Program Çıktıları İçin Alternatif Bir Ölçme- Değerlendirme Modeli: MÜDEK Karnesi
Loading...
Date
2019
Authors
Kırkavak, Nurettin
Özaktaş, Hakan
Ertem, Mustafa Alp
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Lisans mühendislik eğitimi için akreditasyon, rekabetin sürekli arttığı dünyamızda mühendislik fakülteleri için olmazsa olmaz bir kalite güvencesi haline gelmektedir. Ülkemizde mühendislik lisans programlarının akreditasyonu için yetkili kurum ‘MühendislikEğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği’ (MÜDEK)’dir. MÜDEK akreditasyonu konusunda önceden tecrübe edinmiş mühendislik eğitimi veren birçok bölüm olmasının yanında bu sürece yeni girecek ya da süreçte zorluklar yaşayan bölümler için başarılı deneyimlerin paylaşılması da büyük önem taşımaktadır. Akreditasyon sürecinde çekilen zorluklardan en önemlisi olduğuna inandığımız konu ise program çıktılarının nesnel ölçme değerlendirme gereçleri kullanılarak program çıktılarının her mezuna kazandırıldığının belgelenmesidir. Bu çalışmada entegre bir özgün yaklaşım ile, mezun olan her öğrenci için mikro ve makro boyutlarda geliştirilen modeller çerçevesinde mühendislik eğitiminde hedeflenen ideale ulaşmak amacıyla sürekli iyileştirme sürecini de işleten bir deneyimpaylaşılmıştır.
Accreditation for undergraduate engineering education has become an indispensable quality assurance tool for the engineering schools in a world with ever-growing competition. ‘Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs’ (MÜDEK) is the authorized board for accreditation of engineering programs (First Cycle) in Turkey. It is essential to share experiences of success for the benefit of engineering schools either facing accreditation difficulties or going through the accreditation procedure for the very first time, notwithstanding the existence of engineering departments already familiar and confident with the process. We believe that the most challenging issue is to certify how the program outcomes have been achieved for the graduates through the application of objective performance evaluation tools. In this study, we introduce a novel integrated approach of micro and macro level modeling to be implemented for each graduating student for the purpose of attaining the goals of engineering education which is described with an experience of continuous improvement.
Accreditation for undergraduate engineering education has become an indispensable quality assurance tool for the engineering schools in a world with ever-growing competition. ‘Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs’ (MÜDEK) is the authorized board for accreditation of engineering programs (First Cycle) in Turkey. It is essential to share experiences of success for the benefit of engineering schools either facing accreditation difficulties or going through the accreditation procedure for the very first time, notwithstanding the existence of engineering departments already familiar and confident with the process. We believe that the most challenging issue is to certify how the program outcomes have been achieved for the graduates through the application of objective performance evaluation tools. In this study, we introduce a novel integrated approach of micro and macro level modeling to be implemented for each graduating student for the purpose of attaining the goals of engineering education which is described with an experience of continuous improvement.
Description
Keywords
Mühendislik Eğitimi, Eğitimde Akreditasyon, Bireysel Ölçme-Değerlendirme, MÜDEK, Sürekli İyileştirme, Engineering Education, Accreditation of Education Programs, Individual Assessment-Evaluation, Continuous Improvement
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
Kırkavak, Nurettin; Özaktaş, Hakan; Ertem, Mustafa Alp (2019). "Program Çıktıları İçin Alternatif Bir Ölçme- Değerlendirme Modeli: MÜDEK Karnesi", Journal of Industrial Engineering, Vol. 30, No. 1, pp. 32-48.
WoS Q
Scopus Q
Source
Journal of Industrial Engineering
Volume
30
Issue
1
Start Page
32
End Page
48