Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Impact of information bandwidth of in-vehicle technologies on young drivers' attention maintenance performance: A Driving simulator study

No Thumbnail Available

Date

2017

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Human Factors an Ergonomics Society Inc.

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Psikoloji
Bölümümüz, psikolojinin uygulamalı ve kuramsal alanlarında çalışmak üzere psikolog yetiştirmeyi; üretilen psikoloji bilgisini yaşamın her alanına aktararak var olan sorunların çözümüne katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Programın somut amacı; Psikoloji ve ilgili alanlarında çalışması durumunda, çalıştığı kurum ve kuruluşa artı değer katabilen; bilimsel düşünme, analiz etme, sentezleme, modelleme ve çözümleme becerilerine sahip; özgün araştırma yapabilen; evrensel boyutta bilgi üretebilen ve bilgi üretimi ve uygulama süreçlerinde bilimsel ve etik kurallara uyan; ürettiği bilimsel bilgileri uygulamaya aktarabilen, bilgi ve deneyimini toplum ve ilgili alanlarda çalışan bilim insanları ile etkin olarak paylaşabilen, ülkemizin psikoloji alanındaki bilimsel ve uygulama birikimine katkıda bulunan; hem bilimsel eğitim alanında hem de uygulamada başarılı, çağdaş Psikoloji lisans mezunları ve akademisyen adayları yetiştirmektir.

Journal Issue

Events

Abstract

Previous research indicates that young novice drivers' ability to maintain their attention on the forward roadway during driving is poorer than experienced drivers, leading to more frequent excessively long off-road glances that elevate the risk of crashes. This study directly manipulated information bandwidth of an in-vehicle monitor and asked young drivers to perform the number judgment task during simulated driving. Results show that the drivers produced more number of off-road glances and longer summed excess glance durations in 1.5-second threshold when the in-vehicle task imposed greater information processing demand. The crash risk estimated from the obtained summed excess glance durations is 3.2 times higher when the information processing demand was high than low using the 1.5-second threshold, and 4.3 times higher using the 2.0-second threshold. In practice, designers of in-vehicle technologies should consider information-processing demands of in-vehicle tasks that the technologies require in order to minimize the frequency of excessively long off-road glances during driving

Description

Keywords

Bandwidth, Behavioral Research, Ergonomics, Human Engineering, Risk Perception, Roads and Streets, Vehicles

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Bıçaksız, P., "Impact of information bandwidth of in-vehicle technologies on young drivers' attention maintenance performance: A Driving simulator study", Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society, Vol.2017, pp.1639-1643, (2017).

WoS Q

Scopus Q

Source

Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society

Volume

2017

Issue

Start Page

1639

End Page

1643