Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü Tezleri

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/1874

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 21
  • Master Thesis
    Türk firmalarının uluslararası ticari istihbarat faaliyetleri: İnşaat malzemeleri ihracatçısı firmalar üzerinde bir uygulama
    (2023) Ünal, Tolga Teoman
    Bu çalışmanın amacı; uluslararası pazarlarda faaliyet gösteren firmaların ticari istihbarat faaliyetleri ile olan ilişkileri ve ticari istihbarat faaliyetleri bünyesinde kullandıkları yöntemlerin incelenmesidir. İnceleme kapsamında ticari istihbarat faaliyetlerinin uluslararası pazarlarda faaliyet gösteren firmaların ihracat performansını olumlu yönde etkileyip etkilemediğinin saptanması konusunu içeren Türkiye ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti üzerinde kayıtlı firmalar üzerinde yapılan bir araştırma yer almaktadır. Araştırmanın örneklemi, Türkiye'de kayıtlı 98 adet inşaat malzemeleri ihracatçısı firma ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde kayıtlı 1 adet inşaat malzemeleri ihracatçısı firmadan oluşmaktadır. Araştırma bünyesinde veri toplama amacı ile anket formu kullanılmıştır ve anketten elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada ölçek olarak "ihracat performans ölçeği" belirlenmiştir. Elde edilen verilere faktör analizi ve korelasyon analizi uygulanmıştır. Yapılan korelasyon analizleri sonucunda, "Aynı hedef pazarlarda faaliyet gösteren rakip firmalara yönelik ticari istihbarat faaliyetlerinden yararlanma ile ihracat performansı arasında bir ilişki vardır", "Faaliyet gösterilen uluslararası pazarların çeşitlendirilmesi aşamasında ticari istihbarat faaliyetlerinden yararlanma ile ihracat performansı arasında bir ilişki vardır" ve "Hedef Pazar olarak uluslararası pazarların belirlenmesi ve bu pazarlara yönelik pazarlama stratejilerinin oluşturulması aşamasında ticari istihbarat faaliyetlerinden yararlanma ile ihracat performansı arasında bir ilişki vardır", hipotezlerinde anlamlı ve pozitif ilişki bulunmuştur. Bu sonuçlara dayanarak firmalar tarafından yürütülen ticari istihbarat faaliyetlerinin firmaların ihracatına olumlu yönde katkı yaptığı anlaşılmaktadır.
  • Master Thesis
    Küreselleşme ile entegre olan ekonomilerin güç savaşları: Enerji bağlamında değerlendirme ve Türkiye özelinde önermeler
    (2023) Madan, Murat
    Birinci ve İkinci Dünya Savaşlarında yaşanan sıkıntıların tekrar yaşanmaması ve dünya ticaretinin serbestleştirilmesi amacıyla kurulan IMF, GATT ve Dünya Bankası gibi kurum ve kuruluşların katkısı ile teknolojik gelişmeler küreselleşmenin yolunu açmıştır. Soğuk savaşın bitişi, DTÖ'nün hayata geçirilmesi ve internetin bireysel olarak kullanılması sonucu küreselleşme hız kazanmış, ülkelerin ekonomik ve sosyal olarak birbirlerine bağlılıkları üst seviyelere çıkmıştır. Oluşan şartlardan en büyük kazancı, modern dünyanın üretim üssü haline gelen Çin sağlamış, soğuk savaş sonrası kurulan SSCB mirasçısı Rusya da ekonomik olarak toparlanarak tekrar eski günlerine dönme yönünde politikaları hayata geçirmiştir. Gelinen durum, başta ABD olmak üzere Batılı ülkeler tarafından risk olarak değerlendirilmiş ve engelleyici adımlar atılmaya başlanmıştır. Rusya'nın Kırım'ı ilhakı sonucu uygulanan yaptırımlar, Çin ve ABD'nin ticaret savaşları, Covid-19 pandemisi ve Rusya'nın Ukrayna'yı işgale kalkışması süreçlerinde dünya ticareti büyük sınamalar yaşamış, gıda, sağlık ve çip krizi başta olmak üzere tedarik zincirlerinde yaşanan sorunlar üretim süreçlerini negatif etkilemiş ve dünya genelinde enflasyonu rekor seviyelere çıkarmıştır. Küresel güçlerin kendi çıkarları doğrultusunda özellikle 2010'lu yıllardan itibaren izlemiş oldukları politikalar, küreselleşmenin etkisi ile birleşen ekonomiler için riskin büyüklüğünü göstermiştir. Dünyada yaşananlardan Türkiye'de izole kalamamış, yüksek enflasyona bağlı halkın alım gücünde azalma meydana gelmiş, izlediği politikalarla gıda ve enerji yönüyle diğer ülkelere göre kısmen daha az etkilenmiştir. Ancak, enerji konusunda dışa bağımlılık oranının çok yüksek olması gelişmekte olan ülke için büyük bir risk olarak ortada durmaktadır. Çalışmamız kapsamında küreselleşme süreci ve küresel güçlerin izledikleri politikalar ele alınmış, Türkiye için enerji kaynaklı riskler ortaya konulmuş ve bu risklerin azaltılması veya ortadan kaldırılmasına yönelik özellikle yenilenebilir enerji kaynaklarından olan güneş enerjisi açısından Türkiye'nin potansiyeli mukayeseli olarak incelenerek önerilerde bulunulmuştur.
  • Master Thesis
    Sağlık hizmetleri pazarlamasında şehir hastanelerinde hizmet memnuniyeti: Bilkent örneği
    (2021) Gökçe, Oğul
    Hizmet sektörlerinden biri olarak tıbbi hizmetlerin pazarlanmasında tıbbi tesislerin tıbbi becerileri ve teknolojisi, sağlık personelinin deneyim ve yetkinliği, tıbbi ürün üreticisi tarafından üretilen mal ve hizmetler, tıbbi tesiste yapılan testler, hastalara sunulan sağlık hizmetleri ve tıbbi hizmetler, sağlıkta çok önemli bir yer tutmaktadır. Hasta memnuniyeti, sağlık pazarlamasında önemli faktörlerden biridir. Çünkü sağlık şirketleri bu şekilde hizmet sunduklarında uzun süre sahada kalabilmektttedirler. Ankara Bilkent Şehir Hastanesinden sağlık hizmeti alan hastaların aldıkları hizmetten duydukları memnuniyet konusunda hazırlanan tezde; şehir hastanelerinden hizmet alan hastaların yaşadıkları sorunların incelenerek, kaliteli hizmetten beklentilerinin neler olduğunun belirlenmesi, hasta memnuniyeti konusunda idarenin yapması gerekenlerin ortaya çıkarılarak, hem hasta memnuniyetinin sağlanması, hem de şehir hastanelerinin tercih ve tavsiye edilmesi için hastanenin alacağı kararlara yardımcı olmak amaçlanmıştır. "Ankara İli Çankaya İlçesi sınırları içinde kalan Bilkent Şehir Hastanesinden yaralanan hastaların memnun olma düzeyleri demografik özelliklere göre değişmektedir" şeklinde bir varsayımdan yola çıkarak hastaneden hizmet alan hastaların memnun olma düzeylerinin yaşa, cinsiyete, eğitime, gelir durumuna göre değişiklik gösterip göstermediğine bakılmıştır. Araştırmanın uygulama kısmında; yüz yüze anket ile internet üzerinden uygulanan dijital anket tekniği kullanılmıştır. Hastaların demografik özellikleri frekans analizi yöntemi ile değerlendirimiştir. Bu analiz sonuçlarına göre, hastaların büyük kısmının sosyal güvencesi mevcut olduğu, randevu alarak hastaneye gelindiği, büyük çoğunluğun gelirlerinin üç bin lira ve üzerinde olduğu, katılımcılardan serbest meslek ve işçi grubunun ağırlıklı olduğu, üniversite mezunu ve üstü hastaların ankete daha çok katıldıkları, yaş itibarıyla 41 yaş ve üstünün ağırlıklı olduğu saptanmıştır. Hastaların hastane hizmetlerinden memnuniyeti KMO ve Bartlett's Testi Analizi ile yapılmış ve eldeki verilerin faktör analizini yapmak için uygun olduğu bulunmuştur. Araştırmaya katılan hastaların danışma ve poliklinik personelini değerlendirme verileri varyans analizi (ANOVA) ile demografik özelliklerine göre incelenmesi sonucunda; cinsiyete ve yaşa göre hastaların memnuniyet düzeyinin farklı olduğu, eğitime, gelire ve güvenceye göre ise farklılık oluşmadığı tespit edilmiştir. Hastaların doktor ve sağlık personelini değerlendirme verilerinin tek faktörlü varyans (ANOVA) analizi sonucuna bakıldığında ise; cinsiyete, eğitime ve gelire göre anlamlı bir fark yoktur fakat güvenceye göre anlamlı bir fark bulunmuştur. Hastaların hastane hizmetlerini değerlendirme verilerinin çoklu varyans (MANOVA) analizi yapıldığında; sadece güvence kısmında anlamlılık gözlenmiştir. Hotelling's T testi sonucuna göre güvence şekli itibarıyla faktörler arasında fark olduğu tespit edilmiştir. Bu faktörlerin aralarında belirgin farklar olduğundan Şefe testine bakılmış, özel sigortalıların güvencesiz ve yeşil kartlılar'a göre daha çok memnun oldukları belirgin bir şekilde tespit edilmiştir. Bu tezin yapılan araştırma itibarıyla şehir hastanelerinde hasta memnuniyeti sağlanarak tercih edilebilir olmak açısından eksiklerin giderilmesi konusunda katkıda bulunacağı varsayılmıştır. Anahtar Kelimeler: Hasta Memnuniyeti, Hasta Tatmini, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Şehir Hastaneleri.
  • Master Thesis
    Türkiye ve dünyada yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanım alanlarının karşılaştırılması
    (2022) Genç, Gencer
    Üretim sürecinin temel girdisi olan enerjiye olan talebin belirgin artışları ve artan talebin yaygın olarak fosil yakıtlar aracılığıyla karşılanması, çevre üzerinde yarattığı baskılar nedeniyle küresel alanda en çok tartışılan konulardan biri haline gelmiştir. Çevresel baskının ortadan kaldırılması için yeşil büyüme ya da büyümeme gibi çözümler ortaya atılırken, bir diğer alternatif de yenilenebilir kaynakların enerji kullanımındaki payının artırılması olmuştur. Yenilenebilir enerji kaynaklarıyla çevreye zarar vermeden üretilen ve tüketilen temiz enerji, sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir büyümenin temel bileşenlerinden biridir. Her ülkede mevcut olan yenilenebilir kaynaklar; sınırlı ve ithal olan fosil kaynaklara bağımlılığı azaltarak enerjiden kaynaklı cari açığı düşürebilmekte, dış enerji kaynakları yerine ülkenin kendi yerel enerji kaynaklarına yapılan finansman aktarımı ile hem yeni istihdam alanları yaratarak büyümeyi ve kalkınmayı desteklemekte hem de enerji üretiminde maliyeti giderek düşürebilmektedir. Yenilenebilir enerji kaynaklarının etkin biçimdekullanılması bütün dünya ülkelerinde olduğu gibi ülkemiz açısından da büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmayla birlikte Türkiye ve dünyada yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanım alanlarının karşılaştırılması amaçlanmış bu doğrultuda konu kapsamında öncelikle literatür taraması yapılmış ardından da ülkemiz ve dünya ülkelerinde yenilenebilir enerji kullanım alanları yine meydana getirilen çalışmalardan ulaşılan veriler ile birlikte karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda dünya üzerindeki en üst seviye yenilenebilir enerji kullanımının Afrika'da olduğu görülmektedir. En düşük oransa fosil yakıtların merkez olarak nitelendirilen Orta Doğu olarak karşımıza çıkmaktadır. Çin, OECD ülkeleri ve Türkiye'ninse yenilenebilir enerjileri kullanmasında Dünya ortalamasına yaklaştığı görülmektedir. Yani ülkemizin yenilenebilir enerji faaliyetlerine gelişmiş olan ülkelere oranla geç başladığı düşünüldüğü zaman bu alanda geri kalmış olduğu ortadadır. Fakat son senelerdeki gelişme ve ilerlemeler gör önünde bulundurularak dünya ortalamasına yaklaştığı görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Yenilenebilir enerji, OECD ülkeleri, Fosil yakıtlar.
  • Master Thesis
    Girişimciler açısından işletmelerin uluslararasılaşma sürecinde franchising sistemi: Ankara ilinde bir örnek çalışma
    (2016) Koç, Bilal
    2000'li yıllardan sonra, Dünya'da uluslararasılaşma süreçlerinde en çok görülen faaliyet alanı franchise sistemi dahilinde görülmektedir. Bu sistem sayesinde, işletme ve firmalar ana ülkede tek bir merkezden kendi sistemlerini ihraç ederek, uluslararası pazara açılmayı başarmaktadırlar. Özellikle, gelişmekte olan ülkeler franchise sisteminin yayılmasında önemli bir pazar oluşturmaktadırlar. Bu pazarlardan önemli bir tanesi de günümüz Türkiye'sidir. Uluslararasılaşma sürecinin hızlanması ile birlikte pek çok üretim alanında ve hizmet sektöründe, franchise sistemi yaygınlaşmıştır. Gıda sektöründe franchise sistemin yayılması ise çok daha hızlı gerçekleşmiştir.Bu çalışmanın amacı, 2000'li yıllardan sonra artan franchise sisteminin girişimciler ve girişimcilik açısından nerede olduğunu göstermektir.Bu durumu göstermek adına, hangi tip girişimcilerin, hangi özellik ve niteliklere sahip girişimcilerin artan franchise sisteminde etkin rol oynadıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır.
  • Master Thesis
    Küresel bağlamda çevresel faktörlerin yeni marka kabulüne etkisi: SUBWAY örneği
    (2016) Aydoğan, Dicle
    Bu çalışmanın temel amacı, SUBWAY franchise işletmelerinin gelişim sürecini incelemektir. Bu gelişim süreci incelenirken, özellikle küreselleşme ile beraberinde hızla gelişen uluslararası işletmecilik ve uluslararasılaşma stratejileri üzerinde durulmuştur. Bu kapsam içinden de bir franchise işletmesi olarak SUBWAY ele alınmıştır ve Türkiye'de bir SUBWAY franchise işletmesinin kurulmasında işletmeci ve işletme sahiplerinin tipolojisini tespit etmeye yönelik anket çalışması yapılarak, demografik sonuçların elde edilmesi hedeflenmiştir. Öte yandan, SUBWAY işletmesinin tercih edilmesindeki esas unsurları oluşturan nedenlere, zorluklara ve etkenlere dayalı sorular sorularak katılımcıların hangi şartlar altında bu tarz bir işletme kurdukları ortaya konmuştur. Bu bağlamda, demografik özelliklere göre hangi tip girişimcilerin neden SUBWAY kurdukları ve ortaya çıkan hangi zorlukları nasıl aştıklarının istatistiki olarak analizi amaçlanmıştır.
  • Master Thesis
    Gençlerin dijital pazarlama yoluyla internet üzerinden alışveriş davranışları
    (2021) Karaalioğlu, Mert
    Teknolojinin ve internetin gelişmesiyle birlikte dijital pazarlama kavramı kendini gösterip, insanların rahatça alışveriş yapmasını sağlamıştır. İletişimin gelişmesi ve sosyal medya faktörünün de ortaya çıkmasıyla birlikte özellikle yoğun bir şekilde bu hizmeti kullanan genç kitle için internet, sosyal medya ve uzaktan alışveriş yapma kavramları artık yaşamın vazgeçilmez ihtiyaçlarıdır. Bu çalışmada, dijital pazarlamanın kavramı ve dijital pazarlamanın tüketiciler üzerine etkisi kapsamlı bir şekilde incelenmiş olup, üniversite öğrencilerine yönelik yapılan bir araştırmayla istatistiksel veriler ile birlikte ortaya konulmuştur. Çalışmadaki temel amaç genç tüketicilerin dijital pazarlama yoluyla internet üzerinden alışveriş tutumları ve davranışlarını incelemektir. İstatistikler e-posta yoluyla ulaştırılmış olup anket yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen sonuca göre belirlenen iki marka arasında benzerlikler ve farklar olduğu ortaya çıkmıştır ayrıca bir markanın da diğerine göre daha çok tercih edildiği belirlenmiştir. Veriler markaların kendi internet sitelerinden alınmıştır.
  • Master Thesis
    Y kuşağı organik pazardaki sanal alışverişlerinde satın alma davranışları; Ankara örneği
    (2021) Kayalı, Ecem
    Bu çalışmanın amacı, Ankara ilinde bulunan Y kuşağındaki bireylerin organik pazarlarda veya ürünlerini sanal alışveriş ortamlarındaki tüketici tutumları ve davranışlarını incelemek adıyla yapılmıştır. Teknolojinin gelişmesi ile meydana gelen değişiklikler ve gelişmeler ile birlikte bireylerin kendilerine ihtiyaç duydukları satın alma davranışları ortaya çıkmaktadır. Günümüzde rekabetin anlamlı olarak artışın görüldüğü markalarda ise Y kuşağı tarafından genellikle tercih edilmesi ile yapılan bir çalışmadır. Yapılan bu çalışmada rastgele seçilen ve gönüllü olarak katılan toplamda 500 katılımcıdan meydana gelmiştir. Çalışma içeriğinde ise teknolojik olarak belirtilen sosyal medya ağları veya web sitelerini kullanan Y kuşağının kitlesel sanal alışveriş düzeylerini belirlemek için anket ölçeği uygulanmıştır. Bu anket ölçeğinin verilerini korelasyon ve regresyon analizleri ile bulguları tespit edilmiştir. Bu bilgiler ışığında çalışmada, ünlülerin kullandıkları ürünler ile sıklıkla karşılaştıklarını, tüketicilerin genellikle haftada 1 ya da 2 gün alışveriş yaptıklarını, bu ürünleri satın almak için çoğunlukla sosyal medyadan haberdar oldukları ve sosyal medya içerikli reklamlardan etkilendikleri bulunmuştur.
  • Master Thesis
    Çin'de CO2 emisyonu, ekonomik büyüme ve enerji tüketimi arasındaki nedensellik ilişkisi
    (2021) Türkoğlu, Ülkü Çağrı
    Bu tezde, Çin'deki karbondioksit emisyonu, ekonomik büyüme ve enerji tüketimi arasındaki nedensellik ilişkisi 1971-2019 yılları arasındaki veriler kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada, literatürdeki benzer araştırmalardan farklı olarak zaman serileri aracılığıyla Çin'in karbondioksit emisyonu, ekonomik büyüme ve enerji tüketimi arasındaki ilişki makroekonomik açıdan ele alınmış, ekonometrik analizler kullanılmıştır. CO2 emisyonu ve enerji tüketimi, ekonomik büyüme üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Çalışmada ele alınan CO2 emisyonunun gerek ekonomik büyüme gerekse enerji tüketimi üzerindeki etkileri incelenmiş ve her iki değişkenle de arasında uzun dönemde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada kullanılan yıllık veriler Dünya Bankası (World Bank-WB) ve OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development-Ekonomik İş birliği ve Kalkınma Örgütü) sitelerinden temin edilmiş, ekonometrik analizler için EViews 10 programı kullanılmıştır. Yapılan ekonometrik analizler neticesinde CO2 emisyonu, ekonomik büyüme ve enerji tüketimi arasında uzun dönemde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
  • Master Thesis
    Yerli ve yabancı marka kişiliği karşılaştırılması ve Starbucks ile Coffee Lab üzerinde bir karşılaştırma
    (2021) Alın, Kıvanç
    Aynı sektörde birçok markanın rekabet ettiği günümüzde, markaların kendilerini rakiplerinden farklı kılabilmeleri ya da ayrıştırabilmeleri için çeşitli araştırmalar ve çalışmalar yapılmaktadır. Markaların, hedef kitlelerinin zihinlerinde marka kişiliği oluşturmak da bu çalışmalardan biridir. Bu araştırmada aynı sektörde yer alan biri yerli, bir diğeri yabancı kahve markalarının marka kişilikleri karşılaştırılmış ve aralarında ne gibi farklılıklar olduğu bulunmaya çalışılmıştır. Marka kişiliği özellikleri Jennifer L. Aaker'ın marka kişiliği ölçeğinin 5 ana boyutunun alt başlıkları olan 42 ölçekle incelenmiştir. Çalışmanın amacı aynı sektörde yer alan yerli ve yabancı bu iki marka arasındaki marka kişiliği farkını ortaya çıkartıp, yerli markaların bu sonuçlardan hareket ile yerli markaların yabancı markalar ile olan farklarını görüp kendilerine bir rekabet avantajı sağlayabilmelerine yardımcı olabilmektir. İncelemeler sonucunda 2 marka arasında marka kişiliği bazından farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır. Müşteriler marka kişiliği bazından Coffee Lab'ı daha samimi bulurken, Starbucks'ı ise daha teknik yeterlilik açısından önde bulmuşlardır. Bu araştırma Coffee Lab ve Starbucks müşterileri ile yapılan 200 anketten çıkan sonuçlarla analiz edilmiştir.
  • Master Thesis
    Türkiye'nin Irak, Suriye ve Yunanistan'la olan siyasi ilişkilerinin ticari ilişkiye etkisi
    (2020) Dağ, Hasan
    Ortak bir mirasa sahip olan ve aynı zamanda kimlik ve kültür olarak birbirlerine benzer olan ülkelerin coğrafi açıdan kendilerine yakın olan ülkeler ile ticaret yapmaları zaman ve maliyet avantajlarının sağlanması açısından son derece önemlidir. Bu bağlamda Türkiye'nin yer aldığı coğrafi konum, sınır komşuları ile ilişkileri, kültürel ve tarihsel geçmişi Türkiye'ye ekonomik anlamda gelişim gösterme fırsatı sunmaktadır. Çalışmada, Türkiye'nin komşu ülkeleri olan Irak, Suriye ve Yunanistan ile siyasi ilişkilerinin ticari ilişkilere etkisi incelenmektedir. Sonuç olarak Türkiye'nin toplam ihracat hacmi içerisinde komşu ülkelerin payı olumlu ve olumsuz siyasi ilişkilere bağlı olarak dalgalı bir seyir izlemektedir. Türkiye'nin bu üç komşusu ile olan siyasi ve ticari ilişkileri incelendiğinde, siyasi ilişkileri iyi olduğu dönemlerde, ticaret de iyi gelişmeler olduğu, ancak ilişkiler bozulduğunda veya komşu ülkelerde çıkan iç savaş ve kargaşa ortamında ticari ilişkilerin de zarar gördüğü sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: İthalat, İhracat, Siyaset, Ticaret
  • Master Thesis
    Hybrıd araç kullanıcılarına yönelik profil araştırması: Toyota örneği
    (2020) Yılmaz, Alphan
    Bu araştırmanın amacı; son yıllarda ülkemizde trendi yüksek olan hibrid otomobilleri satın alan tüketicilerin davranışlarını etkileyen satın alma eğilimlerinin incelenmesidir. Araştırmada göz atım yöntemlerinden anket, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bu ankette katılımcıların demografik özellikleri ve tüketim yaparken dikkate aldıkları diğer faktörlerde sorulmuştur. Araştırmanın evrenini Ankara'da ikamet eden Toyota Hybrid kullanan 261 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada hybrid araç satın alırken tüketicilerin yaş grupları arasında yaşlarına göre araç tercihinde bulundukları, aracın çevreye daha az zarar vermesinin orta yaş tüketicilerde daha fazla hassasiyet oluşturduğu, hybrid teknolojisine marka sadakatinin oldukça katkısının olduğunu, hybrid araçların dış tasarımının satın alma davranışına tüm yaş gruplarında önemli bir etkiye sahip olduğu, erkek kullanıcıların kadın kullanıcılara göre araçları ile statüleri arasında daha fazla bağ kurduğu, kadın kullanıcıların erkeklere göre satın alma davranışında yakın çevreden ve reklamlardan daha çok etkilendiği, cinsiyetin dış tasarım için bir farklılık nedeni olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu araştırma hybrid araç satın alma davranışlarının cinsiyete ve yaş gruplarına göre farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur.
  • Master Thesis
    Doğrudan yabancı yatırımlar ve dış ticaret ilişkisi: BRICS-T ülkeleri örneği
    (2019) Canpolat, Mehtap
    Bu çalışmanın temel amacı, doğrudan yabancı yatırımlar ile dış ticaret arasında nedensel bir ilişkinin varlığını BRICS ve Türkiye ülkeleri özelinde ortaya koymaktır. Bu amaçla BRICS ve Türkiye ülkeleri için 2005-2017 yıllarını kapsayan dönemde doğrudan yabancı yatırım giriş ve çıkış verileri ile ihracat ve ithalat verileri basit doğrusal regresyon yöntemi ile modellenmiştir. Çalışmada sabit tek bir bulgudan ziyade birçok farklı bulguya rastlanılmıştır.
  • Master Thesis
    Türkiye'nin halıcılık ihracatında pazarlama stratejilerinin önemi üzerine bir alan çalışması
    (2019) Çağlak, Berat
    Uluslararası pazarlara girişin en alt basamağı olan ihracat faaliyeti, küçük ve orta ölçekli işletmelere uluslararası pazarı tanıma ve kendilerini bu pazar ortamına hazırlamaya yardımcı olmaktadır. Dış pazarlara açılan işletmeler, pazarda devamlılıklarını sağlamak için ürün çeşitliliğini sağlamak, rakip ve müşteri koşullarını uygun fiyatlandırmak, ürünlerin müşterilere ulaştırmak için uygun kanallar seçmek ve kalıcı olabilmek için ise çeşitli faaliyetler gerçekleştirmek durumundadır. İhracat, ülkelerin üretmiş olduğu ürünleri dünya pazarlarına satmalarını ve satış sonrası elde ettikleri döviz ile ihtiyaçlarını karşılamalarını sağlar. İhracat, potansiyel müşterilerinin diğer ülke pazarında belirlenmesi, ürün satışının yapılması ve ürünlerin tüketiciye ulaştırılmasıdır. İhracat, ülkenin ekonomisi ve kalkınması açısından oldukça önemlidir. Ülkenin kalkınması ve refahı o ülkenin ihracatta göstermiş olduğu performansa bağlıdır. Tüm ülkeler bu nedenden dolayı uluslarası ticarete fazlaca önem vermektedirler. Pazarlama, geçmişten günümüze gelişiminin hala yoğun bir şekilde devam etmekte olan bir kavramdır. Teknolojik gelişmeler devam ettiği sürece piyasada farklı pazar kolları çoğalmaktadır. Pazarlama, geçmişten günümüze birçok farklı değişim yaşamış ve düşünce ve uygulamaları ne kadar fazla olursa gelecekteki yaşanılacak olan değişimlerin de o kadar fazla olacağı düşünülmektedir. Bu araştırmada halıcılık sektöründe üretim ve ihracat yapmakta olan firmaların araştırılması yapılmıştır. Araştırma anket aracılığıyla gerçekleştirilmiş olup Gaziantep ili içerisinde halı ihracatı yapan rastgele örnekleme yöntemiyle seçilmiş 55 firmada çalışmakta olan 453 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı üç bölümden meydana gelmiş olup araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Birinci bölümde katılımcılara ilişkin demografik bilgileri içeren bağımsız değişkenler yer almakta olup ikinci bölümde şirket ve üretim bilgilerinin yer aldığı 20 maddelik bölümden oluşmaktadır. Üçüncü bölümde ise Sektörde reklamın satın almaya etkisini ortaya çıkarmayı amaçlayan 10 maddelik bir anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda bağımsız değişken olarak değerlendirilmiş olan yaş, cinsiyet, gelir durumu, mesleki kıdem açısından ihracat stratejilerine göre anlamlı farklılıklar meydana geldiği tespit edilmiştir.
  • Master Thesis
    Markalasma ve hedef pazarlamacılıgı yerı : Luksemburg pazarlaması uzerine vaka calışması
    (2019) Demir, Umut Savaş
    Marka, bir işletmenin ürünlerini başka işletmeninkinden ayırt etme aracı olduğu düşünülerek, küreselleşen dünyada büyük önem taşımaktadır. Günümüzün rekabetçi koşullarında sadece bir isim olmadan öte ürünlere bir kimlik ve kişilik katan, tüketicilerin algıları ile biçimlenen, ürünlerin tercihlerinde tüketicilere öncülük yapan marka, karşımıza bir işletme varlığı şeklinde çıkmaktadır. Markalar, işletmeyle alıcının arasındaki ilişkiyi başlatan, biçimlendiren bir vasıtadır. Markalar, işletmeler için günümüzde ürünlerden bağımsız bir ticari varlık konumuna gelmişlerdir. Bu sebeple girişimcilerle firmalar için markalaşma ve de marka oluşturulma süreçleri artan rekabet ortamında son derece önemli hale gelmiştir. Bu çalışmada, markanın ne olduğu, çeşitleri ve markalaşmanın rekabet ortamında önemi üzerinde durularak, hedef pazarlamacılığı ile ilgili bir vaka çalışması yapılmıştır.
  • Master Thesis
    Demiryolu yük taşımacılığının Türkiye ekonomisindeki yeri ve önemi: Ekonometrik model ile analizi
    (2020) Köse, Volkan
    Bu tezde, Türkiye demiryolu yük taşımacılığı ile ekonomik büyüme arasındaki nedensellik ilişkisi 1984-2017 yılları arası verileri kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada, literatürdeki benzer araştırmalardan farklı olarak zaman serileri aracılığıyla Türkiye'nin ekonomik büyüme ile demiryolu taşımacılığı bağıntısı makroekonomik açıdan ele alınmış ve ekonometrik analizler kullanılmıştır. Lojistik sektörünün en önemli alt başlıklarından olan ulaştırma, ulusal ve uluslararası ticarette önemli bir role sahip olmuştur. Çalışmada seçilen ulaştırma çeşitlerinden demiryolu taşımacılığı, kullanımı ile tarihsel süreçte toplumsal, sanayi ve ekonomik gelişimde önemli katkılar sunduğu görülmektedir. Türkiye'nin ekonomik büyüme hedeflerinde demiryolu taşımacılığının sunacağı katkı irdelenmeye çalışılmıştır. Demiryolu taşımacılığının icadıyla dünyada, Osmanlı İmparatorluğunda gelişimi ve Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar Türkiye'deki tarihsel gelişimi açıklanmıştır. Çalışmada kullanılan yıllık veriler Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), T.C.Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü ve Dünya Bankası (World Bank-WB) internet sitelerinden temin edilmiş, ekonometrik analizler için EViews9 programı kullanılmıştır. Çalışmada yapılan ekonometrik analizler neticesinde ekonomik büyüme ile demiryolu yük taşımacılığı arasında uzun dönemde, denge ilişkisine rastlanmamıştır. Kısa dönemde ise demiryolu yük taşımacılığından ekonomik büyümeye doğru bir nedensellik ilişkisinin olduğu tespit edilmiştir.
  • Master Thesis
    Türkiye'de lojistik sektörü, sektörde karşılaşılan sorunlar ve lojistik sektörünün ekonomik büyümeye etkisi
    (2019) Erkumru Can, Berrak
    Günümüzde lojistik sektörü, ülke ekonomileri için itici bir güç konumundadır. Özellikle son yıllarda ülkeler arasındaki ticari etkileşimlerin artması ile birlikte lojistik sektörünün önemi de artmıştır. Türkiye'de lojistik sektörünün durumu, sektörde karşılaşılan sorunların ve lojistik sektörünün ekonomik büyümeye etkisinin araştırılması bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Çalışmada ekonometrik bir model kurularak sektöre yönelik bir inceleme yapılmıştır. Yapılan ekonometrik analizler sonucunda, uzun dönemde, lojistik sektörü ile ekonomik büyüme arasında pozitif çift yönlü bir nedensellik ilişkisi elde edilmiş ancak kısa dönemde herhangi bir nedensellik ilişkisine rastlanamamıştır.Çalışmadan elde edilen bulgular lojistik sektörünün sürdürülebilir büyümenin önemli bir parçası olduğunu göstermektedir.
  • Master Thesis
    Doğrudan yabancı yatırımlar ve dış ticaret ilişkisi: BRICS-T ülkeleri örneği
    (2019) Canpolat, Canan
    Bu çalışmanın temel amacı, doğrudan yabancı yatırımlar ile dış ticaret arasında nedensel bir ilişkinin varlığını BRICS ve Türkiye ülkeleri özelinde ortaya koymaktır. Bu amaçla BRICS ve Türkiye ülkeleri için 2005-2017 yıllarını kapsayan dönemde doğrudan yabancı yatırım giriş ve çıkış verileri ile ihracat ve ithalat verileri basit doğrusal regresyon yöntemi ile modellenmiştir. Çalışmada sabit tek bir bulgudan ziyade birçok farklı bulguya rastlanılmıştır.
  • Master Thesis
    E-ticaretin ve dolaylı ihracatın Türkiye mermer sektörü ihracat stratejilerine etkisi: Afyonkarahisar ili örneği
    (2019) Bağırıcı, Ömer Buğra
    Bu çalışmanın amacı ihracat yöntemlerinden e-ticaretin ve dolaylı ihracatın ülkemiz mermer ihracatına etkisinin araştırılmasıdır. Bu amaçla anket hazırlanmış ve Afyonkarahisar ili içerisinde bulunan 40 firma ile görüşmeler yapılmıştır. Yapılan analizler neticesinde e-ticaretin ve aracılar ile ihracat yapmanın firmalar üzerine büyük kazançlar sağladığı tespit edilmiştir. Aynı zamanda firmaların demografik özellikleri ile e-ticaret ve aracılarla çalışma konuları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. İhracat yöntemlerinden diğer faktörlerde herhangi bir anlamlı sonuç çıkmamıştır.
  • Master Thesis
    Green economy with sustainable growth: The case of Turkey
    (Çankaya Üniversitesi, 2018) Dilek, Ebru Özlem
    Bu tezin amacı, son dönemlerde hızla yükselmekte olan "yeşil ekonomi"ye doğru dönüşümün Türkiye'deki uzun dönemli seyrinin gayri safi yurt içi hasıla üzerindeki etkisini analiz etmektir. Özellikle, 1980'li yıllardan itibaren Dünya'da hızla artan nüfus, üretim üzerinde baskısını artırmıştır. Üretim üzerinde artan baskı ve hızla artan üretim ise beraberinde daha hızlı bir tüketim eğiliminin oluşmasına sebep olmuştur. Bu iki eğilimin doğal bir sonucu olarak, çevre ve ekolojik düzen üzerinde zarar verici sonuçlar da ortaya çıkmaya başlamıştır. Çevrenin ve ekolojik düzenin korunmasına yönelik olarak ortaya çıkan "yeşil ekonomi" yaklaşımı ise giderek daha yaygın hale gelmeye başlamıştır. Bu anlamda, ulusal ve uluslararası düzeyde belirli politikalar üretilmeye başlanmış ve uygulamaları hayata geçirilmiştir. Türkiye için 1980 ve 2016 yılları arasını kapsayan yenilenebilir enerji üretimi ve enerji tüketimine ek olarak katı atık ve atık su verileri de dahil edilerek yeşil ekonomi ve ekonomik büyüme arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu sonuçlar ışığında, kullanılan veriler ile ilgili olarak uygulanan politikaların uzun dönemde yeşil ekonomi ve büyüme arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu görülmüştür.