Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Altıntaş, Kadir Murat

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Job Title
Yrd. Doç. Dr.
Email Address
Main Affiliation
Çankaya Meslek Yüksekokulu
Status
Former Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Sustainable Development Goals Report Points

SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.
Scholarly Output

2

Articles

4

Citation Count

0

Supervised Theses

0

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Article
    Citation - WoS: 9
    The dynamics of financial literacy within the framework of personal finance: An analysis among Turkish University Students
    (Academic Journals, 2011) Altıntaş, Kadir Murat; Altintas, Kadir Murat; 17561; Çankaya Meslek Yüksekokulu
    Poor financial choices could have a number of negative consequences for young people. Financially illiterate graduates might be subject to various financial or judicial enforcements, such as bankruptcy, mortgage crises or financial frauds. In order to protect young adults from the costly consequences of financial illiteracy, the evaluation of financial literacy must be analyzed for transforming them into financially knowledgeable individuals by the help of financial education. The main purpose of this study is to reveal the special characteristics that influence the financial literacy of university students, as well as to evaluate their financial literacy level. Results show that university students do not have adequate knowledge on personal finance and financial management, in other words they need to enhance their financial literacy in order to protect their financial security at the medium and long run. In addition, the most important factors that affect the overall personal financial literacy of university students within the framework of the survey are class rank, age, family's income level, and students' discussion potential with their parents about financial matters.
  • Article
    Belirlenmiş katkı esaslı emeklilik planlarında finansal eğitimin önemi: Katılımcıların finansal okur yazarlığı çerçevesinde alternatif bir yatırım modeli
    (2009) Altıntaş, Kadir Murat; Altıntaş, Kadir Murat; 17561; Çankaya Meslek Yüksekokulu
    Belirlenmiş katkı esaslı emeklilik planında katılımcıların finansal okur yazarlığının artırılması veya katılımcılarda asgari finansal yatırım kültürünün oluşturulması, toplumun sosyo ekonomik gelişimi için stratejik öneme sahip bir süreçtir. Çünkü, gelişmiş ve gelişmekte olan pek çok ülkede yapılan akademik ve sosyal araştırmaların büyük çoğunluğu, belirlenmiş katkı esaslı emeklilik planı katılımcılarının yeterli finansal okur yazarlığının bulunmadığına işaret etmektedir. Bu çalışmanın amacı, belirlenmiş katkı esaslı emeklilik planlarında, katılımcılar açısından yatırım eğitiminin gerekliliğini (bireylerin finansal bilgi birikimi ve donanımı çerçevesinde) ortaya çıkarmak, diğer bir ifadeyle belirlenmiş katkı esaslı emeklilik planlarının muhtemel katılımcılarının finansal okur yazarlığının ölçülmesi ve temel yatırım eğitimine ilişkin alternatif çözüm uygulamaları geliştirmektir. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizinden, yatırım eğitimi programının deneklerin finansal bilgi birikimi ve donanımlarını dikkat çekici ölçüde artırdığı gözlenmiş ve bu durum yapılan istatistiksel analiz yardımıyla da doğrulanmıştır.