Yabancı Diller Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/744
Browse
Browsing Yabancı Diller Bölümü by Language "tr"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: İNAL, B., (2007). Akademik Amaçl› Okuma İzlencesi Oluşturmadaki Temel Kriterler. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, Sayı: 7, pp.49-59Akademik amaçlı okuma izlencesi oluşturmadaki temel kriterler(Çankaya Üniversitesi, 2007) İnal, Bülent; 16587The Most important tool in acquiring knowledge in an academic setting is realized through reading. Most of the information students process every day is obtained from written information through coursebooks and textbooks. This would show the importance of designing a reading syllabus for academic purposes in language teaching programs that aim to bring up the learner’s language proficiency to international standards. The basic criteria of designing a reading syllabus for academic purposes, which is vital for students to be efficient and successful readers, are explained in this articleBook Citation Count: Ekiz, Tevfik. Almanca Yazan Türklerde Metinlerarasılık, Ankara: Nika Yayınevi, p. 212, 2002.Almanca Yazan Türklerde Metinlerarasılık(Nika Yayınevi, 2002) Ekiz, Tevfik; 6769Article Citation Count: Bıkmaz Hazır, Fatma;...et.al. (2013). "Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009)", Eğitim ve Bilim, Vol.38, No.168, pp.288-303.Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009)(2013) Bıkmaz Hazır, Fatma; Aksoy, Erdem; Tatar, Özden; Altınyüzük Atak, Canan; 35482Bu araştırmanın amacı, Eğitim Programları ve Öğretim (EPÖ) alanında yapılan doktora tezlerini çeşitli değişkenlere göre analiz etmektir. Bu amaçla, Türkiyede 2009 yılına kadar EPÖ alanında yapılmış olan 358 doktora tezi incelenmiştir. Araştırmada içerik analizi tekniği kullanılmış ve doktora tezleri konu, tezin yapıldığı üniversite, desen vb. gibi birçok değişkene göre analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, EPÖ alanında yapılan doktora tezlerinin ağırlıklı olarak öğretme-öğrenme yaklaşım, yöntem ve tekniklerinin etkisini konu aldığı, daha sonra bunu öğretmen eğitimi program ve uygulamaları ile örgün eğitim programlarının etkililiği/değerlendirilmesi konulu tezlerin takip ettiği belirlenmiştir. Son yıllarda EPÖ alanında yapılan doktora tezi sayısında önemli bir artış olduğu bulunmuştur. Ayrıca, tezlerde deneysel ve betimsel araştırma desenlerinin birbirine yakın oranlarda tercih edildiği ve karma yöntem kullanımında son yıllarda büyük oranda artış olduğu belirlenmiştir.Article Citation Count: Eryılmaz, Arzu; Burgaz, Berrin, "Özel ve resmi lise öğretmenlerinin Örgütsel yabancılaşma düzeyleri", Eğitim ve Bilim, Vol. 36, No. 161, pp. 271-286, (2011).Özel ve resmi lise öğretmenlerinin Örgütsel yabancılaşma düzeyleri(2011) Eryılmaz, Arzu; Burgaz, Berrin; 159404Örgütsel yabancılaşma kavramı; örgüt bireyinin yetkisi, mesleki gelişim ve değişime bakış açısı, üstleri tarafından tanınma ve kabul görme beklentisi gibi konularda yaşadığı doyumsuzluk hali olarak tanımlanabilir. Bu çalışmada "Ankara İli merkez ilçe sınırları içerisinde yer alan liselerde görev yapan öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma düzeyleri nedir?" sorusu temele alınmıştır ve bulguların elde edilmesinde "Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşma Düzeyi Ölçeği" kullanılmıştır. Ankara İli merkez ilçe sınırları içerisindeki resmi ve özel liselerde görev yapan öğretmenler araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Uygulama sonunda toplam 362 öğretmene ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda, öğretmenlerin "nadiren" yabancılaşma yaşadıkları, resmi ve özel lise öğretmenlerinin yabancılaşma düzeyleri arasında "anlamsızlık" ve "yalıtılmışlık" boyutlarında fark olmadığı, ancak "güçsüzlük", "kuralsızlık" ve "kendine yabancılaşma" boyutlarında fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Article Citation Count: Özmat, Demet (2020). "Yabancı Dil Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörler Üzerine Nitel Bir Çalışma", İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol.21, No.3, pp.1235-1253.Yabancı Dil Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörler Üzerine Nitel Bir Çalışma(2020) Özmat, Demet; 17308Bu araştırmada, bugün Türkiye’de İngilizce öğretme ve öğrenme sürecinde yaşanangüçlükleri öğretmenlerin gözünden tespit etmek, nedenlerini belirlemek ve çözümönerileri sunmak hedeflenmiştir. Bu nitel araştırmanın çalışma grubunu, Ankara iliMilli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu liselerinde görev yapan 52 lise İngilizceöğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarıyapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeformunun güvenirliğin hesaplanmasında elde edilen uyuşum yüzdesi .84 olarakhesaplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde MaxQda 12 programındanfaydalanılmıştır. Görüşme sorularından elde edilen verilerin analizinde; belirlenenkodlar ve temalar üzerinden frekans, yüzde değerleri belirlenmiş, doğrudan alıntılarayer verilerek açıklanmış ve yorumlanmıştır. Çalışmanın sonuçları dört başlık altındagruplanarak incelenmiştir. Lise İngilizce öğretmenleri, dersin kaynakları ile ilgiliolarak, ders kitaplarının öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik olmadığını, kitaplardakietkinliklerin yetersiz olduğunu ve ders kitaplarının iletişim becerilerini kapsamadığınıifade etmişlerdir. Öğretimin niteliğine ilişkin, öğretmeni merkeze alan yöntem veteknikleri kullanmak zorunda kaldıklarını, sistemin sınav odaklı olmasından dolayıdil bilgisi ağırlıklı öğretim yaptıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerle ilgili olarak;öğrencilerinin İngilizce öğrenmeye ve İngilizce öğretmenlerine yeteri kadar önemvermediklerini, İngilizce dersine ilgisiz ve isteksiz olduklarını, öğrencilerin sadecedersten geçer not almak amacı ile çalıştıklarını, asıl amaçlarının üniversiteye girişsınavı olmasından dolayı İngilizce öğrenmenin geri planda kaldığını belirtmişlerdir.Öğrenme iklimi ile ilgili olarak ise, İngilizce öğretmenlerinin en sık yaşadığıproblemler; kalabalık sınıflar, disiplin problemleri, okullarda dil laboratuvarlarına veteknolojik donanımlara duyulan ihtiyaç olarak belirlenmiştir.Sonuç olarak, yabancı dil öğretme ve öğrenme sürecinin kalitesini ve başarıyıartırmak için bu çalışmada ortaya çıkan zorlukların en aza indirilmesi önemlidir veçalışmada bu zorluklara yönelik öneriler sunulmuştur.Article Citation Count: Şengezer, Müge. (2021). "Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Sözcükler Arası Anlam İlişkileri: Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Örneği", Vol.172, No.1, pp.108-127.Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Sözcükler Arası Anlam İlişkileri: Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Örneği(2021) Şengezer, MügeSözcük bilgisi, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde önemli bir öğrenme alanıdır. Bir sözcüğü bilmek onun sessel, biçimsel, anlamsal, dilbilgisel özelliklerini bilmek demektir ve bu özellikleri anlamak için dilbilimden faydalanmak gerekmektedir. Bu çerçevede, bu çalışmanın konusunu oluşturan sözcükler arası anlam ilişkilerini anlamak için, sözcüklerin anlamsal özelliklerini açıklayan dilbilim alanı olan anlambilimden faydalanılmaktadır. Çalışmanın amacı yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde sözcükler arasındaki anlam ilişkilerini anlambilim bakış açısıyla açıklamak ve bu ilişkilerin öğretimini eleştirel bir bakış açısıyla incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni temel alınarak belirlenen çalışmanın temel kategorileri eşanlamlılık, karşıt anlamlılık, altanlamlılık, eşdizimlilik, parça-bütün ilişkisi, bileşen çözümlemesi ve çeviri eşdeğerliği anlambilim bakış açısıyla açıklanmıştır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretildiği sınıflarda kullanılmak üzere hazırlanmış olan temel düzeydeki Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe ders ve çalışma kitabı, öğretmen kitabıyla birlikte bu ilişkilerin öğretimi açısından eleştirel bir bakış açısıyla incelenmiştir. Çalışmada ulaşılan sonuçlar, sözcük öğretimi ve sözcükler arası anlam ilişkilerinin öğretimi açısından ders kitabının daha etkin bir şekilde düzenlenmesi gerektiğini göstermektedir.Article Citation Count: Şengezer, Müge; Doyuran, Zeynep (2020). "Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Sözcükler Arası Anlam İlişkileri: Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Örneği", Dil Dergisi, Vol.172, No.1, pp.108-127.Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Sözcükler Arası Anlam İlişkileri: Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Örneği(2020) Şengezer, Müge; Doyuran, ZeynepSözcük bilgisi, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde önemli bir öğrenme alanıdır. Bir sözcüğü bilmek onun sessel, biçimsel, anlamsal, dilbilgisel özelliklerini bilmek demektir ve bu özellikleri anlamak için dilbilimden faydalanmak gerekmektedir. Bu çerçevede, bu çalışmanın konusunu oluşturan sözcükler arası anlam ilişkilerini anlamak için, sözcüklerin anlamsal özelliklerini açıklayan dilbilim alanı olan anlambilimden faydalanılmaktadır. Çalışmanın amacı yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde sözcükler arasındaki anlam ilişkilerini anlambilim bakış açısıyla açıklamak ve bu ilişkilerin öğretimini eleştirel bir bakış açısıyla incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni temel alınarak belirlenen çalışmanın temel kategorileri eşanlamlılık, karşıt anlamlılık, altanlamlılık, eşdizimlilik, parça-bütün ilişkisi, bileşen çözümlemesi ve çeviri eşdeğerliği anlambilim bakış açısıyla açıklanmıştır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretildiği sınıflarda kullanılmak üzere hazırlanmış olan temel düzeydeki Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe ders ve çalışma kitabı, öğretmen kitabıyla birlikte bu ilişkilerin öğretimi açısından eleştirel bir bakış açısıyla incelenmiştir. Çalışmada ulaşılan sonuçlar, sözcük öğretimi ve sözcükler arası anlam ilişkilerinin öğretimi açısından ders kitabının daha etkin bir şekilde düzenlenmesi gerektiğini göstermektedir.