İç Mimarlık Eğitiminde Sesin Bir Tasarım Elemanı Olarak Ele Alınması: İşitsel Peyzaj Çalıştayı Deneyimi
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Kitapçı, Kıvanç
Dökmeci Yörükoğlu, Papatya Nur
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu bildiride, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
bölümünün düzenlediği Tasarım Eğitiminde Sıfır Atık Yaklaşımı Eğitim Çalıştayı II kapsamında
yapılmış olan, ‘Sesin Kaynak Olarak Mekân Tasarımında Yönetimi ve Değerlendirilmesi’ başlıklı
çalıştayın kurgusu ve uygulama süreci aktarılmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, katılımcılara mekan
tasarımında işlev, konfor ve aidiyet gibi kavramlara da yön veren ses olgusunu nasıl yönetilebilir bir
kaynak olarak ele alabileceklerini aktarmaktır. Toplam 24 katılımcı ile gerçekleştirilmiş olan bu çalıştay
oturumu, teori, uygulama ve tartışma olmak üzere toplam üç ana bölümden oluşmuştur. İlk bölümde
katılımcılara, uygulamalı bölümün gerçekleştirilebilmesi için gerekli olan mimari akustik, işitsel peyzaj
ve ses tasarımı konularında teorik bilgiler özet olarak aktarılmıştır. İkinci, uygulamalı bölümde ise,
aktarılan bu teorik bilgiler doğrultusunda 2 farklı işleve sahip, restoran ve ofis olarak belirlenmiş iç
mekânların ses tasarımlarının, çalıştay katılımcıları tarafından birbirleri ile etkileşimli olarak
işitselleştirilmesi pratiği yapılmıştır. Bu çalıştay oturumunda ortaya çıkan sonuç ürünlerin, iç mekân ses
tasarımının görsel-işitsel deneyim üzerindeki katkısı hakkında farkındalık yaratması hedeflenmiştir.
Katılımcıların hangi ses kaynaklarını, hangi mekânlarda ve işlevlerde, nasıl değerlendirecekleri
çalıştayın ana çıktısını oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra, farklı katılımcıların aynı görsel için ürettikleri
ses tasarımları arasındaki farklılıklar, tasarımcının işitsel çevre üzerindeki yaratıcı rolünü de
vurgulamıştır.
In this study, the planning and implementation process of a soundscape workshop entitled 'Management and Evaluation of Sound as a Resource in Space Design', which was held within the scope of Zero Waste Approach in Design Education Training Workshop II, organized by Hacettepe University, Faculty of Fine Arts, Department of Interior Architecture and Environmental Design. The aim of the study is to deliver the participants how phenomenon of sound, that also affect concepts of spatial design as function, comfort, and attachment, can be considered as a manageable resource. This workshop session, which was held with a total of 24 participants, consisted of three main parts: theory, practice and discussion. In the first part, the theoretical information on architectural acoustics, soundscape and sound design, which is necessary for the practical part to be realized, was briefly conveyed to the participants. In the second, applied section, in line with this theoretical information, the sound design of the interiors, which have 2 different functions, designated as restaurant and office, were made interactively by the workshop participants. It is aimed that the resulting products produced in this workshop session will raise awareness about the contribution of indoor sound design to the audio-visual experience. The main output of the workshop is how the participants will evaluate which sound sources, in which spaces and functions. In addition, the differences between the sound designs produced by different participant groups for the same visual also emphasized the creative role of the designer on the auditory environment.
In this study, the planning and implementation process of a soundscape workshop entitled 'Management and Evaluation of Sound as a Resource in Space Design', which was held within the scope of Zero Waste Approach in Design Education Training Workshop II, organized by Hacettepe University, Faculty of Fine Arts, Department of Interior Architecture and Environmental Design. The aim of the study is to deliver the participants how phenomenon of sound, that also affect concepts of spatial design as function, comfort, and attachment, can be considered as a manageable resource. This workshop session, which was held with a total of 24 participants, consisted of three main parts: theory, practice and discussion. In the first part, the theoretical information on architectural acoustics, soundscape and sound design, which is necessary for the practical part to be realized, was briefly conveyed to the participants. In the second, applied section, in line with this theoretical information, the sound design of the interiors, which have 2 different functions, designated as restaurant and office, were made interactively by the workshop participants. It is aimed that the resulting products produced in this workshop session will raise awareness about the contribution of indoor sound design to the audio-visual experience. The main output of the workshop is how the participants will evaluate which sound sources, in which spaces and functions. In addition, the differences between the sound designs produced by different participant groups for the same visual also emphasized the creative role of the designer on the auditory environment.
Description
Keywords
Ses Tasarımı, İşitsel Peyzaj, Akustik Eğitimi, Tasarım Eğitimi, Ses Tasarımı Çalıştayı, Sound Design, Soundscape, Acoustics Education, Design Education, Sound Design Workshop
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
Kitapçı, Kıvanç; Dökmeci Yörükoğlu, Papatya Nur. "İç Mimarlık Eğitiminde Sesin Bir Tasarım Elemanı Olarak Ele Alınması: İşitsel Peyzaj Çalıştayı Deneyimi", 14. Ulusal Akustik Kongresi (7-8 Ekim 2021), Istanbul, 2021.
WoS Q
Scopus Q
Source
14. Ulusal Akustik Kongresi