Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/2057
Browse
Browsing Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü Tezleri by Author "Preveze, Barbaros"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Autosar Standartında Uds Tabanlı Teşhis Tasarımı ile Uds ve Kwp 2000 Haberleşme Protokollerinin Analizi(2024) Dilek, Mahir Umut; Preveze, Barbaros; 06.03. Elektrik-Elektronik Mühendisliği; 06. Mühendislik Fakültesi; 01. Çankaya ÜniversitesiBu çalışma, otomotiv teşhis alanında UDS ve KWP 2000 iletişim protokollerinin kapsamlı bir analizini sunmaktadır. Araştırma, UDS ve KWP 2000'nin performansını, yeteneklerini ve AUTOSAR çerçevesindeki uygunluğunu değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Tez öncelikle iletişim teorisi, vazgeçilmez otomotiv düzenlemeleri, teşhis sistemlerinin amacı, denetleyici alan ağı ve özellikleri hakkında kritik bilgilerin tanıtılmasıyla başlamaktadır. Daha sonra tezde, arıza teşhis kodları ve formatı, kontrolör alan ağı mesajlarının önceliklendirilmesi gibi teşhis iletişim detaylarından bahsedilmektedir. Ayrıca bu iki ortak teşhis protokolü için sağlamlıkları, yanıt süreleri, hata belleği yönetiminin şekli de dikkate alınmıştır. Ayrıca AUTOSAR, her katmanını detaylı bir şekilde anlatarak konsorsiyum destekçisi firmalardan bahsederek, donanımdan yani elektronik kontrol ünitesinden bağımsız yazılım geliştirmenin ne kadar önemli olduğunu göstererek bunların gerekliliğinden bahsedilir. UDS ve KWP 2000'nin teşhis işlevselliği, verimlilik ve esnekliğini değerlendirmek için karşılaştırmalı bir analiz yapılır. Gerçek dünya senaryoları ve kullanım durumları, hata tespiti ve çözümünde etkinliklerini değerlendirmek için dikkate alınır. Bu çalışmanın bulguları, otomotiv profesyonellerine ve araştırmacılara, AUTOSAR ortamında protokol seçimine ilişkin bilgiler sunar. Sonuçlar, belirli sistem gereksinimlerine dayalı bilinçli karar verme sürecine yardımcı olan UDS ve KWP 2000'nin güçlü ve zayıf yönlerini vurgular. Sonuç olarak, bu araştırma, AUTOSAR çerçevesi içinde UDS ve KWP 2000 iletişim protokollerinin anlaşılmasına katkıda bulunur. Bulgular, modern otomotiv sistemleri için verimli ve güvenilir teşhis çözümlerinin tasarımını bilgilendirirken, otomotiv teşhisinde gelecekteki ilerlemelere yol gösterir.Master Thesis Hava Araçlarının Sınıflandırılmasında Derin Öğrenme Tekniklerinin Performans Analizi(2024) Çimen, Umut; Preveze, Barbaros; 06.03. Elektrik-Elektronik Mühendisliği; 06. Mühendislik Fakültesi; 01. Çankaya ÜniversitesiSon yıllarda gelişen teknolojilerle birlikte çok sayıda saldırı ve savunma sistemlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ihtiyacın en önde gelen alanı da havacılık sektörüdür. Bir çok hava aracı gün içerisinde ulusal veya uluslar arası uçuşlar gerçekleştirmektedir. Bununla birlikte olası saldırı ihtimalleri olabilecektir. Bu durumunu önüne geçmek ve gerekli tedbirleri alabilmek için hava araçlarının tespiti büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada derin öğrenme tekniklerinin hava aracı sınıflandırılması üzerindeki performans analizi amaçlanmıştır. Bu çalışmada görüntü sınıflandırma tekniklerinde GoogleNet ve ResNet18 kullanılmıştır. Yolcu uçağı, Askeri uçak, Helikopter, Drone ve Roket olmak üzere 5 ayrı sınıf içeren hazır datasette bulunan yaklaşık 5000 hava aracı görüntüsü için farklı yüzdelerde rastgele test ve öğrenme sınıfları oluşturulmuştur. Bu test ve öğrenme sınıflarından çıkan sonuçlara göre eğitim verisinin fazla olduğu sonuçlarda genel olarak daha yüksek başarım oranı gözlendiği için %90 öğrenme ve %10 test sınıfları ile devam edileceği kararlaştırılmıştır. ResNet18 ve GoogleNet mimarilerinin veri giriş boyutu 224x224x3 iken, veri girişleri değiştirilerek 210x210x3, 230x230x3 ve 250x250x3 boyutlarında %90 eğitim sınıfı ile 5'er kere eğitim yapılmıştır ve sonuçların ortalama değerleri alınmıştır. Bu değerler de bize göstermektedir ki; veri boyutlarının değiştirilmesi ile orijinal yöntemlerin vermiş olduğu sonuçlara göre daha iyi performanslar elde edilebilmiştir. Googlenet 210x210x3 veri girişi ile başarım oranı kritikliği durumları için daha iyi bir yüzde elde edilmiştir. RestNet18 230x230x3 veri girişi ile zaman kritikliği durumunda ise kabul edilebilir düzeyde daha düşük başarım ancak yarı yarıyadan daha kısa bir süre tasarrufu sağlandığı gözlenmiştir.Master Thesis Mpls Ağlarının Farklı Parametreler için Uçtan Uca Gecikme Analizi(2024) Jumaah, Alaa Ayad; Preveze, Barbaros; 06.03. Elektrik-Elektronik Mühendisliği; 06. Mühendislik Fakültesi; 01. Çankaya ÜniversitesiBu tezde çok protokollü etiket anahtarlama (MPLS) ağlarında uçtan uca gecikmelerin farklı parametre değerlerine göre analizi yapılmaktadır. MPLS'in, trafik mühendisliği (TE) ve hizmet kalitesi (QoS) servislerinin genel ağ verimliliği ve performansına katkılarına değinilmektedir. Referans çalışmasından elde edilen farklı parametrelerin toplam uçtan uca gecikme değerine etkilerinin yanı sıra, multimedia veri paketlerinin (örn: ses verileri) değişken ve sabit gecikme faktörlerindeki etkileri incelenmektedir. Bu çalışmada, MATLAB simülasyon ortamında farklı parametre değerleri ile yeniden yapılandırılan ağımızda, farklı parametre değerlerinin uçtan uca gecikmeye toplam etkileri ve grafik analizleri detaylıca açıklanmaktadır. Sonuçların, çeşitli senaryolarla gecikmeleri en aza indirmek ve trafik optimizasyon ile MPLS ağlarında performans artışı ve verimli hizmetler sağlanması amacıyla kullanılması amaçlamaktadır. Anahtar Kelimeler: MPLS, Uçtan uca, hizmet kalitesi (QoS), trafik mühendisliği, multimedya veri.
