İç Mimarlık Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/208
Browse
Browsing İç Mimarlık Bölümü Tezleri by Department "Fen Bilimleri Enstitüsü / İç Mimarlık Ana Bilim Dalı"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Biyofilik Tasarım Unsurlarının İç Mekanlardaki Mekansal Algı Üzerindeki Etkisi: Ofis Ortamları Üzerine Bir Vaka Çalışması(2024) Kurnaz, İrem; Demirbaş, Güler Ufuk; 05.01. İç Mimarlık; 05. Mimarlık Fakültesi; 01. Çankaya ÜniversitesiBu çalışma, biyofilik tasarım unsurlarının ofis ortamına entegrasyonunu ve kullanıcıların duygusal durumu üzerindeki etkilerini araştırmaktadır. Biyofilik tasarım, insan doğası ile bağlantıyı güçlendirmek amacıyla doğal unsurları yapılı çevreye dahil etmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada, biyofilik tasarım unsurları biyofilik tasarım matrisine göre özenle seçilmiş ve tasarlanan ofis ortamına aşamalı bir şekilde entegre edilmiştir. Entegrasyon süreci doğanın doğrudan ve dolaylı unsurlarını, doğal şekil ve formları, doğal desen ve malzemeleri içermektedir. Biyofilik tasarımın teorik temelleri üzerinde durulmuş ve seçilen unsurların mekânsal düzenlemelere nasıl dâhil edildiği detaylı bir şekilde açıklanmıştır. Araştırmanın bir diğer önemli aşaması ise biyofilik tasarım unsurlarının ofis kullanıcıları üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesidir. Bu amaçla bir anket çalışması yapılmış ve kullanıcıların duygusal durumları analiz edilmiştir. Anket sonuçları, biyofilik tasarım unsurlarının kullanıcıların duygusal durumu ve genel refahı üzerinde olumlu etkileri olduğunu göstermektedir. Bu tez, biyofilik tasarımın ofis ortamlarındaki potansiyel faydalarını ortaya koymakta ve gelecekteki ofis tasarımlarında biyofilik unsurların daha yaygın kullanımı için öneriler sunmaktadır.Master Thesis Sanal İç Ortamda (VIE) Renklerin Dalma Duygusu Üzerine Etkisi(2024) Gökmenoğlu, Firdevs İyibilgin; Yenigül, Saadet Akbay; 01. Çankaya ÜniversitesiBu çalışmanın amacı, renk nüanslarının sanal gerçeklik (VR) ortamlarındaki daldırma hissi üzerindeki etkisini araştırmaktır. Unity 3D yazılımı kullanılarak sanal iç mekan ortamı tasarlanmıştır ve 40 katılımcı tarafından VR başlıkları aracılığıyla deneyim edilmiştir. Katılımcılara iki farklı renk nüansı sunulmuştur: kırmızı (S2060 - Y90R / RGB: 190 69 63) (sıcak renk) ve mavi (S2055 -B10G / RGB: 0 145 164) (soğuk renk). Çalışma, sanal iç ortamları genel mevcudiyet, mekânsal mevcudiyet, katılım ve gerçekçilik hissi gibi boyutlarına ayırmış ve bunların hepsi de daldırma kavramına katkıda bulunmuştur. Katılımcılar, sanal iç ortamlarda VR kontrolörleri aracılığıyla uygulanan bir anket aracılığıyla bu boyutlar hakkında geri bildirim sağlamıştır. Çalışmada ayrıca açık, koyu, canlı ve soluk gibi renk nüanslarının daldırma hissi üzerindeki etkisi de analiz edilmiştir. Sonuçlar, katılımcıların 12 sorunun yarısından fazlasında her iki renk nüansında da dalma hissi bildirdiklerini ve her iki renk nüansında da karşılaştırılabilir bir dalma seviyesi olduğunu göstermektedir. Sanal iç ortamlardaki her iki renk nüansının yanı sıra sürükleyiciliği ölçmeyi amaçlayan farklı soru grupları arasında da önemli pozitif korelasyonlar gözlemlenmiştir. Özellikle, çalışma katılımcıların sanal iç ortam için kırmızı rengi daha koyu nüansları ile tercih ederken, mavi renkli sanal iç ortamda canlı nüansları (sunulan original renk) tercih ettiklerini ortaya koymuştur. Genel olarak, katılımcılar kırmızı renk şemasına sahip sanal iç mekanda daha büyük bir daldırma hissi yaşamışlardır. Ancak çalışmada kırmızı ve mavi renk nüansları ile dalma hissi arasında anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Bu araştırma, sürükleyici VR ortamları tasarlarken renk varyasyonlarını dikkate almanın önemini vurgulamaktadır ve sanal mekânlarda renk algısı ve daldırma arasındaki karmaşık ilişkiyi detaylı bir şekilde incelemektedir.Master Thesis Venedik Mimarlık Bienali'nde Mimari Temsilin Politik ve Ulusal Dinamikleri(2024) Kazandere, Emre; Çelebi, Gülser; 01. Çankaya ÜniversitesiBu tez, Venedik Mimarlık Bienali'nin ideolojik boyutlarını araştırmakta ve bu politik, kültürel ve ulusal çerçevelerin mimarlık söylemini nasıl etkilediğini incelemektedir. Bienal temalarının farklı edisyonları karşılaştırılarak küratöryel kararların, küresel ve yerel sosyo-politik gerçekliklere nasıl yansıdığı veya yanıt verdiği görülebilir. Özellikle, zaman içinde Türk Pavyonu'nun varlığıyla ortaya çıkan temaların diğer Bienal konularıyla nasıl kesiştiği veya ayrıştığına odaklanılmaktadır. Rusya, İsrail ve Türkiye gibi ülkelerin pavyonlarına dair vaka incelemeleri, burada mimarlığın sadece politik bir araç olarak işlev görmekle kalmayıp aynı zamanda ideolojiyi ifade etme aracı haline geldiğini de göstermektedir. Ulusal pavyonların, kendi kimliklerini oluştururken zor konularla nasıl başa çıktığını, daha geniş küresel anlatılara nasıl dâhil olduğunu ve Bienal'in birlikte yaşama, kültürel kimlik ve mimari ilerleme konusundaki sürekli tartışmasına nasıl katkıda bulunduğunu ortaya koymaktadır. Çalışma, nihayetinde Bienali bir eleştiri alanı olarak öne çıkarmakta ve güncel ideolojik söylemleri yorumlamak üzere mimari tasarımı nasıl güncellediğini vurgulamaktadır.
