İnşaat Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/3431
Browse
Recent Submissions
Master Thesis Sürdürülebilir Modifikasyonların Bitümün Reolojik Özellikleri Üzerindeki Etkisi(2025) Nasraldeen, Shvan Tahir Nasraldeen; Al-Musawi, Ali Abdulhussein AbdulridhaModern asfalt kaplamalarında sürdürülebilirlik ve performansa yönelik artan vurgu, dayanıklılık sorunları ve çevresel endişelerden kaynaklanmaktadır. Bu çalışma, SBS, WCO ve ABA katkı maddeleri ile modifiye edilmiş 40/50 penetrasyon dereceli bitümün reolojik, mekanik ve termal özelliklerini incelemektedir. SBS, WCO ve ABA katkı maddelerinin sırasıyla %4-5, %3-4-5 ve %4-5-6 oranlarında kullanıldığı bu çalışmada, G-R İndeksi, Depolama ve Kayb Modülü, Kompleks Viskozite, Kayıp Faktörü (tan δ), Faz Açısı, Kompleks Kayma Modülü (G*), Cole-Cole Grafiği, Lineer Amplitüd Tarama (LAS) ve VECD modelleri gibi ileri reolojik test yöntemleri kullanılarak kapsamlı performans değerlendirmeleri gerçekleştirilmiştir. G-R İndeksi sonuçları, SBS ve ABA'nın yüksek sıcaklık direncini önemli ölçüde artırdığını göstermiştir; G*/sin δ değerleri 76°C'de %5 SBS için 5.306 kPa ve %4 ABA için 3.655 kPa seviyelerine ulaşmıştır. Buna karşılık, WCO esnekliği artırmış ancak tekerlek izi direncini azaltmıştır; %3 WCO için 52°C'de G*/sin δ değeri 13.300 kPa olarak belirlenmiştir. Depolama modülü (G′) analizi, %5 SBS ile modifiye edilen bitümde üstün sertlik (3.428 Pa) sağlandığını, ABA ile orta düzeyde iyileştirmeler gözlemlendiğini, WCO'nun ise süneklik artırıp sertliği azalttığını ortaya koymuştur. En iyi kompleks viskozite, özellikle %5 SBS ve %6 ABA ile modifiye edilen bitümlerde elde edilmiştir. Buna karşın, WCO modifikasyonu daha düşük viskozite sergileyerek esnekliği artırmıştır. Bu bulgular, tan δ değerleriyle de desteklenmiştir; %5 SBS ile modifiye edilmiş örneklerde geliştirilmiş viskoelastik davranış (0.12) gözlenirken, WCO daha yüksek viskoz davranış sergilemiştir (>0.3). Faz açısı (δ) analizi, SBS ve ABA numunelerinde elastik özellikleri yansıtırken, WCO numunelerinde daha viskoz tepkiler göstermiştir. Kompleks kayma modülü (G*) değerleri %5 SBS için 6.87 MPa ile zirve yapmış, ABA için ise orta düzeyde (3 MPa) kalmıştır. WCO modifikasyonu ise daha düşük sertlik göstermiştir. LAS ve VECD testleri, SBS ve ABA'nın üstün yorulma direnci ve gecikmiş hasar ilerlemesi sağladığını ortaya koymuş, WCO numunelerinin ise sınırlı dayanıklılığa sahip olduğu belirlenmiştir. Cole-Cole grafikleri, SBS ve ABA numunelerinde daha fazla homojenlik gösterirken, WCO modifikasyonları düşük sıcaklıklarda esneklik ve performansı vurgulamıştır. Sonuç olarak, %5 SBS ve %6 ABA formülasyonları, yüksek gerilimli koşullarda optimal sertlik, esneklik ve yorulma direnci sağlamıştır. Öte yandan, %3 WCO, düşük sıcaklık uygulamaları için üstün esneklik sunmuştur. Bu bulgular, farklı koşullarda üstün performans sergileyen çevre dostu ve dengeli bitüm tasarımları için önemli bir potansiyel olduğunu vurgulamaktadır.Master Thesis Sinyal Kontrollü Kavşaklarda Otonom Araçların Trafik Verimliliği Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi(2024) Albdairi, Mustafa Azhar Hussein; Al-Musawi, Ali Abdulhussein Abdulridha; Qadri, Syed Shah Sultan MohiuddinKentsel hareketliliğin gelişen bağlamında, otonom araçların (AV'ler) entegrasyonu, özellikle kentsel trafik yönetiminin hayati bir bileşeni olan sinyalize kavşaklarda büyük vaatler ve zorluklar sunmaktadır. Bu tez, Ankara Balgat'taki sinyalize bir kavşakta otonom araçların karmaşık dinamiklerini, PTV VISSIM kullanarak mikroskobik trafik simülasyonu ile incelemektedir. Çalışma, farklı AV sürüş davranışları (tedbirli, normal, agresif, platoon ve karışık) ve %25'ten %100'e kadar değişen penetrasyon oranları ile insan sürüş senaryolarını içeren 21 senaryoyu kapsamaktadır. Bulgular, sinyal kontrol optimizasyonu öncesi ve sonrası belirgin etkiler ortaya koymaktadır. Optimizasyon öncesinde, güvenliği ön planda tutan tedbirli AV davranışları, özellikle yüksek penetrasyon oranlarında, kuyruk uzunlukları, seyahat süreleri, gecikmeler, emisyonlar, yakıt tüketimi ve çatışma noktalarında artışa neden olmuştur. Normal AV davranışları, %25 penetrasyon oranında başlangıçta insan sürüşüne benzerlik göstermiş, ancak penetrasyon oranları arttıkça kuyruk uzunlukları, seyahat süreleri, gecikmeler ve çatışmalarda iyileşmeler göstermiştir, ancak emisyonlar ve yakıt tüketimi biraz daha yüksek kalmıştır. Agresif AV davranışları, tüm penetrasyon oranlarında kuyruk uzunlukları, seyahat süreleri, gecikmeler, emisyonlar, yakıt tüketimi ve çatışma noktalarını önemli ölçüde azaltmış ve %100 penetrasyonda en olumlu sonuçlara ulaşmıştır. Platoon davranışları da kuyruk uzunluklarını, seyahat sürelerini, gecikmeleri ve çatışmaları azaltmış, ancak %100 penetrasyonda platoon liderliğinin dinamikleri nedeniyle emisyonlarda ve yakıt tüketiminde artış göstermiştir. Optimizasyon sonrası, tüm AV davranışlarında önemli iyileşmeler gözlemlenmiştir. %0 AV penetrasyonunda insan sürüş senaryolarında kuyruk uzunlukları, seyahat süreleri, gecikmeler ve çatışma noktalarında önemli azalmalar yaşanmıştır. Tedbirli AV'ler, diğer davranışlara göre hala daha yüksek değerlere sahip olmasına rağmen, tüm penetrasyon oranlarında iyileşmeler göstermiştir. Normal AV'ler, optimizasyon sonrası daha yüksek penetrasyon oranlarında tüm metriklerde önemli düşüşler göstermiştir. Agresif AV'ler, özellikle %100 penetrasyonda, tüm metriklerde en iyi sonuçlara ulaşmıştır. Platoon AV'ler de önemli iyileşmeler göstermiştir, ancak %100 penetrasyonda liderin etkisi nedeniyle emisyonlar ve yakıt tüketiminde artışlar görülmüştür. Özellikle, daha kısa sinyal sürelerinin kuyruk uzunlukları, seyahat süreleri, gecikmeler, emisyonlar ve yakıt tüketimini azaltmada daha uzun sürelerden daha iyi performans gösterdiği gözlemlenmiştir. Karışık davranış senaryosu, tüm penetrasyon oranlarında sürekli olarak kuyruk uzunluklarını, seyahat sürelerini, gecikmeleri ve çatışmaları azaltmış ve emisyonlar ve yakıt tüketiminde insan sürüş senaryolarına benzer eğilimler sergilemiştir. Alan verileri kullanılarak yapılan doğrulama, modelin doğruluğunu sağlamış ve AV'lerin mevcut trafik yapısına entegrasyonu için pratik içgörüler sunmuştur. Bu çalışma, AV'lerin kentsel trafik yönetimini iyileştirmedeki dönüştürücü potansiyelini vurgulamakta ve AV entegrasyonu ve optimizasyonu alanında gelecekteki araştırmalar için bir temel oluşturmaktadır.Master Thesis Convolutional neural networks (CNN) based binary classifiers for construction machinery detection(2022) Tatar, Bahadırİnşaat faaliyetlerinin yapay zeka ile izlenmesi şantiye operasyonlarındaki verimlilik için önemli bir vazifedir. Bu nedenle işlenen konu literatürde oldukça ilgi görmüştür. Farklı çeşitlilikteki görevleri izleyerek ve tespit ederek inşaat alanlarındaki operasyonları başarılı bir şekilde eniyileştirmek, şantiye işlerinde kullanılabilen araçları belirlemede önemli bir rolü olan şantiye alanının boyutuna bağlıdır. Yapay zeka algoritmalarının inşaat makinelerini algılaması için eğitilerek, görüntü sınıflandırma algoritmaları aracılığıyla geniş alanları kapsayan bir izleme görevi yüksek verimlilikle gerçekleştirilebilir. İnsansız hava araçlarından alınan görüntülerin kullanılması çok geniş bir bölgedeki inşaat operasyonlarını tespit etme açısından verimsiz kalabilir. Dolayısıyla bu tezde, iş makinelerinin tespit edilmesi için uydu görüntüsü sınıflandırılması yapılmıştır. Evrişimli sinir ağlarını eğitmek için Google Earth kullanılarak sıfırdan oluşturulan ve inşaat makineleri görüntüleri içeren bir veri seti oluşturulmuştur. Toplamda 23 adet önceden eğitilmiş evrişimli sinir ağı modeli öğrenme aktarımı yöntemi kullanılarak modifiye edilmiştir ve performansları değerlendirilmiştir.Master Thesis Multivariate curve fitting for the analysis of short members as the basis for structural grading(2021) Atayı, MustafaBu çalışmada çoklu doğrusal regresyon ve çoklu doğrusal olmayan regresyon yöntemleri araştırılmış ve bambu gibi kısa elemanların detaylı analizine göre en uygun çoklu eğri uydurma yöntemi seçilmiştir. Bambunun fiziksel özellikleri ile basınç dayanımı ve nihai çekme yükü arasındaki ilişki gözlemlenmiş ve bunlar üzerinde çoklu regresyon yöntemleri uygulanmıştır. Sonucunda en uygun yöntem olarak çoklu doğrusal regresyon yöntemi belirlenmiştir. Ayrıca test amaçlı kullanılan bambuların sayısı azaltılarak koruma politikası ile ekonomik açıdan da tasarruf sağlanmıştır.Master Thesis Evaluating the relationship between concrete strength and mix design properties using artificial neural network (ANN) hybrid algorithms(2019) Kefeli, SinanIn this thesis, accurate prediction of concrete strength was investigated by using artificial neural network hybrid algorithms. To hybridize and tune ANN models, Particle Swarm Optimization was implemented. Optimization process was conducted step by step up to reaching predictions at a high level of accuracy. Activation functions, numbers of neuron in hidden layers, initial learning rate, solver and learning rate were subjected to optimization.