Makine Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/371
Browse
Browsing Makine Mühendisliği Bölümü Tezleri by Author "Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Altuğ, Hakan (2022). Engine block heat rejection enhancement for a four cylinder ci engine / Dört silindirli bir dizel motorda motor bloğunun soğutulmasının iyileştirilmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Engine block heat rejection enhancement for a four cylinder ci engine(2022) Altuğ, Hakan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliğiİçten yanmalı dizel motorlar günümüzde otomotiv, tarım, ulaşım, havacılık ve benzeri alanlarda farklı uygulamalarda sıklıkla kullanılmaktadır. Bu motorlar istenilen güç, iş çıktılarına göre farklı silindir ve hacimde kullanılabilirler. Her içten yanmalı motorda olduğu gibi, yanma sonucu açığa çıkan ısı, motor ve motora bağlı tüm ekipmanların ömrünü korumak adına gözlemlenmeli ve kontrol altına alınmalıdır. Günümüzde içten yanma sonucu ortaya çıkan egzoz gazları için homologasyon çerçevesinde bir çok sistem kullanılmakta ve açığa çıkan gazların zararı minimize edilmektedir. Bu sistemlere paralel olarak, motorun ömrünü korumak adına soğutma sistemleri özelinde bir çok detaylı çalışma yapılmış ve günümüzde de devam etmektedir. Bu çalışmanın en temel amacı, motorda yanma sonucu oluşan motor blok sıcaklıklarının, motor su ceketine ve soğutma suyuna olan etkilerini gözlemlemek ve motor bloğu su ceketi çıkış portları üzerinde iyileştirme yaparak soğutma suyu sıcaklıklarında iyileştirme yapmaktır. Bu hedefler kapsamında bir çok literatür çalışması incelenmiş olup, motor su ceketi geometrilerinde kullanılan numerik modeller, kullanılan bilgisayar destekli analizler incelenmiştir. Bu incelemeler sonucunda bu teze konu olan çalışma için geometri hazırlama ve sonlu akışkanlar elemanları yöntemi ile çözdürme metod kurguları oluşturulmuştur. Kurgulanan çözümleme modelleri ve deneysel çalışmaları karşılaştırmak adına bir motor dinamometresi kullanılarak gerçek bir motor test edilmiştir. Yüksek motor devirleri sonrasında oluşan radyatör su giriş çıkışları ölçülmüştür. Yapılan ölçümlere paralel olarak numerik çalışmalar başlatılmıştır. Bilgisayar ortamında analiz edilen ve test motorunda ölçülen sıcaklık dağılımlarında dört derecelik bir fark görülmüştür. Literatürde yapılan araştırmalar göz önünde bulundurulduğunda bu farkın yapılan varsayımlar çerçevesinde çok beklenir bir düzeyde olduğu kabul edilmiş ve geometri iyileştirmeleri için çalışmalar başlatılmıştır. Üç farklı motor bloğu tasarımı yapılmış ve bu tasarımlar analiz edilmiştir. Mevcut motor bloğuna göre ısıl çıktılarda %6.1 iyileşme sağlanmıştır.