İşletme Bölümü Yayın Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/403
Browse
Browsing İşletme Bölümü Yayın Koleksiyonu by Author "120408"
Now showing 1 - 16 of 16
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation - Scopus: 2Advertising Ethics: A Field Study On Turkish Consumers(2007) Ergin, E.A.; Ozdemir, H.; 120408This study examines whether use of deception in ads, cultural stereotyping, sexual stereotyping, and emotional exploitation factors have an influence on the Turkish consumers. Specifically, the aim is to discover whether each of these four factors have any impact on the consumers ' recall of the ad and subsequent purchasing decisions. The results of this study should help foreign and domestic advertising agencies and their clients, already existing in or planning to enter the Turkish market, in understanding the Turkish consumers better.Article An Empirical Investigatıon Of Turkish Consumers' Online Shopping Patterns(2008) Ergin, Elif Akagün; Akbay, Handan Özdemir; 120408With the rapid rise of Internet, the number of consumers shopping online for consumer goods and services has grown dramatically. This growth in Internet shopping in many different cultures around the world has attracted the attention of researchers interested in what leads individuals to adopt this mode of shopping. Similar to the global trend, Turkish consumers are increasingly opting to use the Internet for their shopping purposes as well. With a population over 70 million people, Turkish market’s potential for online commerce is quite significant. The aim of this study is to examine male and female consumers’ online shopping behavior, usage patterns and the key elements that encourage online shopping.Article Brand Loyalty İn The Cosmetics Industry: A Field Study On Turkish Women‟s Brand Loyalty Among Cosmetics Products(2005) Özdemir, Handan; Özdemir, Handan; Parıltı, Nurettin; 120408; 116684; Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkCosmetics industry has a share of 135 billion dollars in the global market. The biggest multinational cosmetics companies in the world such as Avon, Procter and Gamble, Estee Lauder, Nivea, L’oreal are very much interested in the Turkish market. Turkey is a developing country in terms of cosmetics consumption and has a great potential with a population of 70 million. This study aims to determine whether turkish women have brand loyalty among skin-care products in the cosmetics sector. It is our hope that the results of this study will help foreign and domestic cosmetics companies, already existing in or planning to enter the Turkish market, in shaping their marketing strategies.Article Citation - WoS: 12Complusive buying behavior tendencies: the case of Turkish consumers(Academic Journals, 2010) Ergin, Elif Akaguen; 120408Compulsive buying is a dysfunctional consumer behavior, a chronic failure to control the urge to purchase products and services. The two main goals of this study were to explore whether gender was a significant predictor of compulsive buying behavior and to determine the effect of two particular predispositional factors ( anxiety, depression) on compulsive buying. The primary data for this study was obtained from a questionnare that was administered in the capital city of Ankara. A convenience sample of three hundred and fourteen respondents participated in the study. Independent sample t - test, correlational and regression analyses were conducted for data analysis. The empirical findings showed that there are marked differences in compulsive buying tendencies of Turkish women and men, and factors such as age and anxiety are strongly related to compulsive buying behavior.Article Do Young Consumers Abandon Ship after a Celebrity Endorsement Scandal? Evidence from an Emerging Market(2019) Özdemir, Handan; Özdemir, B.handan; Ergin, Elif Akagün; 120408; 116684; Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkReklamlarda “ünlü kullanımı, şöhretli kişilerin toplumun bireyleri üzerindeki büyük nüfuzundan dolayı etkili bir yöntemdir. Bir markanın başarısı, bir ünlünün başarısı ile tamamen içiçe geçmiş olabilir. Bu araştırma, bir tutundurma yöntemi olarak ünlü kullanımının tüketicilerin zihinlerindekietkinliğini ölçmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın diğer temel hedefi ise, Türk tüketicilerin ünlü kişilerin karıştığı skandallardan etkilenme durumlarını ortaya koymak ve bu skandalların ardından tüketici satın alma davranışlarının aynı kalıp kalmadığını keşfetmektir. 390 tüketici ile tanımsal araştırma yürütülmüş olup, Türk tüketicilerin genel tutumları ve satın alma davranışları saptanmıştır. Yüzyüze yapılan anketlerin sonucunda, tüketicilerin büyük çoğunluğunun ünlü kişilerin özel hayatları hakkında eleştirel oldukları ve ünlü kişi bir skandala karıştığında desteklediği ürün veya hizmeti satın alma kararları üzerinde olumsuz etkisi olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçları, Türk pazarında markaların ünlü kullanımının, tüketicilerin ünlü kişinin markası zedelendiğinde verdikleri tepki göze alınarak, son derece riskli lduğunu doğrulamıştır. İşletmeler, ortaya çıkan bir skandalın ardından markalarının batmasını önlemek için, ünlü kişiden kendilerini uzaklaştırmayı ve zararlarını kontrol altına almayı öğrenmekzorundadırlar.Book Part Etkili ve Basarili Ulus Marka Yaratma Sureci(Akademisyen Yayınevi, 2019) Akagün Ergin, Elif; 120408Conference Object Citation - WoS: 2Examining Immigrant Turkish Household Food Consumption: Consumer Insights for Food Acculturation Models(Assoc Consumer Research, 2010) Ergin, Elif Akagun; Kaufman-Scarborough, Carol; 120408Article Giyim ve gıda ürünleri kategorilerinde tüketicilerin plansız satın alma davranışları üzerine bir araştırma(2011) Akagün Ergin, Elif; Özdemir Akbay, Handan; 120408Küresel rekabetin giderek artmasıyla, işletmeler etkin pazarlama stratejileri geliştirebilmek amacıyla tüketicilerin satın alma davranışları hakkında detaylı bilgiye ihtiyaç duymaktadırlar. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin giyim ve gıda ürünleri kategorisindeki plansız satın alma davranışlarını ortaya koymaktır. Buna ek olarak, tüketicilerin plansız satın alma davranışlarında cinsiyet ve gelir düzeyi gibi temel demografik değişkenlerin etkisi ile alışveriş sıklıklarının plansız satın alma davranışı üzerindeki etkilerini ortaya koymak da amaçlanmıştır. Araştırmanın kapsam ve amacı doğrultusunda geliştirilen bir anket formu, Ankara ilindeki alışveriş merkezlerinde, yüz yüze görüşme yöntemiyle, 394 kişilik bir örnek üzerinde yapılmıştır. Elde edilen verilere uygulanan “Korelasyon” ve “Bağımsız Örneklemler için T-Testi” analiz yöntemleri sonucunda, tüketicilerin belirlenen iki kategorideki plansız satın alma faaliyetlerindeki temel nedenler ile cinsiyet ve gelir grubundan kaynaklanan farklılıklar ortaya konmaya çalışılmıştır.Article Key Factors for Student Recruitment: The Issue of University Branding(2012) Taş, Ayşegül; Akagün Ergin, Elif; 29252; 120408Considering the number of universities and the size of the young population targeted for higher education in Turkey, there is an urgent need for further research studies on university branding efforts. The aim of this exploratory research study is to explore specific factors/criteria that Turkish students consider during the process of selecting a graduate degree program at a university in the USA and to contribute to the limited research in the area of university branding. The Analytic Hierarchy Process (AHP), which is a structured technique for analyzing complex, multi-criteria decisions, has been used for this research. Surveys were applied to students in order to discover specific factors/criteria that Turkish students employ during the process of selecting a graduate degree program at a university in the USA. In this study, there are many decision-criterias that need to be taken into consideration and each criterion must be analyzed with respect to a specific university. The in-depth interviews with professors/education counselors, student survey applications, and the analysis of previous stream of related research has led to identification of criterias to be used in the study. Following the pairwise comparisons, a survey has been designed to assess the relative superiority of the 12-criteria in the model. The most prominent criteria during the process of selecting a graduate degree program was reported as “Post Graduation Job and Career Prospects”. The findings of this study can be used to support those who have the intention to develop a successful university brand.Article Citation - WoS: 4Citation - Scopus: 5Tackling service quality in the telecommunication B2B market(Emerald Group Publishing Ltd, 2019) Tas, Aysegul; Ergin, Elif Akagun; Kurtulmusoglu, Feride Bahar; Sahin, Omer Faruk; 29252; 120408Purpose This study will attempt to focus on how vendors serve operators, as operator service quality starts with vendor's technology infrastructure and service quality. The purpose of this study is to exhibit the most important vendor service quality items and dimensions for the operators in the telecommunications industry. Design/methodology/approach A total of 268 employees from various age groups, cities, job levels and departments participated in the survey. Findings Expected service quality results indicated that operators need high service quality. When telecommunication needs of subscribers are taken into account, it is normal for operators to expect high service quality from vendors. Results also reveal that being dependable and providing continuous support are critical for the telecommunications industry. Perceived service quality results demonstrate that customer expectations failed to be satisfied. In this study conducted in the telecommunications market, the expectations of operator employees regarding vendors is shaped under two dimensions. These dimensions are employee and service center features and provider timeliness and accuracy. When Topsis method was used to determine the most important vendor characteristics, timeliness and trust were identified as the top two criteria. Originality/value To the best of the authors' knowledge, this study is the first to put forth the most important vendor service quality items and dimensions for the operators in the telecommunications industry.Article The Family Purchasing Decision: A Field Study On Monthly Grocery Expenses Of Turkish Families In Ankara, Turkey(2005) Özsaçmacı, Bülent; Özdemir, Handan; Özdemir, Handan; 120408; 19729; Uluslararası Ticaret ve Finansman; Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkIt is crucial for companies to find out relevant information about the purchasing agents within families since they play a great role in the shaping of marketing, sales and promotion strategies of a company. This article consists of two parts. In the theoretical part, information about consumer buying behavior and purchasing decisions of families, turkish in particular, is presented. In the applications part of the study, surveys are conducted to married couples living in 10 different districts in Ankara, Turkey to determine the purchasing agents for the monthly grocery expenses of these families. This article will provide turkish and foreign companies the opportunity to understand their target markets better and carry out specific market research and promotional activities aimed at them. In addition, these companies will be in a better position to predict how their consumers will respond to marketing strategies.Article Citation - WoS: 11The rise in the sales of counterfeit brands: The case of Turkish consumers(Academic Journals, 2010) Ergin, Elif Akagun; 120408Counterfeiting activity is a worldwide phenomenon rapidly increasing in every country. Accounting for about 7% of global trade, counterfeit brands resemble the genuine goods but are typically of lower quality in terms of performance, reliability or durability. The size of the counterfeit brands market in Turkey is reported to be around 3 billion dollars. The prevalence of counterfeit manufacturing, the wide availability and the increase in the sales of counterfeits in the Turkish market make it imperative to address the nature of the demand. This research investigates the rapid increase in the sales of counterfeit brands in Turkey and attempts to identify the major factors that motivate consumers to purchase these brands. A field study has been conducted at the Grand Bazaar in Istanbul, the oldest and largest covered bazaar in the world. A judgment sample of 385 young adult, urban Turkish consumers, between the ages of 18 - 35, were approached face-to-face and surveys were completed. The results are reported according to the objectives of the research. The multi-regression analysis points to prestige, brand popularity, wide availability and low price as the four main motivator factors for consumers purchasing counterfeits. In addition, respondents are examined in terms of how they view both their own and other consumers, use of counterfeit brands.Article The Role of Social Media on Establishing Brand Value: A Content Analysis on Banks in Turkey(2016) Ergör, Zeynep Birce; Akagün Ergin, Elif; 56571; 120408; İşletmeThere is an increasing use of social media on a global scale and it has been forcing organizations to restructure and adjust their marketing activities. In a relationship-driven economy, the goal of achieving a sustainable competitive advantage makes it crucial to adapt to the ever-changing trends in the market. Social media contributes to this goal since it has a considerable impact on creating and shaping brand value for organizations. The social networks help organizations enhance the development of strong brands not only through promoting their products and services but also providing them the platform to build strong and reliable relationships with their customers. This paper aims to investigate the role of social media on brands by examining the active role of banks on social networks. For this purpose, the “tweets” of the five Turkish banks with the highest brand values in the banking sector have been analyzed by content analysis method. The sample banks are drawn from the Banker’s annual Top 500 Banking Brands 2014 report. Brand value is used as the selection criteria of the sample banks and “Twitter” social network is considered as the primary social media outlet. The data is composed of the “tweets” and gathered from the official Twitter accounts of the banks with the highest brand values in Turkey. The “retweets” and the texts sent by other Twitter users are excluded. The findings indicate that the sample banks are active users of social media. These banks do not only use Twitter but also other social networks as well as their official websites. In addition, the paper displays specific purposes the banks have for using social media sites.Article Citation - WoS: 10Turkish consumers' perceptions and consumption of organic foods(Academic Journals, 2011) Ergin, Elif Akagun; Ozsacmaci, Bulent; 120408The organic food market in Turkey has experienced a significant growth over the past decade. The goal of this paper is to explore Turkish consumers' nature of demand for organic food products. The effect of four factors, consumer trust, health considerations, environmental benefits and availability, on the frequency of organic food product purchases is analyzed. The survey study takes place in Istanbul and Ankara, Turkey with the participation of 215 consumers. The results of this study indicate that the main reasons for purchasing organic foods are that consumers believe them to be healthier, tastier, fresher and that organic products are environmentally friendly.Article Why Does Nostalgia Marketing Resonate so Much with Today’s Consumers: An Applied Study in Ankara(2019) Sahin, Nilay; Ergin, Elif Akagün; 120408Nostalji pazarlaması kavramı, pazarlama uygulamaları arasında yaygın bir şekilde kullanılmakta ve pazarlama ile tüketici araştırmalarına da sık sık konu olmaktadır. Bu çalışma, Türk tüketicilerin nostalji pazarlaması uygulamalarına verdikleri tepkileri faktör analizi tekniğini kullanarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Anketler, Ankara'da 145 katılımcı ile yapılmış ve katılımcıların nostalji pazarlamasına yönelik tepkileri “Nostaljik Hizmet Tercih Faktörü”, “Nostaljik Marka ve Satın Alma Tercih Faktörü” ve “Nostaljik Tercih Süresi Faktörü” ile ölçülmüştür. Sonuçlar, katılımcıların nostaljik hizmetler ve nostaljik markalar için olumlu tercihleri ve bunları satın alma konusunda olumlu tutumları olduğunu ortaya koymaktadır. Bu pozitif ilişki, nostaljik hizmet tercihi için yas ve cinsiyet değişkenlerinden bağımsız olarak gözlenmiştir. Çalışmanın öne çıkan bulgularından biri, nostalji pazarlama uygulamalarının yalnızca yılın özel günlerinde veya dönemlerinde değil, tüm yıl boyunca etkili bir araç olarak kullanılabileceği yönündedir.Article Yıldız Gücü (Star Power): Yıldız Sporcular Y KuşağıTüketicilerinin Tüketim Kararlarını Etkiler Mi?(2021) Özdemir, Handan; Avcı, Mustafa Serhat; Ergin, Elif Akagün; Özdemir, Handan; 116684; 120408; Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkAmaç – Bu araştırmanın amacı, “yıldız gücü faktörleri” olarak bilinen; profesyonel güvenilirlik,sempatik kişilik, atletik uzmanlık, sosyal çekicilik ve karakteristik tarz faktörlerinin Y kuşağıtüketicilerin genel ve spesifik tüketimleri üzerindeki etkilerini ortaya koymak ve yıldız gücü etkisinincinsiyet ve yaş demografik değişkenleri ile ilişkilerini incelemektir. Yöntem – Nicel araştırma yönteminin tercih edildiği bu araştırmada, Braunstein ve Zhang’ın (2005)atletik yıldız gücü üzerine yaptıkları çalışmada geliştirdikleri Athletic Star Power (SASP) ölçeği veritoplama aracı olarak kullanılmıştır. Y kuşağı 450 katılımcıdan anket yöntemi ile toplanan veriler SPSS25.0 paket programı kullanılarak tasnif edilmiş, araştırmanın hipotezleri, çoklu doğrusal regresyonanalizi, bağımsız örneklemler için T- testi ve ANOVA analizi yöntemleri ile test edilmiştir. Bulgular – Araştırma sonucunda, Y kuşağı tüketicilerin tüketim kararlarında yıldız gücüfaktörlerinden etkilendikleri belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, yıldız gücü etkisinin kadın veerkek bireyler üzerinde anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüş ve erkek tüketicilerin kadıntüketicilere göre atletik yıldız gücünden daha fazla etkilendikleri belirlenmiştir. Buna ek olarak,atletik yıldız gücü etkisinin katılımcıların yaşlarına göre farklılaşmadığı sonucuna da varılmıştır.Tartışma – Ünlü sporcuların reklamlarda kullanılması üzerine yapılan çalışmalar, ağırlıklı olarakreklam yöneticilerinin görüşlerine odaklanmış, tüketicilerin bakış açılarının önemini göz ardı etmiştir.Buna ek olarak, çeşitli çalışmalarda ise, ünlü sporcuların tüketiciler üzerindeki etkilerine dairbileşenlerin birbirlerinden bağımsız olarak değerlendirildiği görülmektedir. Bu noktadan hareketlebu araştırmada, yıldız gücü etkisinin tüketici açısından ele alınması hedeflenmiş ve yıldız gücüfaktörleri olarak kabul edilen tüm faktörlerin, dünyanın en büyük ikinci tüketici topluluğu olarakkabul edilen Y kuşağı tüketicilerin tüketim kararları üzerindeki olası etkileri ortaya konmayaçalışılmıştır. Bu bağlamda, markaların ve firmaların dünya nüfusunun yaklaşık %27’sini oluşturan veTürkiye’de ise halen 18 milyonun üzerinde tüketiciyi kapsayan Y kuşağının, yıldız sporculardan nederece etkilendiklerini görmeleri ve “yıldız gücü” etkisinden faydalanabilmeleri oldukça önemlidir.