Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/226
Browse
Browsing Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri by Subject "Backorder"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Gözde Yıldız (2018). Implementation of deterministic inventory models with backorders and lost sales in a retail company / Perakende satış yapan bir firmada sonradan karşılama ve satış kayıpları ile deterministik envanter modelleri üzerine bir uygulama. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Implementation of deterministic inventory models with backorders and lost sales in a retail company(2018-03-19) Aygüneş, Haluk; Yıldız, gözde; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüBu tez kapsamında, elektronik ve bilgisayar malzemelerin perakende satışını yapan bir firmanın envanter yönetimi üzerine bir çalışma yapılmıştır. Sonradan karşılama ve satış kayıplarını içeren deterministtik envanter modelleri kullanılmıştır. Stoksuz kalma durumunda, bazı satışlar tamamen sonradan karşılanmakta, bazıları tamamen kayıp olmakta ve bazıları ise kısmen sonradan karşılanmakta ve kısmen kayıp olmaktadır. Bu durumların her biri en düşük maliyetli sipariş miktarlarını belirlemek amacıyla ayrı ayrı ele alınmıştır. Ayrıca, tedarikçilerin bazı ürünler için sunduğu miktar indirimleri de incelenmiştir.Item Citation Count: ÖZEN, D. (2013). Spare parts inventory management with demand priorities. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüSpare parts inventory management with demand priorities(2013-02-06) Özen, Duygu; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüIn this thesis, we analyze a single-echelon inventory management problem of a manufacturing company which is a subsidiary company of an engineering company. The company manufactures machines and also supplies supplementary equipment and spare parts to its customers. Based on the priorities in meeting the demands, the customers of the manufacturing company are classified as high priority and low priority customers. The engineering company which is the most important customer is treated as the high priority customer whereas all other customers having the same priority are assumed to be the low priority customers. In this study, considering these two types of customers, we focus on an (R, Q) inventory model with a critical level policy where backorders and lost sales are allowed. Below the critical level the demands of low priority customers are not met to retain stock for high priority customer and therefore the unmet demands of low priority customers are lost. The demands of high priority customer are satisfied until inventory level reaches zero and under stock out any unsatisfied demand of high priority customer is backordered. Considering the possible levels of reorder point (R) and critical point (c), three different cases are defined as c=R, c>R, and c