Browsing by Author "Bayrak, Özlem Türker"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Article Effect of Estimation on Simple Linear Profile Monitoring under Non-normality(2019) Bayrak, Özlem Türker; Aytaçoğlu, Burcu; 56416Son yıllarda, bir ürün veya sürecin kalitesinin tepki ve açıklayıcı değişken(ler) arasındaki ilişkinin fonksiyonu ile ifade edildiği profillerin izlenmesi için pek çok kalite şeması önerilmiştir. Bu yöntemlerin çoğu Faz II analizlerinde kontrol parametre değerlerinin bilindiğini ve artıkların normal dağıldığını varsaymaktadır. Oysaki uygulamada parametreler Faz I analizlerinde tahmin edilir ve artıklar normal olmayabilir. Bu çalışmada simülasyon ile artıkların t dağıldığı ve parametrelerin tahmin edildiği durumlarda basit doğrusal profillerin izlenmesi için önerilen T2, EWMA-R ve EWMA-3 yöntemlerinin performansları değerlendirilmiştir. Performans ölçüsü olarak hem ortalama koşu uzunluğu hem de koşu uzunluğu standart sapması dikkate alınmıştır. En sonunda uygulayıcılar için bazı öneriler tablo halinde özetlenmiştir.Article Linear Profile Monitoring Adapted to Construct Early Warning System in Economics: A Pilot Study From Energy Sector(2019) Haliloğlu, Ebru Yüksel; Bayrak, Özlem Türker; Aytaçoğlu, Burcu; 56416Bu çalışmada, küresel krizleri öngörebilmek ve dolayısıyla karar alıcılar tarafından önleyici aksiyonlar alınabilmesi amacıyla erken uyarı sistemi oluşturmak üzere doğrusal profil için kontrol şemaları adapte edilmiştir. Bu doğrultuda, gayri safi yurt içi hasıla (GSYH) ile G8 ve gelişmekte olan büyük ülkelerin 1980-2012 yıllarındaki enerji tüketimi arasındaki ilişki incelenmiştir. Faz I analizi model parametrelerinin zaman içinde otokorelasyon içerdiğini göstermiştir. Dolayısıyla, bu otokorelasyonu dikkate alan, doğrusal profiller için Shewhart ve EWMA şemaları kullanılmış ve EWMA şemasının daha iyi olduğu tespit edilmiştir. 2008 küresel krizinin tespit edilebildiği ancak yerel Asya krizinin tespit edilemediği görülmüştür. Bu çalışma, hem doğrusal profillerin izlenmesi için geliştirilen kontrol şemalarını erken uyarı sistemi oluşturmak amacıyla kullanan hem de açıklayıcı değişkenlerin (x-değerleri) profilden profile çeşitlilik arz etmesi ile profiller arası korelasyonu da dikkate alan ilk çalışmadır.Conference Object Modeling Dry and Wet Spells of Central Anatolia Region of Turkey(2011) Yıldırım, Fetih; Bayrak, Özlem Türker; 56416; Ortak Dersler BölümüMaster Thesis The Relationship Between Academic Success of Architecture Students and Their Levels of Motivation and Cognitive Flexibility: the Case of Çankaya University(2024) Koç, Burcu; Akan, Aslı Er; Bayrak, Özlem TürkerBu araştırma Çankaya Üniversitesi Mimarlık Fakültesi öğrencilerinin akademik başarılarının motivasyon düzeyleri ve bilişsel esneklik arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda 156 üniversite lisans öğrencisine ulaşılmış ve araştırmaya dâhil edilen öğrencilere Sosyodemografik bilgi formu, Akademik Motivasyon ve Bilişsel Kontrol Esneklik Ölçeği uygulanmıştır. Veriler toplandıktan sonra verilerin analizi TURCOSA istatistik yazılımında gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmadaki bulgular, katılımcıların demografik özellikleri ve çeşitli psikolojik ölçekler üzerindeki performansları hakkında önemli bilgiler sunmaktadır. Elde edilen bulgular cinsiyetin akademik motivasyon ve bilişsel esneklik düzeyi üzerinde anlamlı olduğunu tespit etmiştir. Buna karşın, bilişsel kontrol ve esneklik ölçeği ile içsel ve dışsal motivasyon arasında babanın eğitim düzeyleri açısından anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir (p>,05).Ancak motivasyonsuzluk ölçeği puanlarının babanın eğitim düzeyi açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar göstermiştir (p<,05).Yine elde edilen bulgulara göre çalışan ve çalışmayan öğrenciler arasında bilişsel kontrol, bilişsel esneklik ve motivasyon düzeyleri açısından anlamlı farklılıklar bulunmamaktadır(p>,05).Bilişsel kontrol ve esneklik ölçeğinin değerlendirme ve başa çıkma esnekliği alt boyutu ile içsel motivasyon arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki (r=0.316) tespit edilmiştir. Bilişsel kontrol ve esneklik ile motivasyon ve motivasyonsuzluk arasındaki ilişkilerin zayıf düzeyde de olsa var olduğu görülmüştür. Bu bulgular, bireylerin bilişsel becerilerinin, motivasyonel durumlarını etkileyebileceğini ve bunun da akademik başarıyı etkileyebileceğini düşündürdüğünden konunun daha derinlemesine incelenmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Bu alandaki araştırmalar, akademik başarı için yapılacak müdahale ve destek programlarının önemini vurgulamakta ve bireylerin motivasyonlarını ve bilişsel esneklik düzeylerini artırmaya yönelik stratejilerin geliştirilmesi gerektiğini önermektedir. Bu sonuçlar literatürde daha önce yapılan araştırmalarla karşılaştırılmış ve tartışılmıştır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, öğrencilerin akademik başarılarını artırmak için eğitim stratejileri önerilmiştir.