Makine Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/371
Browse
Browsing Makine Mühendisliği Bölümü Tezleri by Title
Now showing 1 - 20 of 33
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Mahmood Alkarawi, Walaa Abid (2016). Analysis of the oil well impactor mechanism under different conditions / Petrol kuyusu impaktör mekanizmasının farklı koşullar altında analizi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Analysis of the oil well impactor mechanism under different conditions(2016) Mahmood Alkarawi, Walaa Abid; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüDrilling process is one of vastly used manufacturing in oil and gas industry, there are plenty of studies that are looking for this complex process in academic and industry world. PDC drill bit is an important petroleum equipment in this process, therefore predictions of significant process variable such as torque, cutting force and stress distributions play an important role to keep the equipment life and the safety of the lives of workers. The researchers have found these variables by using experimental techniques which makes the investigation need long period time and have expensive cost. At this point, finite element modeling and simulation become the main to investigate these parameters. It can be expected that finite element Simulations can be used without conducting any experimental studies. This thesis covers a study investigating the effect of parameters on the drill bit, PDC modelling and simulation during the drilling process by using finite element method with software ABAQUS. For this purpose, drilling simulations of the PDC are performed. At the first step, the effect of drilling speed on torque and cutting force is investigated by comparing simulation result with experimental results that are found in the literature review. The effect of load force on torque and the values of rotary speed depend on data from experimental working from field NOOR WELL in south of Iraq are found. In addition, comparison of two different mesh sizes of element is performed and the results are compared with that of the literature. Then the effect of applied pressure on the drill bit is shown. Also the effect of kinetic energy and internal energy are considered. Lastly, element point in drill bit is set and the maximum stress results are listed from the beginning of the process to the end. The results corresponding to all of these parameters related with the process of the drill bit are taken as a reference point and then comparison for other impactors are conducted using ABAQUS.Item Citation Count: Arslan, Ozan (2022). Characterization of 3D printed conductive soft robotic elements / 3 boyutlu basılan iletken yumuşak robotik elemanlarının karakterizasyonu. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Characterization of 3D printed conductive soft robotic elements(2022) Arslan, Ozan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüTez, özelden genele doğru bir değerlendirme modeli geliştirmek için verileri kullanarak 3D baskılı iletken yumuşak robotik elemanların karakterizasyonunu yapar. İlk adımda, tez, literatür taraması olarak geçmiş araştırmaların ve ilgili makalelerin bulgularını sunar. Bu bölüm, 3D baskının temelleri ve önemi ile başlar ve yumuşak robotik 3D baskı yeteneğinin açıklaması ile devam eder. Yumuşak robotik çalışmalardan örnekler ve yumuşak robotik elemanlarda algılama kısaca açıklanır. Son olarak, bölüm ilgili araştırmalarla sona erer ve diğer iletken yumuşak robotik eleman makalelerine odaklanır. Takip eden bölümün ilk kısmı, yöntemleri ve malzeme seçimi konularını kapsamlı bir şekilde vurgulamaktadır. Bir sonraki kısım, kullanılan parametreleri ve malzemenin fiziksel sınırları hakkında ayrıntılı bilgileri sunar. Üçüncü kısım, yazdırma sabitleri ve makine kurulumu hakkında bilgi sağlar. Son kısım, kürleme süresi, kalıplama aşamaları ve kalıplama kurulumu hakkında bilgi verir. Üçüncü bölüm, test kurulumunun ayrıntılı bir açıklamasıyla başlar ve iki farklı test kalıbı ve numune tutucu da dâhil olmak üzere test kurulumunun her adımını açıklar. Bölüm, test süreciyle devam eder ve gelecekteki araştırmalar için veri sağlamak adına kurulum parametrelerini gösterir. Bölümün son kısmı, test sonucuna odaklanır ve sonuçları kullanarak oluşturulan grafikler aracılığıyla sonuçları tartışır. Son bölüm, çalışmaları karara bağlayarak makaleyi tamamlar. Kalan kısımlar gelecekteki çalışmalar ve olası kullanım önerileri hakkında öneriler vermektedir. Ekler kısmı bulunan sonuçların tablo halinde sunulduğu bir fotoğraf içermektedir.Item Citation Count: A. Haj İbrahim, Mahmoud Awni (2021). Computational analysis of heat transfer enhancement in tubes using capsule dimpled surfaces and AL2O3-water nanofluid / Boru yüzeyindeki kapsül tipi kabartmanın ve AL2O3-su nano akışkanın ısı transferine etkisinin sayısal analizi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Computational analysis of heat transfer enhancement in tubes using capsule dimpled surfaces and AL2O3-water nanofluid(2021) A. Haj İbrahim, Mahmoud Awni; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüBu çalışmada, duvar yüzeyinden üniform ısı akısı uygulanan boru içi akışlarda boru yüzeyine yapılan geometrik modifikasyonların ısı transferi iyileştirmeye etkileri sayısal olarak incelenmiştir. Geometrik modifikasyon olarak kapsül tipi kabartmalar kullanılmış, akışkan olarak ise su ve Al2O3-su nano-akışkan kullanılmıştır. Isı transferi iyileştirmesi için hem geometrik modifikasyon yapılmış olması hem de bununla birlikte farklı nano partikül yüzdelerinde nano-akışkan kullanılmış olması çalışmayı benzerlerinden farklılaştırmaktadır. Kapsül tipi kabartmalar borunun iç yüzeyine farklı derinliklerde (1 mm, 1.5 mm, 2 mm ve 2.5 mm) uygulanmıştır. Al2O3-su nano-akışkan hacimsel konsantrasyon oranları %1, %2 ve %3 olarak ele alınmıştır. Akış tek fazlı akış olarak modellenmiş ve uygulanmıştır. Kabartmaların derinliğinin ve nono-akışkanın farklı konsantrasyonlarda uygulamalarının Nusselt sayısı, sürtünme katsayısı ve performans değerlendirme kriteri (PEC) üzerindeki etkileri analiz edilmiştir. Sayısal analizler ANSYS 20R1 Fluent kullanılarak 2000-14000 Reynolds sayısı aralığında reliazable k- türbülans modeli ile yapılmıştır. Sonuçlar incelendiğinde, tüm akışkanlar için, laminer akış, geçiş akışı ve tamamen gelişmiş türbülanslı akış durumunda kabartma derinliği arttıkça Nusselt Sayısı ve aynı zamanda da sürtünme katsayısının arttığı görülmüştür. Düz boruda su akışı ile kıyasladığında, akışkan su olduğunda kabartmalı boruda ısı transferi %41.3, kabartma artı %3 konsantrasyonlu nano-akışkan kullanılan boruda ise ısı transferi %46.3 iyileştirilmiştir. Performans değerlendirme kriterinin değişimi akış rejimine ve kabartma derinliğine oldukça bağlıdır. Genel olarak, laminer akışta nano-akışkan konsantrasyonu ve kabartma derinliği arttıkça performans değerlendirme kriterinin önemli ölçüde arttığı görülmüştür. Çalışılmış tüm simülasyon sonuçları incelendiğinde; laminer akışta en yüksek PEC 5.5 olarak %3 nano-akışkan konsantrasyonu ve 2.5 mm kabartma kalınlığında gözlemlenmiştir. Geçiş akışında en yüksek PEC 1.2 olarak %3 nano-akışkan konsantrasyonu ve 2 mm kabartma kalınlığında, türbülanslı akışta ise en yüksek PEC 1.057 olarak %1 nano-akışkan konsantrasyonu ve 1 mm kabartma kalınlığında gözlemlenmiştir.Item Citation Count: ALDULAİMİ, H. (2015). Design and analysis of an overconstrained manipulator for rehabilitation. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüDesign and analysis of an overconstrained manipulator for rehabilitation(2015-04) Aldulaimi, Hassan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Ensitütüsü, Makine Mühendisliği BölümüA parallel manipulator is a closed loop kinematic chain mechanism that is attached to the base by at least two limbs in parallel. Compared with the serial, the parallel manipulator has higher load-carrying capacities, higher accuracy, higher stiffness and lower inertia. Due to these advantages the parallel manipulator become viable alternative for wide applications, therefore it have been the subject of study of many research during the recent three decades. However, these kinematic closed loops also have some disadvantages, such as limited workspace, complicated forward kinematics, high cost and complicated structures. To overcome these disadvantages parallel manipulators with less than 6-DoF can be used. Also, designing a parallel manipulator with less than six degree of freedom for a subspace can relatively reduce the complexity.This thesis deals with one of the applications of parallel manipulator as a rehabilitation robot. This device is an over –constrained parallel manipulator 5 degree of freedom with 3 legs. This manipulator consists of a moving platform which is connected to a fixed base via three legs. Each leg is made of RRR(RR) (revolute) joints where the first three joint in all legs are parallel and the recent two joint are intersecting .Inverse kinematics of this device including position velocity and acceleration are studied. In addition, the workspace of the parallel manipulator is analyzed. A design optimization is conducted for the prescribed workspace of the device. Finally, this thesis also deals with the dynamic modeling the manipulator using an approach of the principle of virtual work. The equations of motion of the manipulator are derived by considering its motion characteristics. To reduce computations, inverse Jacobian matrices for manipulators are derived to give relations between input and output variables.Item Citation Count: Köksal, Serhat (2020). Design and analysis of mine resistant ambush protected vehicle rollover simulator / Mayına dayanıklı zırhlı araç devrilme simulatörü tasarım ve analizleri. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri ;Enstitüsü.Design and analysis of mine resistant ambush protected vehicle rollover simulator(2020) Köksal, Serhat; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüBu çalışmada, kaçış eğitimi için tasarlanan Mayına Dayanıklı Zırhlı Araç Devrilme Simülatörünün tasarımı, yapısal dayanım analizleri ve dinamik hareket simulasyonu yapılmıştır. Özellikle askeri alanda ihtiyaç duyulan acil durum kaçış eğitimlerinin türleri ve gerekliliği açıklanmış, kullanımda olan MRAP araçları baz alınarak, genel bir kabin ile devrilme mekanizması tasarlanmış ve yapısal dayanımları incelenmiştir. Simülatör modelinin bileşenlerinin görselleri paylaşılmıştır. Geleneksel devrilme simülatörlerinden farklı olarak, daha iyi bir takla atma hissi ve nihayetinde daha iyi eğitim için simülatöre yanal bir hareket mekanizması eklenmiştir. Bu tasarıma göre, araç ekibi üyelerinden biri modellenmiş ve MATLAB Simulink Multibody ortamda düzlemsel bir hareket simülasyonu oluşturulmuştur. Devrilme durumunda personelin en hassas bölgesi boynu olarak değerlendirilmiş ve boyundan alınan sonuçlara göre, eğitim esnasında herhangi bir sakatlanmaya sebep olmadan eğitimin tamamlanabileceği en yüksek hız, ivme değerleri belirlenmiştir. Bu montaj sistemi MATLAB Simulink programı ile simüle edilmiş ve sonuçlar paylaşılmıştır.Item Citation Count: Çelebi, Gizem (2020). Design and implementation of a fatigue testing machine for welded parts / Kaynaklı parçalar için yorulma test cihazı tasarımı ve uygulaması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.tDesign and implementation of a fatigue testing machine for welded parts(2020) Çelebi, Gizem; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüBu tez çalışmasında, BOZANKAYA A.Ş. bünyesinde bulunan kaynaklı parçalar için yorulma test cihazı tasarımı, imalatı ve uygulama aşamaları sunulmuştur. BOZANKAYA A.Ş tarafından üretilen otobüslerin kaynaklı parçalar kullanılarak, tasarlanan makinenin test edilmesi için yorulma deneyleri gerçekleştirilmiştir. Elde edilen yorulma test sonuçları kullanılarak S-N ve log(S-N) eğrileri çizilmiştir. Farklı geometri ve ebatlara sahip kaynaklı parçalar yorulma test makinesi kullanılarak başarıyla test edilebilmektedir.Item Citation Count: Yavuz, Samet (2017). Design and optimization of parallel manipulators for rehabilitation / Rehabilitasyon için paralel eyleyicilerin tasarımı ve eniyilemesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Design and optimization of parallel manipulators for rehabilitation(Çankaya Üniversitesi, 2017) Yavuz, Samet; Çankaya Üniveristesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makina Mühendisliği Anabilim DalıIn this thesis, a novel over-constrained parallel manipulator for arm rehabilitation is introduced. This manipulator is a planar-spherical parallel manipulator with five degrees of freedom and four legs for rehabilitation of forearm (wrist, elbow and shoulder joints). First of all, the desired motions are specified. Then, manipulator geometry is proposed to ensure these motions. Inverse kinematic solutions are performed for describing the motion of actuators. Jacobian analysis is done to define singularity conditions and to obtain force-torque relation between user and the manipulator. The manipulator optimized dimensionally by using Firefly Algorithm to provide motions in workspace boundaries without any singularity condition. Obtained dimensional parameters are tested and whole workspace is scanned with several simulations to ensure whether the manipulator provide the given motions in specified workspace boundaries.Item Citation Count: Kuntay, Yılmaz (2016). Design of an overconstrained manipulator for rehabilitation purposes / Rehabilitasyon amaçlı aşırı kapalı manipülatör tasarımı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Design of an overconstrained manipulator for rehabilitation purposes(2016-02) Yılmaz, Kuntay; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüIn this thesis, an overconstrained mechanism for upper extremity rehabilitation is introduced. The geometry of the selected manipulator was arranged that it fits the exact motion of the arm upper extremity and acts as an exoskeleton. Inverse kinematics calculations are shown for describing the motion of actuators for a desired arm motion. Lagrange Formulation is used for the inverse dynamic model of the system. Due to the geometry of the manipulator, kinematic and dynamic calculations are applied to the two spherical subspaces of the manipulator using imaginary joints. Workspace analysis has been made to verify the motion that the mechanism needs for the specified rehabilitation tasks.Item Citation Count: Alfakheri, Ali (2015). Design of micromixer for precision milled microfluidic systems / Hassas frezeleme mikroakıskanlar sıvı sistemleri için mikro karıştırıcı tasarımı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Design of micromixer for precision milled microfluidic systems(2015) Alfakheri, Ali; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüMixing in microfluidic systems is a challenging problem since the flow is almost always laminar hence the transport of species depends only on diffusion. In this thesis, a passive micromixer is designed for mixing two miscible liquids in a micro channel. The mixer utilizes series of throttles, which reduce the diffusion length, placed along the mixing channel. Although there are many fabrication techniques to manufacture microfluidics, the throttles constituting the micromixer are specially designed to be fabricated by micromilling. Here, micromilling is particularly chosen because of its flexibility and productivity compared to other microfluidic fabrication methods. For design purposes, firstly the parameters affecting the mixing performance are determined. These parameters are defined as the Reynolds number (Re), non-dimensional throttle size and the number of throttles. Then, micromixers are simulated using computational fluid dynamics tools available in COMSOL Multiphysics at different parameter levels. As a result, it is found that micromixers with 15 to 20 throttles can achieve a mixing efficiency greater than 80% in very low Re flows. After optimizing the design, the micromixer is improved by shifting the throttles off the axis of the mixing channel. It is seen that the improvement increases the mixing efficiency to 84%.Item Citation Count: Köroğlu, Muhammed Samed (2022). Development of non-motorized grabber mechanism for unmanned aerial vehicles / İnsansız hava araçları için motorsuz tutucu mekanizması geliştirilmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Development of non-motorized grabber mechanism for unmanned aerial vehicles(2022) Köroğlu, Muhammed Samed; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüBu tezde özellikle insansız hava araçlarında kullanılacak bir tutucu mekaniz-ması ile ilgili araştırma ve tasarım yapmayı amaçladık. Tez süreci boyunca, günümüzün yükselen teknolojisi; insansız hava araçları ve benzeri insansız hava araçları için yeni bir tutucu sistemi tasarlamak için optimizasyon, sentez, analiz, CAD ve üretim yöntemlerini uygulamayı planladık. Önceki tekniğe göre, drone araçları için elektrik motorları veya benzeri aktüatörler ile kontrol edilebilen, farklı şekillerde çok sayıda tutucu mekanizma oluşturulmuştur. Drone sistemleri için tutucu tasarımlarının en çok karşılaşılan versiyonları, servo veya DC motorla çalıştırılan pençeler, entegre robotik kollar/manipülatörler, makara sistemleri, motor tahrikli tutucular, manyetik mandallı tutucular vb. gösterilebilir. Tezimizde bu tür mekanizmaların gereğinden fazla ağır olması, uçuş stabilitesi bozukluklarına yol açması, tutucunun yerleştirilmesi için hacim sınırlamaları, mevcut mekanizmaların karmaşıklığından kaynaklanan arızalar vb. sorunlarını çözmeyi hedefledik. Bir mandal mekanizmasına benzer motor-suz bir mekanizma modeli üzerinde çalışılarak belirtilen sorunlar en aza indirilebilir veya tasarım için kabul edilebilir sınırlara çekilebilir.Item Citation Count: Pank, Berk Kemal (2021). Dimensional optimization of aircraft canopy actuation mechanism / Uçak kanopisi hareketlendirme mekanizmasinin boyutsal optimizasyonu. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Dimensional optimization of aircraft canopy actuation mechanism(2021) Pank, Berk Kemal; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüBu tez, tanımlanmış bir probleme yönelik uygun bir mekanizmayı adım adım üretmek için bir yöntem sunar. Ele alınan sorun, aynı çözümde kilitlemeyi de sağlayan, bir uçak kanopisinin açılması için optimum bir çözüm bulmaktır. Amaç için iki tür mekanizma kullanılmaktadır. İlk olarak, Stephenson III tipi altı çubuklu bir mekanizma sentezlenir, ardından daha fazla hareket kabiliyeti elde etmek için bu mekanizma üzerinde değişiklikler yapılarak, dişli seti eklenmiş bir yedi çubuk mekanizması elde edilir. Bu çalışma hem hareket üretme ile mekanizma sentezi, hem de sentezlenen mekanizmanın genetik algoritma ile optimizasyonunu içermektedir. Hareketi tanımlamak için 10 konum belirlenir ve mekanizmanın boyutsal optimizasyonu için kullanılmak üzere orijinal bir genetik algoritma kodu oluşturulur. Hem altı çubuklu hem de dişli yedi çubuklu mekanizmalar için birçok deneme uygulanır ve en sonunda dişli seti eklenmiş yedi çubuklu mekanizma ile istenen bir sonuç elde edilir. Bu tezde çalışılan mekanizma bir uçak kanopisini çalıştırması için tasarlanmıştır, ancak yöntemler farklı amaçlar ve alanlar için kullanılabilir ve uygulanabilir.Item Citation Count: Hızarcı, Melis (2022). Effect of punch stroke application strategies onforming of fuselage panel lay-up molds / Uçak gövde panel yatırma kalıplarınınşekillendirilmesinde zımba vuruş stratejilerinin etkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi: Fen Bilimleri Enstitüsü.Effect of punch stroke application strategies onforming of fuselage panel lay-up molds(2022) Hızarcı, Melis; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüBu çalışma, Invar FeNi36 plakasını gövde paneli yatırma kalıbına soğuk şekillendirmek için üç farklı zımba vuruş uygulama stratejisi önerilmiştir. Stratejilerde plakaya aynı sayıda ancak farklı pozisyonlarda zımba vuruşları uygulanmıştır. Stratejilerin etkinliği Sonlu Elemanlar Metodu (FEM) kullanılarak değerlendirilmiştir. İstenilen plaka formuna en yakın formu veren strateji en iyi olarak kabul edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Soğuk Şekillendirme, Şekillendirme Stratejisi, Invar FeNi36, Sonlu Elemanlar Analizi, QFormItem Citation Count: Altuğ, Hakan (2022). Engine block heat rejection enhancement for a four cylinder ci engine / Dört silindirli bir dizel motorda motor bloğunun soğutulmasının iyileştirilmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Engine block heat rejection enhancement for a four cylinder ci engine(2022) Altuğ, Hakan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliğiİçten yanmalı dizel motorlar günümüzde otomotiv, tarım, ulaşım, havacılık ve benzeri alanlarda farklı uygulamalarda sıklıkla kullanılmaktadır. Bu motorlar istenilen güç, iş çıktılarına göre farklı silindir ve hacimde kullanılabilirler. Her içten yanmalı motorda olduğu gibi, yanma sonucu açığa çıkan ısı, motor ve motora bağlı tüm ekipmanların ömrünü korumak adına gözlemlenmeli ve kontrol altına alınmalıdır. Günümüzde içten yanma sonucu ortaya çıkan egzoz gazları için homologasyon çerçevesinde bir çok sistem kullanılmakta ve açığa çıkan gazların zararı minimize edilmektedir. Bu sistemlere paralel olarak, motorun ömrünü korumak adına soğutma sistemleri özelinde bir çok detaylı çalışma yapılmış ve günümüzde de devam etmektedir. Bu çalışmanın en temel amacı, motorda yanma sonucu oluşan motor blok sıcaklıklarının, motor su ceketine ve soğutma suyuna olan etkilerini gözlemlemek ve motor bloğu su ceketi çıkış portları üzerinde iyileştirme yaparak soğutma suyu sıcaklıklarında iyileştirme yapmaktır. Bu hedefler kapsamında bir çok literatür çalışması incelenmiş olup, motor su ceketi geometrilerinde kullanılan numerik modeller, kullanılan bilgisayar destekli analizler incelenmiştir. Bu incelemeler sonucunda bu teze konu olan çalışma için geometri hazırlama ve sonlu akışkanlar elemanları yöntemi ile çözdürme metod kurguları oluşturulmuştur. Kurgulanan çözümleme modelleri ve deneysel çalışmaları karşılaştırmak adına bir motor dinamometresi kullanılarak gerçek bir motor test edilmiştir. Yüksek motor devirleri sonrasında oluşan radyatör su giriş çıkışları ölçülmüştür. Yapılan ölçümlere paralel olarak numerik çalışmalar başlatılmıştır. Bilgisayar ortamında analiz edilen ve test motorunda ölçülen sıcaklık dağılımlarında dört derecelik bir fark görülmüştür. Literatürde yapılan araştırmalar göz önünde bulundurulduğunda bu farkın yapılan varsayımlar çerçevesinde çok beklenir bir düzeyde olduğu kabul edilmiş ve geometri iyileştirmeleri için çalışmalar başlatılmıştır. Üç farklı motor bloğu tasarımı yapılmış ve bu tasarımlar analiz edilmiştir. Mevcut motor bloğuna göre ısıl çıktılarda %6.1 iyileşme sağlanmıştır.Item Citation Count: AL-GBURİ, M. (2015). Exergy analysis of gas turbine power plant in Iraq Al Najaf. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüExergy analysis of gas turbine power plant in Iraq Al Najaf(2015-07) Al-Gburi, Maher; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüThe exergy analysis of Al Najaf power plant of capacity 115.74MW which is located in Iraq will present in this study. The analysis of every component in the system apart was tested in accordance with the laws of mass and energy conversion was one of the main goals of this thesis. As well as we will identify and quantify the sites which have exergy losses. This analysis provides an alternative plan to ensure superior performance of a power plant. The aspects under consideration were the quantitative exergy balance for the entire system and for each component, respectively. At different temperatures, rate of irreversibility of system components, efficiency of exergy and the efficiency flaws were highlighted for each component and for the whole plant. The exergy flow of a material is classified into the groupings of thermal, mechanical and chemical exergy in this study and a stream of entropy-production. Fuel Natural gas of low heating value of 50050 kJ/kg was used as the fuel. The evaluation addressed the question of how the fluctuations in cycle temperatures influence the exergetic efficiency and exergy destruction in the plant. The rate of exergy destruction in the turbine was around 2.75% whereas that in the combustion chamber was about 55.77%. When a 8°C rise was done in the temperature, exergy efficiency for the combustion chamber was calculated to be 49.83%. According to the results of the study, the combustion chamber is found to be chief means of irreversibilities in the plant. Also, it was identified that the exergetic efficiency and the exergy destruction are considerably dependent on the alterations in the turbine inlet temperature. On the basis of these results, recommendations are presented for advancement of the plantItem Citation Count: Abdaljawad Abdaljawad, Harith Mahdi (2016). Feedback lineariztion control of flexible joint parallel manipulators by solving singular acceleration level differential equations/Singüler ivme seviyesindeki diferansiyel denklemleri çözmek suretiyle esnek mafsallı paralel manipülatörlerin kontrolü. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Feedback lineariztion control of flexible joint parallel manipulators by solving singular acceleration level differential equations(2016) Abdaljawad Abdaljawad, Harith Mahdi; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüThis study utilizes a certain algorithm where joint drives flexibility is presented for solving singular set of differential equations by specified implicit numerical integration method that is called Backward Euler Formula for more advanced order derivative information. The reason for using such a procedure is that there is singularity presence at the acceleration level inverse dynamics equations because the control torques can't perpetuate a direct effectiveness at the end-effector accelerations as a result of the elastic media. The trajectory tracking control law is utilized for a 3R (revolute joint), three legs planar parallel manipulator. This law linearizes and decouples the system which leads to achieve asymptotic stability by the means of feeding back the positions and velocities of the actuated rotors and joints. The desired path of the end-effector is chosen for the sake of singularity avoidance.Item Citation Count: Aisha Elkawafi (2019). Kinematic synthesis using fireflyalgorithm and computer-aided analysis of continuous variable valve lift mechanism / Değişken supap hareket mekanizmasının ateşböceği algoritması kullanılarak kinematik sentezi ve bilgisayar destekli analizi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Kinematic synthesis using fireflyalgorithm and computer-aided analysis of continuous variable valve lift mechanism(2019) Elkawafi, Aisha; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüIn this thesis, a variable valve lift mechanism is proposed and then the kinematic synthesis has been performed using both MATLAB and Autodesk INVENTOR. Moreover, optimization of the lengths of the links has been done using the firefly algorithm in order to reduce the error between the objective valve lift profile, a polynomial cam profile of race engine, and the calculated profile. The optimized mechanism is simulated again with both MATLAB and INVENTOR and the family of valve lifts for various maximum valve opening are compared and show a good consistency. The valve velocity and acceleration are also calculated and compared with the objective functions. Thus, this mechanically based idea of the schematic variable valve lift system can be translated in the future into the design of a physical system with a selected actuation system to provide the best valve lift depending on the engine demand.Item Citation Count: Al-Tameemi, Hussein Raad Abdulhadi (2019). Numerical analysis of nano-fluid flow and heat transfer in ducts / Kanallarda nano akışkan akışının ve ısı transferinin sayısal olarak incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Numerical analysis of nano-fluid flow and heat transfer in ducts(2019) Al-Tameemi, Hussein Raad Abdulhadi; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Makine Mühendisliği BölümüIn this study, turbulent nanofluid flow and heat transfer in a square duct with constant heat flux at the top and bottom surfaces and insulated front a back faces were investigated numerically. Fluent was used for the numerical solution of the governing equations of the problem. To model the turbulence, realizable k- model is used. The finite volume method (FVM) was used to discretize the continuity, momentum and energy equations. Three different types of nanoparticles Al2O3, ZnO, and CuO with different diameters (30, 29, 29 nm) at different volume fractions (in the range of 1% to 4%) were considered. Effects of these parameters on heat transfer rate and flow characteristics in the Reynolds numbers range of 10000 to 35000 were studied. The results of the simulations show a good agreement with the existing experimental correlations. The numerical results show that Al2O3-water has the highest Nusselt number compared to other nanofluids considered while it has the lowest heat transfer coefficient due to low thermal conductivity. It was observed that the Nusselt number increases with the increase in the Reynolds number and the volume fraction of nanoparticles.Item Citation Count: Peneklioğlu, Kağan (2017). Numerical analysis of turbulent flow and heat transfer with nanofluid in elliptical cross-sectioned duct / Eliptik kesitli bir kanal içerisindeki ısı transferinin türbülanslı koşullar altında ve nano-akışkan kullanımıyla beraber sayısal olarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Numerical analysis of turbulent flow and heat transfer with nanofluid in elliptical cross-sectioned duct(Çankaya Üniversitesi, 2017) Peneklioğlu, Kaan; Çankaya Üniveristesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim DalıIn this study, varying major to minor axis ratio in an elliptic tube has been investigated numerically under the steady state, forced convection with turbulent heat flow conditions. Constant wall temperature was applied to tube wall. Mainly, hydrodynamically and thermally developed turbulent flow has been investigated. To obtain fully turbulent flow, study was performed Reynolds numbers between 10000 and 100000. Water was used as working fluid in the first part of study. ANSYS Fluent 17.0 tool was used for all simulations. After the end of numerical results, average Nusselt numbers and average friction factors were obtained and they were compared with correlations which are commonly used in the literature. Al2O3 / Water nanofluid was used as working fluid in the second part of study and all simulations were repeated. It is noticed that using of nanofluid increases average Nusselt number significantly. However, it leads to an increase in pressure drop inside the tube. As a result, it causes an increase in average friction factor. According to the results of the study, using of nanofluid increases average Nusselt number almost 13% in all models. At the same time, it causes an increase in average friction factor around 1.7%. It is noticed that different major to minor axis ratios have no significant effect on average Nusselt number and average friction factor. Also, correlations in the form of 𝑁𝑢=𝑎1 ×𝑅𝑒𝑏1 and 𝑓=𝑎2×𝑅𝑒𝑏2 are obtained for average Nusselt number and average friction factor in all models.Item Citation Count: Güzey, Kaan (2022). Numerical and experimental investigation of wavy leading edge modifications on NACA0012 airfoil performance / NACA0012 profili için dalgalı ön kenar modifikasyonlarının sayısal ve deneysel olarak incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Numerical and experimental investigation of wavy leading edge modifications on NACA0012 airfoil performance(2022) Güzey, Kaan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüBu tez, NACA0012 profilinin aerodinamik ve aeroakustik özellikleri üzerine sayısal ve deneysel çalışmalar sunmaktadır. İncelenmekte olan giriş kenarı tırtıkları, dalga boyu ve genlik olmak üzere iki ana tasarım parametresi ile sinüzoidal bir profildedir. Sinüzoidal dalgaların gürültü bastırma yeteneği, bu tezde incelenen genlik, dalga boyu, içeri akış hızı, hücum açısı ve frekans aralığı gibi birçok parametrenin fonksiyonudur. Tırtıkların genliği ve dalga boyu sırasıyla 1.2512° için, aynı zamanda, stall'ın hücum açısını arttırdıktan sonra, tırtıklılığın aerodinamik performansı olumsuz etkilediği anlamına gelir.Item Citation Count: Ahmet Deniz (2019). Nümerical modelling of forced convection heat transfer in an open cavity / Açık bir oyukta zorla taşınım ısı transferin nümerik modellenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Numerical modelling of forced convection heat transfer in an open cavity(2019) Deniz, Ahmet; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği BölümüIn this study, combined forced and natural convection heat transfer and fluid flow are examined in an open cavity. The effect of cavity geometries like cavity depth, cavity length, on heat transfer rate is investigated. As a flow parameter, Reynolds number, heat flux, heated wall position and Richardson number effect of the heat transfer are investigated. The cavity left wall is heated with constant heat flux, while other walls are kept at the adiabatic condition. The working fluid is assumed as air with Pr=0.71. For numerical analysis FLUENT Software is used in order to solve incompressible, two-dimensional, steady-state flow. For momentum and energy equations second-order upwind scheme is used. Length to depth ratio and height to depth ratio of the cavity is varied between 0.25