Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/226
Browse
Browsing Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri by Subject "Bölgesel Satış Potansiyeli Tahmini"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Onur Yılmaz (2018). Mathematical models for locating sales offices in Turkey for an apparel textile and fashion industry / Türkiye konfeksiyon ve moda endüstrisinde satış ofislerinin lokasyonu için matematiksel modeller. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Mathematical models for locating sales offices in Turkey for an apparel textile and fashion industry(2018-06-05) Yılmaz, Onur; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüDünyada ve Türkiye'de ticaret hacminin büyümesi, sektöre sürekli yeni aktörlerin katılımı ve zorlu rekabet koşulları perakende sektörünün hızla gelişmesine sebep olmuştur. Şirketler, rekabet güçlerini artırmak, daha fazla satış ve daha yüksek ciro oranları elde etmek için süreçlerinde daha sıkı politikalar ve stratejiler geliştirmektedir. Bu nedenle, şirketler bilimsel yöntemlere dayanan gerçekçi kararlar almak zorundalar. Perakendecilik, tedarik, stok yönetimi, perakende zinciri yönetimi, satış ve satış sonrası hizmetler olarak beş ana süreçten oluşmaktadır. Hali hazırda literatürde süreçleri kendi içinde optimize eden modeller bulunmakla birlikte süreçlerde alınan kararlar diğer süreçlerin karar mekanizmasını etkilediğinden, toplam faydayı maksimize etmek için süreçler bir bütün olarak ele alınmalıdır. Bu bağlamda, bu tezin amacı perakende süreçlerinde firma karını maksimize eden Lineer Matematiksel Programlama Modeli kurularak süreçleri bütünleşik şekilde ele alan karar destek sistemi geliştirmektir. Bu sayede, yeni mağaza açılması ve/veya var olan mağazaların kapatılması ve/veya yenilenmesi de dâhil olmak üzere kritik kararların tüm sistem göz önünde bulundurularak alınması hedeflenmiştir. Bu bağlamda modelin en önemli girdilerinden birisi satış tahminidir. Bu ise geçmiş verisi bulunmayan yeni açılacak mağaza lokasyonları için problem teşkil etmekte ve literatürde bu konuda pek fazla çalışmaya rastlanmamaktadır. Bu amaçla literatürde potansiyel müşteri tahmini için kullanılan Huff Ağırlık Metodu uyarlanarak potansiyel satış miktarları Regresyon modeli ile tahmin edilmiştir. Bu da kendi başına literatüre bir katkı sağlamaktadır. Kurulan model örnek firma verileri ile sınanarak uygun olduğu görülmüştür.