Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Drivers’ Self-Reported Reasons of Speeding: A Turkish Driver Sample from Two Cities

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Gioacchino Onorati Editore

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Psikoloji
Bölümümüz, psikolojinin uygulamalı ve kuramsal alanlarında çalışmak üzere psikolog yetiştirmeyi; üretilen psikoloji bilgisini yaşamın her alanına aktararak var olan sorunların çözümüne katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Programın somut amacı; Psikoloji ve ilgili alanlarında çalışması durumunda, çalıştığı kurum ve kuruluşa artı değer katabilen; bilimsel düşünme, analiz etme, sentezleme, modelleme ve çözümleme becerilerine sahip; özgün araştırma yapabilen; evrensel boyutta bilgi üretebilen ve bilgi üretimi ve uygulama süreçlerinde bilimsel ve etik kurallara uyan; ürettiği bilimsel bilgileri uygulamaya aktarabilen, bilgi ve deneyimini toplum ve ilgili alanlarda çalışan bilim insanları ile etkin olarak paylaşabilen, ülkemizin psikoloji alanındaki bilimsel ve uygulama birikimine katkıda bulunan; hem bilimsel eğitim alanında hem de uygulamada başarılı, çağdaş Psikoloji lisans mezunları ve akademisyen adayları yetiştirmektir.

Journal Issue

Events

Abstract

Speeding is an important risk factor of road traffic crashes, and identifying the factors associated with speeding is crucial for road safety. In the present study, face-to-face roadside interviews were conducted to investigate the reasons of speeding among Turkish drivers at six different data collection times in two different cities. A structured interview was administered to collect data from a total of 3317 and 1559 drivers in Ankara and Afyon cities, respectively. Results from the two cities consistently revealed that drivers’ self-reported speeding frequency was partially determined by gender and age. Also, perceiving speeding as a cause of crashes was associated with lower frequency of speeding. Finally, thinking that speed tickets are a means for increasing government income and that it would be safe to exceed the speed limit if driving “safely” was positively associated with frequency of speeding. These findings indicate the importance of norms and (biased) perceptions in speeding behavior. © 2019, Gioacchino Onorati Editore. All rights reserved.

Description

Keywords

Interviews, Road Traffic Crashes, Self-Reported, Speeding, Turkey

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Bıçaksız, Pınar; Doğruyol, Burak; Gür Erdost, Begüm, "Drivers’ Self-Reported Reasons of Speeding: A Turkish Driver Sample from Two Cities", Advances in Transportation Studies, Vol. B, No. 47, pp. 125-126, (2019).

WoS Q

N/A

Scopus Q

Q4

Source

Advances in Transportation Studies

Volume

47

Issue

Start Page

125

End Page

136