Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

İşletme Bölümü Tezleri

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/152

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 81
  • Master Thesis
    Citation Count: Şeherli, Gizem (2022). Neuroscience applications in business / İş dünyasında nörobilim uygulamaları. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    Neuroscience applications in business
    (2022) Şeherli, Gizem
    Nörobilim, iş dünyasında gelişmekte olan bir alan olup konuyla ilgili yapılan çalışmaların çoğu kavramsal niteliktedir. Bu çalışmada nörobilim uygulamalarının işletmelerde nasıl ele alındığı incelenmiştir. Bu kapsamda nörobilim uygulamalarının avantaj ve dezavantajları ile nörobilimin nasıl tanımlandığı, kurgulanan araştırma soruları çerçevesinde incelenmiştir. Araştırma nitel bir desende gerçekleştirilmiş olup, akademisyenler ve alanda çalışan firma sahipleri veya yöneticileri ile yapılan on dört mülakat çerçevesinde yapılmıştır. Görüşme metinleri içerik analizi ile incelenmiş ve sonuç olarak üç ana tema ortaya çıkmıştır. İlk tema nörobilimin içeriği ile ilgilidir. Nörobilimin içeriği ile ilgili olarak, disiplinler arası doğası, beyin bilimine dayanması ve yabancı kaynaklara bağımlılığı en çok bahsedilen temalardır. Türkiye'de nörobilim uygulamalarının etkili olmasına rağmen dışa bağımlılığının yüksek olduğu katılımcılar tarafından vurgulanmıştır. İkinci tema, nörobilim uygulamalarının avantajlarından oluşmaktadır. Nörobilim uygulamalarının avantajları temel olarak pazarlama ile ilgili avantajlar, verimlilikle ilgili avantajlar ve rekabetle ilgili konular olarak sınıflandırılmıştır. Öte yandan, sonda yer alan tema, nörobilim uygulamalarının dezavantajları hakkındadır. Nörobilim araştırmalarının dezavantajları ile ilgili ifadeler sınırlı olmakla birlikte, çoğunun bu uygulamaların suiistimallere yatkınlığı ile ilgili olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca, uygulamalarla ilgili artan etik kaygılar da dile getirilmektedir. Buna uygun olarak mevcut çalışma, uzman görüşlerine dayalı olarak işletmelerde nörobilim uygulamalarının mevcut durumunu ortaya koymaktadır.
  • Master Thesis
    Citation Count: Altun, Tarık (2022). The effect of human resources practices and digital human resources activities on employee wellbeing / İnsan kaynakları uygulamaları ile dijital insan kaynakları faaliyetlerinin çalışanların iyi oluşlarına etkisi. Yayımlanmış y ksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    The effect of human resources practices and digital human resources activities on employee wellbeing
    (2022) Altun, Tarık
    İnsan kaynakları yönetimi çalışanların işe olan tutum ve davranışlarını ve sosyal hayatlarını etkileyen uygulamaları bünyesinde barındırması sebebiyle önem taşırken aynı zamanda işletmelerin stratejik hedeflerine ulaşmasında ana faktörlerden birisidir. İnsan kaynakları yönetimi ve uygulamalarına önem veren işletmeler rekabetçi piyasa şartlarıyla etkili mücadele edebilecekleri gibi çalışanların kariyerlerine ve sosyal hayatlarına pozitif anlamda katkı sağlayacaklardır. Bu çalışmada insan kaynakları yönetimi uygulamalarının çalışan iyi oluşu üzerine etkisi incelmiştir. Bu ilişki dijital devrimin yaşandığı günümüz dünyası ile değerlendirilmiş ve dijital insan kaynakları faaliyetlerinin çalışanların iyi oluşu üzerine etkisi ayrıca incelenmiştir. Ankara'da kamu ve özel sektörde çalışan 361 kişiye uygulanan anket sonucunda, insan kaynakları uygulamaları boyutlarından ödüllendirme ve kariyer ile çalışan iyi oluşu arasında anlamlı bir ilişki bulunamazken, sırasıyla ücret, iletişim ve eğitim boyutlarının çalışan iyi oluşu üzerinde anlamlı pozitif bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Dijital insan kaynakları boyutlarından sadece dijital eğitim faaliyetlerinin çalışan iyi oluşu üzerinde anlamlı bir etki oluşturduğu, diğer dijital insan kaynakları faaliyetlerinin çalışanların iyi oluşlarını etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Master Thesis
    Citation Count: Tolun, Selan (2013). Determination of criterion that affects supplier selection in public administration software tenders and selection of supplier / Kamu idareleri yazılım ihalelerinde firma seçimini etkileyen kriterlerin belirlenmesi ve firma seçimi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
    Determination of criterion that affects supplier selection in public administration software tenders and selection of supplier
    (2013) Tolun, Selen
    In today?s world, project management has gained importance depending on the project production. Public institutions expect to receive the best service by optimizing the use of their limited resources. Thus, they should carry out a careful assessment about the selection of the firm to provide the service. They also should be able to decide the criteria according to which the priorities will be determined for the alternative firms to provide the relevant service. In this study, determination of the criteria needed to be taken into consideration for evaluating of firms' proposals and determination of firm selection under the light of determined criteria in the software tenders made by public institutions were made with the help of Multi-Criteria Decision Making Methods.The aim of this study is to find a hybrid solution by using AHP technique to determine criteria weights in the firm selection from alternatives regarding firm selection criteria for software tenders of public institutions and by using TOPSIS technique to range these as well as to present Fuzzy TOPSIS method applied to reach a group decision in fuzzy environment where decisions are taken in atmosphere of uncertainty. First of all, the importance weights of decision criteria were determined with senior executives of the public institution, and then five firm alternatives were evaluated with the help of Multi-Criteria Decision Making Methods regarding determined decision criteria. Thus, it is seen that common decisions for firm selection can be taken by using scientific and feasible methods that supply advantages in many aspects in software tenders of public institutions.
  • Master Thesis
    Citation Count: Öylek, Nevzat (2016). Stratejik insan kaynakları yönetimi ile örgütsel bağlılık ilişkisi: Millî Eğitim Bakanlığı örneği / The relationship between strategic human resource management and the organizational commitment: A Sample of Ministry of Education. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
    Stratejik insan kaynakları yönetimi ile örgütsel bağlılık ilişkisi: Millî Eğitim Bakanlığı örneği
    (2016) Öylek, Nevzat
    Bu çalışmada kamu örgütlerinin performansını etkileyen faktörler bağlamında insan kaynağının stratejik yönetimi ve örgütsel bağlılık konusu ele alınmıştır. Çalışmayla Millî Eğitim Bakanlığı'nın stratejik insan kaynakları yönetim konusundaki öğretmen algısı ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki, öğretmen algısı ve bağlılığını etkileyen faktörlerin neler olduğunun ortaya konulmasına çalışılmıştır. Dört farklı hizmet bölgesinde çalışan 400 öğretmenin katılımı ile Millî Eğitim Bakanlığı'nın stratejik insan kaynakları yönetimi hakkındaki algıları ve örgütsel bağlılıkları konusunda veriler toplanmıştır. Stratejik insan kaynakları yönetimi, insan kaynakları uygulamalarının birbiriyle uyumunu ifade eden yatay boyutu ile bu uygulamaların kurum stratejileri ile uyumunu ifade eden dikey boyutu bakımından ele alınmıştır. Örgütsel bağlılık ise örgütte kalmanın etik bir zorunluluk olarak kabul edildiği normatif bağlılık, örgütten ayrılmanın maliyeti nedeniyle örgütte kalmayı ifade eden devamlılık bağlılığı ve bireyin örgüte karşı olumlu tutum geliştirerek örgütle özdeşleşmesini ifade eden duygusal bağlılık olmak üzere üç boyutlu bağlılık yaklaşımıyla ele alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Örgütsel Bağlılık Ölçeği ve Kamuda Stratejik İnsan Kaynakları Yönetim Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS programı ile korelasyon, regresyon, tek örneklem t-testi, bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA testi ile analiz edilmiştir. Öğretmenlerin stratejik insan kaynakları yönetimi algıları ve örgütsel bağlılıklarıyla ilgili hipotezler test edilmiş ve bunlar arasındaki ilişki stratejik insan kaynakları yönetiminin iki alt boyutu ile örgütsel bağlılığın üç alt boyutu bağlamında katılımcıların kişisel bilgileri ile birlikte analiz edilmiştir. Bu analizler sonucu stratejik insan kaynakları yönetiminin yatay ve dikey boyutları bağlamında Millî Eğitim Bakanlığı'nın stratejik insan kaynakları yönetiminin gereklerine göre yönetilmediği algısına sahip oldukları; öğretmenlerin stratejik insan kaynakları yönetimi algısının hizmet bölgelerine göre anlamlı derecede farklılık gösterdiği; öğretmenlerin Millî Eğitim Bakanlığı'na duygusal ve normatif bağlılıklarının düşük, devamlılık bağlılıklarının ise yüksek olduğu; öğretmenlerin Millî Eğitim Bakanlığı'na duygusal bağlılıklarının bölgeler arasında anlamlı derecede farklılaştığı; stratejik insan kaynakları yönetiminin dikey ve yatay boyut algıları ile örgütsel bağlılığın duygusal ve normatif boyutları ile doğru yönde, devamlılık boyutuyla ile ters yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Çalışmada stratejik insan kaynakları yönetimi ile örgütsel bağlılık ilişkisi ortaya konularak kamu örgütleri için yeni bir alan olan stratejik insan kaynakları yönetimi konusunda önerilerde bulunulmuştur. Ayrıca kamu kurumları için stratejik planlamanın zorunlu olduğu günümüzde insan kaynaklarının stratejik bir kaynak olarak görülmesi ve yönetilmesini sağlayacak veriler ortaya konularak kamu yöneticilerinin insan kaynakları yönetimi ile ilgili düzenlemelerde yararlanabilecekleri bilgiler üretilmiştir.
  • Master Thesis
    Citation Count: Mohammed, Ihab Issa (2017). The impact of training and development on employees' performance: Applications in the ministry of finance, Iraq / Eğitim ve geliştirme çalışanların performansı üzerindeki etkisi: Finans, Irak'ın bakanlık uygulamalarında.Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
    The impact of training and development on employees' performance: Applications in the ministry of finance, Iraq
    (2017) Mohammed, Ihab Issa
    Training and development programs are one of the most important tools used by organisations to develop their human resources. Training and development has an important role in refining knowledge, skills, and individual behaviour, providing the core competencies through which the organization can use its human resources most efficiently. This study aims at determining the impact of training and development programs on the performance of employees in the Ministry of Finance, Iraq. Descriptive analytical method was employed to conduct this study. Primary and secondary sources of data were used in the analysis. A quantitative research approach was chosen for collecting data. The sample of this study was taken from a total of 6090 employees of the Ministry of Finance, 306 respondents have participated in this study. The stratified random sampling technique was used in order to select the participants from Ministry of Finance and its affiliates. SPSS version 21 was used to analyse the collected data. Short-term training programs, design and delivery of training, mentoring programs, and coaching programs were used as independent variables for predicting the dependent variable which is the employees' performance. The results of descriptive statistics showed that the current training and development programs were good but below the desired level. The correlation analysis revealed that the relationship between the independent variables and the dependent variable is significantly and positively correlated. Multiple regression analysis results indicate that independent variables account for 37.9% of the variation in the employees' performance. Regarding the impact of each variable on performance, coaching has the highest influence on employees' performance in the Ministry of Finance, followed by design and delivery, short-term training programs, and finally mentoring. Based on the findings of this study, it is recommended that the Ministry of Finance should conduct a comprehensive revision for the instruments related to improving the quality of training, and should put emphasis on coaching programs In addition, Ministry of Finance should put more emphasis on the design and delivery of training, short-term training programs, and mentoring, due to their importance in affecting employees' performance.
  • Master Thesis
    Citation Count: Khazraei, Navid (2016).Testing the pecking order theory for Turkish corporations listed on Barseu İstanbul / Borsa İstanbul'a Kote şirketlerde finansman hiyerarşisi teorisinin testi testing. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
    Testing the pecking order theory for Turkish corporations listed on Barseu İstanbul
    (2016) Khazraei, Navid
    The aim of this thesis is to empirically test whether the pecking order theory of capital structure is valid for Turkish corporations listed on Borsa Istanbul. The methodology proposed by Shyam-Sunder and Myers is utilized and unbalanced panel data regression analysis with fixed effect is performed. Change in borrowing is the dependent variable; financing deficit is independent variable in regression analysis. According to the pecking order theory firms first use internal funds (retained earnings) financing. If internal funds do not suffice firms first borrow then issue new stock as a last resort. If the corporations follow this hierarchy of financing the intercept term must be equal to zero and the regression coefficient must be close to one. Data for the variables are compiled from the cash flow statements of the publicly held corporations published in the web page of Public Disclosure Platform for the period of 2009-2014. Empirical results indicate weak support for pecking order theory in Turkey. This implies that publicly held corporations in Turkey sometimes prefer issuing new equity than borrowing.
  • Master Thesis
    Citation Count: Herece, Firdevs Gökçe (2016). Duygusal zeka ile tükenmişlik arasındaki ilişki: Kamu sektöründe bir uygulama / The relationship between emotional intelligence and burnout: A research in the public sector. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
    Duygusal zeka ile tükenmişlik arasındaki ilişki: Kamu sektöründe bir uygulama
    (2016) Herece, Firdevs Gökçe
    Çalışanların duygusal zekalarının yüksek olması işyerlerinde birçok olumlu sonuçlar ortaya çıkarmaktadır. Tükenmişlik ise çalışanların performansını olumsuz yönde etkileyen sorunlardan biridir ve çözümlenememesi durumunda maddi ve manevi kayıplara neden olabilmektedir. Bu nedenle, tükenmişliğe etki eden faktörlerin belirlenmesi önemlidir. Duygusal zeka ile tükenmişlik arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılan çalışmalarda çoğunlukla sağlık ve eğitim sektörlerinde çalışanlara odaklanılmış olup, kamu kurumlarında yapılan çalışmalar az sayıdadır. Bu çerçevede, bu araştırmanın amacı, kamuda çalışanların duygusal zeka boyutlarının tükenmişlik seviyeleri üzerine olan etkisinin araştırılmasıdır. Bu çalışma ile Ankara ilinde yer alan köklü bir kamu kurumunda çalışanların duygusal zeka ve tükenmişlik seviyelerinin, cinsiyet ve meslek ile ilgili özelliklere farklılığı ve duygusal zekanın tükenmişlik üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Kurumda çalışan 343 kişi ile anket uygulaması yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, kamu çalışanlarının cinsiyetlerine göre duygusal zeka seviyelerinde anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır; ancak çalışanların mesleklerine göre duygusal zeka seviyeleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Bununla birlikte, duygusal zekanın alt boyutlarından iyimserlik ile duyguların kullanımının, tükenmişliğin alt boyutlarından kişisel başarı hissi üzerinde anlamlı ve pozitif etkisi olduğu tespit edilmiştir.
  • Master Thesis
    Citation Count: Güneş, Cemalettin (2016). Increasing effectiveness of marketing activities in education sector: A field study in ankara / Eğitim sektöründe pazarlama aktivitelerinin etkinliğinin arttırılması: Ankarada bir saha çalışması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
    Increasing effectiveness of marketing activities in education sector: A field study in ankara
    (2016) Güneş, Cemalettin
    In this study, the effectives and attitudes of the quality of education in private schools has been investigated for the purpose of language education. The first step of the progress is to give out the importance of these issues, the goal and the introduction part analyses the needs. The second part is the field of services and the management of service this specification has been given out in details. The third part is about the education services and the understanding of language education has been analyzed. The fourth part, which is also the last part, is about the literature part which has been determined with a SPSS survey determination; this is analyzed via info graphical tables. The last part of the study is about the outcome of the study and the way certain information is given out.
  • Master Thesis
    Citation Count: Erengil, Ayşegül (2016). İşletmelerde insan kaynakları uygulamaları: Üst yönetim ve insan kaynakları uzmanlarının bakış açıları / Human resource practises in organizations: Perspectives of top managers and human resource specialists. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
    İşletmelerde insan kaynakları uygulamaları: Üst yönetim ve insan kaynakları uzmanlarının bakış açıları
    (2016) Erengil, Ayşegül
    Yoğun rekabetin yaşandığı, günümüz hızla değişen ve gelişen iş dünyasında işletmeler için ayakta kalabilmek ve rakipleri karşısında sürdürülebilir bir rekabet üstünlüğü elde etmek oldukça zordur.İşletmelerin başarıya ulaşmasında en önemli faktör sahip oldukları insan kaynağı ve bu kaynağı yönetebilme becerileridir. İnsan işletmenin en önemli yatırım kaynağıdır. İnsan kaynağının sahip olduğu potansiyeli ortaya çıkarmak ve ondan en yüksek verimi alabilmek yönünde uygulamalar geliştirmek, işletmelerin önemle üzerinde durması gereken bir konudur. İnsan karmaşık yapısıyla yönetilmesi zor bir varlıktır. Ancak iyi yönetildiğinde etkinliği ve verimliliği beklentilerin üzerine çıkabilmektedir. Bu sebeple son yıllarda insan kaynağının işletmeye olan bağlılığını artırmak, işletmenin stratejik hedefleri ile insan kaynağının hedeflerini bütünleştirmek, insan kaynağını şirket stratejileri doğrultusunda harekete geçirmek işletmeler için bir gereklilik halini almıştır. Bundan dolayı, birçok işletme bünyesine insan kaynakları bölümünü ve insan kaynakları uzmanlarını dahil etmiştir. İnsan kaynakları bölümleri ve insan kaynakları uygulamalarının Ankara ilinde faaliyet gösteren farklı büyüklükte ve farklı sektörlerde faaliyet gösteren şirketlerde ne derece anlaşıldığı ve üst yönetim tarafından ne derece desteklendiğinin belirlenmesi bu araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. İnsan kaynakları süreçlerinin bir işletmede başarılı olması için üst yönetimin bu süreçlerin gerekliliğine inanıyor olması, bu uygulamalar için gerekli olan bütçeleri onaylaması ve stratejik kararlarda insan kaynakları bölümünü stratejik ortağı olarak görmesi gerekmektedir. Aynı zamanda işletmenin süreçleri etkin bir şekilde uygulayacak insan kaynakları uzmanlarına sahip olması gerekmektedir. Bu kapsamda, nitel araştırma yöntemlerinden mülakat tekniğinin kullanıldığı bu çalışmada Ankara ilinde üretim, inşaat ve hizmet sektörlerinde faaliyet gösteren, 3 orta ve 9 büyük ölçekli şirkette üst yönetim bakış açıları ile insan kaynakları süreçlerinin uygulanma derecesi incelenmiştir. Bununla birlikte, araştırma kapsamında insan kaynakları uygulamalarının etkinliği ve başarısı ile insan kaynakları uzmanlarının konularındaki donanımlarının yeterliliği arasındaki ilişkiye de odaklanılmış olup, insan kaynakları uygulamalarının farklı sektörlerdeki ve uluslararası alanda faaliyet gösteren şirketlerdeki uygulanma biçimleri değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre üst yönetim bakış açıları ile insan kaynakları süreçlerinin uygulanması arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. İnsan kaynakları uzmanlarının konularında yeterli donanıma sahip olsalar bile üst yönetimin onaylamadığı ve gerekli görmediği hiçbir uygulamayı hayata geçiremedikleri anlaşılmıştır. Diğer taraftan insan kaynakları uygulamalarının farklı sektörlerde ve uluslararası alanda faaliyet gösteren şirketlerde uygulamada farklılıklar gösterdiği saptanmıştır.
  • Master Thesis
    Citation Count: Çağlayan, Bülent (2016). Psikolojik sözleşme algısının örgütsel bağlılığa etkisi: Devlet okullarında görev yapan ilkokul ve ortaokul öğretmenleri üzerinde bir uygulama / The effect of psychological contract on organizational commitment: A research on primary and secondary teachers working in the public schools. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
    Psikolojik sözleşme algısının örgütsel bağlılığa etkisi: Devlet okullarında görev yapan ilkokul ve ortaokul öğretmenleri üzerinde bir uygulama
    (2016) Çağlayan, Bülent
    Güncel hayatta öğretmenler ile çalıştıkları kurum arasında maddi beklentilere dayalı olarak yapılan yazılı iş sözleşmelerinin yanında, yazılı olmayan ve karşılıklı olarak beklenti ve yükümlülüklerin oluşmasını mümkün kılan psikolojik sözleşmenin tarafları memnun edici aşamada şekillenmesi önemlidir. Öğretmenlerin beklenti ve yükümlüklerinin karşılanması örgütsel bağlılıklarının artmasına neden olacaktır. Bu çalışmada, Ankara ili Etimesgut ilçesinde görev yapan ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin çalışma hayatı boyunca algıladıkları psikolojik sözleşme düzeylerinin, örgütsel bağlılık seviyeleri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu doğrultuda; 356 öğretmen ile anket uygulaması yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, kamuda çalışan öğretmenlerin cinsiyetlerine göre sırasıyla; örgütsel bağlılık, psikolojik sözleşme ve psikolojik sözleşme ihlali seviyelerinde anlamlı bir farklılık bulunmadığı tespit edilmiştir. Ancak; öğretmenlerin psikolojik sözleşme algı düzeylerinin alt boyutları olan işlemsel ve ilişkisel türlerinin, örgütsel bağlılığın boyutları olan duygusal, normatif ve devamlılık bağlılığı üzerinde etkileri tespit edilmiştir. Bununla birlikte, psikolojik sözleşme ihlalinin; örgütsel bağlılığın alt boyutlarından duygusal ve normatif bağlılık üzerinde anlamlı ve negatif, devam bağlılığı üzerinde ise anlamlı pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir.
  • Master Thesis
    Citation Count: Pamuk, Gökçe (2021). Dönüşümcü liderlik ve işten ayrılma niyeti ilişkisinde nepotizmin aracı rolü: Aile şirketleri örneği / The mediating role of nepotism in the relationship between transformational leadership and leaving work intention: The example of family companies. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    Dönüşümcü liderlik ve işten ayrılma niyeti ilişkisinde nepotizmin aracı rolü: Aile şirketleri örneği
    (2021) Pamuk, Gökçe
    Bu araştırmanın amacı, dönüşümcü liderlik tipinin işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinde, nepotizmin aracı rolünü aile şirketleri örnekleminde incelemektir. Çalışmada dönüşümcü liderliğin işten ayrılma niyetine etkisinde nepotizmin aracı rolü ilişkisel tarama modeli ile incelenmiş ve arasındaki ilişkiler yapısal eşitlik modeli (YEM) ile analiz edilmiştir. Araştırmanın örneklemini aile şirketlerinde çalışan yöneticiler oluşturmaktadır. Toplamda 239 yöneticiden elde edilen verilerle analiz yapılmıştır. Analizler sonucunda dönüşümcü liderlik ile nepotizm ve işten ayrılma niyeti arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bunun yanında nepotizm ve işten ayrılma niyeti arasında ise pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda işletmelerde dönüşümcü liderlik tipinin artmasının nepotizmi önlemede ve böylelikle işten ayrılma niyetlerini azaltmada etkili olacağı sonucuna varılmıştır. Bunlara ek olarak nepotizmin, örgütsel davranış biçimlerini olumsuz yönde etkilediği ve buna bağlı olarak da sergilenen liderlik tipine bakılmaksızın da işten ayrılma niyetini artıracağı sonucuna varılmıştır.
  • Master Thesis
    Citation Count: Çiftçi, Sümeyra (2021). Relationship between organizational silence and psychological capital, differentiation of X and Y generations: An example in a public organization / Örgütsel sessizlik ve psikolojik sermaye arasındaki ilişki, X ve Y jenerasyonuna göre farklılaşması: Bir kamu kuruluşu örneği. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    Relationship between organizational silence and psychological capital, differentiation of X and Y generations: An example in a public organization
    (2021) Çiftçi, Sümeyra
    Çalışma hayatında, çalışanların verimliliğinin artırılması ve örgütün çıktı sonuçlarının yükseltilmesi çok büyük bir önem arz etmektedir. Çalışanların kendilerine güvenmeleri, her zaman olumlu düşünce yapısına sahip olmaları, sorunlar karşısında sabretmeleri ve dayanıklı olmaları olarak tanımlanan psikolojik sermayelerini artırmaları, örgütün iyileştirilmesi için yeni fikir ortaya çıkarma istekleri, kendilerini ifade etmekten çekinmemeleri ile örgütsel sessizliği azaltmaları bireysel düzeyde çalışan performansını artıracak ve bu da örgütün hedefine ulaşmasında yardım edecektir. Günümüzde çalışma hayatına bakıldığında, zorunlu emeklilik yaşının 65 olduğu kabul edilirse, iş hayatında çoğunlukla X ve Y olarak iki kuşağa mensup bireylerin birlikte çalıştığı görülmektedir. X kuşağı daha kıdemli ve tecrübe sahibi olarak Y kuşağına rehberlik etmek istemektedir. Ancak Y kuşağı daha dinamik olup, eski usul çalışma şartlarından hoşlanmamaktadır. Ayrıca gelişen teknolojiyi X kuşağına göre daha çabuk kabul etmektedirler. X kuşağı ise iş tanımlarının net olmasını istemekte ve değişiklikten hoşlanmamaktadır. Bu araştırmamızda örgüt bireylerinin sahip oldukları psikolojik sermaye ile örgütsel sessizliğin ilişkisi incelenecektir. Ayrıca X ve Y kuşağının bu iki başlıkta farklılık gösterip göstermediğine cevap vermeye çalışılacaktır. Araştırmada Örgütsel Sessizlik ve Psikolojik Sermaye anketi kullanılacak olup, anket bir bilim ve teknoloji sektöründe faaliyet gösteren bir kamu kuruluşuna uygulanacaktır.
  • Master Thesis
    Citation Count: Taşçı, Ayşegül (2021). The effect of foreign exchange position on the stock performance / Döviz pozisyonunun hisse senedi performansı üzerindeki etkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    The effect of foreign exchange position on the stock performance
    (2021) Taşçı, Ayşegül
    Döviz kuru, en basit tanımıyla bir ulusal para biriminin başka bir ülkenin para birimi karşısındaki değerini ifade eder. Teknolojik gelişmelerle birlikte küreselleşme artmış ve bunun sonucunda, döviz kurunun önemi de artmıştır. Bu bağlamda döviz kuru, küreselleşmenin etkisiyle ekonomik belirsizliğin arttığı bir ortamda bir ekonominin başarısının önemli göstergelerinden biri haline gelmiştir. Bu tezin amacı, döviz kurlarındaki ani yükseliş ve düşüşlerin hisse senetleri fiyatlarına etki edip etmediğini araştırmaktır. Bu nedenle, olay çalışması yöntemi kullanılarak, hisse senetleri 2015-2017 yıllarında BIST100 endeksinde işlem gören 18 farklı sektörde faaliyet gösteren şirketler seçilmiştir. ABD Doları kurundaki ani artış veya düşüşün meydana geldiği on altı gün belirlenmiştir. Olay çalışmasının gerektirdiği gibi, olay penceresi kapsamında ortalama anormal getiriler hesaplanırken; kümülatif ortalama anormal getiriler ise belirli aralıklar bağlamında hesaplanmıştır. Beklenen (normal) getirileri hesaplamak için piyasa modeli kullanılmıştır. Piyasa modelinin parametreleri, regresyon yöntemiyle tahmin edilmiştir. Regresyon modellerinin bağımlı ve bağımsız değişkenlerine ait değerler, tahmin penceresinden elde edilmiştir. ABD Doları kurunda ani yükselişin meydana geldiği gün veya bunu takip eden günlerde, istatistiksel olarak anlamlı negatif anormal getirilerin görülmesi beklenmektedir. Bunun aksine, ABD Doları kurunda ani düşüşün meydana geldiği gün veya bunu takip eden günlerde, istatistiksel olarak anlamlı pozitif anormal getirilerin görülmesi beklenmektedir. Bunun yanı sıra, yukarıda belirtilen beklentiler vii doğrultusunda kümülatif ortalama anormal getirilerin gözlemlenmesi beklenmektedir. Olay çalışmasından beklentilerimizi destekleyecek şekilde yeterli istatistiksel olarak anlamlı kanıt elde edilememiştir. Bu nedenle, döviz kurunda meydana gelen ani yükseliş ve düşüşün, tek başına hisse senetleri fiyatları üzerinde etkili olmadığını ifade edebiliriz.
  • Master Thesis
    Citation Count: Emir, Mustafa (2021). The effect of gender diversity on firm performance / Cinsiyet çeşitliliğinin firma performansı üzerindeki etkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    The effect of gender diversity on firm performance
    (2021) Emir, Mustafa
    Şirketlerin yönetim kurulu cinsiyet çeşitliliği ve bu çeşitliliğin performansa etkisi son yıllarda dikkat çekici bir konu haline gelmiştir. Kurumsal yönetim alanında hızla artan çalışmalar sayesinde dünya genelinde şirketlerin yönetim kurullarında cinsiyet çeşitliliğinin performansa etkileri konusunda pek çok çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, 2016-2019 yılları arasında Borsa İstanbul (BIST) 100 endeksinde yer alan şirketlerin yönetim kurullarındaki cinsiyet çeşitliliği ile firma performansı arasındaki ilişki incelenmiştir. Şirket performansını ölçmek için hem muhasebe tabanlı aktif karlılık oranları (ROA), özkaynak karlılık oranı (ROE) hem de piyasa tabanlı Tobin's Q kullanılmıştır. Sonuç olarak yönetim kurulundaki cinsiyet çeşitliliğinin şirketlerin performansını negatif yönde etkilediği tespit edilmiştir.
  • Master Thesis
    Citation Count: Demir Atalay, Kübra (2021). Destination marketing: The case of Cappadocia brand image from local tourists / Destinasyon pazarlaması: Kapadokya'nın marka imajı üzerine bir örnek. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    Destination marketing: The case of Cappadocia brand image from local tourists
    (2021) Demir Atalay, Kübra
    Günümüzde turistlerin gitmek istedikleri destinasyonları seçerken eskiye göre daha seçici oldukları görülmektedir. Turistleri destinasyona çekmek ancak daha kaliteli turizm ürünleri sunarak ve daha sofistike pazarlama uygulamaları ile mümkün olabilir. Turizm sektöründe artan rekabet koşulları, turizm bölgelerinin rakiplerinden farklılaşması gerekliliğini ortaya çıkarmış ve bölgelerin pazarlanması önem kazanmıştır. Destinasyonların temel amacı, destinasyonları ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtmak ve bölgeye dikkat çekmektir. Destinasyon pazarlaması, ürünlerin farklı ve kaliteli turistik ürünleri ziyaretçilere sunarak turistlerin tatmin olmasını sağlar. Buna göre markalaşma, destinasyonları farklılaştıracak ve tanıtacak bir pazarlama aracı olarak kullanılmalıdır. Marka imajı, markalaşmanın en önemli bileşenidir. Destinasyon imajının, seyahat edenlerin destinasyon seçimi, karar verme süreci ve memnuniyet seviyesi gibi davranışları üzerinde etkisi vardır. Bu bağlamda tez için bu konunun seçilmesindeki temel amaç destinasyonların pazarlanması ve markalaşması ile ilgili stratejileri belirlemek, bu konuda farkındalık oluşturmak, Kapadokya'nın destinasyon merkezi olarak nasıl algılandığını gözlemlemek ve imaj faktörlerinin turistlerin memnuniyet düzeyi, bölgeye yönelik genel tutumu ve ziyaret sıklığı üzerinde etkisi olup olmadığını belirlemektir. Elde edilen sonuçlara göre, destinasyon imaj faktörlerinin (Konfor / Güvenlik, İlgi / Macera, Doğal Durum, Turist Olanakları, Tatil Yeri Atmosferi / İklim ve Ucuzluk) turistlerin memnuniyet düzeyini etkilediğini gözlemlemiştir. Destinasyon imaj faktörlerinin turistlerin ziyaret sıklığını etkilediği görülmüştür. Destinasyon imaj faktörlerinin, turistlerin bölgeye yönelik genel tutumu üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Turistlerin Kapadokya'ya yönelik tutumlarının cinsiyete göre farklılık gösterdiği kadın turistlerin bölgeye karşı tutumlarının daha olumlu olduğu gözlemlenmiştir. Ancak genel tutum yaş grupları arasında farklılık göstermemektedir.
  • Master Thesis
    Citation Count: Kaya Coşkun, Ayça (2020). A research on Small and Medium Sized Enterprises' innovativeness in Turkey in the framework of science and technology policies / Bilim ve teknoloji politikaları çerçevesinde Türkiye'deki Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin yenilikçiliği üzerine bir araştırma. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    A research on Small and Medium Sized Enterprises' innovativeness in Turkey in the framework of science and technology policies
    (2020) Kaya Coşkun, Ayça
    Ülkelerin küresel rekabette yer edinebilmesi ve sürdürülebilir ekonomik kalkınma sağlayabilmesi noktasında en önemli koşullardan biri olan inovasyon yeteneği literatürde uzun yıllar boyunca incelenmiş ve hala bir araştırma konusu olarak güncelliğini korumaktadır. İnovasyon yeteneğinin oluşması, uygulanması, desteklenmesi ve sürdürülmesinde rol alan, bir ülke içerisinde faaliyet gösteren araştırma kurumları, üretim yapan firmalar, politika belirleyen kurumlar dahil olmak üzere tüm aktörlerin stratejilerin belirlenmesinde ve doğru araçların doğru kanallara aktarılması konularında birlikte hareket etmesi oldukça önemlidir. Bu çalışmada ekonomik faaliyetlerin içerisinde üretim sanayinin çok büyük bir bölümünü oluşturan Küçük ve Orta Ölçekli işletmelerin inovasyon sistemi içerisindeki etkinliği Avrupa İnovasyon Skor Tahtası ve Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı tarafından yayınlanan verilerden faydalanılarak Türkiye'de uygulanan bilim ve teknoloji politikaları çerçevesinde analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre finansal kaynakların araştırma ve geliştirme, ürün tasarımı, ihracat ve patent başvuruları konularında farkındalık yaratma noktasındaki kritik rolü ortaya koyulurken, firmalara sağlanan dışsal desteklerin küçük ve orta ölçekli firmaları cesaretlendirme noktasında pozitif etki ettiği gözlemlenmiştir. Araştırma bulguları ayrıca mevcut literatür ile desteklenmiştir. Çalışma, uygulanan politika araçları üzerinden inovasyon literatürüne katkı sağlamakla birlikte, henüz olgunlaşma aşamasında olan inovasyon yeteneği olgusuna yönelik anlayışımızı geliştirmektedir.
  • Master Thesis
    Citation Count: Varan, Nuray (2020). The effect of brand equity on intrinsic and extrinsic motivations of consumers for luxury consumption tendency / Marka değerinin tüketicinin lüks tüketim eğilimindeki içsel ve dışsal motivasyonlarına etkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    The effect of brand equity on intrinsic and extrinsic motivations of consumers for luxury consumption tendency
    (2020) Varan, Nuray
    Tüketim günümüzde sadece temel ihtiyaçları karşılamak için gerçekleşmemektedir. Küreselleşmenin de etkisiyle birlikte tüketicilerin tüketim tercihleri ve tüketim anlayışı da değişmektedir. Bu anlamda bazı tüketiciler gösterişçi tüketime yönelirken bazıları da sade ve basit yaşam tarzını benimsemiştir. Günümüzde kadınlar çalışma hayatında ve sosyal hayatta varlıklarını hissettirmekte ve ekonomik bağımsızlığını ele alarak fark edilir bir çoğunluğa ulaşmıştır. Son yıllardaki sosyal ve finansal değişimler kadınların üreten ve tüketen toplumun önemli bir parçası olduğunu göstermektedir. Kadınların tüketime katılmaları yaş, medeni durum, eğitim seviyesi ve gelir seviyesine bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Bu çalışmanın amacı marka değeri ve bileşenleri olan marka sadakati, marka farkındalığı, algılanan kalite ve marka çağrışımlarının çalışan kadın tüketicilerin lüks ürün satın alma davranışına ve de lüks ürün satın alma eğilimine olan içsel ve dışsal motivasyonlarına olan etkisini incelemektir. Araştırmanın evrenini Türkiye'nin en büyük üç ili olan Ankara, İstanbul ve İzmir'deki 18 yaş üstü çalışan kadın tüketiciler oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak için anket yöntemi kullanılmış ve verileri değerlendirmek için 3 farklı ölçekten yararlanılmıştır. Elde edilen veriler istatistik paket programı SPSS 25.0 ile analiz edilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için parametrik bir test olan Çoklu Regresyon Analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; araştırmanın örneklemini oluşturan çalışan kadınların, lüks buldukları ürün gruplarından ayakkabı tercih ettikleri görülmüştür. Tüketicilerin satın alma davranışlarında markanın önemli bir rol oynadığı görülmektedir. Marka değeri ve bileşenlerinin tüketicilerin lüks tüketimi eğilimi üzerine olumlu bir etkisi olduğu doğrulanmaktadır. Bu bileşenler arasında marka sadakati ve marka bilinirliğinin satın alma davranışında etkilerinin diğer bileşenlere göre daha fazla olduğu görülmektedir. Lüks tüketim eğilimi, tüketicinin kendini kabul etmesini ve sosyal tanınmasını sağlayan bir araçtır. Dışsal faktörlerle motive olmuş tüketicilerin lüks tüketime eğilimi, içsel faktörlerle motive olmuş tüketicilere göre daha yüksek olduğu çıkan sonuçlar arasında yer almıştır. Dışsal motive olmuş kadın tüketiciler, lüks ürünleri sadece kalitesi için değil aynı zamanda imaj ve diğerlerini etkilemek gibi sosyal amaçlar doğrultusunda da satın almaktadırlar.
  • Master Thesis
    Citation Count: Yaratım, Irmak (2019). Glass ceiling perceptions of public employees / Kamu çalışanlarının cam tavan algıları. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    Glass ceiling perceptions of public employees
    (2019) Yaratım, Irmak
    Kadının çalışma hayatına girmesi, kendileri için sosyal yaşamda bir yer oluşturma ve toplumun gelişimi bakımından önemlidir. Ancak, önceki araştırmalarda da belirtildiği üzere, kadınlar çalışma hayatına dahil olsalar bile üst düzey yönetici pozisyonlarında tatmin edici derecede yer alamamaktadırlar ve aşamayacakları bir cam tavan olduğu algısına sahiptirler. Cam tavan sendromuna neden olan ve kadınların bir örgütte ilerlemesinin önünde engeller oluşturan birçok faktör vardır. Bu durumun idrak edilmesi ve durum dolayısıyla doğabilecek problemlerin çözümlenmesi kurum açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı, cam tavan engelleri ile cam tavan algısı arasındaki ilişkiyi göstermektir. Bu sebeple, Ankaradaki bir kamu kuruluşunda çalışan 250 katılımcı ile bir araştırma yürülmüştür. Araştırmanın sonuçlarına göre kadınlara fırsat verildiğinde kendilerinin cam tavanı aşacağına inandığını belirten dayanıklılık boyutu, diğer boyutlar olan inkar, vazgeçme ve kabullenme boyutlarından daha yüksektir. Cam tavan algısı ve cam tavan engelleri bakımından, farklı eğitim seviyesindeki kadın ile erkek, evli kadın ile evli erkek, bekar kadın ile bekar erkeklerin bakış açıları arasında önemli farklar elde edilmiştir. Buna ek olarak, cam tavan engelleri ve cam tavan algısı arasında önemli ilişkiler tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, cam tavan engellerinden biri olan örgüt kültürünün ve kurallarının en önemli etkisi inkar boyutu üzerinde olmuştur. Buna ek olarak, diğer boyutlar ile karşılaştırıldığı zaman inkar boyutunun cam tavan engellerinden daha fazla etkilendiği tespit edilmiştir. Ayrıca bulgular, kişisel tercih ve algılardan oluşan kişisel engellerin, örgüt kültürü, kurallar ve mentorluktan oluşan örgütsel engellerin ve mesleki ayrımcılık ile toplumsal önyargılardan kaynaklanan toplumsal engellerin en az bir cam tavan algısı boyutuna etkisi olduğunu göstermektedir. Yalnızca, örgütsel engellerden biri olan biçimsel olmayan iletişim ağlarına katılım boyutunun cam tavan algısı boyutlarından herhangi birine etkisi bulunmamaktadır.
  • Master Thesis
    Citation Count: Amırı, Mısagh Hajı (2019). An exploratory study of digital technology applications used in restaurants and cafes in Ankara / Ankara'da restoranlarda ve kafelerde kullanılan dijital teknoloji uygulamaları hakkında keşfedici bir çalışma. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    An exploratory study of digital technology applications used in restaurants and cafes in Ankara
    (2019) Amırı, Mısagh Hajı
    Geçen on yıllarda, dijital teknolojiler günlük hayatımızın her alanına yayıldı. Bu tür bir dijital dönüşüm ve ortaya çıkardığı özellikler, insanların ve işletmelerin birlikte çalışma şeklini değiştirmektedir. Yiyecek hizmeti sektörü ve özellikle restoran sektörü, bunun için bir istisna değildir. Restoranlar ve kafeler için çok sayıda dijital çözümler sunulmuştur ve bu çözümlerin birçoğu da henüz uygulamaya geçmemiştir. Bundan dolayı, doğru teknolojik çözümün uygulanması hem işletme hem de müşteriler için faydalı olabilir. Bu doğrultuda, yiyecek hizmeti sektörü için teknolojik çözümün mevcut durumunun ve gelişim sürecinin değerlendirilmesi, ekonomilerinde yiyecek hizmeti sektörünün önemli rol oynadığı ülkeler için zaruridir. Bu çerçevede, bu çalışmada, Ankara'daki restoranlar ve kafelerde teknolojik çözümlerin mevcut durumu ve geleceği hakkında bir anlayış sağlanması amaçlanmıştır. Bu konu üç farklı bakış açısıyla incelenmiştir. İlk olarak, Ankara'da restoranlar ve kafeler için teknolojik çözümler oluşturan ve sağlayan iki işletmenin yöneticisi ile derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. İkinci olarak, Türk karar vericilerin yiyecek hizmeti işletmelerinde teknolojik çözümleri uygulama konusundaki mevcut zihniyetini anlamak için restoran yöneticileri ve sahipleri ile 18 yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiştir. Son olarak, Ankara'nın farklı bölgelerindeki 261 müşteriden anket verileri toplanmıştır. Ankette, müşterilerin belirli teknoloji türlerine yönelik görüşleri ve ilgi düzeylerini sorulmuştur. Ankara'daki restoran ve kafelerde, teknolojik çözümler ile geleneksel araçların bileşiminin kullanıldığı gözlemlenmiştir. İlaveten, restoran sahiplerinin teknoloji yatırımı yapma niyetlerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ancak, teknolojik çözümlerin yüksek maliyetleri ve bilgi eksikliği, sektörde teknoloji adaptasyonu önünde en önemli engeller olarak değerlendirilmiştir. Bunun yanı sıra, tablet ve masa üstü menü gibi self-servis teknolojilerin (SST) hem müşteriler hem de restoran sahipleri için olumlu olarak dikkate alındığı ortaya çıkmıştır.
  • Master Thesis
    Citation Count: Arslan, Ercan (2019). The mediatory role of social support perception in the relationship between burnout and self efficacy belief: Intergenerational differencesin the case of academic staff. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
    Tükenmişlik ve öz yeterlilik inancı arasındaki ilişkide sosyal destek algısının aracı rolü: Akademik personel örneğinde kuşaklar arası farklılık
    (2019) Arslan, Ercan
    Günümüzde küreselleşme ve farklılaşan çalışma koşulları sonucu işgörenlerin tutum ve eylemlerinde değişiklikler görülmektedir. Bireyin motivasyonunun azalması, kendini işine verememesi, kendine ve etrafındakilere çeşitli zararlar vermesi belli nedenlerle açıklanabilir. Bu nedenler arasında Tükenmişlik öz yeterlilik inancını düşük olması ve sosyal destek algısının farklı olması gösterilebilir. Tükenmişliğe neden olan, yapılan işin özellikleri, mesleğin nitelikleri, örgütsel özellikler, demografik özellikler, kişilik özellikleri ve iş tutumları gibi pek çok değişken araştırmaya konu olmuştur. İş görenlerin öz yeterlilik inançları ve sosyal destek algıları, tükenmişliğin ana nedenleri arasında olan kişilik özellikleri ve örgütsel özellikler kapsamında değerlendirilebilir. İş görenlerin farklı kuşaklardan olması, tükenmişlik belirtilerini, öz yeterlilik inançlarını ve sosyal destek algılarını farklı düzeylerde etkiler. Bu farklılık Bireyin tükenmişlik yaşamasına öz yeterlilik inancının negatif etkilenmesine sosyal destek algısının düşük olmasına sebep olabilir. Bu bağlamda, bu tez çalışmasının temel amacı; bir vakıf üniversitesinde görev yapan akademik personelin tükenmişlik, öz yeterlilik inancı ve sosyal destek algısını düzeylerini belirleyerek, tükenmişlik ve öz yeterlilik inancı arasındaki ilişkide sosyal destek algısının aracılık rolünün etkisini belirlemek ve kuşaklara göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın örneklemi bir vakıf üniversitesinde çalışan 211 akademik personelden oluşmaktadır. Araştırma için hazırlanan anket, "Maslach Tükenmişlik Ölçeği", "Genel Öz Yeterlilik Ölçeği ve Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinden Oluşmaktadır. Araştırma örnekleminden elde edilen bilgiler, SPSS 22.0 programı ile ortalama, standart sapma, frekans, yüzde dağılımı, ANOVA, Pearson korelasyon ve YEM üzerinden yapılan regresyon analizi ile veriler değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Tükenmişlik ve Öz Yeterlilik İnancı birbiri ile negatif ilişkili olduğu ve bu ilişki Tükenmişliğin alt boyutlarında da görüldüğü belirlenmiştir (p<0,05). Yapısal eşitlik modeli üzerinden yapılan hiyerarşik regresyon modeline göre; duygusal tükenme ve öz yeterlilik arasında anlamlı negatif bir etkinin olduğu, sosyal destek algısı ile öz yeterlilik arasında anlamlı ve pozitif bir etkinin olduğu saptanmıştır (p<0,05). Ayrıca öz yeterlilik inancı ile duygusal tükenme arasındaki ilişkide sosyal destek algısının alt boyutlarından, aile alt boyutunun kısmi aracılık ettiği görülmüştür. Son olarak kuşaklar arası farklılığı ölçmek için yapılan ANOVA testine göre, Y kuşağında olanların duygusal tükenmişlik puanı en fazla iken patlama kuşağının duygusal tükenme puanının en az olduğu belirlenmiştir. Sosyal destek algısı alt boyutlarından, özel bir insan ve arkadaş alt boyutu ile kuşaklar arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p<0,05). Y kuşağı sosyal desteği en fazla özel bir insan alt boyutundan alıyorken, Patlama kuşağının en az aldığı belirlenmiştir. Öte yandan Y kuşağının sosyal desteği en fazla arkadaş alt boyutundan aldığı belirlenmiştir. Patlama kuşağının ise sosyal desteği en az arkadaş alt boyutundan aldığı görülmüştür (p<0,05).