Pandemi Sürecinde İç Mimarlık Lisans Eğitim Müfredatının Uzaktan Eğitim Modeline Adaptasyonu: Çankaya Üniversitesi Örneği
No Thumbnail Available
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Çankaya Üniversitesi İç Mimarlık Bölümü, Covid-19 pandemisinin ortaya çıkması ile 30 Mart
2020 tarihi itibariyle eğitime uzaktan eğitim yöntemiyle devam etmek durumunda kalmıştır. Bu
süreçte, Bölüm müfredatında yer alan derslerin uzaktan eğitim modeline dönüştürülmesi için yoğun
bir çaba harcanmış ve detaylı bir hazırlık süreci yaşanmıştır. Müfredatın değiştirilmeden adapte
edilmesi gerekliliği nedeniyle, bu çalışma kapsamında uzaktan eğitime adaptasyon sürecinin kilit
aşamaları, eğitimin kalitesi ve sürdürülebilirliği tartışılmış, pandeminin, iç mimarlık eğitim sürecine olan
kısa vadeli etkileri ve lisans eğitim müfredatında yapılan adaptasyonları sunulmuştur. Buna ek olarak,
pandemi süreci nedeniyle ‘acil uzaktan eğitim’ ve ‘uzaktan eğitim’ şeklinde verilecek olan derslere
hazırlık, derslerin işleniş biçimi, sınav uygulamaları, öğrenci başarı durumları ve görüşleri de
aktarılmıştır. Öğrencilere uygulanan ön anket sonuçları, öğrencilerin ‘acil uzaktan eğitim’ sürecine
katılımlarının elektronik cihaz, program ve internet erişimi konuları kapsamında mümkün olduğunu ve
süreci köklü olarak etkileyecek aksaklıkların yaşanmayacağını ortaya koymuştur. Bunun dışında,
öğretim elemanlarından alınan ‘uzaktan eğitim’ ile ilgili geri bildirimlerin sonuçları, teorik derslerdeki
uzaktan eğitim sürecine adaptasyonun uygulamalı derslere göre belirgin olarak daha kısa sürede ve
kolay olduğunu göstermiştir.
With the emergence of the Covid-19 pandemic, the Department of Interior Architecture, Çankaya University has been compelled to maintain education as distance education (through the virtues of online utilities) as of March 30, 2020. During this process, an intensive effort was made to convert the department's curriculum into a distance education model, and an extensive preparation process was completed. The critical stages of the adaptation process to distance education, the quality and sustainability of education, the short-term effects of the pandemic on the interior architecture education process, and the adaptations of the undergraduate education curriculum were presented due to the necessity of adapting the curriculum without changing it. Additionally, due to the pandemic period, preparation for the courses to be given in the form of 'emergency remote education' and 'distance education,' the way the courses are taught, exam practices, students’ achievements and opinions were conveyed. The preliminary questionnaire administered to the students revealed that participation in the ‘emergency remote education’ process is possible within the scope of electronic device, program, and internet access issues, and also revealed that there would be no problems with a significant impact on the process. Besides, feedback from instructors on ‘distance education’ has revealed that adaptation to the distance education process in theoretical courses is significantly shorter and easier in theoretical courses than in applied courses.
With the emergence of the Covid-19 pandemic, the Department of Interior Architecture, Çankaya University has been compelled to maintain education as distance education (through the virtues of online utilities) as of March 30, 2020. During this process, an intensive effort was made to convert the department's curriculum into a distance education model, and an extensive preparation process was completed. The critical stages of the adaptation process to distance education, the quality and sustainability of education, the short-term effects of the pandemic on the interior architecture education process, and the adaptations of the undergraduate education curriculum were presented due to the necessity of adapting the curriculum without changing it. Additionally, due to the pandemic period, preparation for the courses to be given in the form of 'emergency remote education' and 'distance education,' the way the courses are taught, exam practices, students’ achievements and opinions were conveyed. The preliminary questionnaire administered to the students revealed that participation in the ‘emergency remote education’ process is possible within the scope of electronic device, program, and internet access issues, and also revealed that there would be no problems with a significant impact on the process. Besides, feedback from instructors on ‘distance education’ has revealed that adaptation to the distance education process in theoretical courses is significantly shorter and easier in theoretical courses than in applied courses.
Description
Keywords
İç Mimarlık, Acil Uzaktan Eğitim, Uzaktan Lisans Eğitimi, Pandemi, Müfredat, Interior Architecture, Emergency Remote Education, Distance Undergraduate Education, Pandemic, Curriculum
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
Urak, Gediz; Dökmeci Yörükoğlu, Papatya Nur; Akbay, Saadet. "Pandemi Sürecinde İç Mimarlık Lisans Eğitim Müfredatının Uzaktan Eğitim Modeline Adaptasyonu: Çankaya Üniversitesi Örneği", Pandemi Sürecinde Güncel Gelişmeler ve Geleceğe Dönük Yaklaşımlar - Tasarım Eğitimi ve Uygulamaları Ulusal Eğitim Sempozyumu, 29-30 Mart 2021, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü, Ankara, Türkiye, pp. 89-104, 2021.
WoS Q
Scopus Q
Source
Pandemi Sürecinde Güncel Gelişmeler ve Geleceğe Dönük Yaklaşımlar - Tasarım Eğitimi ve Uygulamaları Ulusal Eğitim Sempozyumu
Volume
Issue
Start Page
89
End Page
104