Bilgilendirme: Sürüm Güncellemesi ve versiyon yükseltmesi nedeniyle, geçici süreyle zaman zaman kesintiler yaşanabilir ve veri içeriğinde değişkenlikler gözlemlenebilir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.
 

Machine learning based anomaly detection technique for in-vehicle networks

Thumbnail Image

Date

2017

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Çankaya Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

The automotive industry faces a revolution by connecting vehicles to the communication infrastructure in the scope of intelligent transportation systems (ITS). The idea of internet of things (IoT) entering the automotive domain raises much skepticism about security and privacy issues. The information received from and sent to vehicles bears considerable risks for all components in the transportation system. Commonly, the IT industry uses firewall devices to filter communication in both receiving and transmitting directions that require heavy maintenance personnel support and instant configuration changes. Considering the mobility of vehicles and the light-weight nature of in-vehicle networks, firewalls require too many resources and miss automated decision making. Intrusion detection systems (IDS) are widely used in traditional IT networks and try to close gaps resulting from stateful firewalls. This thesis proposes the In-Vehicle Anomaly Detection Engine (IVADE) as an anomaly based intrusion detection algorithm for in-vehicle controller area network (CAN) applications using machine learning methods. The algorithm aims at detecting malicious manipulations of vehicle mobility data (such as position, speed, direction) which are exchanged in the form of Cooperative Awareness Messages on vehicle to vehicle (V2V) and vehicle to infrastructure (V2I) networks. The functionality of IVADE is validated by simulations of a Lane Keeping Assistance system that is implemented on a CAN bus together with the electronic control units (ECUs) for signal measurement and control computations. The relevant features for applying machine learning in IVADE are derived from received CAN message fields, supported with automotive domain-specific knowledge of the dynamic system behavior and trained with Decision Trees. The obtained simulation results indicate that IVADE successfully detects anomalies in in-vehicle applications and hence supports safety-critical functions.
Otomotiv dünyası, araçları birbirlerine ve Akıllı Ulaştırma Sistemleri'nin (ITS) haberleşme altyapısına bağlayacak bir devrimle karşı karşıya kalmıştır. Otomotiv dünyasına Şeyler'in İnternetinin (IoT) girmesi, güvenlik ve gizlilik konularında soru işaretleri oluşturmuştur. Araçlara iletilen ve araçtan çevreye iletilen bilgi, Ulaştırma sistemindeki tüm bileşenler için riskler taşımaktadır. IT endüstrisi hem alım hem de iletim yönündeki haberleşmeyi filtrelemek için yoğun bakım desteği ve anlık konfigürasyon değişiklikleri gerektiren "Firewall" ekipmanları kullanır. Araçların hareketliliğini ve araç içi ağların düşük yoğunluğu düşünüldüğünde, "firewall" ekipmanları çok fazla kaynak gerektirmektedir ve otomatize edilmiş karar verme yeteneğinden yoksundur. Saldırı Tespit Sistemleri (STS), bilişim teknolojileri ağlarında yaygın olarak kullanılmakta ve "Firewall" ekipmanlarının durağan doğasında kaynaklı boşlukları kapatmaya çalışmaktadır. Bu tez, araç içi kontrol ağları (CAN) uygulamaları için Makine Öğrenmesi metotlarını kullanan anomali tabanlı araç içi saldırı tespit motorunu (IVADE) önermektedir. Araçtan araca ağlarda (V2V) ve araçtan altyapıya ağlarda (V2I) Kooperatif Farkındalık Mesajı (CAM) içeriği olarak paylaşılan ve aracın konum, hız ve yön bilgisini içeren Hareket Verisine yönelik veri bozma saldırılarını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Algoritmanın işlevselliği, Şerit Takip Asistanı (LKA) sistemine ait modelin sinyal ölçümleri ve kontrol işlemleri için Elektronik Kontrol Birimleri (ECU) ile bir CAN haberleşme hattı üzerine simülasyonu uygulanarak doğrulanmıştır. IVADE'de uygulanan makine öğrenmesi özellikleri, araç içi ağdaki CAN ağı üzerindeki mesajların veri alanlarından toplanmış, otomotiv sistemlerine özgü dinamik sistem davranışı bilgileriyle desteklenmiş ve Karar ağaçları ile öğrenilmiştir. Simülasyon sonuçları, önerilen algoritmanın araç içi uygulamalar için anomali tespitini başarıyla yaptığı ve emniyet-kritik fonksiyonları koruduğunu göstermiştir.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Akar, Arif (2017). Machine learning based anomaly detection technique for in-vehicle networks / Araç içi ağlar için makine öğrenmesi tabanlı anomali tespit tekniği. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

1

End Page

98
Page Views

1238

checked on Nov 23, 2025

Downloads

3463

checked on Nov 23, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo