Makine Mühendisliği Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/19
Browse
Browsing Makine Mühendisliği Bölümü by Language "tr"
Now showing 1 - 14 of 14
- Results Per Page
- Sort Options
Conference Object Citation Count: Yavuz, Samet. "Dört Kol Mekanizma Tabanlı Bir Tutucunun Kinematik Analizi ve Çalışma Uzayı", Ankara: International Symposium on Academic Studies in Science, Engineering and Architecture Studies, 15-17 Kasım 2019.Dört Kol Mekanizma Tabanlı Bir Tutucunun Kinematik Analizi ve Çalışma Uzayı(2019) Yavuz, Samet; 237938Bu çalışmada, temel olarak bir dört kol mekanizmasını taban kabul eden paralel bir tutucu mekanizması incelenmiştir. Dört kol mekanizma tabanlı tutucunun kinematik olarak denklemleri önerilmiş ve belirlenen boyutlarda mekanizmanın hangi hacimde cisimleri kavrayabileceği gösterilmiştir. Çalışmada öncelikle; dört kol mekanizma tabanlı tutucunun geometrisi incelenmiştir. Tutucunun kaç serbestlik derecesine sahip olduğu belirlenmiş ve uzuvları tanıtılmıştır. Bir sonraki başlık altında dört kol mekanizma tabanlı tutucunun kinematik çözümlemesi yapılmıştır. Kinematik çözümleme ile birlikte aktif eklemin hareketi ile mekanizma uzuvlarının nasıl ve hangi miktarda hareket ettikleri tespit edilmiş ve uç uzvun çalışma uzayı çıkartılmıştır. Tespit edilen çalışma uzayı ile birlikte hangi geometrilerde ve boyutlarda cisimlerin tutulup taşınabileceği gösterilmiştir.Article Citation Count: Elibol, Emre Aşkın; Türkoğlu, H. (2017). " Gözenekli Düz Bir Yüzeye Çarpan Jetin Sayısal Olarak İncelenmesi", Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, Vol. 7, No.1, pp.1-9.Gözenekli Düz Bir Yüzeye Çarpan Jetin Sayısal Olarak İncelenmesi(2017) Elibol, Emre Aşkın; Türkoğlu, Haşmet; 12941Bu çalışmada, gözenekli malzeme ile kaplanmış sabit sıcaklıkta tutulan düz levha üzerine çarpan jetin akış ve ısı transferine etkileri nümerik olarak incelenmiştir. Birbirine paralel olarak duran, iki yatay levhadan biri olan alt levha, gözenekli bir tabaka ile kaplanmış ve üst levhanın ortasında bulunan lüleden çıkan hava jeti alt levhaya çarptırılmıştır. Gözenekli tabakanın katı matrisi ile akışkan arasında yerel ısıl denge olduğu kabul edilerek, laminar ve kararlı rejim için çözümler yapılmıştır. Gözeneklilik, gözenekli tabakanın kalınlığı ve jet Reynolds sayısının farklı değerlerinde simülasyonlar yapılarak, bu parametrelerin yerel Nusselt sayısı’na (Nu) etkileri analiz edilmiştir. Sonuçlar, yatay (x) yönde; yerel Nu sayıları ve sıcak alt levhadan olan ısı akıları, gözenekli tabaka bulunmayan durum ile karşılaştırılarak yorumlanmıştır. Analizler için yazılım paketi olan ANSYS Fluent yazılımı kullanılmıştır. Sonuçlar, sıcak levha yüzeyinin gözenekli tabaka ile kaplandığı durumlarda, gözenekli malzemenin belirli gözeneklilik ve kalınlık değerleri aralığında olması halinde, ısı transferinin gözenekli tabaka kullanılmayan duruma göre daha etkin olduğunu göstermiştir.Article Citation Count: AKYÜREK, T., (2013). Hasar toleransında parametrik analiz-devir sayma tekniğinin etkisi. Çankaya University Journal of Science and Engineering, Volume 10 (2013), No. 1, pp.91–100Hasar toleransında parametrik analiz-devir sayma tekniğinin etkisi(Çankaya Üniversitesi, 2013) Akyürek, Turgut; 48511Bu makalede hasar toleransında etken olan önemli parametrelerin hasar tolerans ömürleri üzerine etkileri çalışması kapsamında yük devirlerini sayma yönteminin yorulma çatlağı büyümesi tahminlerine etkileri analiz edilerek, sistemlerin hasar toleransına dayalı tasarımlarında en uygun, çözümü ararken göz önünde bulundurulması gerekli devir sayma teknikleri irdelenmektedir.Conference Object Citation Count: Koçak, Eyüp; Aylı İnce, Ülkü Ece; Türkoğlu, Haşmet. "Kanat Profili-Silindir Konfigürasyonunun aerodinamik ve aeroakustik performansının sayısal analizi", 14. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi, pp. 908-914, 2019.Kanat Profili-Silindir Konfigürasyonunun aerodinamik ve aeroakustik performansının sayısal analizi(2019) Koçak, Eyüp; Aylı İnce, Ülkü Ece; Türkoğlu, Haşmet; 265836Fanlar, rüzgâr ve su türbinleri gibi birçok akım makinesinde ve uçak gövdesi bileşenlerindeakışınfiziğinin ve akustik performansının anlaşılmasında,kanat profili-silindir konfigürasyonlarının akış performansındanyararlanılmaktadır. Silindirin arkasında meydana gelen kayma tabakası ayrılmaları ve Von Karman girdapları, kanat girişinde parçalanmakta ve birçok küçük yapılar meydana getirmektedir. Ortaya çıkan akış-katı yüzey etkileşimine bağlı olarak gürültü ve titreşim meydana gelmektedir. Akım makinelerinde geniş bant gürültüsünün en önemli sebebi,türbülanslı akış ve stator kanat giriş ucu etkileşimidir. Bundan dolayı akım makineleri gürültüsünün analizi için, kanat profili-silindir konfigürasyonu modellemesi yapılır. Bu çalışmada, kanat profili dairesel silindirin iz bölgesine yerleştirilerek sayısal simülasyonlar yapılmıştır. Simülasyonlar için Large Eddy Simulation (LES) metodu kullanılmıştır. Sayısal sonuçlar literatürdeki deneysel çalışmalar ile karşılaştırılarak sonuçlar doğrulandıktan sonra, farklı çaplardaki silindirler için simülasyonlar yapılarak, silindir çapının girdap oluşum bölgesi, akış birleşme noktası, akış ayrılma noktası, basınç dağılımı ve ses basınç seviyesi üzerindeki etkileri incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar,Strouhal sayısındaki artış ile ses basınç seviyelerinin yükseldiğinigöstermiştirConference Object Citation Count: Koçak, Eyüp; Aylı, Ece; Türkoğlu, Haşmet. "Kanat Profili-Silindir Konfigürasyonunun aerodinamik ve aeroakustik performansının sayısal analizi/Numerical Investigation of Aerodynamic and Aeroacoustic Performance on Rod-Airfoil Configuration, 14. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi, 2019.Kanat Profili-Silindir Konfigürasyonunun aerodinamik ve aeroakustik performansının sayısal analizi(2019) Koçak, Eyüp; Aylı, Ece; Türkoğlu, Haşmet; 12941Fanlar, rüzgâr ve su türbinleri gibi birçok akım makinesinde ve uçak gövdesi bileşenlerinde akışın fiziğinin ve akustik performansının anlaşılmasında, kanat profili-silindir konfigürasyonlarının akış performansından yararlanılmaktadır. Silindirin arkasında meydana gelen kayma tabakası ayrılmaları ve Von Karman girdapları, kanat girişinde parçalanmakta ve birçok küçük yapılar meydana getirmektedir. Ortaya çıkan akış-katı yüzey etkileşimine bağlı olarak gürültü ve titreşim meydana gelmektedir. Akım makinelerinde geniş bant gürültüsünün en önemli sebebi, türbülanslı akış ve stator kanat giriş ucu etkileşimidir. Bundan dolayı akım makineleri gürültüsünün analizi için, kanat profili-silindir konfigürasyonu modellemesi yapılır. Bu çalışmada, kanat profili dairesel silindirin iz bölgesine yerleştirilerek sayısal simülasyonlar yapılmıştır. Simülasyonlar için Large Eddy Simulation (LES) metodu kullanılmıştır. Sayısal sonuçlar literatürdeki deneysel çalışmalar ile karşılaştırılarak sonuçlar doğrulandıktan sonra, farklı çaplardaki silindirler için simülasyonlar yapılarak, silindir çapının girdap oluşum bölgesi, akış birleşme noktası, akış ayrılma noktası, basınç dağılımı ve ses basınç seviyesi üzerindeki etkileri incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar, Strouhal sayısındaki artış ile ses basınç seviyelerinin yükseldiğini göstermiştir.Article Citation Count: Yılmaz, O.D.; Oliaei, S.D.B. (2020). "Kesici Takım Geometrisinin Ti-6Al-4V’nin İşlenmesi Sırasında Oluşan Tırtıklı Talaş Üzerindeki Etkisinin Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Araştırılması"Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, Vol.11, No.3, pp.1131-1138.Kesici Takım Geometrisinin Ti-6Al-4V’nin İşlenmesi Sırasında Oluşan Tırtıklı Talaş Üzerindeki Etkisinin Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Araştırılması(2020) Yılmaz, Okan Deniz; Oliaei, Samad Nadimi BavilTi-6Al-4V titanyum alaşımının işlenmesi sırasında tırtıklı talaş (serrated chip) oluşumunun modellenmesi oldukçazordur ve takım ömrünü, işlenmiş parçanın doğruluğunu ve yüzey kalitesini etkilediği için hayati öneme sahiptir.Kesici uç geometrisinin tırtıklı talaş oluşumu üzerindeki etkisi daha ileri araştırmalar gerektirirken, termalyumuşama, deformasyon yumuşaması ve hasara dayanan modeller olmak üzere bu sorunu çözmek için çeşitlimalzeme modelleri geliştirilmiştir. Bu çalışmada, teğet hiperbolik (TANH) fonksiyon kullanarak deformasyonyumuşama etkisini dikkate alan modifiye edilmiş bir Johnson-Cook temel malzeme modeli ele alınmıştır. Farklıgeometrilere (talaş açısı, boşluk açısı ve kenar yarıçapı) sahip olan kesici takımların tırtıklı talaş oluşumu üzerindeetkileri modellenmiş ve analiz edilmiştir. Kesme kuvveti, talaş morfolojisi ve tırtıklı talaşın derecesi talaşlı imalatverisi olarak kullanılmıştırArticle Citation Count: YILDIRIM, E., AKIN, T., ARIKAN, M.A.S., (2012). MEMS Malzeme karakterizasyonu için bütünleşik bir elektrostatik mikro bükülme test yapısı tasarımı ve gerçekleştirilmesi. Çankaya University Journal of Science and Engineering, Volume 9 (2012), No. 1, pp.9–23MEMS Malzeme karakterizasyonu için bütünleşik bir elektrostatik mikro bükülme test yapısı tasarımı ve gerçekleştirilmesi(Çankaya Üniversitesi, 2012) Yıldırım, Ender; Akın, Tayfun; Arıkan, M. A. Sahir; 31835; 104090; 163987Mikro elektromekanik sistemlerde kullanılan malzemelerin mekanik özelliklerinin, üretim yöntemleri nedeniyle, mikro boyuttaki test yapılarıyla tespit edilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, eyleyici, test numunesi ve ölçüm skalası tek bir yonga üzerinde bütünleşik olarak üretilmiş bir mikro bükülme test yapısı sunulmaktadır. Tüm bileşenlerin bütünleşik olarak üretilmiş olması, benzer sistemlerde gözlenen hizalama problemini ortadan kaldırmaktadır. Yapı, iki uçtan ankastre mesnetli bir test kirişinin orta noktasından tarak tipi bir elektrostatik eyleyici ile çekilmesi esasına dayanmaktadır. Bükülme miktarı, ölçüm skalası üzerinden, görüntü işleme yöntemleri kullanılarak tespit edilmektedir. Tasarlanan yapılar yalıtkan-üzeri-silisyum pullar kullanılarak üretilmiştir. Testler sonucunda, literatürde belirtilen sonuçlarla uyumlu olarak, silisyum elastik modülü 136 GPa olarak belirlenmiştirConference Object Citation Count: Deniz, Emrah...et al. "R 236fa Kullanılan Bir Ejektör İçerisindeki Türbülanslı Akış ve Isı Transferinin Sayısal Olarak İncelenmesi", 7. Mühendislik ve Teknoloji Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 23 - 25 Ekim 2014, pp. 265-270.R 236fa Kullanılan Bir Ejektör İçerisindeki Türbülanslı Akış ve Isı Transferinin Sayısal Olarak İncelenmesi(2014) Deniz, Emrah; Arslan, Kamil; Mulcar, Hasan; Onur, NevzatConference Object Citation Count: Özbilgin, Onur; Türkoğlu, Haşmet. “Santrifüj Pompada Spiral Gövdenin Akışa Dik Kesit Alanının Pompa Performansına Etkisinin Sayısal Olarak İncelenmesi”, ULIBTK’17 21. Ulusal Isı Bilimi ve Tekniği Kongresi, 13-16 Eylül 2017, Çorum.Santrifüj Pompada Spiral Gövdenin Akışa Dik Kesit Alanının Pompa Performansına Etkisinin Sayısal Olarak İncelenmesi(2017) Özbilgin, Onur; Türkoğlu, HaşmetArticle Citation Count: Erşahin, Yasin; Türkoğlu, Haşmet. (2017). "Soğutma Yüküne Bağlı Olarak Set Sıcaklığı Değişen Hava Soğutmalı Soğutma Grubunun Performansının Deneysel İncelenmesi", Soğutma Dünyası, Vol.20, No.78, pp.60-72.Soğutma Yüküne Bağlı Olarak Set Sıcaklığı Değişen Hava Soğutmalı Soğutma Grubunun Performansının Deneysel İncelenmesi(2017) Erşahin, Yasin; Türkoğlu, Haşmet; 12941Alışılmış enerji kaynaklarının global enerji ihtiyacını karşılamadaki yetersizliği, her geçen gün enerji ihtiya- cının artması ve enerji üretiminden kaynaklanan çevre kirliliği gibi sebepler enerji verimliliğinin önemini artır- maktadır. Günümüzde bütün sektörlerde, enerjiyi ola- bildiğince verimli kullanabilecek teknikler geliştirilmeye çalışılmaktadır. Gelişmiş ülkeleri incelediğimizde, ısıt- ma ve soğutma alanındaki önceliklerde ilk sırayı enerji verimliliği almaktadır. Merkezi yaşam alanları için gerekli olan soğutma ih- tiyacı, gün veya sezon içerisinde sürekli değişiklik gös- termektedir. Mahaldeki insan sayısının ve hava hare- ketliliğinin değişmesiyle ihtiyaç olan soğutma yükü de değişmektedir. Mahale bağlı bulunan soğutma grubu- nun bu değişken soğutma yüküne göre kendini ayar- layıp, hızlı bir şekilde reaksiyon vermesi enerjinin daha verimli kullanılmasını sağlamaktadır. Bu çalışmada, standart soğutma grubu kontrol tekniği ve adaptif algoritmalı kontrol tekniği ile kontrol edilen bir soğutma grubunun performansı ve enerji tüketimi, deneysel olarak incelenmiş ve sonuçlar karşılaştırma- lı olarak sunulmuştur. Testlerde, her iki kontrol sistemi için değişken soğutma yükü sağlanması amacıyla ciha- zın evaporatör su giriş sıcaklığı 12-7°C arasında de- ğiştirilerek, soğutma grubu kompresörlerinin devreye girmesi ve devreden çıkması sağlanmıştır. Tam ve kıs- mi soğutma yükleri altında yapılan ölçümlerde, adap- tif kontrol sistemi ile kontrol edilen soğutma grubunun, standart kontrol sistemine göre ortalama %10,72 daha az enerji tükettiği ve toplam ekserji yıkımının ise orta- lama % 6,23 daha az olduğu görülmüştür.Conference Object Citation Count: Selvi, Özgün; Yavuz, Samet. "Üç Serbestlik Dereceli Paralel Rehabilitasyon Eyleyicinin Ateş Böceği Algoritması Kullanılarak Boyutsal Olarak Eniyilemesi", TÜRKİYE ROBOTBİLİM KONFERANSI, ToRK 2016, 2 - 3 Kasım 2016 İSTANBUL.Üç Serbestlik Dereceli Paralel Rehabilitasyon Eyleyicinin Ateş Böceği Algoritması Kullanılarak Boyutsal Olarak Eniyilemesi(2016) Selvi, Özgün; Yavuz, SametBu çalışma, insan bilek eklemi rehabilitasyonunda kullanılacak üç serbestlik derecesine sahip üç bacaklı küresel bir paralel eyleyicinin belirli bir çalışma uzayında çalışmasını sağlayacak boyutsal parametrelerin tespitini amaçlamaktadır. Bahsi geçen eyleyicinin son-elemanı insan bilek ekleminin üç serbestlik derecesini kapsamaktadır. Eyleyicinin her bacağı iki küresel uzva sahiptir ve tüm eklem eksenleri ortak bir noktada kesişmektedir. Eniyileme algoritmasında kullanılmak üzere eyleyicinin ters kinematik denklemleri çözülmüş Jacobi matrisi elde edilmiştir. Daha sonra ters kinematik denklemlerinden ve Jacobi matrisinden elde edilen kısıtlar ateş böceği algoritmasında kullanılarak belirli çalışma alanı için boyutsal eniyileme gerçekleştirilmiştir. Son olarak bu boyutsal parametrelerle bilek hareketleri benzetimlenerek çalışma alanı testi gerçekleştirilmiştir.Article Citation Count: Onur, N., Arslan, K., Turgut, O., (2012). Yamuk kesitli kanal içerisinde hidrodinamik olarak tam gelişmiş ısıl olarak gelişmekte olan laminer akış ve ısı transferinin sayısal olarak incelenmesi. Çankaya University Journal of Science and Engineering, Volume 9 (2012), No. 2, pp.75–87Yamuk kesitli kanal içerisinde hidrodinamik olarak tam gelişmiş ısıl olarak gelişmekte olan laminer akış ve ısı transferinin sayısal olarak incelenmesi(Çankaya Üniversitesi, 2012) Onur, Nevzat; Arslan, Kamil; Turgut, Oğuz; 53858; 47465; 46131Bu çalışmada yamuk kesit alanına sahip bir kanal içerisindeki hidrodinamik olarak tam gelişmiş ısıl olarak gelişmekte olan üç boyutlu zorlanmış konveksiyon akış ve ısı transferi kararlı rejim ve sabit yüzey sıcaklığı şartlarında sayısal olarak incelenmiştir. Sayısal çalışma Reynolds sayısının 100 ≤ Re ≤ 1000 aralığında gerçekleştirilmiştir. Ç alışma akışkanı olarak hava (P r ∼= 0.7) kullanılmıştır. Sayısal çalışmanın gerçekleştirilebilmesi için ticari Sayısal Akışkanlar Dinamiği yazılımı olan Ansys Fluent 12.1 paket programı kullanılmıştır. Ortalama Nusselt sayıları ve ortalama Darcy sürtünme faktörleri farklı Reynolds sayıları için sunulmuştur. Yerel Nusselt sayıları kanal boyunca mesafenin fonksiyonu olarak çizilmiştir. Hız ve sıcaklık dağılımları kanal boyunca farklı pozisyonlarda grafiksel olarak verilmiştir. Ç alışmadan elde edilen sonuçlar literatürde yapılmış olan benzer çalışmalar ile kıyaslanmış ve sonuçların literatür ile uyum içerisinde olduğu saptanmıştır. Reynolds sayısındaki artışın ısı transferinde artışa ve sürtünme faktöründe azalışa neden olduğu görülmüştür. Yamuk kesitli kanal içerisindeki laminer akışta hidrodinamik ve ısıl olarak tam gelişmiş şartlardaki Nusselt sayısı değerinin 2.95 olduğu belirlenmiştir. Sayısal çalışmanın sonucunda, ısı transferi ve sürtünme faktörü değerleri için yeni korelasyonlar elde edilmiştir.Conference Object Citation Count: Devrim, Yılser; Üregen, Nurhan; Özgirgin Yapıcı, Ekin. "Yüksek Sıcaklık Pem Yakıt Hücresi Mikro-Kojenerasyon Sistemi Tasarımı", 12. Ulusal Kimya Mühendisliği Kongresi, 2016.Yüksek Sıcaklık Pem Yakıt Hücresi Mikro-Kojenerasyon Sistemi Tasarımı(2016) Devrim, Yılser; Üregen, Nurhan; Özgirgin Yapıcı, Ekin; 31329Article Citation Count: Devrim, Yılser; Özgirgin Yapıcı, Ekin (2018). "YÜKSEK SICAKLIK PROTON DEĞİŞİM MEMBRAN YAKIT HÜCRESİ MİKROKOJENERASYON UYGULAMASININ DENEYSEL VE TEORİK İNCELENMESİ", Isı Bilimi ve Tekniği Dergisi, Vol. 38, No. 1, pp. 73-82.YÜKSEK SICAKLIK PROTON DEĞİŞİM MEMBRAN YAKIT HÜCRESİ MİKROKOJENERASYON UYGULAMASININ DENEYSEL VE TEORİK İNCELENMESİ(2018) Devrim, Yılser; Özgirgin Yapıcı, Ekin; 31329Bu çalışmada, yüksek verimlilikleri ve çevre dostu teknolojiler olmaları sebebiyle tercih edilen, güvenilir güç üretim tekniklerinden biri olan yüksek sıcaklık proton değişim membran (YSPEM) yakıt hücreleri kullanılarak bir evsel mikro-kojenerasyon (birlikte ısı-güç) sistemi tasarlanmıştır. Tasarlanan sistem, YSPEM yakıt hücresi tarafından üretilen elektrik gücü ve faydalı ısının kombine bir şekilde, kullanılmasını içermektedir. Hücrenin çalışması sırasında, yüksek performans ve kararlı güç üretimi sağlanabilmesi için hücre içerisinde üretilen ısının uzaklaştırılması ve hücre içi sıcaklığın sabit kalması gerekmektedir. Bu sebeple tasarlanan yenilikçi soğutma sisteminin atık ısısı, sıcak su ısıtmasında kullanılacak olan ısıl enerjinin teminini sağlamaktadır. Böylelikle toplam verim basit çevrimlere göre yaklaşık iki katına çıkabilmektedir. Çalışma kapsamında tasarlanan 225 W gücünde YSPEM yığını 160°C çalışma sıcaklığında hidrojen ve hava gazları ile test edilmiştir. Çalışması sırasında sıcaklığın hücre içerisinde homojen olarak dağılımı, hücrenin kısa sürede gerekli çalışma sıcaklığına ulaşabilmesi, yakıt hücresinde oluşan ısının hücreden sürekli olarak uzaklaştırılabilmesi için yakıt hücresi yığını soğutucu akışkan (Isı Transfer Yağı 32-Petrol Ofisi) kullanılarak soğutulmuştur. Hücre izolasyon malzemesi seçimi ve kalınlığı, doğal taşınım ve radyasyon yolu ile ısı kaybı hesabıyla belirlenmiştir. Maksimum verim çalışma koşulları için mikro-kojenerasyon sisteminin su giriş çıkış sıcaklıkları, su ve soğutucu akışkan debileri, uygun boru çapı hesabı ve pompa güç hesabı yapılarak nihai sistem tasarlanmıştır. Çalışmada tasarlanan kojenerasyon sisteminde, YSPEM yığınının soğutulması ile açığa çıkan atık ısı, 15-20C’lik şebeke suyunun ısıtılması için kullanılmıştır. Şebeke suyu sıcaklığı yalıtımlı hücre kullanılması durumunda ortalama 50C’ye kadar ısıtılmıştır. Elde edilen veriler yakıt hücresi mikro-kojenerasyon uygulamasının kullanılabilirliğini göstermektedir. Anahtar Kelimler: YSPEM, Yakıt hücresi, Polibenzimidazol membran, Mikro-kojenerasyon