Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

What Factors do Learners Attribute to Their Speaking Achievement?

dc.contributor.authorToscu, Saliha
dc.contributor.authorID19287tr_TR
dc.date.accessioned2021-06-22T07:40:17Z
dc.date.available2021-06-22T07:40:17Z
dc.date.issued2020
dc.departmentÇankaya Üniversitesi, Hazırlık Okuluen_US
dc.description.abstractThis study aims to explore the factors affecting speaking achievement of language learners who were studying at an English preparatory school at the university level in Turkey. The study involved the participation of 131 language learners who had intermediate level of English proficiency. The participants were chosen using convenience sampling and took part in the study on a voluntary basis. The instrument used to collect data basically had two parts. The first part involved Language Achievement Attribution Scale (LAAS) developed by Hsieh (2004), which aimed to reveal the reasons which the participants attributed to their speaking scores. The second part included Attitude/ Motivation Test Battery questionnaire (on a 5-point Likert scale) developed by Gardner (1985), which revealed the participants’ attitudes towards language learning, integrative and instrumental motivation, interest in foreign language and speaking anxiety. The data were analyzed on the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) and it was found that there was no statistically significant effect of motivation on language learners’ speaking achievement, but speaking anxiety influenced it. In addition, the study showed that there were differences among the participants in the reasons they attributed to their speaking success depending on how motivated and anxious they were.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, Türkiye’de üniversite seviyesinde İngilizce hazırlık okulunda öğrenim gören öğrencilerin konuşma başarılarını etkileyen faktörleri ortaya çıkarmayı amaçlar. Çalışma, İngilizce yeterliği orta düzey olan 131 dil öğrencisinin katılımını içermektedir. Katılımcılar uygun örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmistir ve çalışmada gönüllülük esasına bağlı olarak yer almışlardır. Veri toplamak için kullanılan araç temelde iki kısımdan oluşmaktadır. İlk kısım, katılımcıların konuşma puanlarına atfettikleri nedenleri ortaya çıkarmak için Hsieh (2004) tarafından geliştirilen Language Achievement Attribution Scale (LAAS) kullanımını içermiştir. İkinci kısım, katılımcıların dil öğrenmeye karşı tutumlarını, bütünleyici ve araç güdülenmesini, yabancı dile ilgilileri ve konuşma kaygılarını ortaya çıkaran Gardner (1985) tarafından gelitirilmiş Attitude/Motivation Test Battery anketi (5’li likert ölçeği üzerinde) kullanımını içermektedir. Veri Sosyal Bilimler İstatistik Programında (SPSS) analiz edilmiştir ve motivasyonun öğrencilerin konuşma başarısı üzerinde istatistiki önem tesiri olmadığı, fakat konuşma kaygısının konuşma başarısını etkilediği bulunmuştur. Ek olarak, çalışma katılımcılar arasında ne kadar motive ve kaygılı olduklarına bağlı olarak konuşma başarılarına atfettikleri nedenler bakımında farklar olduğunu göstermiştir.en_US
dc.identifier.citationToscu, Saliha (2020). "What Factors do Learners Attribute to Their Speaking Achievement?", European Journal of Foreign Language Teaching, Vol. 4, No. 4.en_US
dc.identifier.doi10.5281/zenodo.3721760
dc.identifier.issn2537-1754
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12416/4855
dc.identifier.volume4en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofEuropean Journal of Foreign Language Teachingen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessen_US
dc.subjectAttributionsen_US
dc.subjectSpeaking Achievementen_US
dc.subjectMotivationen_US
dc.subjectAnxietyen_US
dc.subjectLanguage Learning / Atıflaren_US
dc.subjectKonuşma Başarısıen_US
dc.subjectMotivasyonen_US
dc.subjectKaygıen_US
dc.subjectDil Öğrenmeen_US
dc.titleWhat Factors do Learners Attribute to Their Speaking Achievement?tr_TR
dc.titleWhat Factors Do Learners Attribute To Their Speaking Achievement?en_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: