Yabancı Diller Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/744
Browse
Browsing Yabancı Diller Bölümü by Department "Çankaya Üniversitesi, Hazırlık Okulu"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Article Akademik amaçlı okuma izlencesi oluşturmadaki temel kriterler(Çankaya Üniversitesi, 2007) İnal, Bülent; 16587; Yabancı Diller BölümüThe Most important tool in acquiring knowledge in an academic setting is realized through reading. Most of the information students process every day is obtained from written information through coursebooks and textbooks. This would show the importance of designing a reading syllabus for academic purposes in language teaching programs that aim to bring up the learner’s language proficiency to international standards. The basic criteria of designing a reading syllabus for academic purposes, which is vital for students to be efficient and successful readers, are explained in this articleArticle Coursebook selection process and some of the most important criteria to be taken into consideration in foreign language teaching(Çankaya Üniversitesi, 2006) İnal, Bülent; 16587; Yabancı Diller BölümüTürkiye’de yabancı dil öğretimi büyük ölçüde ders kitaplarına bağlı olarak sürdürülmekte ve pek çok okulda ders kitapları etkin bir dil öğretiminin tek öğesi olarak kabul edilmektedir. Bir çok özel ve devlet okulunda kitap seçimleri her zaman bilimsel ölçütlerle yapılmadığı için alınan kararlar sonucunda, kullanılan materyaller dil öğretimine yeterli katkıda bulunmamakta ve program hedeflerine ulaşılamamaktadır. Ancak son yıllarda bir çok devlet, özel okulları ile üniversitelerde kitap seçimleri ile ilgili olumlu gelişmeler olmakta ders kitabı, materyal seçimi ve değerlendirmede bilimsel yöntem ve teknikler daha fazla kullanılmaktadır. Bu makalede ders kitabı seçimi ve söz konusu süreçteki önemli ölçütler sergilenmektedir.Article İngilizce Hazırlık Okulu Öğretim Görevlilerinin ve Öğrencilerinin Dil Öğrenme Stratejilerinin Kullanımına ve Öğretimine İlişkin Görüşleri(2020) Özmat, Demet; Senemoğlu, Nuray; Yabancı Diller BölümüBu araştırmanın amacı, hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeyini ve öğretmenlerin derslerde ne derece öğrettiklerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Betimsel yöntemin benimsendiği araştırmada, dil öğrenme stratejileri kullanım ve öğretim düzeyi araştırmacılar tarafından geliştirilen Dil Öğrenme Stratejileri Ölçeği (2011) ile ölçülmüştür. Araştırma, 769 üniversite hazırlık sınıfı öğrencisi ve 120 İngilizce öğretim görevlisi ile yürütülmüştür. Hazırlık sınıfı öğrencileri dil öğrenirken en çok duyuşsal, en az bellek destekleyici stratejileri kullanmaktadır. Öğretim görevlileri ise derslerde en az bellek destekleyici; en çok ise duyuşsal ve örgütleme stratejilerine yer vermektedir. Öğrencilerin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri ile öğretim görevlilerini derslerde yer verme düzeyleri arasında anlamlı ilişki görülmüştür.Article What Factors do Learners Attribute to Their Speaking Achievement?(2020) Toscu, Saliha; 19287; Yabancı Diller BölümüThis study aims to explore the factors affecting speaking achievement of language learners who were studying at an English preparatory school at the university level in Turkey. The study involved the participation of 131 language learners who had intermediate level of English proficiency. The participants were chosen using convenience sampling and took part in the study on a voluntary basis. The instrument used to collect data basically had two parts. The first part involved Language Achievement Attribution Scale (LAAS) developed by Hsieh (2004), which aimed to reveal the reasons which the participants attributed to their speaking scores. The second part included Attitude/ Motivation Test Battery questionnaire (on a 5-point Likert scale) developed by Gardner (1985), which revealed the participants’ attitudes towards language learning, integrative and instrumental motivation, interest in foreign language and speaking anxiety. The data were analyzed on the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) and it was found that there was no statistically significant effect of motivation on language learners’ speaking achievement, but speaking anxiety influenced it. In addition, the study showed that there were differences among the participants in the reasons they attributed to their speaking success depending on how motivated and anxious they were.