Bilgilendirme: Sürüm Güncellemesi ve versiyon yükseltmesi nedeniyle, geçici süreyle zaman zaman kesintiler yaşanabilir ve veri içeriğinde değişkenlikler gözlemlenebilir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.
 

Waiting for Godot: The absurd story of the socially and psychologically destroyed individual

Loading...
Thumbnail Image

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Samuel Beckett yirminci yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkan Absürd Tiyatro'nun öncülerinden biridir. Bu tiyatro ve yazarları, İkinci Dünya Savaşı'nın etkileri ve yeni kapitalist düzen tarafından oluşturulmuş bir dünyadaki bireyin anlamsız ve travmatik durumunu betimlemişlerdir. Aslı Fransızca yazılan ve ilk 1952 yılında, geç modern dönemde yayınlanan Waiting for Godot, açıkça ve üstü kapalı bir şekilde, ekonomik düzen, sınıf yapısı, zihinsel bozukluk, yabancılaşma, mantıksızlık ve kimlik kaybı temalarını işler. Eser, aynı zamanda, 1950'li yıllarda ilk 'Postmodern' bakış açısına örnek oluşturarak, alışılmadık bir şekilde, ekonomik sistem ve birey psikolojisi arasındaki etkileşim üzerinde durur ve karakterlerin bozulmuş psikolojik durumlarını, savaş travmasının ve yeniden şekillenmiş kapitalist düzenin sonucu olarak gösterir. Beckett, eserinde dört karakterle - Estragon, Vladimir, Lucky ve Pozzo batı medeniyetindeki bireyin perişan halini tasvir eder. Beckett'in karakterleri, geleceğe de gönderme yapacak şekilde, zaman algısı ve kendi varlıklarının önemini kaybetmiş bireyler olarak karşımıza çıkar. Dolayısıyla Beckett, gelecekteki batı medeniyetinin bu tiplerden oluşacağını öngörürken, medeniyet dediğimiz şeyin de aslında bir kandırmaca olduğunu dile getirmektedir.
Samuel Beckett is one of the forerunners of the Theater of the Absurd, which emerged in the second half of the Twentieth Century. This theater and its playwrights portrayed the meaningless and psychologically traumatized situation of the individual in the new world order formed by the after-effects of the Second World War, and by the neo-capitalism. Originally written in French and published first in 1952, in the late Modernist period, Waiting for Godot includes, overtly and covertly, the themes of economic order, class structure, mental disorder, alienation, irrationality, and loss of identity. The work, helping originate the Post-Modernist viewpoint in the 1950s, centers on the interaction between economic order and individual psychology, and shows the distorted psychological states of the characters as the consequence of the war trauma, and the newly formed capitalist order. Through the four characters ‘Estragon, Vladimir, Lucky and Pozzo- Beckett describes the miserable condition of western society. Prophetic enough, Beckett’s prototypical characters represent the types of individuals who have lost their perception of time, and the meaning of existence. Hence, for Beckett, western civilization in the future will consist of such types, and what we call ‘civilization’ is but a deception.

Description

Keywords

Waiting for Godot, Absürd Tiyatro, Kapitalizm, Psikoloji, Savaş Travması, İkinci Dünya Savaşı, Waiting for Godot, The Theater of the Absurd, Capitalism, Psychology, War Trauma, Second World War

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Kabasakal, S. (2013). Waiting for Godot: The absurd story of the socially and psychologically destroyed individual. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

1

End Page

59
Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

1

NO POVERTY
NO POVERTY Logo

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo