İşletme Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/24
Browse
Browsing İşletme Bölümü by Author "19729"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Satın alma eğilim ve davranışlarında rol modellerin etkisi(2012) Özsaçmacı, Bülent; Akbay Özdemir, Handan; Özsaçmacı, Bülent; 120408; 116684; 19729Bu çalışmanın amacı, atanmış veya seçilmiş rol modellerinin üniversite öğrencilerinin satın alma eğilimleri ve satın alma davranışları üzerindeki etkisini incelemektir. Veriler, Ankara’da iki ayrı üniversitede okuyan ve yaşları 18- 23 arasında değişen toplam 173 öğrenciden oluşan bir anket örnekleminden elde edilmiştir. Atanmış (assigned) rol modellerinin (aileler) genç tüketicilerin satın alma eğilimlerinde ve davranışlarında etkili olduğu belirlenirken, sporcuların ve ünlülerin sadece satın alma davranışı üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Türk kültürü kolektivist bir kültür olduğundan, kişisel veya ünlülere odaklı sosyal ilişkilerin genç tüketicilerin satın alma eğilim ve davranışlarında önemli bir rol oynaması beklenmektedir.Article The Family Purchasing Decision: A Field Study On Monthly Grocery Expenses Of Turkish Families In Ankara, Turkey(2005) Özsaçmacı, Bülent; Özdemir, Handan; Özdemir, Handan; 120408; 19729It is crucial for companies to find out relevant information about the purchasing agents within families since they play a great role in the shaping of marketing, sales and promotion strategies of a company. This article consists of two parts. In the theoretical part, information about consumer buying behavior and purchasing decisions of families, turkish in particular, is presented. In the applications part of the study, surveys are conducted to married couples living in 10 different districts in Ankara, Turkey to determine the purchasing agents for the monthly grocery expenses of these families. This article will provide turkish and foreign companies the opportunity to understand their target markets better and carry out specific market research and promotional activities aimed at them. In addition, these companies will be in a better position to predict how their consumers will respond to marketing strategies.