Eğitim Teknolojileri Bilim Dalı
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/2251
Browse
Browsing Eğitim Teknolojileri Bilim Dalı by Author "Akkoyunlu, Buket"
Now showing 1 - 20 of 28
- Results Per Page
- Sort Options
Book Part 21. yy becerilerinin kazandırılmasında yaratıcı yazmanın önemi.(Pegem Akademi, 2018) Akkoyunlu, Buket; 8539Article Bibliyografik Künye Karekodu Oluşturma Etkinliğine Yönelik Öğrenci, Öğretmen ve Okul Kütüphanecisi Görüşleri(2019) Çetin, Nihal Menzi; Akkoyunlu, Buket; 8539Bilgi ve iletişim teknolojileri bilgiye erişme, bilgiyi paylaşma, iletme, bilgi ile iletişim kurma,yazma ve sunum yapma gibi işlemleri yerine getiren çeşitli araçlar sunmaktadır. Karekodlarmobil araçlarda kullanılan ve bilgiye erişimi hızlandıran araçlardan biridir. İlgi çekici vekullanımı kolay bir araç olarak karekodlardan eğitim ortamında faydalanılmakta ve olumlusonuçlar elde edilmektedir. Çeşitli araçları kullanarak bilgi becerilerini kazandırmayıamaçlayan ‘bilimsel iletişim öğretim programı’ ortaokul altıncı sınıf öğrencilerine yönelikgeliştirilmiş ve uygulanmıştır. Bu çalışmada bilimsel iletişim öğretim programında yer alanetkinliklerden biri olan bibliyografik künye karekodu oluşturma etkinliğine katılanöğrencilerin, öğretmenlerin ve okul kütüphanecisinin etkinliğe yönelik görüşleriincelenmiştir. Çalışma sonucunda söz konusu etkinliğin öğrencilerin bilgi kaynaklarına vekütüphaneye yönelik bakış açılarını olumlu etkilediği ve öğrencilerin kütüphane ortamındakarekodlardan yararlanabilecekleri faydalı bir etkinlik olduğu ifade edilmiştir.Book Part Bilim Haritalama Yöntemi ve Eğitim Teknolojisi Alanında Yürütülen Eğilim Araştırmalarına Katkıları(Pegem, 2019) Bardakçı, Salih; Yılmaz Soylu, Meryem; Deryakulu, Deniz; Akkoyunlu, Buket; 8539Book Part Bilimsel iletişim becerilerini değerlendirmeye yönelik bir rubrik geliştirme çalışması(2018) Menzi Çetin, Nihal; Akkoyunlu, Buket; 8539Book Part Bilişötesi Düşünme(2020) Yılmaz Soylu, Meryem; Akkoyunlu, Buket; 8539İnsanların günlük yaşamlarında bellek kullanımı, bilimsel düşünme, sosyal etkileşim gibi süreçlerin temelinde bireyin kendi ve diğerlerinin düşüncelerinin farkında olmayı gerektiren bilişötesi süreçler yer almaktadır. Bu bölüm; bilişötesi düşünme süreçlerinin gelişimi, farklı yaklaşımlar ve kuramlar açısından bilişötesinin tanımları ve boyutlarının açıklanması ile başlamaktadır. Alanyazında yapılan birçok araştırma bilişötesi bilgi ile bilişötesi becerinin harmanlanarak kullanıldığı ortamların başarılı öğrenme çıktılarını öngördüğünü göstermektedir. Bu doğrultuda bu bölümün ilerleyen kısımlarında bilişötesinin öğrenme süreçleri ile ilişkisi ele alınmaktadır. Bilişötesinin öğrenenlere kazandırılmasına rehberlik eden ilkeler ve bu ilkeler ile bilişötesinin doğası çerçevesinde teknolojinin bilişötesi öğretiminde oynayacağı rol de bu bölüm çerçevesinde tartışılmaktadır.Article Çankaya Üniversitesi, Ortak Dersler Bölümü, Eğitim Teknolojileri Bilim Dalı(2011) Akkoyunlu, Buket; Yılmaz Soylu, Meryem; 8539Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin, sosyal iletişim ağlarında (Facebook, Youtube, Myspace, Twitter, Blogs) Türkçenin yanlış kullanımını belirlemeye yönelik yaptıkları projeleri inceleyerek öğrencilerin Türkçenin korunmasına dönük çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır). Çalışmada 7. ve 8. sınıf öğrencileri sosyal iletişim ağlarındaki (Facebook, Youtube, Myspace, Twitter, Blogs) yazışmalarda Türkçenin (dilin) nasıl kullanıldığı incelenmiş, yanlışları tespit etmiş ve dilin doğru kullanılmasına dönük çözüm önerileri sunmuşlardır. Öğrenciler, sosyal iletişim ağlarında Türkçe kullanım yanlışlarını ses özelikleri ile ilgili yanlış kullanımlar, sözcüklerle ilgili yanlış kullanımlar, cümleler ile ilgili yanlış kullanımlar, yazım özellikleriyle ilgili yanlış kullanımlar boyutlarında değerlendirmişlerdir. Öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtları ve sürece dönük yansımalarını incelemek amacıyla da içerik analizi yapılmış ve temalar altında gruplanmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin sürece ilişkin yansımaları, araştırmacıları 3 ana temaya ulaştırmıştır. Bunlar; bireysel adımlar, toplumsal adımlar ve kurumsal adımlar olarak sınıflandırılmış, öğrencilerin sürece ilişkin yansımaları bu üç başlık altında incelenmiştir. Raporlar incelendiğinde, öğrencilerin öğrenciler dili korumak için kendilerinin yapabileceklerinden, toplumsal olarak yapılabileceklerden ve resmi ve özel kurumların Türkçeyi korumak için yapabileceklerinden söz ettikleri görülmektedir.Article Citation - WoS: 10Citation - Scopus: 14Collaborations, Concepts, and Citations in Educational Technology: a Trend Study Via Bibliographic Mapping(Springer, 2022) Soylu, Meryem Yilmaz; Akkoyunlu, Buket; Deryakulu, Deniz; Bardakci, Salih; 8539Research trends studies have emerged in education technologies (ET) to determine research manner and changes. Although the precedent examples dated back to the 1950s, trend studies within ET have gradually been increasing since the 1970s. This study aimed to examine the ET publications and research trends in a 5-year time period from 2014 to 2018. With a bibliographic mapping tool, namely VOSviewer, three research questions were addressed relating to collaborations, concepts, and citations in educational technology studies. The data set was extracted from ISI Web of Science databases and included 1690 articles published in six educational technology journals between 2014 and 2018. We used co-authorship analysis to determine the collaborating researchers' institutions and their geographical locations (countries) when they published the articles. A co-occurrence analysis was used to investigate concepts. Finally, a co-citation analysis was employed to determine the most cited papers and journals. Co-authorship analyses revealed that the number of articles published by researchers affiliated with institutions in the USA was the highest in the data set. According to co-occurrence analysis, online learning, especially in open learning environments, was the most studied concept. Moreover, co-citation analysis showed that the most frequently cited articles were published in Computers & Education. Additional findings, discussion, and limitations of the study were explained in the full text.Book Part Dijital Yazma Ortamları ve Yazmaya İlişkin İnançlar(Pegem, 2019) Yılmaz Soylu, Meryem; Akkoyunlu, Buket; 8539Book Part Dönüştürülmüş Öğrenmede (Flipped Learning) Oyunlaştırmanın Akademik Ertelemeye Etkisi(Pegem, 2019) Gündüz, Abdullah Yasin; Dağhan, Gökhan; Akkoyunlu, Buket; 8539Book Part Dönüştürülmüş öğrenmenin (Flipped Learning) çevrimiçi boyutunun kullanım sürekliliği(2018) Dağhan, G.; Gündüz, A. Y.; Akkoyunlu, Buket; 8539Article Citation - WoS: 34Citation - Scopus: 46Effectiveness of Gamification in Flipped Learning(Sage Publications inc, 2020) Akkoyunlu, Buket; Gunduz, Abdullah Yasin; 8539The success of the flipped learning approach is directly related to the preparation process through the online learning environment. It is clear that the desired level of academic achievement cannot be reached if the students come to class without completing their assignments. In this study, we investigated the effect of the use of gamification in the online environment of flipped learning to determine whether it will increase interaction data, participation, and achievement. We used a mixed-methods sequential explanatory design, which implies collecting and analyzing quantitative and then qualitative data. In the online learning environment of the experimental group, we used the gamification. However, participants in the control group could not access the game components. According to the findings, the experimental group had higher scores in terms of interaction data, participation, and achievement compared with the control group. Students with low participation can be encouraged to do online activities with gamification techniques.Article Citation - WoS: 4Citation - Scopus: 7The Gamification Tool for the Classroom Response Systems: Kahoot(Hacettepe Univ, 2020) Akkoyunlu, Buket; Gunduz, Abdullah Yasin; 8539Classroom response systems (CRS), which are used to gather immediate feedback from students throughout the teaching process, have been called by different names in the past and present. Examples of CRS implementations include question-answer systems, student response systems, electronic response systems, or cloud-based classroom response systems. The objective of this study is to inform educators who embrace flipped learning about students' perceptions of the use of Kahoot. This study employed a mixed-method research approach with 53 sophomore students. Both quantitative and qualitative data about Kahoot activity were gathered at the end of a 9-week flipped learning implementation process. At the end of the study, the students stated that a CRS may be used within the scope of any lesson. Students also underlined that the use of CRS in learning environments could be an efficient way to increase motivation for the lesson and create an enjoyable learning environment. Therefore, teachers may be advised to use CRS when deciding on classroom activities in flipped learning.Article Citation - WoS: 1Citation - Scopus: 4Integrating Scientific Communication Into Middle School Lessons: a Curriculum Design Research(Springer, 2020) Akkoyunlu, Buket; Cetin, Nihal Menzi; 8539In this study, a Scientific Communication Curriculum (SCC) was designed for middle school students and teachers to equip them with scientific communication (SC) skills, and the skills included in the SCC were integrated into the middle school lessons. Within the framework of the Curriculum Design Research (CDR), designing the Scientific Communication Curriculum (SCC) and integrating into the lessons were conducted by two cycles and each cycle consisted of four stages; analysis, design, implementation, and evaluation. In the first cycle, SCC was developed and implemented for the evaluating the effectiveness of the SCC in terms of teaching scientific communication skills to the students with the help of Information Technology (IT) course teacher. In the second cycle, the scientific communication skills were integrated into the lessons in collaboration with the teachers and the School Librarian (SL). As a part of the design process, the Teacher Training Program (TTP) was organized to equip all middle school teachers with scientific communication skills and to help them how to teach and how to integrate the SC skills. Furthermore the TTP served as a professional development component of the CDR framework. Based on the quasi-experimental study results and also opinions of the students and the IT teacher towards the first implementation stage, it was concluded that the SCC was effective in equipping students with scientific communication skills. Regarding the findings from the second cycle, the integration process was satisfying for the teachers and the SL. Teachers found the TTP helpful for their professional development. According to views of the teachers and the SL on the integration process was a positive and useful step for them. The results of this study were addressed and discussed under the headings of design principles, curriculum components, and professional development that are components of the CDR model.Conference Object Investigating Information Seeking Process Using Think-Aloud Protocol of Students Living in Rural Areas(Springer international Publishing Ag, 2022) Akkoyunlu, Buket; Cetin, Nihal Menzi; 8539In this study, we investigated how students in a rural secondary school searched for online information for their school assignments, and we employed the think-aloud protocol to reveal students' information seeking processes. In this study, three students were given three search tasks that were similar to their school assignments and they were asked to search the web for the tasks. To obtain data from each student's web search, we used screen-capture software and collected audio and video records. Recordings were subsequently transcribed and analyzed. Results showed that while the students completed the easy and medium-level search tasks to a great extent, they had difficulty in completing the difficult task. In addition, students performed the tasks with various steps and durations. Emotions such as hesitation, satisfaction, frustration and anxiety were observed in the students while they were performing the tasks. The results were also discussed in terms of the characteristics of the information seeking process.Conference Object Kimyasal bağlar konusunda tasarlanan türetimci çoklu ortamın kalıcılık ve tutuma etkisi ile öğretmen adaylarının ortama ilişkin görüşleri(2012) Dinçol Özgür, Sinem; Yılmaz, Ayhan; Akkoyunlu, Buket; 8539Conference Object Kolaylık ve Kolaylaştırıcılık Açısından İnfografik Tasarım Süreci Adımları(2019) Nuhoğlu Kibar, Pınar; Akkoyunlu, Buket; 8539Karmaşık bilgiyi etkili bir biçimde görselleştirme yollarından biri olan infografiklerin tasarım süreci öğrenenlerin içeriği derinlemesine incelemesini, anlamlandırmasını, sözcük ve görüntüleri bir araya getirerek görsel yoğun bir biçimde, büyük resimde bilgilerini paylaşabilmelerini sağlamaktadır. Öğrenenlerin karmaşık bilgiyi görselleştirebilmeleri için öncelikle içeriği çözümlemeleri, çözümledikleri içeriği görsel açıdan inceleyerek görsel tasarım çözümlemesini yaparak infografiğin taslağını oluşturmaları ve ardından dijital ortamda geliştirerek tasarım sürecini tamamlamaları gerekmektedir. Öğrencilerin geçirmesi gereken bu yoğun süreç alt aşamalardan oluşmaktadır. Bu aşamaların öğrenciler tarafından ne düzeyde kolay ya da kolaylaştırıcı olarak nitelendirildiği sürecin alt adımlarının etkililiği ilişkili olup öğrencilerin infografik tasarım süreci çıktılarını etkilemektedir. Bu araştırmanın amacı infografik tasarım süreci adımlarının kolaylık ve kolaylaştırıcılık açısından incelenmesi olup, bu amaçla bir infografik tasarım uygulaması gerçekleştirilmiş ve süreç sonunda katılımcılara araştırmacılar tarafından geliştirilmiş infografik tasarım süreci adımlarını temel alan anket yöneltilmiştir. İnfografik tasarım uygulaması bilişim teknolojileri öğretmen adayları olan 21 üniversite öğrencisinin gönüllü olarak katıldıkları bir atölye çalışmasında gerçekleştirilmiştir. Anket, 5 dereceli ordinal ölçek düzeyinde olup “İnfografik tasarlama sürecinde kolaylıkla yapabildim” (13 madde) ve “infografik tasarım sürecimi kolaylaştırdı” (8 madde) başlıklı iki ayrı bölümden oluşmaktadır. Anketin ilk bölümünde öğrencilerin infografik tasarım sürecinde infografik tasarım süreci adımlarının kolaylığına ilişkin algılarının belirlenmesine yönelik “rubrikle örnek infografik incelemek”, “veriyi analiz etmek”, “görselleştirme biçimlerine karar vermek”, “ikonları belirlemek”; ikinci bölümünde ise infografik tasarım sürecini desteklemesi amacıyla süreçte yer alan “etkili infografik özellikleri sunusu”, “çevrimiçi hazır araç kullanmak”, “taslak oluşturmak” gibi adımlara yer verilmiştir. Ankete verilen cevaplar, ordinal ölçek düzeyinde olduğu için yüzde, frekans ve medyan değerleri üzerinden analiz edilmiştir. Anketin ilk bölümünde ulaşılan medyan değerlerine göre orta değerin 4 derecesinde, ikinci boyutta ise 4 ve 5 derecelerinde yığılma olduğu belirlenmiştir. İlk boyuta ilişkin anket verileri derece bazında incelendiğinde 2. derecede yığılmanın en fazla %14,3 olduğu, başka bir deyişle öğrencilerin %14,3’ünün bazı adımları diğerlerine gore zor yapabildiklerini belirttikleri görülmektedir. Öğrencilerin %14,3’ü alt açıklamaları oluşturma ve ikonları belirleme, %9,5’i renk paletini oluşturma ve sayfa düzenine karar verme adımlarını diğer adımlara göre daha zor gerçekleştirebildiklerini belirtmişlerdir. İkinci boyuta ilişkin medyan değerleri incelendiğinde orta değerin 5 olduğu rubrikle örnek inceleme, veri üzerinde beyin fırtınası yapma, çevrimiçi hazır araç kullanma, çevrimiçi hazır araçta bulunan şablonlar ve çevrimiçi hazır araçta bulunan ikonlar maddelerinin infografik tasarım sürecini diğer maddelere gore daha çok kolaylık sağladığı; orta değerin 4 olduğu etkili infografik özellikleri sunusu, taslak oluşturma, çevrimiçi hazır araçla ilgili videoları izleme adımlarının diğerlerine gore nispeten kolaylaştırıcılığının düşük olduğu görülmektedir. Öğrencilerin %52,4’ü rubrikle örnek incelemenin, %57,1’I veri üzerinde beyin fırtınası yapmanın, %57,1’I çevrimiçi hazır araç kullanmanın, %61,9’u çevrimiçi hazır aracın içinde şablonların ve ikonların yer alıyor olmasının tasarım sürecini kolaylaştırdığını belirtmişlerdir. Öğrencilerin nispeten zor ya da daha az kolaylaştırdığını belirttiği bu aşamalara ilişkin alınabilecek önlemler ileriye dönük infografik tasarım sürecinin niteliğinin arttırılmasını sağlayabilir. Bu bağlamda öğrencilerin nispeten zor olarak nitelendirdikleri alt açıklama oluşturma, ikon belirleme, renk paleti oluşturma adımlarının alt aşamalara bölünmesi ya da aşamalara renk paleti oluşturma, ikon setlerini tanıma ya da etkili kısa açıklamalar oluşturma gibi ön çalışmalar eklenmesi öğrencilerin bu aşamaları daha kolay yapmalarını sağlayabilir. Etkili infografik özellikleri sunusunun süreci daha çok kolaylaştırabilmesi için tasarım ilkelerinin yer aldığı bu sununun boyut boyut her bir öğrencinin etkin yorum getirip uygulama yapabileceği bir biçimde tasarlanabilir. Taslak oluşturma aşaması dijital tasarım aşamasından ayrı bir aşama olduğu algısını ortadan kaldıracak nitelikte direk çevrimiçi ortamdaki tasarım düzleminde gerçekleştirilecek şekilde aşamalandırılıp planlanabilir. Çevrimiçi aracın kullanımına ilişkin projeksiyonla izlenen videoların, etkileşimli versiyonlarının geliştirilerek öğrencilere ön uygulama olarak sunulması da tasarım sürecini kolaylaştırabilirArticle Learning Environments Designed According to Learning Styles and Its Effects on Mathematics Achievement(2015) Özerem, Ayşen; Akkoyunlu, Buket; 8539Problem Statement: While designing a learning environment it is vital to think about learner characteristics (learning styles, approaches, motivation, interests… etc.) in order to promote effective learning. The learning environment and learning process should be designed not to enable students to learn in the same manner and at the same level, but rather designed by giving thought to students’ existing learning styles. Purpose of the Study: The aim of this study is to examine primary students’ and inspectors’ opinions on different learning environments designed according to students’ learning styles and its effects on students’ achievement. Method: Fifty-five seventh grade students and seven inspectors constituted the research sample. The data were collected through an open-ended questionnaire; a mathematics achievement test and the Pat Wyman Personal Learning Style Inventory were used as data collection tools in the research. Since the group consisted of less than 30 participants, the Wilcoxon Signed Rank Test for Paired Samples was used. Findings and Results: The difference of pre-post test results of visual auditory learners, auditory-kinesthetic learners, and visual-auditory learners are statistically significant. When the ranked average of different grades and their sums are considered, the observed difference is in positive ranking, meaning it is in favor of post-test results. According to these results, different learning environments designed for visualauditory-kinesthetic learners have a positive effect on student grades. The majority of the students stated that the aforementioned activities used in the mathematics lesson could also be used in other school subjects. Conclusions and Recommendations: Student responses emphasized that learning environments should be designed according to student learning styles. Inspectors underlined that learning styles designed according to students’ individual learning styles may increase student success. In addition, inspectors thought that some of the advantages of designing learning environments according to students’ learning styles included an opportunity to learn fairly, an increase in student motivation towards the lesson, and enabling students to learn at their own pace. In the upcoming studies, student behaviors and motivations towards environments designed according to students’ learning styles will be analyzed.Conference Object Mediating Effects of Writing Achievement Goals on Self-Efficacy and Affect in Secondary School(2019) Akkoyunlu, Buket; Soylu Yılmaz, Meryem; 8539Achievement goal theory describes human as being goal directed. Research has generally shown that achievement goals predict students’ motivation, and selfbeliefs. The aim of this study is to explore relationships among writing achievement goals, self-efficacy and affect. Three hundred thirteen 7th and 8th grade students from a private school in Ankara, Turkey participated the study. The majority of participants were 7th graders (n = 177). Of those reporting gender (n = 313), 161 were boys and 152 were girls. Mean reported age was 12.68. Data were collected with several scales including the Writing Achievement Goals Scale, Self-Efficacy for Writing Scale, and Liking Writing Scale. The theoretical model represents relationships among writing achievement goals, writing self-efficacy and affect using structural equation modeling including students’ responses to the study scales. Results from the analysis revealed that there is a good fit between a model depicting hypothesized relations among the constructs and the data. Overall, all of the achievement goals showed a direct relationship with writing self-efficacy. However, the strength and direction of this relationship differed in components of both achievement goals and self-efficacy. Contrary to performance approach goals, mastery goals and performance avoidance goals had a direct relationship to liking writing. Moreover, liking writing almost equally and positively impacted all components of self-efficacy for writingConference Object Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel İletişim Becerilerini Uygulama Düzeyleri(2018) Gündüz, A. Y.; Dağhan, G.; Akkoyunlu, Buket; 8539Article Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Ayak İzi Farkındalıkları ve Yaşantılarının İncelenmesi(2021) Akkoyunlu, Buket; Soylu, Meryem Yılmaz; Demiröz, Seva; 8539Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin dijital ayak izi farkındalığını sınıf düzeyi, cinsiyet, elektronik araç ve ortamlarda geçirilen süreye göre incelemektedir. Öncelikle ortaokul öğrencileri için geliştirilen dijital ayak izi ölçeği psikometrik özellikleri açısından değerlendirilerek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu ortaya konmuştur. Daha sonra katılımcıların dijital ayak izi farkındalıkları yukarıda belirtilen değişkenlere göre incelenmiştir. Çalışma grubu 204 kız ve 189 erkek öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma kapsamında uygulanan Dijital Ayak İzi Ölçeği’nin yanı sıra öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyleri ile cep telefonu, internet, sosyal medya kullanımları ve çevrimiçi oyun oynama süreleri hakkında sorular içeren bir form verilmiştir. Sonuç olarak, Dijital Ayak İzi Ölçeği hem araştırmacılar hem de eğitimci, yönetici ve ebeveynlerin kullanımı için geçerliği ve güvenirliği olan bir araç olduğu ortaya konmuştur.
