Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/179

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 115
  • Item
    Citation Count: Yaylak, Refik Koray (2022). Scattering waves by a cylindrical conductive surface / İletken silindirik bir yüzeyden dalgaların saçılması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri ;Enstitüsü.
    Scattering waves by a cylindrical conductive surface
    (2022) Yaylak, Refik Koray; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    Elektromanyetik dalgaların saçılması, elektromanyetik dalgaların bir yüzeyle etkileşime girdiğinde yön veya frekans değiştirmesi sürecidir. Bu saçılma olayı, yüzeyin elektromanyetik dalgaları yansıtması ve kırması sonucu gerçekleşir. Bu tezde, iletken bir silindirik yüzey üzerinde elektromanyetik dalgaların saçılması ele alınmıştır. Elektromanyetik dalgaların saçılması genellikle Maxwell denklemleri kullanılarak analiz edilir. Maxwell denklemleri, elektrik alanı ve manyetik alanı birbirine bağlar. Elektromanyetik dalga yayılımı ve saçılması gibi olayların, matematiksel modellenmesini sağlar. İlk olarak, bu elektromanyetik dalgalar Maxwell denklemlerine dayanan bir şekilde modellenir. Silindirin yüzeyindeki elektrik alanı ve manyetik alanı ifade eden uygun denklemler kullanılır. Daha sonra, Uzak alan yaklaşımı kullanılır. Ancak, uzak alan yaklaşımı saçılan elektromanyetik dalgaların gözlem noktasına olan mesafenin dalga boyu oranının yeterince büyük olduğu durumlarda geçerlidir. Uzak alan yaklaşımı; saçılma olayının genellikle, saçılma kesitini, yayılım açısını, saçılan dalga yoğunluğu gibi parametreleri analiz eder. Bu parametreler, saçılan dalganın özelliklerini belirlemek için kullanılır, ve bununla birlikte saçılma olayı analiz edilir. Saçılan alanların davranışı teoride ve MATLAB ile simülasyonda analiz edilir, daha sonra sonuçlar Ansys HFSS yazılımı ile karşılaştırılır.
  • Item
    Citation Count: Hamad Dakheel, Taha (2015). Application of cubically convergent iterative method for zero - pole analysis of high order filter circuits. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Application of cubically convergent iterative method for zero - pole analysis of high order filter circuits
    (2015) Hamad Dakheel, Taha; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
  • Item
    Citation Count: Sulaiman, Abdulmajeed (2019). Comparison of consensus algorithms in wireless sensor networks / Kablosuz sensör ağlarında kullanılan uzlaşı algoritmalarının karşılaştırılması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Comparison of consensus algorithms in wireless sensor networks
    (2019) Sulaiman, Abdulmajeed; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    Kablosuz sensör ağları geniş bir uygulama yelpazesinde, çok farklı türden veriyi takip etmek için kullanılmaktadır. Yakın gelecekte, Nesnelerin Interneti kavramının geniş kabulü ile kullanım alanı daha da artacak olan bu ağlarda önemli problemlerden biri de ağdaki sensörlerin takip edilen değerler konusunda hemfikir olmalarını sağlamaktır. Bu amaca yönelik olarak farklı uzlaşı algoritmaları geliştirilmiştir. Bu algoritmalar, düşük hesaplama karmaşıklığı, hızlı yakınsama, düşük enerji sarfiyatı gibi farklı kriterleri sağlamayı amaçlamaktadırlar. Bunun yanı sıra, hareketli otonom cihazların belli bir noktada buluşmaları gibi başka alanlarda da uzlaşı algoritmaları kullanılmaktadır. Bu tezde amacımız, farklı kriterlere göre tasarlanmış uzlaşı algoritmalarının benzetimler ışığında karşılaştırmalarını sunmak, ve kullanım alanlarına göre her birinin diğerlerine göre avantajlarını ve dezavantajlarını ortaya çıkarmaktır.
  • Item
    Citation Count: Tahseen Sedeeq, Fidan (2016). Simulative and real time stabilization and control of the cart-pendulum system / Arabalı sarkaç sisteminin benzetimsel ve gerçek zamanlı dengelenmesi ve kontrolü. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Simulative and real time stabilization and control of the cart-pendulum system
    (2016) Tahseen Sedeeq, Fidan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    Arabalı sarkaç sisteminin doğrusal olmayan bir dinamiği bulunmaktadır ve matematiksel modeli yüksek dereceli türevsel denklemlerle ifade edilmektedir. Ayrıca bu sistemin, bazı kontrol uygulamalarında kararsız denge noktalarında dengelenmesi ve kontrol edilmesi gerekmektedir. Bu özelliklerinden dolayı, arabalı ters sarkaç sistemi hem benzetimlerde hem de gerçek zamanlı uygulamalarda kontrol algoritmalarının tasarlanması ve uygulanması için iyi bir sınama ortamıdır. Bu tezde, arabalı sarkaç sisteminin ters sarkaç kipinde dengelenmesi ve kontrol edilmesi için farklı kontrol algoritmalarının uygulanabilirliği analiz edilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, ilk olarak, sistemin yapısının benzetimi yapılmış ve durum geri beslemesi kontrol stratejisi benzetimde uygulanmıştır. Buna karşın, durum geri beslemesi kontrol stratejisi gerçek zamanlı uygulamada başarısız olmuştur. Bu nedenle, gerçek zamanlı sistemin dinamiği ve sistemin matematiksel modelinin arasındaki uyumsuzluktan dolayı, gerçek zamanlı uygulamada bir sistem tanımlama adımına ihtiyaç duyulmuştur. Sistem tanımlama adımı yaklaşık doğrusal sistem yapısı hakkında değerli bilgileri tayin etmiş ve bu bilgiler gerçek zamanlı uygulamalarda dengeleme ve kontrol görevlerinin başarıyla sonuçlandırması amacıyla yeni ve yetkin denetleyicilerin tasarlanması için kullanılmıştır. Denetleyiciler, tanımlanan sistemin kök yer eğrisi çizimlerine dayanarak tasarlanmıştır. Denetleyiciler tasarlandıktan sonra kabiliyetleri farlı gerçek zamanlı uygulamalarda sınanmıştır.
  • Item
    Citation Count: Abdalrahman, Mouath (2015). Analysis and implementation of remote access computer communication / Analiz ve uzaktan erişim bilgisayar iletişim uygulama. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Analysis and implementation of remote access computer communication
    (2015) Abdalrahman, Mouath; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    Bu tezde uzaktan erişimli Sanal Özel ağ protokollerinin (PPTP,SSL, AND 2TP/IPsec) üç farklı tipi VMware ve GNS3 araçlarının kullanımı ile sanal olarak kurulmuştur. Buna ek olarak tüm protokollere benzer koşullar altında yapılan ölçüm testleri ile performansları test edilmniştir. Ayrıca, elde edilen bu sonuçlar, bir sonuca varılarak kıyaslama yapılabilmesi ve gelecek çalışmalara öneriler getirebilmesi için dikkatle çalışılmıştır.
  • Item
    Citation Count: Tatgın, Deniz (2008). Effects of beam types in the performance of free space optics systems / Işık hüzmesi tiplerinin serbest uzay optik sistemleri performansındaki etkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Effects of beam types in the performance of free space optics systems
    (2008) Tatgın, Deniz; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    Bu tezde, birçok hüzme tipini birleştiren bir genel ışık kaynağı formülü geliştirildi. Genel kaynak ışık hüzmesi formulünde farklı paremetre setleri kullanılarak, farklı ışık hüzmelerinin kaynak denklemleri elde edildi. Matlab kullanılarak, çeşitli hüzme tipleri için kaynak düzleminde ışık şiddeti dağılımları çizildi. Genel kaynak hüzmesi için türbülanslı atmosferde alıcıdaki ortalama ışık şiddeti hesaplandı ve Dark Hollow, Flat-topped, Bottle, Lorentz ve Süper Gauss gibi bazı spesifik hüzmelerin alıcı düzleminde oluşturduğu ışık şiddeti dağılımları nümerik hesaplanarak çizdirildi.
  • Item
    Citation Count: Oğuz, Tuğba (2015).Digital hearing aid design using low complexity filters / Düşük hesap yüklü süzgeçler kullanarak sayısal işitme cihazı tasarımı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Digital hearing aid design using low complexity filters
    (2015-09) Oğuz, Tuğba; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    For convenience reasons, hearing aids are getting smaller in size everyday. This requires smaller hardware and efficient software designs for digital hearing aids. The main component in hearing aid software is the signal processing part. To meet stringent requirements on size and energy, the signal processing techniques used in digital hearing aids should have low-computational complexity. In this thesis, a comparative performance analysis for different low-complexity filter design techniques used in digital hearing aids is presented
  • Item
    Citation Count: Küçükkara, Nebahat Yağmur (2021). Application of the physical optics method to impedance wedge diffraction problem / Empedans kama kırınım problemlerinde fiziksel optik metodun uygulanması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Application of the physical optics method to impedance wedge diffraction problem
    (2021) Küçükkara, Nebahat Yağmur; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği bölümü
    Bu tezde, empedans yarı düzlemi ile saçılan elektrik alanı ve mükemmel bir elektrik iletken (PEC) kama, fiziksel optik (PO) yöntemi kullanılarak incelenecektir. Kama kırınım problemi için fiziksel optik yöntemi genişletilmiştir. Gelen ve yansıyan saçılan dalgalardan oluşan fiziksel optiğin integrali, bir mükemmel iletken yarı düzlemi tarafından düzlem dalgalarının kırınım probleminde ele alınır. Fiziksel optik yöntemine dayalı saçılan elektrik alanlarının ifadesi, bir mükemmel iletken kama için türetilmiştir. Ek olarak, bir mükemmel kamanın bölgeleri ve yüzey dalga alanları için fiziksel optik integralinin çözümleri incelenmiştir. İntegraller, stasyonel faz ve köşe nokta metodu kullanılarak hesaplanmıştır. Düzgün kırınımlı dalgalar, fiziksel optik integralinin asimptotik değerlendirilmesiyle elde edilir. Saçılan elektrik , gelen ve yansıyan fiziksel optik integraller, toplam, toplam geometrik optik, kırınımlı ve tekdüze kırınımlı alanların grafikleri çizdirilmiş ve sayısal olarak analiz edilmiştir. Sonuçlar ayrıca literatür ile karşılaştırılmıştır.
  • Item
    Citation Count: Mahmood, Ahmed Imad (2016). Simulative and real time DC motor speed control. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Simulative and real time DC motor speed control
    (2016) Mahmood, Ahmed Imad; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    DC motor velocity control is one of the most commonly encountered control applications in literature as DC machines are exclusively used in industrial applications. The DC motors are assumed to have linear and stable characteristics, and for this reason they are supposed to be controlled easily. However that is not the case in real time applications. This thesis provides a real time controller design approach in cooperation with system identification. Primarily the linear mathematical model of an experimental DC motor speed control system set-up is constructed in simulation and this model is used to obtain a controllerfor the speed control mission yet the controller obtained in the simulation turn out to be unsuccessful in the real time application. Hence, a real time system identification step is executed to attain an approximate system linear model and it is observed that identified system structure varied from the mathematical model significantly. Finally, A new controller is designed for the identified system and it verified by different tests that this controller operates comparably well in real time applications.
  • Item
    Citation Count: Karakoç, Ceyda (2011). Dwdm technology and ason / Dwdm teknolojisi ve ason. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Dwdm technology and ason
    (2011) Karakoç, Ceyda; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing) system which is the main point for telecommunication networks; evolved rapidly day by day. In this thesis, DWDM systems are analysing with new technologies and also evaluating some parameters like dispersion parameter with real measurements.
  • Item
    Citation Count: Yakışır Girgin, Burcu (2015). Blocker Security System with LEDs (BSSL) / Engelleyi̇ci̇ LEDli̇ Güvenli̇k Si̇stemi̇. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Blocker Security System with LEDs (BSSL)
    (2015) Yakışır Girgin, Burcu; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    In this thesis, we designed and developed a prototype of a non-lethal system using light emitting diodes (LEDs) as the light source. The system, which is called a Blocker Security System with LEDs (BSSL), sends a light beam whose color and light intensity are changed in time (spectrally, temporally) according with certain pre-programmed patterns. It was observed in the literature that these changes in light patterns cause headache, nausea, dizziness and visual defects on people who are exposed to them.These effects are observed when the change in light pattern from the LEDs is fast enough so that human's brain could not process properly the information transmitted, and therefore, it cannot decode the changes in the speed they come. In the thesis, experiments are made, and measurements are performed by using the designed and developed Blocker Security System's prototype, and assessments of the experimental data have been performed to find the most effective patterns of the light. We searched the patterns that cause the desired effects on the people and tried to find the best pattern. The subsystems of the BSSL, mainly the LEDs, the optical system that guides the light beams from the LEDs, the cooling system, the battery system, the body, and the LED drivers that generate the required light patterns were investigated. We focused mostly on the drivers that not only provide the necessary forward currents to the LEDs, but also generate the lighting patterns required from them. In doing this, we developed the embedded software required to form the lighting patterns through the driver.
  • Item
    Citation Count: Bayraktar, Mert (2015). Comparison of probability of error performance for truncated Bessel and Bessel Gauss beams / Kesik Bessel ve Bessel-Gauss ışınlarının hata oranı performans karşılaştırılması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Comparison of probability of error performance for truncated Bessel and Bessel Gauss beams
    (2015) Bayraktar, Mert; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    In this thesis, probability of error and SNR performances of truncated Bessel and Bessel-Gauss beams in free space optical communication system were compared. Source beams were determined as truncated Bessel and Bessel-Gauss beam. Then, the simulation of propagation of these beams was simulated in MATLAB. This simulation was performed by using random phase screen approach. Random phase screen was used as a model of the turbulent atmosphere in reality. Data symbols were transmitted to receiver side through the random phase screen. To reach the probability of error of this communication system, error counting was applied. By this way, performance comparison of the beams was derived and relative plots were located in this paper.
  • Item
    Citation Count: Çelik, Süleyman Burak (2015). The scattering process of cylindrical waves by a convex hyperbolic reflector / Silindirik dalgaların dışbükey hiperbolik bir yansıtıcıdan saçılması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    The scattering process of cylindrical waves by a convex hyperbolic reflector
    (2015) Çelik, Süleyman Burak; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    In this thesis, the scattered fields by a perfectly conducting convex hyperbolic reflector were investigated by using the methods of modified theory of physical optics and physical optics. Furthermore, the geometrical optics and edge diffracted fields were evaluated by the stationary phase method and the edge point technique, respectively. The uniform diffracted field expressions were obtained by the method of the uniform theory of diffraction. Moreover, the results of modified theory of physical optics and physical optics were plotted and compared numerically. The results of geometrical optics and uniform diffracted fields were also plotted and analyzed numerically.
  • Item
    Citation Count: Arlı, Ahmet Çağrı (2015). Detecting subthreshold signals in field effect transistors by using stochastic resonance phenomenon / Alan etkili transistörlerde stokastik rezonans kavramı kullanarak eşik altı sinyal tespiti. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Detecting subthreshold signals in field effect transistors by using stochastic resonance phenomenon
    (2015) Arlı, Ahmet Çağrı; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    Until recently it is accepted that noise is always a degrading factor for the performance of electronic communication and signal processing systems. For this reason many of the studies on signal processing and communication systems focused on eliminating the negative effects of noise signal on information bearing signal. However, recently it is discovered that noise can play a positive role for the detection of weak signals for electronic systems employing nonlinear electronic devices. It is seen that the detection of the weak signals in nonlinear systems is possible when an optimum amount of noise is added to the information bearing signal before passing the signal through the nonlinear system. And this concept is named as stochastic resonance, i.e., SR. In this thesis it is shown that it is possible to develop a training based model for the SR systems that decides optimum noise signal to be added to the weak information signal directly for the best system performance. In the second part of the thesis study a practical application of the SR concept on a nonlinear electronic device, field effect transistor (FET), is demonstrated. For this purpose a user interface program using C# is developed and some part of the signal processing is done using the field programmable gate arrays (FPGA).
  • Item
    Citation Count: Al-Mihrab, Mohammed (2012). Compact microstrip bandpass filter based on concentric ring resonators / Halka rezonatörler ile oluşturlmuş mikroşerit bant geçiren filtre tasarımı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Compact microstrip bandpass filter based on concentric ring resonators
    (2012) Al-Mihrab, Mohammed; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    In this dissertation, a new dual mode microstrip bandpass filter has been presented for the requirements of modern wireless communication systems. The filter has been constructed from double concentrated square loop resonators; each resonator is based on applying step impedance resonator generator on each side of closed resonator. The proposed bandpass filters have been designed using a substrate with a dielectric constant of 10.8 and thickness of 1.27mm at 2.43GHz and 5.75 GHz resonant frequencies.These filters have compact size and narrow band response which are the requirements of mobile wireless communication systems. The performance of suggested filters have been analyzed using Microwave office software package and Sonnet simulator, which are widely adopted in microwave research and industry. The output results showed that this filter possesses very good frequency responses and high selectivity as well as blocked 2nd harmonic in out of band regions.
  • Item
    Citation Count: Al-Khazrajı, Ali Adnan Hussein (2018). Comparison of indoor positioning techniques using visible light communication / Görünür ışık iletişimi ile iç mekân konumlandırma tekniklerinin karşılaştırılması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Comparison of indoor positioning techniques using visible light communication
    (2018) Al-Khazrajı, Ali Adnan Hussein; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü t
    Visible light communication (VLC) is one of the most widely used indoor positioning technique. It has attracted wide attention in recent decades as it tries to integrate illumination with communication. In this research, the triangulation of the received signal strength (RSS) algorithm, based on indoor VLC positioning system, is utilized, where LED light is the transmitter and a photo detector is the receiver. The receiver detects the signal power from different paths including diffuse and direct path to calculate the distance between the transmitter and receiver. Then, the received power that reflected of each wall from the room reflections is analyzed on the receiver surface. To this end, the performance of linear least square (LLS) approach is evaluated by cumulative distribution function (CDF) of the positioning errors. To be more precise, the errors are estimated for all the locations over the room and compared with two different LED pattern of rooms. The simulation results show that the proposed system is capable of achieving a much higher positioning accuracy with lower complexity meanwhile the vertical distance between LEDs and receiver (Rx) surface is equal to 5 m for the first time, whereas in all previous works the vertical distance is lower .
  • Item
    Citation Count: Radie Al-Khayyat, Ahmed Hussein (2016). Relay selection and distributed code design for cooperative communication systems. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Relay selection and distributed code design for cooperative communication systems
    (2016) Radie Al-Khayyat, Ahmed Hussein; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    Despite the advantage of multiple-input multiple-output (MIMO) systems, nevertheless mobility, size, or other constraints of mobile devices prevent the use of such systems. Also the complexity (multiple radio-frequency (RF) front ends at both the transmitter and the receiver), channel estimation in centralized MIMO systems degrade the performance. In such, the alternative would be to option to cooperative communication systems via multiple intermediate relay nodes. Once intermediate nodes work cooperatively, they form a virtual MIMO system. The destination receives multiple copies of the same data signals from the source and one or more relay nodes, and combines these to generate diversity. In cooperative communication systems, the performance of the system degrades significantly. This performance degradation is attributed to assume the relay nodes at favorable location, which cannot be justified in random topology networks. In this thesis we propose a relay nodes selection, which guarantees several goals: higher throughput, less delay, a full diversity order, better BER, and higher spectral efficiency. In this thesis, we propose a multi-relay selection protocol for decentralized wireless networks. The proposed relays selection protocol aim to address some issues: selecting relay nodes within the coverage area of the source and destination to ensure that the relays are positioned one hop away from the destination; ensuring the best node (best relays with less distance and attenuation from the destination) access the channel first; and ensuring that the proposed relays selection is collision free. Furthermore, we consider minimizing spectral efficiency loss and BER. In detail, we propose protocol which reduces the spectral efficiency loss in cooperative communication systems. The destination indicates success or failure by broadcasting a single bit of feedback to the source and best relay node. If the source-destination link quality is sufficiently high compared to source-relay and relay-destination links quality, the feedback indicates success of the direct transmission, and the relay does nothing. Otherwise, the feedback requests send by destination that the best relay node to retransmit what it received from the source. In such, relay node does not always retransmit, which increase the spectral efficiency in cooperative communication systems. Best relay node is determined with maximum link quality from source-relay and relay-destination links quality. We finish this thesis by investigating the optimal power allocation and code rate allocation. The optimal power allocation is done considering the cases such that either the received data at relay includes errors or it does not contain any error. On the other hand, the optimal code rate allocation is done considering the case received data received data at relay includes errors. We show the system performance is better compared to equal power and code rate allocation.
  • Item
    Citation Count: Al-Jhyyish, Ahmed Mohammed Hamid (2016). Design and evaluation of cooperative adaptive cruise control (CAAC) for the improvement of highway traffic flow / Trafik akışını iyileştirmek için kooperatif otomatik seyir kontrolünde dizayn ve değerlendirme. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Design and evaluation of cooperative adaptive cruise control (CAAC) for the improvement of highway traffic flow
    (2016) Al-Jhyyish, Ahmed Mohammed Hamid; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    The subject of intelligent transportation systems (ITS) began to take worldwide attention in the last decade. One main purpose of deploying ITS is the improvement of traffic flow capacity on highways while ensuring safety. Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC) is a method used to support the flow of road vehicles at a safe distance in the form of vehicle strings. In order to enable small inter-vehicle spacing, CACC is implemented on each vehicle by the use of vehicle distance measurements as well as information from other vehicles via vehicle-to-vehicle communication. An important goal of CACC is the achievement of string stability in order to attenuate fluctuations in the vehicle motion along vehicle strings. Hereby, CACC designs in the literature are lmited to the case of homogeneous vehicle strings, where all vehicles have identical dynamic properties. In the first part of this thesis, an original CACC H∞ controller design method is developed for the practical case of heterogeneous vehicle strings while achieving v string stability. The second part of this thesis considers the issue of delay in the CACC control design for platoons of vehicles. Several H∞ control design methods for time-delay systems are applied to address both communication and vehicle plant delay. For each method, a longitudinal controller for a platoon of vehicles is obtained which results in the achievement of string stability. In addition, a comparison of the different methods regarding the supported delay and inter-vehicle spacings is performed. The findings of the thesis are supported by representative simulation experiments. We note that, to the best of our knowledge, no research has considered the CACC design for heterogeneous vehicles and CACC design with delay.
  • Item
    Citation Count: Ali Kahiya, Ardm Haseeb Mohammed (2017). Optimal control problems for safe and efficient lane changes of self-driving vehicles / Otonom araçların emniyetli ve verimli şerit değişikliklerine yönelik optimal kontrol problemleri. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Optimal control problems for safe and efficient lane changes of self-driving vehicles
    (2017-09) Ali Kahiya, Ardm Haseeb Mohammed; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    Intelligent Transportation Systems (ITS) aim at increasing the traffic throughput and safety, reducing the total travel time and traffic congestion using novel achievements of communication and control technologies. In particular, the development of self-driving vehicles is an important application of ITS that is expected to show a considerable impact in the near future. When implementing self-driving vehicles, the realization of lane changes is a necessary task. Accordingly, this thesis focuses on the computation of longitudinal and lateral maneuvers during lane changes. The thesis first determines several models for the longitudinal and lateral vehicle dynamics that are deemed suitable for representing normal driving situations. In addition, a novel method for decoupling the longitudinal and lateral motion is proposed. Based on the vehicle models, an optimal control problem for lane change maneuvers is formulated and two methods for the solution of this optimal control problems are developed. The first method is a direct collocation method. Using a given number of collocation points, the optimal control problem is converted to a nonlinear programming problem that can be solved by standard nonlinear programming solvers. The second method is gradient-based. Using a first-order approximation of the system model, a gradient-based search achieves an approximation of the optimal control solution. It is observed during the thesis study that the optimal control solutions cannot be determined in real-time. In order to address this problem, the thesis further studies the approximation of the optimal control trajectories by curves that can be parametrized analytically and that can be computed in real-time. To this end, bi-elementary paths that are based on clothoid curves and their analytical approximation by bi-elementary arc-splines are found suitable. The thesis proposed computational methods for the fast computation of lane change trajectories using these curves. As an application of the developed results, the thesis considers the recent technology of cooperative adaptive cruise control (CACC) for tight vehicle following. Existing CACC designs assume straight roads and hence only consider the longitudinal vehicle dynamics. The thesis extends the existing results to the case of CACC on curved roads.
  • Item
    Citation Count: Kunt, Yusuf (2020). Ship detection and classification using type of convolution neural networks / Evrişimli sinir ağları kullanılarak gemi tanıma ve sınıflandırma. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
    Ship detection and classification using type of convolution neural networks
    (2020) Kunt, Yusuf; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü
    Gemi sınıflandırma ve tanıma sistemleri, denize kıyısı ve boğaz geçişleri yoğun olan ülkeler de ulusal ve yerel savunma, gemi trafik kontrolü, kaçak balıkçılık, korsan, insan tacirleri ve küresel ticaret zinciri gibi sorun oluşturabilecek birçok alanda kullanılmaktadır. Bu sorunlara erken müdahale edebilmek için gemi sınıflandırma ve tanıma ile ilgili farklı farklı çözüm metodları geliştirilmiştir. Bu metodlar üzerinde yapılan araştırmalarda yoğun olarak iki gruba ayrılmıştır. Bunlar Uydu ve SAR görüntüleri üzerine yapılan çalışmalardır. Bu kaynaklar üzerinde yapılan çalışma sayısı fazla olsada gelen görüntüler herkesin kullanımına açık değildir. Ayrıca çözünürlükleri gemi sınıflandırma ve tanıma için yetersiz kalmaktadır. Bu metodlara alternatif çözüm olarak derin öğrenme teknolojisi olan CNN' ler oldukça popüler hale gelmiştir. Geçtiğimiz 30 yıl boyunca, bilgisayar görme teknolojileri görsel görevlerde insanlara yardım etmekte zorlandı. Ancak, bugün derin öğrenme teknolojisindeki büyük ilerlemeler, bilgisayarların görüntüleri bir kişi kadar başarılı ve hatta daha iyi işleme yeteneğini sağlamıştır. Tezimizin CNN mimarileri üzerine kurulmasının sebeplerinden birisi de CNN modellerin sınıflandırma ve tanıma problemlerindeki senaryolara göre kolaylıkla sınıf sayılarının genişletilebilir olmasıdır. Bu tezde gemi sınıflandırma için VGG16, VGG 19, DenseNet121, Xception gibi literatürdeki en popüler derin öğrenme CNN mimarileri kullanılmıştır. Ayrıca gemi tanıma için ise YOLOv3 gibi yüksek performans elde edilen CNN mimari tercih edilmiştir. Tezimizde bu modellerin sonuçları karşılaştırılmıştır. Eğitim ve test için kendimizin oluşturduğu 6 adet gemi den oluşan veri setimiz kullanılmıştır. CNN modelleri çok fazla sayıda eğitim seti gerektirdiği için öğrenme aktarım teknolojisi, veri yetersizliği sorununu ortadan kaldırmak amacıyla bu modellerde uygulanmıştır. Tezimizin literatüre olan katkısını, gemi sınıflandırma problemleri için CNN model mimarilerin karşılaştırılması, CNN model mimarisindeki katman sayılarının etkilerinin araştırılması ve bu probleme yönelik uygun hiper parametre seçimi olarak sıralayabiliriz. Gemi tanıma için ise etiketli veri sayısının performans üzerindeki etki olarak değerlendirebiliriz.