık olmuştur. Kimi zaman; hayat ağacı olarak yaşam ve ölümün simgesi, kişisel tarihin bir göstergesi olarak soy ağacı, geleceğe ait umutları ifade eden bir dilek ağacı, kimi zaman da siyasi bir tepkinin nesnesi olmuştur.Bu çalışmada‘ağaç’imgesininnasıl bir değer taşıdığı,tarihsel olarak nasıl birdeğişim süreciyaşadığı ve günümüz sanatında nasıl anlamlandırıldığı üzerinde durulmaktadır. Ayrıca, imge aracılığı ile sanatsal olarak farklı anlamlar yaratma ve anlamdaki değişimlerle tekrar kurgulama ve yeni anlam üretimleri üzerinde durulmaktadır.Özetle, bu çalışmadaağaç imgesininfarklı anlamlandırma vedeğişim sürecinebazı günümüz sanatçılarından örneklerle irdelenen bir bakış açısı sunulmuşturArticle Güneş Saygılı’nın Gerçek Yaşamı Romanında Türkiye Solunun Kadın Kimliğine Bakışı(2017) Atabağsoy, Naim; 47393; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiTürk edebiyatında, kadının toplumdaki rolüne ilişkin yaklaşımıyla önemli bir konumda bulunan Erendiz Atasü’nün 2011 tarihli romanı Güneş Saygılı’nın Gerçek Yaşamı, hayali bir karakter olan Güneş Saygılı üzerinden, Türkiye’deki “eğitimli orta sınıfa dâhil” bir kadının yaşamına ışık tutmaktadır. Güneş Saygılı karakterinin 1970’li yıllardan günümüze doğru gelen süreç içinde, Türkiye sol hareketi içinde görünür olan sevgilileriyle yaşadığı ilişkilerde tecrübe ettiği sorunlar, bu hareket içindeki erkek karakterlerin kadın kimliğine bakışları ekseninde önemli ipuçları sunmaktadır. Söz konusu erkekler, dünya görüşlerinde ne kadar “ilerici” olsalar da kadınlarla ilişkilerinde geleneksel bakış açısını tümüyle reddedemezler. Üstelik buradaki çelişkili durum, söz konusu erkek karakterlere olağan görünmekte ve bu çelişki üzerine de fikir yürütmemektedirler. Bu durum romanda, Güneş Saygılı ile onun yaşadığı apartmanın kapıcısının eşi olan Zehra arasında görünür bir paralellik yaratır. Dolayısıyla, Güneş Saygılı’nın Zehra karakteri ile kurduğu iletişimde kendini gösteren dayanışma ve anlayış, kadınların hangi sınıftan ya da kesimden olurlarsa olsunlar, kadın kimlikleri üzerinden toplumla kurdukları ilişkilerde karşılaştıkları “yalnız bırakılma” ve “yok sayılma” gibi durumlarda aynı oldukları gerçeğini öne çıkarmaktadır. Böylelikle Atasü, Türkiye solunda öteden beri var olan kadın kimliğine bakış konusundaki önemli bir tutarsızlığa işaret etmiş olur. Nitekim bu çalışmada, Türkiye solunun geçirdiği evrelerde kadın kimliğinin konumlandırılmasıyla ilgili sorunlara da vurgu yapılmış ve romanın bize işaret ettiği tarihsel paralellik de ortaya konulmuştur. Bu makalede ele aldığımız mesele, 1970’lerden günümüze Güneş Saygılı’nın yaşamı paralelinde değişen ve değişmeyen toplumsal şartları da göz önünde bulundurarak, farklı sınıflardan iki kadın karakterin söz konusu kadın kimlikleriyle, erkeklerle kurdukları ilişkilerde karşılaştıkları ortak sorunların öne çıkarılması ve cinsiyetçi yaklaşımın toplumun hangi alanlarına ve hangi sınıflarına kadar uzanabildiğinin bir sorgulamasının yapılmasıdır.Article Handan Romanında Batılılaşmış Kadın Karşısında batılılaş(Ama)mış Erkekler(2019) Atabağsoy, Naim; 47393; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiTürk edebiyatında roman türünde eser veren yazarların Batılılaşma meselesine yoğun olarak ilgigösterdiği görülür. Bu aynı zamanda, özellikle 19. yüzyılın ikinci yarısı ve 20. yüzyılın başlarındatoplumsal olarak Batılılaşmaya yönelik mevcut eğilimin bir tezahürüdür. Toplumdaki bu yenileşmesürecinde kadının konumu da elbette sorgulanmış ve bu konu edebiyatta, çoğunlukla romanlararacılığıyla karşımıza çıkmıştır. Bu anlamda çalışma, kadın hareketlerindeki görünürlüğüyle debilinen Halide Edip Adıvar’ın mektuplaşmalar biçiminde kaleme alınmış 1912 tarihli romanıHandan’ı odağına almaktadır. Romanın merkezindeki karakter olan Handan’ın kendisinibirbirinden farklı şekillerde arzulayan ve Batılılaşmış görünen erkek karakterlerle sorunlu ilişkisi,modernleşme sürecinde kadının toplumdaki konumunu da sorgulamaya iter. Romanda Nâzım,Hüsnü Paşa ve Refik Cemal karakterleri, bu süreci Batı’yı yüzeysel biçimde taklit ederek tecrübe edenerkek karakterlerdir. Bu erkek karakterler, toplumdaki yeni tip erkeği farklı şekillerde temsil ederkenbuna paralel gelişen yeni kadın tipini çelişkili biçimde özümseyememektedirler. Handan, toplumsalmeselelerde fikirleri olan iyi eğitimli bir kadındır. O, geleneksel çizgideki hemcinslerine kıyaslaerkeklerle daha rahat iletişim kurar, erkeklerin de bulunduğu meclislerde serbestçe görüşleriniaçıklar, üstelik onlarla tartışmalara girmekten geri durmaz. Handan bu yönleriyle Nâzım’da, HüsnüPaşa’da ve Refik Cemal’de belirgin bir çekince uyandırır. Çalışma Handan’ın bu üç erkekle ilişkisine,erkeklerin bu yeni toplumsal süreçte kadınlar karşısındaki çelişkili tutumuna ve Handan’ın gelenekkarşısındaki konumlanışına eğilmektedir.Conference Object Kimyasal bağlar konusunda tasarlanan türetimci çoklu ortamın kalıcılık ve tutuma etkisi ile öğretmen adaylarının ortama ilişkin görüşleri(2012) Dinçol Özgür, Sinem; Yılmaz, Ayhan; Akkoyunlu, Buket; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiArticle Klasik Dönem Osmanlı Şiirinde Patronaj ve Şairin Üretim Süreci İlişkisine Bir Bakış(2014) Atabağsoy, Naim; 47393; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiConference Object Kolaylık ve Kolaylaştırıcılık Açısından İnfografik Tasarım Süreci Adımları(2019) Nuhoğlu Kibar, Pınar; Akkoyunlu, Buket; 8539; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiKarmaşık bilgiyi etkili bir biçimde görselleştirme yollarından biri olan infografiklerin tasarım süreci öğrenenlerin içeriği derinlemesine incelemesini, anlamlandırmasını, sözcük ve görüntüleri bir araya getirerek görsel yoğun bir biçimde, büyük resimde bilgilerini paylaşabilmelerini sağlamaktadır. Öğrenenlerin karmaşık bilgiyi görselleştirebilmeleri için öncelikle içeriği çözümlemeleri, çözümledikleri içeriği görsel açıdan inceleyerek görsel tasarım çözümlemesini yaparak infografiğin taslağını oluşturmaları ve ardından dijital ortamda geliştirerek tasarım sürecini tamamlamaları gerekmektedir. Öğrencilerin geçirmesi gereken bu yoğun süreç alt aşamalardan oluşmaktadır. Bu aşamaların öğrenciler tarafından ne düzeyde kolay ya da kolaylaştırıcı olarak nitelendirildiği sürecin alt adımlarının etkililiği ilişkili olup öğrencilerin infografik tasarım süreci çıktılarını etkilemektedir. Bu araştırmanın amacı infografik tasarım süreci adımlarının kolaylık ve kolaylaştırıcılık açısından incelenmesi olup, bu amaçla bir infografik tasarım uygulaması gerçekleştirilmiş ve süreç sonunda katılımcılara araştırmacılar tarafından geliştirilmiş infografik tasarım süreci adımlarını temel alan anket yöneltilmiştir. İnfografik tasarım uygulaması bilişim teknolojileri öğretmen adayları olan 21 üniversite öğrencisinin gönüllü olarak katıldıkları bir atölye çalışmasında gerçekleştirilmiştir. Anket, 5 dereceli ordinal ölçek düzeyinde olup “İnfografik tasarlama sürecinde kolaylıkla yapabildim” (13 madde) ve “infografik tasarım sürecimi kolaylaştırdı” (8 madde) başlıklı iki ayrı bölümden oluşmaktadır. Anketin ilk bölümünde öğrencilerin infografik tasarım sürecinde infografik tasarım süreci adımlarının kolaylığına ilişkin algılarının belirlenmesine yönelik “rubrikle örnek infografik incelemek”, “veriyi analiz etmek”, “görselleştirme biçimlerine karar vermek”, “ikonları belirlemek”; ikinci bölümünde ise infografik tasarım sürecini desteklemesi amacıyla süreçte yer alan “etkili infografik özellikleri sunusu”, “çevrimiçi hazır araç kullanmak”, “taslak oluşturmak” gibi adımlara yer verilmiştir. Ankete verilen cevaplar, ordinal ölçek düzeyinde olduğu için yüzde, frekans ve medyan değerleri üzerinden analiz edilmiştir. Anketin ilk bölümünde ulaşılan medyan değerlerine göre orta değerin 4 derecesinde, ikinci boyutta ise 4 ve 5 derecelerinde yığılma olduğu belirlenmiştir. İlk boyuta ilişkin anket verileri derece bazında incelendiğinde 2. derecede yığılmanın en fazla %14,3 olduğu, başka bir deyişle öğrencilerin %14,3’ünün bazı adımları diğerlerine gore zor yapabildiklerini belirttikleri görülmektedir. Öğrencilerin %14,3’ü alt açıklamaları oluşturma ve ikonları belirleme, %9,5’i renk paletini oluşturma ve sayfa düzenine karar verme adımlarını diğer adımlara göre daha zor gerçekleştirebildiklerini belirtmişlerdir. İkinci boyuta ilişkin medyan değerleri incelendiğinde orta değerin 5 olduğu rubrikle örnek inceleme, veri üzerinde beyin fırtınası yapma, çevrimiçi hazır araç kullanma, çevrimiçi hazır araçta bulunan şablonlar ve çevrimiçi hazır araçta bulunan ikonlar maddelerinin infografik tasarım sürecini diğer maddelere gore daha çok kolaylık sağladığı; orta değerin 4 olduğu etkili infografik özellikleri sunusu, taslak oluşturma, çevrimiçi hazır araçla ilgili videoları izleme adımlarının diğerlerine gore nispeten kolaylaştırıcılığının düşük olduğu görülmektedir. Öğrencilerin %52,4’ü rubrikle örnek incelemenin, %57,1’I veri üzerinde beyin fırtınası yapmanın, %57,1’I çevrimiçi hazır araç kullanmanın, %61,9’u çevrimiçi hazır aracın içinde şablonların ve ikonların yer alıyor olmasının tasarım sürecini kolaylaştırdığını belirtmişlerdir. Öğrencilerin nispeten zor ya da daha az kolaylaştırdığını belirttiği bu aşamalara ilişkin alınabilecek önlemler ileriye dönük infografik tasarım sürecinin niteliğinin arttırılmasını sağlayabilir. Bu bağlamda öğrencilerin nispeten zor olarak nitelendirdikleri alt açıklama oluşturma, ikon belirleme, renk paleti oluşturma adımlarının alt aşamalara bölünmesi ya da aşamalara renk paleti oluşturma, ikon setlerini tanıma ya da etkili kısa açıklamalar oluşturma gibi ön çalışmalar eklenmesi öğrencilerin bu aşamaları daha kolay yapmalarını sağlayabilir. Etkili infografik özellikleri sunusunun süreci daha çok kolaylaştırabilmesi için tasarım ilkelerinin yer aldığı bu sununun boyut boyut her bir öğrencinin etkin yorum getirip uygulama yapabileceği bir biçimde tasarlanabilir. Taslak oluşturma aşaması dijital tasarım aşamasından ayrı bir aşama olduğu algısını ortadan kaldıracak nitelikte direk çevrimiçi ortamdaki tasarım düzleminde gerçekleştirilecek şekilde aşamalandırılıp planlanabilir. Çevrimiçi aracın kullanımına ilişkin projeksiyonla izlenen videoların, etkileşimli versiyonlarının geliştirilerek öğrencilere ön uygulama olarak sunulması da tasarım sürecini kolaylaştırabilirArticle Namık Kemal ve Ahmed Midhat Efendi’de Kadın Köleliğine Bakış(2021) Atabağsoy, Naim; 47393; 09.01. Ortak Dersler Bölümü; 09. Rektörlük; 01. Çankaya ÜniversitesiNamık Kemal ve Ahmed Midhat Efendi, eserleriyle Osmanlı modernleşmesinin seyrine ilişkin araştırmacılar açısından önemli veriler sunmaktadırlar. Bu çalışmada aynı yıl, 1876 yılında kaleme alınan Namık Kemal’e ait İntibah ve Ahmed Midhat Efendi’ye ait Felâtun Bey ile Râkım Efendi romanlarında yazarların, Osmanlıların tecrübe ettiği modernleşme sürecinde kadının toplumsal konumuna ilişkin nasıl bir yaklaşım ortaya koydukları ve esaret konusundaki tutumları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Şerif Mardin’in Batılılaşma sürecindeki ilk romanlarda üzerinde durulan en önemli iki konudan birinin kadının toplumdaki yeri olduğu yönündeki tespiti ve özellikle de modernleşmeyi tecrübe eden toplumlarda kadının toplumsal alandaki konumunun tartışmaya açılması söz konusu süreçte belirgin bir rol üstlenen iki yazarı, hem de aynı yıl kaleme aldıkları eserler yoluyla özellikle bu bağlamda kıyaslamayı ilginç kılmıştır. Bu doğrultuda, Namık Kemal’in İntibah romanındaki kadına, özellikle de esir kadına bakışında daha nesneleştirici bir tutum takındığı, Ahmed Midhat Efendi’nin ise bu konuda daha ılımlı bir söyleme sahip olduğu görülür. Dolayısıyla modernleşme sürecinde iki Osmanlı aydını arasındaki ayrım belirginlik kazanır.
