Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Impact of information bandwidth of in-vehicle technologies on drivers' attention maintenance performance: A driving simulator study

No Thumbnail Available

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Elsevier Sci Ltd

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Psikoloji
Bölümümüz, psikolojinin uygulamalı ve kuramsal alanlarında çalışmak üzere psikolog yetiştirmeyi; üretilen psikoloji bilgisini yaşamın her alanına aktararak var olan sorunların çözümüne katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Programın somut amacı; Psikoloji ve ilgili alanlarında çalışması durumunda, çalıştığı kurum ve kuruluşa artı değer katabilen; bilimsel düşünme, analiz etme, sentezleme, modelleme ve çözümleme becerilerine sahip; özgün araştırma yapabilen; evrensel boyutta bilgi üretebilen ve bilgi üretimi ve uygulama süreçlerinde bilimsel ve etik kurallara uyan; ürettiği bilimsel bilgileri uygulamaya aktarabilen, bilgi ve deneyimini toplum ve ilgili alanlarda çalışan bilim insanları ile etkin olarak paylaşabilen, ülkemizin psikoloji alanındaki bilimsel ve uygulama birikimine katkıda bulunan; hem bilimsel eğitim alanında hem de uygulamada başarılı, çağdaş Psikoloji lisans mezunları ve akademisyen adayları yetiştirmektir.

Journal Issue

Events

Abstract

Previous research indicates that inexperienced drivers' ability to maintain their attention on the forward roadway during driving is poorer than experienced drivers, leading to more frequent, excessively long, off-road glances that elevate the risk of crashes. However, whether their poorer attention maintenance ability depends on complexities of in vehicle technologies has been underexplored. This study directly manipulated information bandwidth (easy or complex) of an in-vehicle monitor and asked twenty-four drivers aged 18-21 to perform a visual number judgment task with either 5 digits (easy) or 11 digits (complex), during simulated driving. Participants had to verbally respond within 15 s whether each string of presented digits contained more odd or even digits. Eye movements were recorded using an eye tracker. Results show that the drivers produced a greater number of off-road glances and longer summed excess glance durations under a 1.5-s threshold when the in-vehicle task imposed greater information processing demand. In practice, designers of in-vehicle technologies should consider information-processing demands of in-vehicle tasks required by the technologies to minimize the frequency of excessively long off-road glances during driving. (C) 2018 Elsevier Ltd. All rights reserved.

Description

Keywords

Attention Maintenance, Simulation, Information Bandwidth, In-Vehicle Tasks, Eye Movements

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Yamani, Yusuke; Bicaksiz, Pinar; Unverricht, James; et al., "Impact of information bandwidth of in-vehicle technologies on drivers' attention maintenance performance: A driving simulator study", Transportation Research Part F-Traffic Psychology and Behaviour, Vol. 59, pp. 195-202, (2018).

WoS Q

Q2

Scopus Q

Q1

Source

Volume

59

Issue

Start Page

195

End Page

202