Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

What Factors do Learners Attribute to Their Speaking Achievement?

dc.contributor.author Toscu, Saliha
dc.contributor.authorID 19287 tr_TR
dc.contributor.other Yabancı Diller Bölümü
dc.date.accessioned 2021-06-22T07:40:17Z
dc.date.available 2021-06-22T07:40:17Z
dc.date.issued 2020
dc.department Çankaya Üniversitesi, Hazırlık Okulu en_US
dc.description.abstract This study aims to explore the factors affecting speaking achievement of language learners who were studying at an English preparatory school at the university level in Turkey. The study involved the participation of 131 language learners who had intermediate level of English proficiency. The participants were chosen using convenience sampling and took part in the study on a voluntary basis. The instrument used to collect data basically had two parts. The first part involved Language Achievement Attribution Scale (LAAS) developed by Hsieh (2004), which aimed to reveal the reasons which the participants attributed to their speaking scores. The second part included Attitude/ Motivation Test Battery questionnaire (on a 5-point Likert scale) developed by Gardner (1985), which revealed the participants’ attitudes towards language learning, integrative and instrumental motivation, interest in foreign language and speaking anxiety. The data were analyzed on the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) and it was found that there was no statistically significant effect of motivation on language learners’ speaking achievement, but speaking anxiety influenced it. In addition, the study showed that there were differences among the participants in the reasons they attributed to their speaking success depending on how motivated and anxious they were. en_US
dc.description.abstract Bu çalışma, Türkiye’de üniversite seviyesinde İngilizce hazırlık okulunda öğrenim gören öğrencilerin konuşma başarılarını etkileyen faktörleri ortaya çıkarmayı amaçlar. Çalışma, İngilizce yeterliği orta düzey olan 131 dil öğrencisinin katılımını içermektedir. Katılımcılar uygun örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmistir ve çalışmada gönüllülük esasına bağlı olarak yer almışlardır. Veri toplamak için kullanılan araç temelde iki kısımdan oluşmaktadır. İlk kısım, katılımcıların konuşma puanlarına atfettikleri nedenleri ortaya çıkarmak için Hsieh (2004) tarafından geliştirilen Language Achievement Attribution Scale (LAAS) kullanımını içermiştir. İkinci kısım, katılımcıların dil öğrenmeye karşı tutumlarını, bütünleyici ve araç güdülenmesini, yabancı dile ilgilileri ve konuşma kaygılarını ortaya çıkaran Gardner (1985) tarafından gelitirilmiş Attitude/Motivation Test Battery anketi (5’li likert ölçeği üzerinde) kullanımını içermektedir. Veri Sosyal Bilimler İstatistik Programında (SPSS) analiz edilmiştir ve motivasyonun öğrencilerin konuşma başarısı üzerinde istatistiki önem tesiri olmadığı, fakat konuşma kaygısının konuşma başarısını etkilediği bulunmuştur. Ek olarak, çalışma katılımcılar arasında ne kadar motive ve kaygılı olduklarına bağlı olarak konuşma başarılarına atfettikleri nedenler bakımında farklar olduğunu göstermiştir. en_US
dc.identifier.citation Toscu, Saliha (2020). "What Factors do Learners Attribute to Their Speaking Achievement?", European Journal of Foreign Language Teaching, Vol. 4, No. 4. en_US
dc.identifier.doi 10.5281/zenodo.3721760
dc.identifier.issn 2537-1754
dc.identifier.issue 4 en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12416/4855
dc.identifier.volume 4 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof European Journal of Foreign Language Teaching en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess en_US
dc.subject Attributions en_US
dc.subject Speaking Achievement en_US
dc.subject Motivation en_US
dc.subject Anxiety en_US
dc.subject Language Learning / Atıflar en_US
dc.subject Konuşma Başarısı en_US
dc.subject Motivasyon en_US
dc.subject Kaygı en_US
dc.subject Dil Öğrenme en_US
dc.title What Factors do Learners Attribute to Their Speaking Achievement? tr_TR
dc.title What Factors Do Learners Attribute To Their Speaking Achievement? en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication c08758c7-b160-473c-8a04-315ef1a9dc50
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery c08758c7-b160-473c-8a04-315ef1a9dc50
relation.isOrgUnitOfPublication b719abf8-6508-4039-9b42-2bfb81dd36bc
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery b719abf8-6508-4039-9b42-2bfb81dd36bc

Files

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: