Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Attention mediates the effect of emotional arousal on learning outcomes in multimedia learning: an eye-tracking study

No Thumbnail Available

Date

2023

Authors

Özçelik, Erol

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Psikoloji
Bölümümüz, psikolojinin uygulamalı ve kuramsal alanlarında çalışmak üzere psikolog yetiştirmeyi; üretilen psikoloji bilgisini yaşamın her alanına aktararak var olan sorunların çözümüne katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Programın somut amacı; Psikoloji ve ilgili alanlarında çalışması durumunda, çalıştığı kurum ve kuruluşa artı değer katabilen; bilimsel düşünme, analiz etme, sentezleme, modelleme ve çözümleme becerilerine sahip; özgün araştırma yapabilen; evrensel boyutta bilgi üretebilen ve bilgi üretimi ve uygulama süreçlerinde bilimsel ve etik kurallara uyan; ürettiği bilimsel bilgileri uygulamaya aktarabilen, bilgi ve deneyimini toplum ve ilgili alanlarda çalışan bilim insanları ile etkin olarak paylaşabilen, ülkemizin psikoloji alanındaki bilimsel ve uygulama birikimine katkıda bulunan; hem bilimsel eğitim alanında hem de uygulamada başarılı, çağdaş Psikoloji lisans mezunları ve akademisyen adayları yetiştirmektir.

Journal Issue

Events

Abstract

Recent findings from psychological studies have shown that emotional arousal improves human memory. However, more evidence is necessary if these results are generalisable to multimedia learning environments. Considering these needs, the study has the goal to examine the effect of emotional arousal on multimedia learning. Fifty-seven participants were presented with instructional materials with either high- or low-arousing words and pictures in an experimental study. The eye movements of participants were recorded while they studied the instructional materials to examine the online processes during learning. The results suggest that emotional arousal enhanced recall and transfer scores. The eye-tracking results demonstrate that emotional arousal attracted attention. The results of the mediation analysis suggest that fixation time on emotional pictures as an indicator of attention mediated the relationship between emotional arousal and learning outcomes. The findings show the importance of the guidance of attention by emotional multimedia elements for learning.

Description

Keywords

Arousal, Attention, Emotion, Emotional Design, Eye-Tracking, Multimedia Learning

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Genc Aksaray, Sevgi; Özçelik, Erol. (2023). "Attention mediates the effect of emotional arousal on learning outcomes in multimedia learning: an eye-tracking study", Educational Psychology, Vol.43, No.1, pp.38-56.

WoS Q

Scopus Q

Source

Educational Psychology

Volume

43

Issue

1

Start Page

38

End Page

56