Bilgilendirme: Sürüm Güncellemesi ve versiyon yükseltmesi nedeniyle, geçici süreyle zaman zaman kesintiler yaşanabilir ve veri içeriğinde değişkenlikler gözlemlenebilir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.
 

String stability analysis of Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC) with actuator saturation

dc.contributor.author Bingöl, Hilal
dc.contributor.other 06.08. Mekatronik Mühendisliği
dc.contributor.other 06. Mühendislik Fakültesi
dc.contributor.other 01. Çankaya Üniversitesi
dc.date.accessioned 2019-05-06T07:27:37Z
dc.date.available 2019-05-06T07:27:37Z
dc.date.issued 2017
dc.description Telif hakkı yazara ait en_US
dc.description.abstract Intelligent transportation systems aim at improving the efficiency and safety of transportation. In dense traffic, vehicles are aggregated to vehicle strings that travel on the same lane, whereby it is desired to maintain a small but safe distance between the vehicles. In the literature, this task is captured by the notion of string stability: fluctuations that are introduced by maneuvers of the leader vehicle should be attenuated by the follower vehicles. The literature provides various methods for achieving string stability under the assumption that the vehicles are modeled as linear systems. In this thesis, we study the case where vehicles are modeled as nonlinear systems and hence face actuation constraints as well as state constraints. Different methods are employed. First, a reachability analysis based on the level-set method determines the states that are reachable under limitations on the engine force of vehicles. It turns out in the thesis that, although the reachability analysis is the proper method to analytically address the problem of saturation, it is computationally not feasible due to the large state space of the vehicle model. As a remedy, a further analysis of the model is carried out for the special case of maneuvers. Based on the realistic assumption that the impulse response of the vehicle following model is positive, several sufficient conditions for the input signal of the leader vehicle are derived in order to preserve string stability under actuator saturation. The first set of condition is concerned with the computation of maximum/minimum input signal that generated based on optimal control solution. These maximum/minimum input signals depend on the initial velocity of the vehicle string. The second set of conditions allows computing suitable input signals of the leader vehicle analytically and is hence highly beneficial in practice. The obtained results are illustrated by extensive simulation experiments. en_US
dc.description.abstract Akıllı Ulaşım Sistemleri, akıllı ve güvenli ulaşımın geliştirilmesini amaçlamaktadır. Yoğun trafikte, aynı kulvarda seyahat eden araç dizileri oluşturularak küçük fakat güvenli mesafede araçları arası mesafeyi koruyarak ilerler. Literatürde, bu konu dizi kararlılığı olarak adlandırılır ve bu durumda lider aracın manevraları sonucunda meydana gelen dalgalanmalar takipçi araçlar tarafından sönümlenir. Literatürde, araçların doğrusal sistemler ile modellediğinde varsayılarak dizi kararlılığı konusunda birçok metot geliştirilmiştir. Bu tezde, araçlar doğrusal olmayan sistemler ile modellendiğinden eyleyici ve durum (states) kısıtlamaları ile karşılaşılır. Çalışmada farklı metotlar kullanılmıştır. İlk olarak, seviye - set yöntemi (level – set method) kullanılarak durum belirlemeleri yapılır, bunun anlamı araçların motor gücü sınırlamaları altında erişilebilirlik durumlarının incelenmesidir. Tez çalışmasında, satürasyon sorunu için erişilebilirlik analizinin uygun analitik bir metot olmasına rağmen, araç modelinin daha fazla durumdan oluşmasından dolayı hesaplamanın mümkün olamayacağı görülmüştür. Çözüm olarak, model için özel hız değişim manevra analizleri gerçekleştirilmiştir. Araç takip modelinin dürtü yanıtı pozitif varsayımına göre, dizi kararlılığını korumak için lider aracın giriş sinyali ile ilgili iki etkili durum irdelenmiştir. İlk durum grubuna göre optimum kontrol çözümü (optimal control solution) temel alınarak maksimum/minimum giriş sinyali üretilmiştir. Üretilen maksimum/minimum giriş sinyalleri araç dizisinin ilk hızıyla doğrudan bağlıdır. İkinci durum grubu ise lider aracın giriş sinyalini analitik olarak hesaplanmasına olanak sağlar ve pratikte çok faydalıdır. Elde edilen sonuçlar kapsamlı bir şekilde simülasyonlar ile gösterilmiştir. en_US
dc.identifier.citation Bingöl, Hilal (2017). String stability analysis of Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC) with actuator saturation / Aktüator Satürasyonu Altında Dizi Kararlı Kooperatif Otomatik Seyir Kontrolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12416/1981
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Çankaya Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess en_US
dc.title String stability analysis of Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC) with actuator saturation tr_TR
dc.title String Stability Analysis of Cooperative Adaptive Cruise Control (Cacc) With Actuator Saturation en_US
dc.title.alternative Aktüator Satürasyonu Altında Dizi Kararlı Kooperatif Otomatik Seyir Kontrolü en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Bingöl, Hilal
gdc.description.department Çankaya Üniveristesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Anabilim Dalı en_US
gdc.description.endpage 146 en_US
gdc.description.startpage 1 en_US
relation.isAuthorOfPublication cc261c4a-784b-4257-a4e8-5e388550ddce
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery cc261c4a-784b-4257-a4e8-5e388550ddce
relation.isOrgUnitOfPublication 5b0b2c59-0735-4593-b820-ff3847d58827
relation.isOrgUnitOfPublication 43797d4e-4177-4b74-bd9b-38623b8aeefa
relation.isOrgUnitOfPublication 0b9123e4-4136-493b-9ffd-be856af2cdb1
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 5b0b2c59-0735-4593-b820-ff3847d58827

Files

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: